(1)الحلقة الأولى
يا حبيبي
يا حبيبي
يا حبيبي
الليل وسماه ونجومه وقمره، قمره وسهره
وإنت وأنا يا حبيبي أنا يا حياتي أنايا حبيبي
يا حبيبي
الليل وسماه ونجومه وقمره، قمره وسهره
وإنت وأنا يا حبيبي أنا يا حياتي أنا
كلنا، كلنا في الحب سواوالهوى آه منه الهوى
الهوى آه منه الهوى، آه منه الهوى، آه منه الهوى
سهران الهوى يسقينا الهنا ويقول بالهنا
والهوى آه منه الهوى
والهوى آه منه الهوى، آه منه الهوى، آه منه الهوى
سهران الهوى يسقينا الهنا ويقول بالهنايا حبيبي يلا نعيش في عيون الليل
يلا نعيش في عيون الليل
ونقول للشمس تعالي، تعالي
بعد سنة، مش قبل سنة
تعالي، تعالي، تعالي، تعالي
بعد سنة، مش قبل سنة
دي ليلة حب حلوة
بألف ليلة وليلة، ألف ليلة وليلة، ألف ليلة وليلة
ألف ليلة وليلة، ألف ليلة وليلة، ألف ليلة وليلة
بكل العمر هو العمر إيه غير ليلة
زي الليلة، زي الليلة، الليلة زي الليلةإزاي، إزاي، إزاي أوصف لك يا حبيبي إزاي
قبل ما أحبك كنت إزاي يا حبيبي
إزاي، إزاي، إزاي أوصف لك يا حبيبي إزاي
قبل ما أحبك كنت إزاي يا حبيبي
إزاي، إزاي، إزاي أوصف لك يا حبيبي إزاي
قبل ما أحبك كنت إزاي يا حبيبي
إزاي، إزاي، إزاي أوصف لك يا حبيبي إزاي
قبل ما أحبك كنت إزاي يا حبيبي
إزاي، إزاي، إزاي أوصف لك يا حبيبي إزاي
قبل ما أحبك كنت إزاي يا حبيبيكنت ولا امبارح فاكراه
ولا عندي بكرة استناه
ولا حتى يومي عايشاه يا حبيبي
كنت ولا امبارح فاكراه
ولا عندي بكرة استناه
ولا حتى يومي عايشاه يا حبيبيإزاي، إزاي، إزاي أوصف لك يا حبيبي إزاي
قبل ما أحبك كنت إزاي يا حبيبي
إزاي، إزاي، إزاي أوصف لك يا حبيبي إزاي
قبل ما أحبك كنت إزاي يا حبيبيكنت ولا امبارح فاكراه
ولا عندي بكرة استناه
ولا حتى يومي عايشاه يا حبيبي
كنت ولا امبارح فاكراه
ولا عندي بكرة استناه
ولا حتى يومي عايشاه يا حبيبيخدتني بالحب في غمضة عين
وريتني حلاوة الأيام فين
حلاوة الأيام فين، حلاوة الأيام فين
خدتني بالحب في غمضة عين
وريتني حلاوة الأيام فين
حلاوة الأيام فين، حلاوة الأيام فينالليل بعد ما كان غربة، غربة مليته أمان
والعمر اللي كان صحرا، صحرا صبح بستان
الليل بعد ما كان غربة، غربة مليته أمان
والعمر اللي كان صحرا، صحرا صبح بستانيا حبيبي
يلا نعيش في عيون الليل
يلا نعيش في عيون الليل
ونقول للشمس تعالي، تعالي
بعد سنة، مش قبل سنة
تعالي، تعالي، تعالي، تعالي
بعد سنة، مش قبل سنة
دى ليلة حب حلوة
بألف ليلة وليلة، ألف ليلة وليلة، ألف ليلة وليلة
ألف ليلة وليلة، ألف ليلة وليلة، ألف ليلة وليلة
بكل العمر هو العمر إيه غير ليلة
زي الليلة، زي الليلة، الليلة زي الليلةيا حبيبي، يا حبيبي إيه أجمل من الليل واتنين زينا عاش*ين
يا حبيبي، يا حبيبي إيه أجمل من الليل واتنين زينا عاش*ين
تايهين ما احناش حاسين العمر ثواني ولا سنين يا حبيبييا حبيبي، يا حبيبي إيه أجمل من الليل واتنين زينا عاش*ين
تايهين ما احناش حاسين العمر ثواني ولا سنين يا حبيبي
يا حبيبي، يا حبيبي إيه أجمل من الليل واتنين زينا عاش*ين
تايهين ما احناش حاسين العمر ثواني ولا سنين يا حبيبيحاسين إننا بنحب وبس، نحب وبس
عايشين لليل والحب وبس
حاسين إننا بنحب وبس، نحب وبس
عايشين لليل والحب وبسيا حبيبي الحب حياتنا وبيتنا وقوتنا
للناس دنيتهم واحنا لنا دنيتنا
يا حبيبي الحب حياتنا وبيتنا وقوتنا
للناس دنيتهم واحنا لنا دنيتنا
وإن قالوا عن عشاقه
بيدوبوا في نار أشواقه
أهي ناره دي جنتنا، ناره دي جنتنا
آه وإن قالوا عن عشاقه
بيدوبوا في نار أشواقه
وإن قالوا عن عشاقه
بيدوبوا في نار أشواقه
أهي ناره دي جنتنا، ناره دي جنتناوالحب، الحب عمره ما جرح، عمره، عمره ما جرح
ولا عمري بستانه طرح غير الهنا وغير الفرح
ولا عمري بستانه طرح غير الهنا وغير الفرح
ولا عمري بستانه طرح غير الهنا وغير الفرحيا حبيبي يلا نعيش في عيون الليل
يلا نعيش في عيون الليل
ونقول للشمس تعالي، تعالي
بعد سنة، مش قبل سنة
تعالي، تعالي، تعالي، تعالي
بعد سنة، مش قبل سنة
دي ليلة حب حلوة
بألف ليلة وليلة، ألف ليلة وليلة، ألف ليلة وليلة
ألف ليلة وليلة، ألف ليلة وليلة، ألف ليلة وليلة
بكل العمر هو العمر إيه غير ليلة
زي الليلة، زي الليلة، الليلة زي الليلةيا قمر ليلي يا ظل نهاري
يا حبي يا أيامي الهنية
يا قمر ليلي يا ظل نهاري
يا حبي يا أيامي الهنية
يا قمر ليلي يا ظل نهاري
يا حبي يا أيامي الهنيةعندي لك أجمل هدية
عندي لك أجمل هدية
كلمة، كلمة، كلمة الحب اللي بيها
تملك الدنيا وما فيها واللي تفتح لك
كنوز الدنيا ديّا قولها ليّا
قولها للطير للشجر للناس لكل الدنيا
قول، قول، قول
قول، قول، قول
قول الحب نعمة مش خطية
الله محبة، الخير محبة، النور محبة
الله محبة، الخير محبة، النور محبة
الله محبة، الخير محبة، النور محبةيا رب تفضل حلاوة سلام أول لقا في إيدينا
وفرح أول ميعاد منقاد شموع حوالينا
ويفوت علينا الزمان يفرش أمانه علينا يا رب
يا رب تفضل حلاوة سلام أول لقا في إيدينا
وفرح أول ميعاد منقاد شموع حوالينا
ويفوت علينا الزمان يفرش أمانه علينا يا ربيا رب تفضل حلاوة سلام أول لقا في إيدينا
وفرح أول ميعاد منقاد شموع حوالينا
ويفوت علينا الزمان يفرش أمانه علينا يا رب
يا رب تفضل حلاوة سلام أول لقا في إيدينا
وفرح أول ميعاد منقاد شموع حوالينا
ويفوت علينا الزمان يفرش أمانه علينا يا رب، يا ربلا عمر كاس الفراق المر يسقينا
لا عمر كاس الفراق المر يسقينا
ولا يعرف الحزن مطرحنا ولا يجينا
يا رب، يا رب
لا عمر كاس الفراق المر يسقينا
لا عمر كاس الفراق المر يسقينا
ولا يعرف الحزن مطرحنا ولا يجينا
وغير شموع الفرح ما تشوف ليالينا، ليالينا، ليالينايا رب، يا رب
لا عمر كاس الفراق المر يسقينا
لا عمر كاس الفراق المر يسقينا
ولا يعرف الحزن مطرحنا ولا يجينا
وغير شموع الفرح ما تشوف ليالينا
ليالينا يا حبيبي، ليالينا يا حبيبي
يا رب، يا رب، يا رب، يا رب
لا عمر كاس الفراق المر يسقينا
ولا يعرف الحزن مطرحنا ولا يجينا
وغير شموع الفرح ما تشوف ليالينا، ليالينا يا حبيبييلا نعيش في عيون الليل
يلا نعيش في عيون الليل
ونقول للشمس تعالي، تعالي، تعالي، تعالي
بعد سنة، مش قبل سنة
تعالي، تعالي، تعالي، تعالي
بعد سنة، مش قبل سنة
دي ليلة حب حلوة
بألف ليلة وليلة، ألف ليلة وليلة، ألف ليلة وليلة
آه ألف ليلة وليلة، ألف ليلة وليلة، ألف ليلة وليلة
بكل العمر هو العمر إيه غير ليلة
زي الليلة، زي الليلة، الليلة زي الليلةاخبرتنى العرافه اننى ساذوب عشقا فى هواك
وان حاولت نسيانك ابدا لن انساك....
لن حبك فى قلبى من صنع الله كيف ...
اتركه واغير بيدى مجرى الحياه ......
حبك فى قلبى يؤلمنى يوما بعد يوم لا اعلم كيف اتخلص منه وانتى ملك لغيرى ملك لاعز الناس ..
اقسم يا حبيبتي انه لو كان غير اخى لكنت قتلته قبل
ان يفكر بكى ولو مجرد تفكير احبك واتمنى من كﻻ قلبى ان انساكى ولا افعل ما يغضب الله فاولا وأخيرا انكى زوجه اخى ولكن اقسم لكى اننى عشقتك يا حبيبتي يوم والدتك والله عندما نظرت لكى وانا ابن الثانيه عشر خ*فتى قلبى ومنذ هذا اليوم لم تدخل الى قلبى وعقلى امراه غيرك اتدرى يا حبيبتى اننى اتالم كثيرا حينما اتخيل اخى يلمسك ويحتضنك ويضمك الى ص*ره اااااه اكاد اتمزق بداخلى ولكن ليس باليد حيله ولكن لن تدخل الى قلبى غيرك وتتربع على عرش قلبى غيرك فانتى حبيبه طفولتى ومراهقتى وشبابى وشيخوختى اااه أتمنى من الله ان تكوني من نصيبى ولو ليوم واحد يارب اعنى على النسيان وابعد عنى وسواس الشيطان الرجيم. ......
فتح باب المكتب ودخل شاب في الثلاثين من العمر .....
يونس.....تصدق انك هتجيب اجلى والله. ...
.....
اولا يونس شاب مرح فى الثلاثين من عمره يعمل فى شركه والده وغير متزوج مهندس. ......
........
هو....ليه بس انا عملتك ايه بس.....
يونس...طالع عينى من ساعات من ا اخوك اتجوز وانت رامى عليا كل حاجه ياسى صلاح وانا متمرمط ولا عندي وقت حتى اخد نفسى .....
صلاح. ....ههههههههههه متزعلش كلها اسبوع ومروان يرجع
يونس....اخوك اتجوز اختى وانا ادبست .....
شعر صلاح بالحزن الشديد بداخله لذكر حبيبته أمامه. .....
......
صلاح الدين المغازى اشهر رجال الأعمال في مصر فى السادسة والثلاثين من العمر يعشق العمل يحب ابنه عمه فى السر منذ الصغر.لولو .الصياد .حنين . ومنذ ان علم بحبها لاخيه وهو يصادق الفتيات حتى ينسى حبيبته وخو شاب طويب القامه خمرى البشره ذو عيون زرقاء عمبقه وشعر اسود حريرى تتهاتف عليه الفتيات قوى الشخصية ولكن امامه حبيبته يشبه الحمل الوديع.......
يونس . ايه يا عم سرحت فى ايه ....
صلاح ...مفيش حاجه ....
طرق الباب ودخلت السكرتيره بسرعه دون اذن ....
يونس. ..ايه الغباء ده ازاى تدخلى كده....
صلاح...استنى يا يونس ...خير يا انسه....
السكرتيره. .مصيبه يا صلاح بيه مصيبه.....
صلاح.... مصيبه ايه انطقى ....
صلاح. ...انطقى مصيبه ايه....
السكرتيره....اصل اصل .....
يونس بغضب ....ما تخلصى هو احنا هنتحايل عليكى علشان تتكلمى ما تخلصى يا انسه.....
السكرتيره...بصراحه مروان بيه اتصل بحضراتكم كتير وتليفون حضراتكم مش بيرد فاتصل على المكتب وقال ان مدام نوران فى المستشفى ومحتاجكم جدا تتصلوا بيه .....
صلاح بقلق واضح ...نوران لا مستحيل مش ممكن ...
يونس ...انا موبايلى فى مكتبى يا صلاح اتصل بيه بسرعه خلينا نتطمن بسرعه ....
صلاح ...حاضر حاضر ....
اخرج صلاح هاتفه واتصل باخيه الذى رد فورا. ....
صلاح بسرعه...مروان ايه اللى حصل ونوران مالها طمنى بسرعه ...
مروان ببكاء .....نوران بتموت يا صلاح وانا مش عارف اعمل ايه انا خايف اوى....
صلاح بصدمه...بتموت ازاى فهمنى ابوس ايدك متتعبش قلبى ...
مروان ...كنا بنتفسح وكنت بهزر معاها واحنا ماشين فجريت بسرعه وعدت الطريق من غير ما تبص على العربيات وعربيه صدمتها جامد وفجاءه لقيتها واقعه على الارض غرقانه في دمها. ...
صلاح ....بحزن ...متقلقش احنا هنيجى على اول طياره متقلقش ....
مروان ....بسرعه يا صلاح ارجوك انا مرعوب ومش عارف أتصرف حاسس انى متكتف....
صلاح ..حاضر حاضر سلام....
يونس ...فى ايه ياصلاح احكيلى اختى مالها ....
صلاح بسرعه...فى الطريق للمطار احكيلك ونظر للسكرتيره .....انتى اتصلى بالمطار واحجزى طياره خاصه بسرعه ...
السكرتيره. ...حاضر يا صلاح بيه ...
فى السياره في طريقهم الى المطار ....
يونس ...تفتكر نكلمهم فى البيت نقولهم ...
صلاح ....لا انا هتصرف .......
بعد مرور بعد الوقت هاهو صلاح الدين ويومس يدخلون الى المشفى الموجودة بها حبيبتي. ....
مراون حين رأى اخيه احتضنه بقوه وبكى بشدة. ..
مروان...نوران بتروح منى يا صلاح بتروح منى انا حاسس انى بموت...
يونس...اهدى يا مروان أن شاء الله خير. ...
خرج الطبيب وحاله من الهرج والمرج ...
الطبيب..نحتاج الى دم نفس الفصيلة. ..
يونس ...فصيليتها ايه. ..
الطبيب. ..انها......
صلاح بسرعه.....نفس فصلتى .....
ذهب صلاح مع الطبيب....
صلاح للطبيب. ...أرجوك انقذها حتى لو هتاخد دمى كله ارجوك ....
الطبيب. ..لا تقلق .....
بعد مرور وقت طويل خرجت الممرضة واخبرتهم باستقرار حاله نوران ....
يونس. ..تعال يا مروان ننزل نجيب قهوه...
مروان ...حاضر .....
ذهب صلاح الى الطبيب وطلب منه برجاء ان يقوم برؤيه حبيبته ولو لدقائق معدودة. ..فوافق الطبيب على ذلك ...
دخل صلاح الى غرفه العنايه المركزه وجدها معلق بجسدها الكثير من الاجهزه وجهها به كدمات كثيره تدارى جمالها انتفض قلب صلاح لرؤيتها هكذا وتمزق قلبه بشده لهذا المنظر تمنى لو منعها من السفر تمنى لو كان بيده ان يضعها فى قفص ويمنع اى شخص من الاقتراب منها. ...
اقترب صلاح منها وجلس بجانبها على كرسى .....
صلاح ....ببكاء ودموعه تنزل بسرعه ....انا اسف يا نوران انى مقدرتش احميكى انا اسف انا لو عليا والله اد*كى من عمرى والله بكل طيب خاطر انا تغبان اوى وانا شايفك كده ارجوكى يا نوران قومى بئه انا مش قادر حاسس انى بتخنق والله ارجوكى فوقى بئه والله مش قادر استحمل والله انا بحبك .......
نوران.......اااااه ااااه......وفتحت عيونها...ص لا ح....
انصدم صلاح وشعر بسعادة رهيبة لرؤيتها تفتح عيونها مره اخرى ......ولكن هل سمعت حديثى يالله انها لكارثه رهيبه ..........
لولو الصياد. ........حبيبتي واخى .....
صلاح بفرحه...نوران انتى كويسه ...
نوران بتعب.....ايوه كويسه بس جسمى بيوجعنى اوى .....
صلاح. ..معلش يا حبي. ..يا نوران اصل انتى عندك **ور فى جسمك وان شى الله هبقى كويسه انا هروح انادى الدكتور....
واتجه الى الباب....
نوران....صلاح ....
صلاح وهو يرجع لها بلهفه....ايوه يا نوران ....
نوران ...فين مروان انا مش شيفاه ليه ...
صلاح بضيق حاول ان يداريه....مروان نزل الكافتيريا هو ويونس هندهم حالا وانا بنادى الدكتور. ...
نوران...ماشى ....
خرج صلاح بسرعه يشعر براحه وسعاده كبيره لان نوران لم تعى الى كلامه وايضا سعيد برؤيتها بخير وصحة. ...اخبر صلاح مروان ويونس بان نوران فاقت ودخل ..الطبيب وأجرى لها فحوصات واخبرهم بتحسن حالتها وانه سوف يتم تقلها الى غرفه عاديه الآن. ....
بعد مرور بعض الوقت بالفعل تم نقلها الى غرفه اخرى عاديه بعيدا عن العنايه المركزه ومروان ويونس وصلاح الدين معها. ...
يونس ...ههههههه عروسه مدشدشه ده انتى بقيتى شكلك ع**ط اوى. ..
نوران بتعب...مروان قله يسكت انا تعبانه....
مروان ..ههههه بس يا يونس.....
يونس ...لا طبعا ده انا مش هبطل تريقة ده انا ما صدقت اتريق عليكى شويه هههههههههههههههه شكلك مسخره احلى شهر عسل بالمستشفى هههههههههه...
نوران ....صلاح .....
صلاح بلهفه ....نعم يا نوران ...
نوران ...علشان خاطرى خليه يبطل رخامه عليا ....
صلاح ليونس بجديه ...خلصنا يا يونس وكفايه هزار...
يونس....احم حاضر ماهو مفيش غيرك بيقدر عليا ......
نوران ....حبيبى يا ابوصلاح ميرسى ليك ....
عندما قالت له نوران حبيبى ولو بطريق المجامله خ*ف قلبه وكان ان يخرج من مكانه تمنى ولو كانت تلك الكلمه حقيقه وانه بالفعل حبيبها .....
يونس....صلاح صلاح ...
صلاح ...ها ايه فى ايه....
مروان...بقالنا كتير بنكلمك وانت سرحان...
صلاح باعتذار ...اسف مخدتش بالى معلش كنتم بتقولوا ايه ....
يونس ...كنت بسالك انت كلمتهم فى مصر. ..
صلاح....لا مكلمتهمش لسه ومش هقول حاجه غير اننا سافرنا فى شغل وخلاص وانا لما سالت الدكتور قالى ان ممكن نوران تخرج كمان يومين ونرجع مصر ان شاء الله...
نوران...بس انا حاسه انى تعبانه يا صلاح...
صلاح...بحنيه ...متقلقيش انا هجهز كل حاجه علشان تسافرى مرتاحه...
مروان. ..متخافيش يا نور ان شاء الله هيكون كل حاجة تمام. ..
يونس ....ههههههههههه متقلقيش هى سيجاره حشيش هتنسيكى الدنيا كلها ههههههه
صلاح....يونس خلصنا خلاص قولت وبلاش ظرافه قلت ....
يونس...خلاص خلاص ايه ده وقفلى على الواحده. ...
مروان....طيب قوموا انتم روحوا الفندق وانا هقعد من نور .....
صلاح....لا لا انا مش جيلى نوم خالص لو عاوز ترتاح انت ويونس روحوا. ...
مروان..بجد انا فعلا تعبان اوى بس متقلقش مش هنتاخر عليك. .
صلاح. .مفيش مشاكل....
يونس. ..سلام يا برنس انا هروح انام ....
خرج يونس ومروان بعد توديع نوران ...
صلاح وهو يجلس على كرسى بجانبها. ....نوران عايزه حاجه...
نوران بابتسامه....لا يا صلاح ....
صلاح باستغراب. ..بتضحكى ليه...
نوران...اصل انت دايما تقولى يا نوران عمرك ما اختصرت اسمى زى بابا وجدو تمام....
صلاح...علشان اسمك جميل يا نوران.....
نوران. ...ميرسى يا صلاح........
صلاح....طيب انا هروح اجيب قهوه واجى واجبلك عصير. ...
نوران...اوك ...متتاخرش.......
صلاح...حاضر .......
عندما خرج صلاح من غرفه نوران وجد هاتفه يرن وكان برقم جده الكبير يونس المغازى وهو رجل معروف بالقوه والجبروب ولا يقدر احد غى الدنيا ان يعصى له امرا وهو من اصول صعيديه ...
صلاح....السلام عليكم ازيك يا جدى....
يونس الجد.....الحمد لله كيف تسافر يا ولد انت وولد عمك من غير ما اعرف ...
صلاح...اصل يا جدى عندنا شغل. ....
الجد....بلا شغل بلا زفت جولى كيفيكم وهتيجوا امتى ....
صلاح ...قريب يا جدى كمان يومين ....
الجد....كويس لانك عاوزك فى موضوع مهم ...
صلاح. ...خير يا جدى .. .
الجد...وقت ما تيجى هتعرف سلام دلوقتي. ...
اغلق صلاح مع الجد ولكن كان بداخله يشعر بالقلق بالجد لا يتكلم هكذا سوى ان كانت هناك مصيبه ما ........استر يارب العالمين .......
لولو الصياد......حبيبتي واخى.....
مر اليومان وكانت نوران تحسنت حالتها الى حد ما وكانت تستطيع السغر بينما كان صلاح يتالم ويتالم بداخله من اقتراب اخيه من حبيبته والاكثر لمساته لها كانت بمثابه النار بداخله تحرقه كان صلاح حزين وعيونه بها كلام كثير وحزن اكبر ولكن من يدرى بذلك وهاهم الان وصلوا الى مطار القاهره ورمبوا السياره التى تاخدهم الى الفيلا التى يعيش بها جميع افراد عائله المغازى والمحاطه بحراسه كبيره جدا وسور عالى لا يستطيع من بالخارج ان يرى شىء ....فتحت البوابه ونزل الجميع من السياره....
مروان وهو يفتح الباب لنوران...براحه يا نور ...
صلاح ....حاسبى وحاولى تنسندى على رجلك براحه...
نوران....بالم...اه حاضر ....
يونس ...انا هدخل الطف الجو....
صلاح...طيب. ...
تركهم يونس الصغير ودخل وفجاءه سمع طلق رصاص وحاله هرج بين الحرس. .
صلاح ...بذعر نوران واطى فى الارض...انتم يا بقر فى ايه...
خرج الجميع من الفيلا على صوت طلق النار .....
رشوان والد صلاح ...فى ايه انتم كويسن ...
نوران ..بصريخ .....ااااه الحقونى الحقونى ...
التفوا حول السياره واقتربوا من نوران التى تحلس ارضا وملابسها ملطخه بالدماء....
صلاح...نوران مالك ...نوران وهى تشير الى مروان النائم سائح بدمه .......مروان مروان اه ...
قمر والده ..مروان ...ابنى الحقونى بسرعه اسعاف اسعاف....
يونس الجد...وهو يقترب من حفيده ويضمه الى ص*ره بحزن ....يا ولدى انا لله وانا اليه راجعون ...صبرنا يارب...
رشوان....ابويا متقولش كده مروان كويس والاسعاف جاى ...
نوران..صلاح صلاح مروان كويس صح يايونس صح ...
يونس بيكاء ....ايوه يا حبيبتى هو هيكون كويس....
جاءت الاسعاف وحمل مروان الى المشفى وصهب الجميع مع حت ة نوران المريضه والبماء مسيطر عليهم ...ولكن الله اخد روحه وصعدت الى السما ولكل انسان موعد لوفاته ولكل وفاه مروان جاءت غدرا ومن عدو يض*ب بالظهر يواجهه بمل خسه ليس مثل الرجال. ...كان موت مروان صدمة للجميع والحزن هو المسيطر على عائله المغازى وعروسه الصغيره التى خ*ف حبيبها وزوجها بعد ايام معدوده من زواجهم ...انتهت ايام العزاء وهاهو الجد يطلب حفيده صلاح الى غرفه المكتب للحديث معه ....
صلاح بحزن...ايوه يا جدى حضرتك طلبتنى خير....
الجد .....انا عارف من جتل ولد ولدى مروان...
صلاح بغضب ...مين يا جدى قولى عليه وانا اقتله حالا...
الجد....بص يا ولدى انا صعيدى ورغم اكده عملت العزا علشان الحكومه متشكش اننا هناخد بالتار بس مبقاش يونس المغازى أن ما حزنتهم على شبابهم...
صلاح برجاء ...قولى مين يا جدى ارجوك فهمنى ....
الجد...بص يا ولدى انا طلبت منك انى اتحدت معام اول ما تيجى بس هما سبجونى وقتلوا الغالى وزينه الشباب دول ولاد عيله الرفاعى بينا وبينهم مشاكل من زمان جوى ومن سنه كان فى صفقه كبيره جوى وكان داخل فيها عتمان الرفاعى واحنا دخلنا واخدنا الصفقه دى ولانه متحملش الخساره مات وقتها على طول وبعدها رجع ولده سعد من شهرين مصر وهو م**م ياخد بتار ابوه من عيليتنا وانا معرفتش غير من سبوع واحد بس وملحقتش احذركم واللى اعرفه انه م**م يقتل كل ولاد عيله المغازى ....
صلاح...ده اللى هقتله واشرب من دمه.....
الجد....اهدى يا ولدى انا عارف انك راجل وعاقل وعلشان كده مجولتش غير ليك وموضوع التار هناجله شويه يا صلاح لحد ما موضوع جتل مروان يعدى عليه شويه بس كل اللى عاوزه منك دلوقتى انك متسبوش يتهنى بشغله واصل لحد ما يجى الوقت اللى ناخد بتار اخوك يا ولدى....
صلاح...حاضر يا جدى حاضر ............
.......
فى غرفه نوران كانت تبكى بشده على حياتها وما نر بها وتذكر لحظات السعادة القليله مع زوجها كانت دموعها تنهمر بشده لماذا تختبرنى الحياه بتلك الطريقة وتسرق سعادتى بتلك السرعه سامحنى يارب .....
يونس. ...كلى يا نور انتى مكلتيش بقالم كام يوم. ..
نوران. ..ماليش نفس. ...
يونس. ...مينفعش كده يا حبيبتي وصدقينى مش بالاكل ....
نوران ...بغضب ..مش هاكل مش هاكل وقامت من السرير بالم ...مش عاوزه انتم ايه مش عاوزين تريحونى ابعدوا عنى بئه يارب اموت وارتاح يارب خدنى بئه عند مروان يارب ااااه ااااااااه .وسقطت ارضا مغم عليها. ....
يونس...بصريخ .....نوران .............
سمغ الجميع صوت يونس فصعدوا جميعا الى الاعلى وعندما رائها حبيبتيه بتلك الوضع جﻻى مسرعا وضمها اليه وحملها الى السرير. ...
صلاح ...اطلب الدكتور بسرعه....نوران مالك يا حبيبتى فوقى يا نوران ....
لاحظ الجد لهفه صلاح على نوران وتأكد بالفعل بانه يحبها فكان اولا لديه شك ولكن الآن تاكد الشك .....
اتى الطبيب وكشف عليها...
صلاح...خير يا دكتور.....
الطبيب. ...الحمد لله كويسه بس واضح انها ضعيفة وده مش كويس علشان حالتها...
صلاح...ليه حالتها مالها. ..
الطبيب. ...مب**ك المدام حامل ....
صلاح بصدمه....ايه حامل........
.......لولو الصياد. .....حبيبتى واخى ....
يونس....طيب اتفضل معايا يا دكتور .....
خرج الطبيب برفقة يونس الصغير وظل الجد برفقه حفيده....
يونس الجد....مالك يا ولدى شكلك مفرحانش ان مرت اخوك الله يرحمه حامل ....
صلاح ...لا ابدا يا جدى انا مبسوط بس انت عارف موت مروان ماثر عليا ...
يونس الجد....طيب يا ولدى تعالى ندخل لهم جوه نفرحهم شويه ....
صلاح ...بعد أذنك يا جدى ادخل انت لانى حاسس انى تعبان شويه ...
الجد...طيب يا ولدى ......
دخل الجد اليهم وجد نوران تبكى فى حضن والدتها ربه المنزل منال .....
منال بلهفه...خير يا عمى الدكتور قال ايه ....
الجد بهدوء...الدكتور جال ان نوران حامل ولازم تتغذى مليح وتخلى بالها من نفسيها ....
نوران بفرحه...بجد يا جدى انا حامل من مروان ...
الجد....ايوه يا بتى...
منال ....والله يا بنتى انا فرحنالك بس قدر الله وماشاء فعل.....
فى نفس الوقت دخلت قمر والده صلاح ورشوان...
قمر...صحيح اللى سمعته من يونس ده....نور حامل....
الجد...ايوه حامل وخلى بالكم منيها لانها ضعيفه. ..
قمر بدموع تنهمر. ..كنت عارفه ان ربنا رحيم بيا والحمد لله بعتلى حاجه من ريحه ابنى هتفضل معايا طول عمر....
رشوان بحزن...الحمد لله مب**ك يا بنتى ربنا يتمملك بخير. ..
نوران بدموع...متشكره ليكم بس كان نفسى اوى مروان يكون معايا انا محتاجه له اوى كان هيفرح اوى بالخبر ده ...
الجد ...خلصنا يا نوران ده قضاء الله واحنا الحمد لله مؤمنين وموحدين بالله استغفرى ربك ....
نوران....الحمد لله واستغفرك ربى واتوب اليك....
منال...طيب انا هروح اعملها اكل واجى وكمان اجهز اكل علشان ابو يونس جاى بالليل من السفر...
الجد....زاهر جاى انهاردة. ...
منال...ايوه يا عمى ان شاء الله. ...
رشوان....يوصل بالسلامه.........
.....
فى غرفه صلاح الدين يجلس شارد ودموعه تنهمر على وجهه بشده يارب غصب عنى مقدرتش افرح انا صحيح بحب اخويا جدا بس مقدرتش افرح غصب عنى حته من راجل تانى بتكبر جوا حبيبتي.حبيبتى .واخى .لولو الصياد . بحس كل يوم ان المسافه بينى وبينك بتبعد اوى يا نوران انا مش عارف هفضل اتعذب كده كتير فى حياه مروان كنت بتعذب حتى بعد موته بتعذب سامحنى يارب واهدينى للطريق الصواب .....
مر شهران وكانت الحياه اصبحت طبيعيه للجميع ماعدا صلاح الدين الذى قرر السفر فجأه الى ايطاليا بحجه الاتفاق على صفقه ماكينات للمصنع جديدة ولكن الحقيقة إنه هارب من المنزل ومن حبيبته ....
على طاوله الغداء....
يونس ....جدى انت مش ملاحظ ان صلاح طول اوى وبقاله فتره مش عاوز يرجع مع أنه خلص شغل....
الجد....ايوه فعلا.....
.