لولو الصياد روائيه مصريه لدى العديد من الروايات الإلكترونية والورقيه
مثل دموع هواره.. صخر.. من أجلك فقط.. صغيرتى الحمقاء..
انتقام ثم عشق.. حبيب الروح.. ملك على عرش قلبي.. انتي ملكي.. اعشقك الى النهايه.. وغيرها الكثير
المقدمه .....
انها فتاه فى ريعان شبابها سحقها القدر
وضعها فى يد من لا يرحم جعل حياتها كالجحيم ولكن لاتعلم لماذا وقعت بحبه
رغم ما وقع عليها من ظلم هل تكون مكافاتها له هى الحب
ولكن لم يكن بيدها حيله وهى لديها والد بتلك البشاعه والقسوه
هى .....حرام عليك يا بابا ليه بتعمل فيا كده انا بنتك
الاب ....عملت فيكى ايه انت عارفه ان جوازك منه الحل الوحيد
هى ....بس انا ذنبى ايه انت السبب فى اللى حصل
الاب ... بغضب ....اسمعى الموضوع خلص خلاص وانا كتبت كتابك وهو هيجى بالليل ياخدك جهزى نفسك
هى .....مستحيل يا بابا
الاب ... خلصنا جهزى نفسك
وتركها وخرج
هى ببكاء .....يارب انا ايه ذنبى يارب قدرنى على الايام الجاية
................
لولو الصياد ......انتقام ثم عشق
رغم قسوتها، وجهامتها إلا أن دائمًا ما يغدقك الله بكرمه، فبيتي وبالرغم من تواضعه إلا أنه بات للسعادة وضجيجها معزوفة خالدة، فضحكات أحفادي التي تدوي بين جدرانه وتزلزلها أصبحت أنشودة فرحة يتراقص لها قلبي، ودفء المكان حولي الذي أشعلته أجساد أبنائي التي تحاوطني من كل جانب أصبح دثار جسدي، وكبرياء روحي، اليوم أصبحت أقوى، وأعز بما أملك من حب وإحترام من جميع من نبضت أوردتهم لأجلي، اليوم أقف بينهم أراقب لهوهم، ومشاكساتهم لبعضهم البعض، اليوم تفوح روائح الطعام الشهية التي أصنعها بيدي خصيصًا لمن أسكنوا عرفات قلبي بسعادة تفوق سعادة البشر جميعًا، اليوم دُوُنَ على باب بيتي شموخ إمرأة.
.
شريف ...انا السبب ...انا السبب
خالد اخد فى حضنه ..اهدى يا شريف اهدى يا حبيبي متقلقش كل حاجه هتبقى كويسة
شريف ..والله يا خالد انا بحبها انا مكنش قصدى
خالد ..متقلقش وخليك قوى انا عمري ماشفتك ضعيف كده
شريف ...مش قادر اشوفها بتكرهنى كده
خاالد ...ايه اللي حصل لكل ده
حكى له من اول ما سافر امريكا الى ما انتحرت حياه
خالد...ليه كده يا شريف حياه لسه صغيره وانت ناسى انها يتيمه وبعدين والدها لسه متوفى وانا عرفت زمان من عمى ان حياه كانت بتتعالج نفسى بسبب موت والدتها وهى صغيره وانه مكنش بيضغط د. عليها ابدا فى اى حاجه علشان حالتها مش تسوء ابدا وانت تعاملها كده
شريف...والله ما كنت اعرف حاجه انا افتكرتها بنت مدلعه وانت شايف تصرفاتها تعصب اى حد وانت عارفنى عصبى جدا
خالد ..عمتا هى تعبانه دلوقتى وبكره تروق وان شاء الله كله يبقى تمام روح انت البيت غير هدومك علشان كلها دم وجيب مى معاك حياه بتحبها وهتحسن حالتها
شريف..ماشى انا هروح ومش هتاخر
خالد..متقلقش انا موجود والدكتور النفسى على وصول
ذهب شريف الى المنزل والكل عرف بانتحار حياه والكل كان حزين عليها ماعدا كوثر التى كانت تكره حياه الى حد بعيد لانها بعدت ابنها عنها ......
حياه فى المستشفى ..تشعر بالقهر وتتصكر والدها وحنانه عليها ورقته فى معاملتها وظلت تبكى عندما تذكرت شريف وما فعله معاها وكانت تكره نفسها لشعورها بالانجذاب اليه هل فعلا احبه بعد كل ما حدث
احد الممرضات ..حمد الله بالسلامة
لم
الجد....وبكره يونس يتجوو والله اعلم مرته هتحبك ولا لا ....
نوران. .بس صلاح موجود معايا دائما معايا وهيحمينى زى دلوقتى .....
الجد...كويس انك عارفه أن دايما صلاح هو اللى بجيلك ....
نوران..مش فهماك يا جدو ممكن توضخ ...
الجد.....انا عاوزك تتجوزى صلاح يا نوران لان هو اللى هيحميكى انتى وولد اخوه وعمره ما هيخلى شر يقرب منكم...
نوران بحزن. اواى يا جدو صلاح زى اخويا الكبير وكمان ده اخو مروان ازاى عاوزنى انام فى حضن اخو جوزى ...
الجد ...صدقينى يا نوران ده انسب حل ليكى علشانك انتى وولدك وانا عمرى ما هقولك على حاجه غلط....
مقدمه
......
الحب ليس كلمات فقط
الحب تضحية في سبيل من تحب الحب هو السعادة وليس الألم والحزن اه من الحب لو بيدي لاوقفت قلبي واغمصت عيوني حتى لا أراك حتي لا اتألم كم أحببتك لا بل عشقتك الي حد الجنون ولكنك سحقتني دون رحمة ولا شفقة والان
جاء دوري يا حبيبي سوف ارد لك الصاع صاعين وانت البادي والبادي اظلم
هو..وهو يمسك يدها بقوه ... علي فين يا سلمى
سلمي وهي تدفع يده بقوه.... اللي بينا انتهي وارجوك كفايه كده
هو..بعصبيه.. كل ده ليه بتعملي كده ليه وماشيه وكان مفيش حاجه حصلت
هي...بحده. انا عشان بحبك اتحملتك واتحملت سخافاتك وتحكمك فيا لكن خلاص دلوقتي كرامتي فوق كل شيء ولو هموت من غيرك مش هرجعلك
هو.... بغضب....وهو يديرها إليه ويمسكها من كتفها بقوه
هو... انتي ازاي بتقولي كده جبتي الجحود ده منين انتي مش سلمي مستحيل تكوني هي
هي.... بسخرية..... البركة فيك وصدقني اللي جاي هيكون صدمة ليك
وامسكت بحقيبتها وخرجت دون أن تنظر خلفها
ولم تسمعه وهو يقول...... لا ترحلي
......
لا ترحلي بقلم لولو الصياد
كانت روح تجلس بسياره صقر بالخلف الى جانب كريم والامام تجلس سالى الى جوار شقيقها .....
شعرت روح حين جلوسها ودليل تمردها عليه بنظرات صقر الغاضبه وانتظرت منه ان يجبرها على الجلوس بجانبه ولكن ما اثار دهشتها انه لم يتحدث وجلس خلف المقود وقاد السيارة بهدوء. .....
كان الصمت مخيم على السياره حتى قطعه حديث كريم الهامس لها.....
كريم ....انتى هتتجوزى خالو صقر....
روح بهمس ....ايوه....
كريم بابتسامه .....انا مبسوط لانى بحبك اوى وبحب خالو صقر .....
روح وهى تقبله .....وانا كمان بحبك اوى. ...
كريم....وهو يتحدث باعجاب بصقر....انتى عارفه انا لما اكبر نفسى اكون زى خالو صقر .....
روح بدهشه ....اشمعنا.....
كريم ....علشان قوى والكل بيخاف منه .....
روح....ههههههه وانت كمان قوى وكمان اقولك سر ....
كريم باستغراب....قولى ....
روح ....انت احلى من خالك كتير وبكره البنات تجرى وراك.....
كريم ....بعدم تصديق....بجد ...
روح...طبعا ده انت لو كنت كبير كنت طلبت ايدك.....
كريم...خلاص لما اكبر اتجوز بنتك ....
روح....ههههههه ماشى يا سيدى انت تؤمر......
وجدت روح صوت صقر الساخر ....
صقر بسخريه....ولو خلفتى ولد بئه....
روح بغضب....ملكش دعوه....
كريم ببراءة. ..خلاص وقتها اتجوز روح .....
انفجر الجميع غصب عنهم فى ضحك بصوت عالى جدا هههههههههه.....
سالى ....الحق يا صقر ابنى بيرسم على مراتك .....
صقر وهو ينظر بعيون روح عن طريق المراه ....
المقدمة...
نظر إليهم بغضب وهو يقول :عاوزها بأي طريقه اقلبوا البلد عليها من فوق لتحت المهم تكون عندي
رد عليه أحد الحرس.. يا باشا احنا دورنا عليها ملهاش اي إثر كأن الأرض انشقت وبلعتها
نظر له بغضب وحشي وقال.. مش عاوز اسمع الكلام ده ومش ليل المصري اللي مراته تختفي كده ومش يلاقيها ده انا اروح البس طرحة بقى قدامك اربعه وعشرين ساعه وتكون موجوده قدام فاهم
الحارس... حاضر يا باشا
رد عليه بغضب. لما تلاقيها محدش يقرب منها تكلمني ومحدش يظهر ليها فاهم
خرج الحرس وظل وحده وهو يكاد ينفجر كالبركان من شدة غضبه
وكان يحدث نفسه بوعيد لها.. هلاقيكي يا هند ولو بعد مليون سنة
القصه الجديدة ....... لولو
المقدمه.....
فى احدى محافظات القاهره وبالتحديد محافظه سوهاج فى صعيد مصر حيث يغلب طابع الادب والأخلاق والحفاظ على العادات والتقاليد المتعارف عليها من قديم الازل ولا يمكن تغيرها نهائى يوجد عائله معروفه جدا باصولها العريقه والاخلاق العاليه ولكن مايصعب فيها هو معاملتهم للبنات فالفكره المسيطره عليهم عدم تعليم الاناث سوى الى مرحله الابتدائية وبعدها تجلس فى منزلها بانتظار شاب يتقدم لخطبتها ولكن هذه العائله لها قواعد واحكام لايمكن لاحد تغيرها ابدا مهما كان قوته وكان يترأس تلك العيله وكبيرها هو الحاج جمال الملاح وهو كبير عائلته وله ولدان احدهما مات منذ مايقرب العشرين عام وترك زوجته وابنته لتعيش معه وخصوصا بعد رفض زوجته للزواج وعاشت مع والد زوجها هى وابنتها علا وهى ابنه ابنه رؤوف وهى حاليا فى العشرين من عمرها وهى بطله قصتنا ولديه ابن اخر ويعيش بالقاهره وهو مهندس ويدعى عادل ويمسك اداره شركات الملاح ويروز والده كلما سنحت له الفرصه بذلك ولديه ولد وبنت يدعى الولد ايمن وهو منهدس مثل والده ويمسك اداره شركات الملاح مع والده وفى الثلاثين من عمره وصعب المراس للغايه والابنه تدعى منى وهى فى المرحله الاعدادية وشقيه للغايه ووالدتهم تدعى شمس وسيده منزل وابنه عم زوجها وطيبه للغايه وتحب زوجها واولادها وهم مصدر سعادتها......
الجد جمال الملاح يتصل بولده عادل الملاح ...
عادل ....اهلا يا والدى واحشنى جدا ...
الجد....وانت اكتر يا ولدى عاوزك تيجى البلد ضروى جوى قريب
عادل ...خير يا ولدى ....
الجد.....لما تيجى هتعرف وتجيب ولادك ومراتك معاك وتكون هنا يوم الخميس
عادل...حاضر يا ابويا ان شاء الله. ..
أغلق الجد الهاتف وسرح فى خياله نعم لقد حان الوقت وليس هناك داعى للتاخير أكثر من ذلك ......
..............
قصه الحب كذبه .....لولو الصياد
مقدمه روايتي الجديده هيكون اسمها..... من اجلك فقط
المقدمه.....
لا اعلم هل الحب هو متعه الحياه ام هو ما يسبب لنا الالم من اجلك فقط تحملت كل شيء تحملت ولم اتحدث تحملت وتحملت ولكن الي متي سوف انتظر الي ان يضيع عمري
لا والف لا فانا انثي ترفض الخضوع لم يعلمني ابي ذلك ان اكون خاضعه لا فلو كان حبي لك هو سبب تدميري فسوف اتركك وارحل تمنيت فقط نظره منك تمنيت كلمه عشق واحده تريح روحي تداوي جروحي ولكن لا قلبك من صخر لا يشعر بشيء هل هو طبعك عدم التحدث ام هو طبع كل رجال الصعيد هو عدم التحدث بلغه العاشقين
هي.بغضب .. محتاجه احس اني ست محتاجه احس انك بتحبني انا مش كرسي هنا انا عمري 21سنه وحاسه ان عمري خمسين بسبب الحبسه دي بسبب الخنقه وبسبب اهمالك ليا انا حاسه انك غي لوكانده بتيجي تنام وبس هنا
هو بغضب... كيف يعني عاوزني اعملك ايه عاوزني اجعد في الدار كيف الحريم واجولك كلام مايس نسوان عجلها فاضي صحيح
هي..... حرام كده انتي اتجوزتني ليه
هو.... وهو يرتدي عمامته ويتجه الي الخارج ولكن يقف وينظر لها
هو.... انتي خابره انا اتجوزتك ليه ومش هنعيدوا ونزيدوا في الموضوع ديه كتير فاهمه
هي بتحدي... وانا مش هقبل الوضع ده انا همشي من هنا
هو بسخريه.... يوم ما هتمشي من الدار دي من غيري هيكون علي جبرك
هي بقهر.... بكرهك بكرهك انت عديم الاحساس
هو.... وانتي عامله كيف العيال الصغيره عندينا كبري عجلك وشوفي النسوان عندينا بتعمل ايه واعملي كيف ما هيعملوا وبلاش وجع راس
وتركها وخرج
هي بتحدي وهي تمسح دموعها... مش انا اللي استسلم ومكنش نيجار القناوي ان مخليتك تتنمي نظره مني
.........
من اجلك فقط... بقلم لولو الصياد
......
.....
يا مالك القلب والروح اشتقت اليك اه لو تعلم كم احبك احبك اكثر من روحى وانفاسى احبك اكثر من اى شىء بالدنيا انك انت حبيب الروح
قطع تراسل افكارها صوته هو حبيب الروح
هو .....ايه يا شوشو مش هتلبسى بئه خلاص الخطوبه فاضل عليها ساعات
لم تتحدث يريدها ان تلبس لكى تحضر خطوبته تقتل روحها بيدها لن تستطيع ان تشاركه فرحته لانها ستكون تقتل نفسها بيدها لن تستطيع ان ترى امراه اخرى الى جانبه
هى ....انا اسفه بس ورايا مذكره كتير معلش والف مبروك
هو ...مالك زعلانه
هى ....ابدا مفيش حاجه بس اصل انهارده قلبى انكسر اوى اعز حاجه ليا راحت منى
وتركته وذهبت. ولكن تتوعد بداخلها ان تغلق على حبها وتنساه الى الابد تنسى حبيب الروح ولكن هل تستطيع ام لا .......
لولوالصياد .....حبيب الروح
زياد ...مالك يا رنا شكلك حزين ليه ...
زينب...فعلا انا كمان ملاحظه كده ساكته ليه وعلى طول سرحانه حاسه انها بتخطط لحاجه ...
رنا...ها لا مفيش حاجه كل الحكايه انى عاوزه انام
زينب. ..دى الساعه لسه 9...
رنا...انا مرهقه طول اليوم مع هايدى تعبتنى اوى ما انتى عارفه ..
زياد...طيب يا حبيبتي اطلعى نامى وتصبحى على خير ..
رنا...وانتم من اهل الخير ..
طلعت رنا غرفتها وغيرت ملابسها ببنطالون جينز ازرق وبلوزه سوداء وأخذت حقيبتها ونزلت وكانت قد اتصلت بشركة للسيارات ارسلت لها سياره ولكن ما لا تعلمه انها مراقبه من قبل عمر ركبت السياره وطلبت منه التوجه الى المطار ...
عمر ...جالس فى مكتبه بالفيلا ينهى بعض الاوراق للعمل
رن هاتفه وجده سليم ..
عمر....خير يا سليم. .
سليم ..عمر بيه انسه رنا هربانه وطالعه المطار شكلها هتسافر....
عمر ...هى فين ...
سليم ...قريب منى طيب امنعوها توصل المطار وانا خمس دقائق واكون عندك سلام ...
قام عمر واخد مفاتيح سيارته وكان الغضب يعنى عينيه
مقدمه........
تقف وحيدة فى شرفة منزلها تنظر إلى الخارج تشاهد هطول الأمطار من زجاج غرفتها كانت تفكر كيف سيكون الحال في الأيام القادمة فمنذ ايام قليلة توفى والده واخر سند لها بهذه الدنيا ولم يعد لها احد نهائياً بهذا العالم الكبير سوى صديق والدها ورفيق عمره حسين تعتبره حنين مثل والدها تشعر بحنيته والسعادة حين رؤيته تماما مثل والدها....لولو الصياد .حنين .. ولهذا لم تشعر بالدهشة كثيرا حين اخبرها محامى والدها ان عمها حسين اصبح هو الوصى الشرعى عليها وعلى ممتلكاتها لحين بلوغها سن الحادية والعشرون من العمر وذلك لأن والدى كان يتيم الاب والام عاش حياته بقسوة وتربى وحيدا في احدى دور الايتام لم يكن له أحد بهذا العالم سوى عمى حسين ووالدتى لم يعرف احد بهذه الدنيا من أهله رغم بحثه الشديد وايضا اهل امى انقطعت بينها وبينهم كل الروابط نهائيا وذلك لتصميمها على الزواج من ابى رغم معارضتهم الشديدة فهو في نظرهم دون المستوى ليس له اصل ولكن حب والدتى له كان فوق....لولو الصياد ..حنين . الجميع وتزوجته ومن وقتها لم يعرف احد عنهم شيئا ...وها انا الان انتظر وصول عمى حسين ان يأتى لياخذنى الى منزله لاعيش مع اسرته التى لم ارى منها سوى زوجته تلك السيده التى تتسم بالغرور والتسلط وحبها للمال اخاف منها بشده واشعر بالرهبة من نظارتها رغم اننى لم اراها سوى مرة واحدة فقط فى احدى المناسبات وذلك أشعر بداخلى بتوتر وخوف شديد من الايام القادمة وتلك الحياة الجديدة ..............
....................
انصدم يحيى بشده من قرائته لذلك الخطاب لقد كذبت على مره اخرى وعاملتنى كطفل صغير يضحك عليه هذه المره لن اتركها تفلت بكذبتها تلك نهائيا ولن ادعها تستغفلنى اكثر من ذلك وتوجه الى السرير وظل يفكر ان ان راح فى نوم عميق ...
اتى الصباح و توجه يحيى و ساره الى الماذون بدون اى حديث بينهم لان ساره رفضت اى حديث بينهم ولم ترضى ان يذهب معها الى المطار ووعدته وذهبت وانتهت ساره من حياه يحيى والى النهايه قرر يحيى الذهاب الى المشفى ليرى نور وما وصلت له حالتها .....
فى فيلا طارق فتح عيونه وكان يشعر بالالام متفرقه فى جميع أجزاء جسده وتذكر ما حدث معه وضرب يحيى له وعدم تمكنه من تنفيذ ما اراده وتثاقل على نفسه وقام ليرى الكاميرا وجدها محطمه على الأرض والشريط ليس بداخلها جلس على اقرب كرسى وكان يشعر بنار الغضب والانتقام تشتغل بداخله جدا وتحدث لنفسه. ..
طارق ...مش هسيبك يا يحيى وزى ما عملت فيا كده اوعدك ان انتقامى منك هيكون عسير جدا واوعدك هعرف عنك كل حاجه واكت حاجه اعرف انك بتحبها لازم احرمك منها واحرق قلبك عليها واخليك تعيش ايام سوده واخليك تتمنى الموت بعد اللى هعمله معاك ومبقاش انا طارق انى ما وريتك يا يحيى والايام بينا بس الصبر حلو. ..
وصل يحيى الى النشفى وتوجه الى الغرفه نةر وجد يحيى ادهم يقابله قبل ان يصل الى الغرفه ...
يحيى ...ايه اخبار نور ايه...
ادهم ...تمام انت جاى بدرى ليه كده...
يحيى ...علشان تروح انت ترتاح وانا موجود. ..
ادهم..والله فعلا انا تعبت اوى ...
مقدمه دموع هوارة......
المقدمة.....
من انا حتي لا أكون متيم بكي
كنت أنكر الحب واعتبره ضعف حتي رأيتك يا حبيبتي
انت القلب والنبض والروح انتي العشق والأمل والحياه
الدنيا بوجودك زاهية ورديه وفي بعدك كالارض الجرادء بلا زرع ولا ماء
في منزل بإحدى محافظات الصعيد أو كما يطلقون عليه
الصعيد الجواني
في إحدي المنازل
دخلت وابتسامتها تمليء وجهها
رفع الاب نظره إليها وابتسم حين رآها
الأب بحب.... صباح الخير يا دموع.
دموع وهي تقبل رأس والدها.... يسعد صباحك يا ابوي
الأب.... عوجتي في النوم انهارديه ليه اكده
دموع.... كان عيندي مزاكره كتير جوي ونمت واخر جوي عشان أكده مجدرتش اجوم بدري
الأب..... طيب اجعدي يا دموع اني رايد اتحدت وياكي
دموع يتعجب... خير يا ابوي
الأب..... انتي عارفه ان واد عمك رحيم الهواري بجي كبير هوارة
دموع... صوح ايوه وفرحت له جوي
الأب.... ودلوك لازمن يتجوز عشان الكبير لازمن يتجوز
دموع بتوتر.... تجصد ايه يا ابوي
الأب.... انتي عارفة رحيم الهواري مليح وعارفه انه طلبك من زمن ودلوك طالب الحلال
دموع بتوتر وخوف... بس يا ابوي اني مش موافجه اتجوز واد عمي اني رايده اكمل تعليمي
الأب بجديه.... دموع جبل سابج سألتك ووفجتني واديتهم كلمه
دموع...بحزن... كنت مخبراش رحيم صوح يا ابوي رحيم واعر جوي اني بخاف منيه جوي
الأب..... وهو يقول بجديه.... عاوزني ابجي مش جد كلمتي يا دموع رايده ابوكي يكون مسخره الخلج
دموع.... برفض... وسرعة... لاه عشت ولا كت يا ابوي لو حصول أكده اني موافجه يا ابوي اتجوز واد عمي
الأب... بحنيه.... وعطف... يا بتي واد عمك طيب هو يبان أكده واعر لكن جلبه طيب
دموع لنفسها..... ياريت يا ابوي كلامك يكون صوح وميكونش عكس اسمه واحساسي يخيب
..................
لولو الصياد
انتهى الزفاف وطلع فارس ورحمه الى غرفتهم كانت رحمه تشعر بالخوف والتوتر لانها ليله زفافها وفارس يشعر انه حانت لحظه المواجهه..
دخلوا الى الغرفه واغلق فارس الباب ...
فارس ...انتى احقر انسانه شفتها فى حياتى ..
نظرت له رحمه وهى تشعر انها مصدومه هل هذا الكلام لها هى
رحمه ..فارس انت بتقول ايه
فارس...انا بجد مشفتش احقر ولا اشطر ممثله زيك ...
رحمه ..فارس انى اتجننت ..
فارس ..انتى لسه شوفتى حاجه ...واقترب منها وصفعها بقوه على وجهها ....
المقدمة. ...
احيانا تكون اقدارنا تختلف كثيرا عما نحلم به نرسم أحلاما وردية ونتمنى كثيرا ان نعيشها ولكننا نصدم بارض الواقع وتتحطم أحلامنا نهائيا .....
نستمع الان الى صوت الشيخ الجليل عبدالباسط عبد الصمد بصوته الرائع وهو يتلو ايات القران الكريم والجميع يستمع له فى صمت ....كانت تحلس دموعها تنساب على خدها وهى تنظر الى والدتها وقلبها المفطور على اخيها الذى قتل بسبب قائد سياره اهوج اودى بحياته وهو فى ريعان شبابه فى الحادية والعشرون من العمر صدمه بقوة وانهى حياته فى لحظات دون ان تأخذه شفقه ولا رحمه فبالطبع هو صاحب الملايين الذى خرج من القضية بكل سهولة بنفوذه وسلطته وانهى حياه شقيقها ابن الراجل البسيط الذي لا حول له ولا قوه انهى حياه هادى شقيقها الوحيد ......
الام وهى سيده تطعى نسمه فى الثامنه والأربعين من العمر ربه منزل كانت تبكى بصمت وقهر .....
نسمه .....يارب ادخله فسيح جناتك يارب يارب ابنى كان شاب صالح استودعه عندك يارحيم ارحمه برحمتك يارب وعوضه بجنتك يارب .....
جلست بطلتنا وهى تدعى هايدى ....
هايدى ببكاء وهى تحتضن والدتها ...اهدى يا ماما ربنا كبير وهادى دلوقتي فى مكان احسن ...
الام..بحزن ...قلبى مقهور اوى عليه يا هايدى ده عيد ميلاده انهارده يكون يوم عزاه....
هايدى. ..ميغلاش على اللى خلقه ...
الام ..قتله يا هايدى وحتى متحبسش ساعه ليه هو الضعيف فى البلد دى يداس عليه بالرجلين ....
هايدى....اكيد يا ماما علشان بابا راجل بسيط مين هيقف له ولا مين هيقدر يوقف قصاد الناس دى كانوا ممكن يعملوا حاجة فى بابا...
الام....اه يا قهرتى وجايين يعوضونا بالفلوس للدرجة دى ابنى رخيص فى نظارهم....
هايدى بغضب ...لا يا ماما هادى غالى اوى اكتر من اى حاجه يقدورا يتخيلوها واوعدك ان حق هادى مش هيروح ولو هيكون اخر يوم فى عمرى لازم اجيب حقه مهما حصل وده وعدى ليكى يا امى وهتحاسب عليه .........
........
المقدمه.
لا اعلم ماذا حدث لي منذ رؤيته انه صخر وهو مثل الصخر يخشاه الجميع ولكن لا تعلم لماذا كلما راته يصيبها الخوف والتوتر رغم انه لم يفعل لها شيئ
صخر..وهو يقترب منها.. انتي خايفه مني ليه
لم ترد عليه بينما كانت ترجع الي الخلف
هو بعصبيه وهو يمسح علي وجهه
صخر... لحد امتي هتحمل خوفك مني حرام انتي ليه بتحسسني اني صخر زي اسمي مبحسش انا مش عاوزك تخافي مني مش معني اني عصبي اني مبحسش انا عمري ما زعقت ليكي سنين كتير
هي بعصبيه وخوف ترد عليه
هي... لا اتعصبت ولا ناسي القلم اللي عمري ما هنساه
صخر بالم... كان التمن حياتك كنتي طايشه كان لازم اقومك
هي وهي تنظر له بالم وحقد هي... وانا مش هنساه وبعتبرك وحش واسمك لايق عليك بكرهك يا صخر بكرهك....