البارت الثامن عشر

1513 Words
البارت 18 ميرا بابتسامة عادى متعوده لأنها نفس جمله مراد المعتادة حبيبتي اللمضه انهت جملتها و هي بتقرب من عماد جوز أختها بدون ما تنتبه لكلامها و اللي نطقت بيه انصدم الكل من جملتهم و تابعوا حركاتها بترقب ميرا بابتسامة أخبارك اي يا ابو نسب عماد بابتسامة حمدالله على السلامه يا ميرو عاملة اي يا بت و اي الجمال ده كله مي بابتسامة شقاوة الله يسلمك يا أبو نسب بس معقول بتعا** عيني عينك كدا و مش خايف من المدام اللي واقفه قريب منك و شاهده عليك كمان عماد بابتسامة لا طبعا لان المدام ممكن تغار من اي حد الا من اختها الصغيرة صحيح و لا اي ندى بابتسامة طبعا مستحيل اغير من اختي و بعدين عماد من طول عمره اخوكي الكبير ابتسمت ميرا بمشا**ة و هي بتهتف بعد ما قربت من ندى الا قليلي يا نونو اي رأيك ف تسريحة شعرى الجديدة حلوة ندى بابتسامة و فهمت قصدها تجنن الشعر القصير لائق عليكي جدا و اكتر من الطويل كمان ميرا و عيونها علي ماجد و وليد طيب ياريت تقولي للي مش فاهمين في الموضة و الأناقة و لا عجبهم حاجه وليد بتحذير شعرك يرجع يطول و اياكي ثم اياكي تقصيه من جديد فاهمه مي بدلال نؤنؤ أنا مبقتش بنت آل 18 اللي تتحكموا فيها يا حبيبي انا كبرت خلاص ماجد برفعه حاجب لا و الله اومت مي برأسها بشقاوة قاطع كلامها حد بيشد فستانها نزلت عيونها شافت طفله ف الرابعه او الخامسة من عمرها بتمد يدها للاعلي لتحملها ابتسمت ميرا و نزلت رفعتها ف حضنها و هتفت بتساءل أنتي مين يا عسوله ---انتي متعرفنيش ميرا باستغراب هو المفروض أني اعرفك اتغيرت نظرات الطفلة للغضب الطفولي و زمت شفايفها كان شكلها جميل و طفولي جدا ب*عرها الأ**د و عيونها العسلي نفس عيونها هى و غمازتها و الحسنه اللي ف خدها الأيمن دقيقة حسنه ف خدها الأيمن هتفت بتساءل و اندهاش هو انتي بنت ندى ابتسمت الصغيرة بسعادة و هزت رأسها بالموافقة سألتها ميرا بابتسامه أسمك اي بقا يا حلوة --ميرا و سعت ابتسامة ميرا و لفت رأسها ل اختها اللي ابتسمت بحنان و هي بتهز رأسها ميرا بابتسامة للصغيرة تعرفي أن أنا كمان أسمي ميرا الصغيرة بابتسامه اه ماما قالت قاطع كلامهم احمد اللي هتف بابتسامة طيب يلا يا حلوين تعالو نتعشاء الأول و بعدها كملوا كلامكم معاكم للصبح لو حابين قرب وليد من ميرا حضن كتفها بابتسامة و هو بيهتف تعالي يا حلوة نتعشاء لأن بعد العشاء لازم تعرفي حاجات كتيرة حصلت السنين اللي فاتت و انتي مش موجودة ميرا و مازالت الصغيرة في حضنها ردت بابتسامة تمام يلا ندى ميرا تعالي يا حبيبتي علشان عمتو تعرف تأكل ميرا باعتراض لا سبيها معايا ندى بابتسامة بس البيت مليان أطفال أحسن يغيروا منها ولا حاجه ميرا بابتسامة لعوبه اه صحيح أنا ملاحظة يا تارا لمين كل الأطفال دى معقول شباب السيوفي جابو كل ده لوحدهم بس اوعي يكون أبو حميد و درش مشتركين معاهم و يطلع عندى مرات آب بعد كل السنين دى كلها مصطفى بضحكة انتي ناوية تلبسينا مصيبة و لا اي يا ست ميرا ميرا ببراءة أنا برضوا عيب عليك يا درش أحمد اقعدى يا لمضة خلينا نأكل يلا و بلاش تلبسينا في الحيط اومت بابتسامة مشاغبة و قربت قعدت مكانها المعتاد نفس الكرسي رغم ذيادة العدد و مرور السنين و لكن كرسيها كان محفوظ بدأ الجميع الأكل وسط شقاوة و مشا**ة ميرا للجميع أخواتها ولاد عمها تحت نظرات الغيرة من زوجات البعض منهم بعد انتهاء العشاء اجتمعو الكل في الصالون و اول من هتف كان ماجد اللي هتف بابتسامة ماجد بابتسامة اي رأيك تتعرفي علي الاطفال الجديدة الموجودة و كبرت عدد عيلتنا ميرا بابتسامة كنت أنا دلوعة العيلة الوحيدة بس ملاحظه أن بقا فيه كتير اوى من بعدى وليد بابتسامة أمال اي يا عسل يعني أنا بقا عندى بنت زى القمر بعد حمادة مي بتذكير هو فين الواد ده صحيح حبيب عمتو الش*ي وليد بابتسامة بما أنه حبيب عمتو يبقا أكيد عمتو لازم تدخل تحدى صغنن اعرفيه بنفسك هو موجود هنا ابتسمت ميرا باتساع و هى بتهتف بحماس و انا بموت في التحديات أنهت كلامها و وجهت نظرها للأطفال جذب نظرها 3 اطفال قاعدين حتي بعض سنهم مقارب لبعض جدا وأحد منهم شعره اسود و عيونه بنيه ناعسه و بشرته بيضة ام الاتنين التانيين ف فيهم شبة من بعض جدا بالون بشرتهم القمحاوية ميرا بابتسامة ده حبيب عمتو و الاتنين دول حازم و حاتم حبايب عمتو برضوا ولاد سامي سامي بابتسامة لا شاطرة ابت لسه ذاكرتك قويه ميرا بابتسامة ناوى تحسدني يعني و لا اي سامي لا يا ستي و انا اقدر برضوا ماجد طيب انتي كدا عرفتي الولاد اللي كانوا موجودين من الأساس حان وقت الأجيال الجديدة ميرا بابتسامة اعطيني قول يلا ماجد بابتسامة وليد عنده بنت فرح 6 سنين سامي معاه ولد 6 سنين ميرا بابتسامة مستمتعة كانوا حوامل مع بعض ماجد بابتسامة اه ميرا بزعل و نبرة طفولية يا خسارة ضاعت عليا المتعه و انا شايفه اتنين حوامل و بكروش قدامي في الريحه و الجاية ضحك الجميع بقوة علي كلامها و طريقتها في شرح الكلام بينما هتف سامي ببعض الحزن اللي ظهر في نبرة صوته هو صحيح كان منظرهم مسخرة بس مكنش حد فينا في المود نهائي أنا نلاحظ أساسا لأن اكتشفنا خبر حملهم بعد خبر موتك بأسبوع عرفنا أن الاتنين حوامل ف نفس الاسبوع تقريباً ميرا بابتسامة مشاغبة خسارة ضيعتو شهور الاستمتاع بجد بسبب خبر كاذب بس يلا ملحوقه المرة الجاية بقا نورهان زوجه سامي أنا عن نفسي حمدت ربنا علي ولادى و نسيب الدور للباقي بقا ميرا بابتسامة لييييه كدا قفلتوا علي 3 بس معقول سامي يختي نقدر عليهم بس الاول و بعدها نفكر نجيب تاني دول مطلعين عنينا بمعني الكلمة هزت ميرا كتفها بعدم اقتناع و هى بتهتف يمكن لكل واحد وجهه نظر في النهاية نورهان بابتسامة تصدقي بقا عندى فضول اعرف لمه يجي الدور عليكي هتجيبي كام واحد و لا هتكوني من النوع اللي بيكتفي بواحد انرسمت ابتسامة رقيقة علي شفايف ميرا و هتفت بنعومة بعد ما غمضت عيونها ومازالت ابتسامتها علي شفايفها مش مهم بالنسبالي واحد أو عشرة المهم يكونوا شبه بباهم عيونه الخضراء شعره البني حلاوة ملامحه نظرة عينيه و لمه يكبروا لو ولاد لازم ولابد ياخدو شكل دقنه ووقتها و بدون شك هيخ*فوا قلوب البنات من أول نظرة فتحت عيونها بعد ما قابلت **ت بعد انتهاء كلامها شافت الكل مذهول من كلامها و في اللحظة دى انتبهت علي المواصفات اللي قالتها افتكرت مراد نفس الملامح معقول تكون وقعت تحت تأثيره لالا هزت رأسها تنضف من دماغها جميع الأفكار فاقت من أفكارها علي صوت ماجد اللي هتف بنبره تسليه حلوة المواصفات دى عجبتني بس فين صاحبها يا تارا حد اعرفة ميرا بنبره متوتره صاحبها تعرفه لالا مفيش حد بالمواصفات دى من الأساس دى طلعت معايا كدا عادى يعني مواصفات فتي أحلام كل البنات ماجد بخبث فتي احلام كل البنات قلتيلي امال أنا ليه حاسس اني شفت شاب بالمواصفات دى يعني هو كان طويل و جسم رياضي عيونه خضراء شعره بني مائل للون البندقي كدا ذاد كمان ان عنده دقن خفيفة ده كله قوم و أني افتكرت اسمه قوم تاني خالص ميرا بتوتر انت بتقول اي أكيد غلطان لأن مفيش شخص نعرفه بالمواصفات دى و لا يمكن تكون انت عرفت حد جديد و انا مش موجودة أكيد طبعا بتكون عرفت شباب كتير في غيابي لأن 7 سنين مده طويله برضوا ماجد بابتسامة ماكرة لالا ده انتي كمان قابلتيه حتي أن اسمه مراد افتكرتيه اللي قابتيله النهاردة في المشفي مستحيل تكوني لحقتي تنسيه و قفت ميرا من مكانها فجأة بتوتر ظاهر عليها و هتفت بسرعة هروح أشرب مياه و ارجع و لكن قبل ما تتحرك جذبها ماجد نت أيدها شدها قعدت جنبه و هو بيهتف بابتسامة رايحه علي فين عايزة تهربي ميرا و انا أهرب ليه بس عايزة أشرب مياه مش اكتر يعني مسك ماجد كوب المياه من علي الطاوله مده ليها خدي اشربي و لا مش عجبك المياه الموجودة هنا ميرا و هي بتض*به في جنبه بدون ما حد ينتبه لا عجباني هات و خدت منه الكوب مال ماجد علي أذنها و همس بخفوت لو عايزة اقدر اخليكي تشوفيه مرة تانيه شرقت في المياه اللي كانت بتشربها بمجرد ما سمعت جملته حس الكل بالفزع عليها و لكن كان الاسرع منهم ماجد اللي بدا يطبطب علي ضهرها براحه لوقت ما هدت ماجد بقلق انتي كويسة ميرا بخفوت اه كويسة أمها أنتي كويسه يا حبيبتي ميرا متقلقيش أنا كويسة و فجأة اتكلمت سمر بعدم فهم بعد ما نفذ صبرها سمر بنبرة منزعجة ممكن أعرف أي اللي بيحصل هنا أنا مش فاهمة حاجه بقالنا ساعة قاعدين اني أفهم أو ألاقي توضيح من حد مفيش مش دى اللي المفروض انها ميته من سنين ازى هى هنا دلوقتي ازى رجعت من الموت من جديد رفعت ميرا حاجب باستغراب من طريقتها ف الكلام و هجومها المفاجأة صاحت زوجه مصطفي بحزم سمر اي طريقة الكلام دى خدى بالك من طريقتك في الكلام ووطي صوتك اعملي اعتبار لوجودنا علي الاقل هتفت ميرا بسخريه سبيها يا ماما حنان أظن أنها مازالت تحت تأثير الصدمة و يمكن لأنها جديدة ف العيلة متعرفش أني قطة بسبع ترواح و دى روحى التانيه يا أسمك أي اه اه سمر ماجد بابتسامة و هو بيحضن كتفها و احلي قطه ف الدينا كلها هتفت سمر بقوة و ابتسامة خبيثة بس أنا مش جديدة ف العيلة أنا مرات بإسم وكمان متجوزين من ست سنين و عندنا ولد كمان يعني بقيت فرد من العيلة دى و من زمان كمان بع**ك انتي اللي لسه داخله العيلة انصدم الكل بكلامها و نقلت كل العيون علي ميرا ف انتظار رد فعلها -يتبع-
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD