البارت الثالث

1557 Words
البارت 3 وبعد الوقت اللي قاضته مع حبيبها وهم بيتبادلوا أطراف الحديث حول حياتهم المستقبلية ومشا**تهم لبعضهم رجعت البيت وهي في قمة سعادتها دخلت الشقة وهى بتنادى بمرح كالعادة بلبلة فينك يا بلبلة سمعت صوت امها من الداخل في المطبخ يا حبيبتي ابتسمت مي واتوجهت للمطبخ شافتها واقفه مشغولة ف حاجه علي النار قدامها ومعطيها ضهرها قربت منها حضنتها من الخلف و باست خدها بقوة أحلي مسا لاحلي بلبله في الكون الأم بابتسامة حنونه بعد ما لاحظت سعادتها الظاهرة عليها والواضحة في صوتها هتفت بحنان مساء النور يا حبيبتي هتفت مي بحماس بعد ما شافت اللي مامتها بتعمله رز بالحليب واااو تعرفي ان انتي أحلي أم ف الدنيا ضحكت نبيلة علي جنان وهتفت بابتسامة حنونه يا بت بطلي شقاوة ويلا روحى علي اوضتك غيرى هدومك وتعالي مي بابتسامة أنا بتشاقه ماشي يا ست بلبلة مقبوله منك المهم مش ناوية تيجي تشوفي الشبكة اللي جبناها وتقليلي رأيك الأم بحنان روحي الأول غيرى هدومك اكون انا كمان خلصت واجي أشوفها مي بابتسامة أوك بس خلصي بسرعة بسرعة متتاخريش أنهت جملتها و خرجت من المطبخ متوجهه لغرفتها دخلت غرفتها بدلت هدومها ل بجامه برمودا و تشيرت كت و خرجت شافت مامتها خارجه من المطبخ و في أيدها صينية عليها أطباق من الرز بالحليب المفضل عند طفلتها المدللة بمجرد ما جت عيونها عليها هتفت مي بحماس وابتسامة ماما تعالي يلا علشان تشوفي الشبكة و تقليلي رأيك فيها أنهت جملتها متلازما مع مسك أيدها وقعدوا مع بعض علي الاريكه مسكت مي علبة المجوهرات الخاصة بيها فتحتها ل أمها و هتفت بابتسامه ها اي رأيك الأم بابتسامة سعادة جميلة يا حبيبتي ربنا يتمملك علي خير يارب مي بابتسامة بجد عجبتك الأم بابتسامة و هي بترفع أيدها لخد مي تربت عليه بحنان حلوة يا حبيبتي زى صاحبتها تتهني بيها وتعيشي بسعادة انتي ومراد مي بابتسامه و هي بتطبع قلبه على خدها تسلميلي يا ست الكل الأم بابتسامة خبيثة المهم طمنيني سهرتك كانت عاملة اي مي بابتسامة سعادة كانت تجنن الأم بخبث بريئه ولا هتفت مي بخجل ماما الأم بضحكة هو أنا قولتلك حاجه مي بابتسامة اطمني يا ست ماما كانت قمة في البراءة و هو انتي متعرفيش بنتك و لا اي الأم بابتسامة عارفه يختي عارفه ربنا يكون في عونك يا مراد يبني هتتعب معاها بس هقول اي ده نصيبك في النهاية بقا ضحكت مي بشدة علي كلام مامتها ثم هتفت بجديه مي بجدية وبعدين سيبك مني دلوقتي و قليلي خدتي علاجك ف ميعاده زى ما اتفقنا و لا لسه الأم بتذكير تصدقي نسيت حصل خير يلا هقوم أخده دلوقتي مي بحزم ماما إلا علاجك مينفعش تهملي فيه و دى نقطة بنتخانق عليها دائما و برضوا مفيش تغير فيها أنهت جملتها و قامت من مكانها اتجهت ل غرفه امها جابت العلاج ورجعت مي اتفضلي يا ست بلبلة و ياريت تهتمي بعلاجك بعد كدا طول ما انا مش موجودة و تاخديه في ميعاد اومت الأم برأسها بابتسامة حنان وامتنان لوجودها في حياتها وان ربنا قد اي كريم لانه زرقها بحبه عينها مي فاقت من تفكيرها علي صوت مي ابتسمت و مدت أيدها خدت العلاج منها وهي بتهتف تمام هاخد بالي بعد كدا يلا اقعدى كلي الرز بالحليب اللي انتي بتحبيه عملته علشانك ابتسمت مي وهي بتهتف ما انتي عارفه أنه العشق وبالأخص اللي انتي بتعمليه وبدأت تاكل منه باستمتاع تحت نظرات أمها الحنونه دامت سهرتهم لساعات طويلة وهم قاعدين مع بعضن في جوه ملئ بالمرح والدفئ واخر السهره دخلت امها نامت بسبب تأثير العلاج عليها ام مي ف دخلت غرفتها وبدأت تعمل باقتراح مراد انها تشوف التصاميم اللي تعجبها وبعد مده طويله من البحث اختارت م**مة معروفة واتكلمت معاهم وحددت ميعاد بعد يومين تقابل رئسية القسم انتهت من بحثها وراحت في سبات عميق بإحساس من الراحه والسعادة بسبب تيسير الأمور بدون تعقيد ****** صباح يوم جديد ف الاسكندريه قامت مي من نومها العصر كالمعتاد خرجت من غرفتها شافت أمها قاعده في الصالون قربت منها و هي مازالت تحت تأثير النعاس نامت وراسها ف حضنها وهتفت بنعاس صباح الخير بلبله الأم بابتسامة صباح الورد يا عيون بلبله مي بلبله أنا جعانه الأم بحنان قومي كدا و فوقي الأول اكون جهزتلك الفطار و اتصلي علي مراد لانه اتصل عليكي كتير من الصبح بس حضرتك كنتي نايمه وأنا كلمته مي بتسأل قالك حاجه الأم لا قال لمه تقوم خليها تكلمني مي طيب هفوق كدا الأول وبعدها أكلمه بقا أنهت كلامها وقامت دخلت المطبخ عملت كوفئ وخرجت مي بهدوء وهي بتقرب تقعد جنب أمها من جديد بقولك صحيح يا بلبله الأم قولي يا عيون بلبلة مي بابتسامة قررت اني ا**م فستان الفرح لأن مفيش اي ت**يمات جاهزة عجبتني ابدا وامبارح بدأت البحث و لاقيت م**مة ت**يمتها حلوة اوى و كمان اتواصلت معاهم و خدت معاد بعد يومين هنروح نشوفهم ونتفق معاهم الأم بابتسامة ومالوا يا حبيبتي أهم حاجة تكوني مبسوطه مي بابتسامه أكيد طبعا و يا سلام لو تم الاتفاق ولاقيت حاجه عجبتني هكون اسعد واحده الأم بابتسامة وهو ده المطلوب انك تكوني دائما سعيدة مش عايزه حاجه غيرها مي بابتسامة يبقا ابدى جهزى نفسك بقا علشان هتروحي معانا الأم وانا هروح اعمل اي يا بنتي روحى انتي و مراد مي اكيد مراد هيكون موجود معانا بس انتي كمان لازم تكوني موجودة لان مينفعش اني اسيبك لوحدك هنا لان فيه إحتمال نقعد هناك يومين أو أكتر كمان الأم باستغراب ليه هو فين المكان مي بابتسامة القاهرة ها قولتي اي الأم بحنان خلاص يا بنتي شوفي مراد وانا هكون معاكي مي بحماس ايو بقا ام اقوم اتصل علي مراد اعرفه علشان يعمل حسابه ويجهز نفسه الأم بابتسامة ماشي يلا روحي ابتسمت مي و قامت تجري لداخل غرفتها مسكت فونها واتصلت عليه كلمته وبعد نقاش طويل مع بعض اتفقوا علي معاد السفر بعد يومين عدي اليومين بدون أي أحداث جديده تذكر غير حماس مي ل موعدها مع م**مة الأزياء وتخليها ل شكل فستانها ***** يوم السفر سافروا التلاته كل من مراد و مي و مامتها حجز مراد في الفندق مي و أمها غرفة و مراد غرفة بعد وصولهم نامت امها بعد ما خدت علاجها ام مي ف كانت قاعده ترتب هدومها داخل الخزانه سمعت طرق باب الغرفة قامت من مكانها فتحت شافته مراد قدامها مشي مراد نظرة عليها بالكامل بلبسها الجينز البرمودا والتشيرت الكت ورفعه شعرها لفوق بمشبك وخصلات كتيرة علي وجهها صفر مراد بإعجاب وهتف بابتسامة أهلا ب الحلو يا حلو انت مي بشقاوة وغيرت نبرة صوتها عايز مين حضرتك مراد بمرح مش دى برضوا غرفه مي منصور مي متصنعه التفكير امممم علي حسب مين عايزها مراد بابتسامه قليلها حبيبك عايزاك مي بابتسامة ورجعت صوتها للطبيعة أهلا حبيبي تعال مراد بابتسامة لالا تعالي أنتي ننزل نمتشي شويا مي بس ماما نايمه ازى أنزل و اسيبها لوحدها مراد متقلقيش مش هنتاخر هنرجع وهى لسه نايمه مي بابتسامة وبعد تفكير أوك دقيقه هجيب الموبايل والمفاتيح واجي اوما مراد بابتسامة دخلت مي جابت الموبايل والمفتاح ورجعت بابتسامة يلا بينا ابتسم مراد وقرب منها مسك ايدها ومشيوا مع بعض نزلوا تحت بدوا يتمشوا ف الفندق وهم بيهزروا ويضحكوا مع بعض تحت شقاوة مي وخبث مراد بعد مده طويله اتكلم مراد بتعب تعالي نأكل حاجه لأني جعت مي يا دكتور انت نسيت اني سايبه ماما لوحدها واحتمال تكون صحيت لاننا اتاخرنا اوى مراد طنط اكيد لسه نائمه بسبب تأثير الدواء لأنه فيه نسبه م**ر ذاد يا حلوه لو كانت صحيت كانت رنت عليكي من و قتها تشوفك فين تعالي هنأكل و نخدلها معانا واحنا خارجين يلا بينا لاننا جعاااان ابتسمت مي وهتفت بابتسامة خلاص خلاص تعال نأكل أحسن تاكلني أنا مراد بابتسامه متخافيش قريب هيجي اليوم ده مفضلش عليه كتير مي بخجل وقح أبتسم مراد وضغط على ايدها ودخلوا المطعم مع بعض قعدوا على طوله لشخصين دقايق وقرب منهم النادل النادل بابتسامة اتفضلوا يا فندم تحبوا تطلبوا اي مراد موجه كلامه ل مي حبيبتي تحبي تاكلي اي مي بابتسامه اطلب انت المره دي هاكل علي ذوقك انت ابتسم مراد وهتف بحب وليكي اللي عايزاه يا قلبي انهي كلامه وبدأ يبحث بعيونه في المنيو وبعد بحث دام لثواني طلب الأكل تحت نظرات مي العاشقه له بعد ذهاب النادل رفع رأسه وبدأ يبادلها نظراتها بعشق أكبر ابتسمت مي بخجل ونزلت عيونها عن عيونه واردفت بابتسامة متوتره لتشتيت انتباهه عنها ولو لدقائق مقولتيش الفرش هيوصل امتا ابتسم مراد وقرر يجاريها ف هروبها وهتف بهدوء هيوصل بعد كام يوم ووقتها كل حاجه هتكون جاهزة مي بتفكير امممم بكدا اظن الشقة هتكون كملت خلاص ومش ناقصها حاجه مراد بخبث مين قالك كدا لسه ده هيكون ناقص اهم حاجه مي بتساءل قلق غير منتبهة لنبرة الخبث في كلامه اي هي الحاجه دى مراد بخبث العروسة طبعا الشقة مش هتكملك غير بوجودك فيها ابتسمت مي بخجل وهي بتتن*د براحه لعدم وجود مشاكل ف طريقهم ممكن تأجل فرحهم وهتفت بغيظ تصدق انك غلس لانك خوف*ني تكون فيه مشكلة وتسبب في تأجيل الفرح مراد بخبث شايف أن فيه ناس مستعجلة هنا اكتر مني ابتسمت مي بخجل وكانت علي وشك الرد عليه ولكن قاطعها اقتراب النادل بالاكل دقائق وانصرف بدوا ياكلو وسط مشا**ة مراد ليها كالعادة أم علي الطاوله المجاورة ليهم كان موجود كل من وليد وباسم السيوفي مع وفد أجنبي في اجتماع عمل وأثناء كلامهم وقع نظر باسم علي بنت عطياهم ضهرها بس اللي شد نظرة أكتر الوشم اللي علي رقبتها من الخلف نازل علي طول رقبتها لحد حرف الملابس اللي لبساها بشويا فضلت عيونه علي الوشم ومش قادر يبعد نظرة الوشم ده عارفه بل وحافظ تفاصيله ازي ميعرفوش وهو كان لحب حياته البنت الوحيدة اللي حبها طول عمره ومازال بيحبها لحد اللحظه دى رغم معرفته بأنها خلاص مبقتش موجودة ف نفس العالم فاق من سرحانه علي صوت وليد اللي بينادى عليه باسم بانتباء ها وليد فينك يا عم بنادى عليك بقالك ربع ساعه باسم معاك معاك فيه أي وليد مستر جاك هيودعك الاجتماع انتهاء انتبه باسم ووجهه نظره لمستر جاك أتكلم معاه وودعه ولف عيونه لمكانها من جديد بس مكنتش موجودة اختفت -يتبع-
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD