البارت السابع عشر

1511 Words
البارت 17 سامي بضحكة الظاهر العيال وقعوا ف سحر ميرا ماجد بضحكة و هى دى حد يفلت منها و لا صغير و لا كبير برضوا و قال آخر جملة بخبث و هو بيلعب بحواجبه باستفزاز ل فادئ اللي داخل البيت بابتسامة فادئ بابتسامة و هو داخل النظرة دى وراها حاجه أكيد خييير ماجد بابتسامة ماكرة خييير انت اللي مالك داخل علينا سخن كدا ليه فادئ بابتسامة هو انا جئت عندك يا عم انت واحد و مستقبلني بنظرة غريبة كدا و كل اللي عملته اني سالت سبب النظرة دى اي اجرمت يعني لمه سالت ماجد بمكر لا ابدا بس كنت فين كدا مختفي من فترة طويلة و لا صوت و لا نفس و مش ظاهر نهائي في الوسط فادئ بابتسامة غريبة يعني بتسأل مش عوايدك ده لو غبت أسبوع مش بتسالني كنت فين اشمعنا النهاردة عندك الفضول تعرف ماجد بابتسامة لا عادى مش فضول و لا حاجه بس أصل كان فيه حد هنا بيسأل عليك و كان مستنيك عايز يشوفك و موبايلك كان مقفول فادئ باستغراب حد مين ده انا لسه جاي من النادى و الشباب كلهم كانوا هناك هيكون مين اللي هيجي البيت يسأل عليا ماجد بمكر تصحيح معلومات هي وحدة مش واحد علي فكرة يعني فادئ ناوي تتكلم زى الناس و تقول مين و لا زى العادة محدش بيعرف ياخد منك كلمة سامي بابتسامة أكيد كالعادة هو حد بيعرف ياخد حاجه من ابن عمك غير الغلاسة و التريقة فادئ اي طيب محدش ناوي يتبرع و يقولي فيه اي و مين اللي كان هنا بيسأل عليا أنها جملته و هو بيض*ب علي جبينه بتذكير اه صحيح يا عمي ميرا عاملة اي قدرتوا تشفوها و لا تتكلموا معاها أحمد بابتسامة اه شفناها و اتكلمنا معاها ده حتي كمان رجعت معانا فادئ بذهول بجد رجعت يعني ميرا هنا موجودة في البيت هنا دلوقتي أحمد بابتسامة اه هنا و كانت مستنياك بس انت اتاخرت و هي كانت تعبانه ف طلعت ترتاح فادئ بانزعاج و ليه محدش حاول يتصل عليا كنت جئت فورا لاني مشتاق أشوفها أوى المضة ماجد باستفزاز هو انت كنت موجود و انا بكلمك و بقولك موبايلك كان مقفول و لا كنت لسه مجتش و انا كلمت نفسي و لا اي الحكاية رمي فادئ عليه خددية الركنه اللي قاعد عليها و هو بيهتف بحنق كنت موجود يا رخم بس راحت عن بالي مش أكتر فكرة أن ميرا رجعت من جديد وسطينا دى حاجه لازم تشتت ال*قل و لو لثواني علي الاقل خالص ماجد بابتسامة ماكرة يعني شتتت عقلك بمجرد ما سمعت انها موجودة أمال هتعمل اي لمه تشوفها أنا أتوقع انك تفقد قلبك بدون شك المرة دى مصطفى بتساءل ماجد قصدك اي بكلامك ده فادئ بابتسامة متاخدش علي كلامه يا بابا انت عارف ماجد و هزارة تقيل حبه ماجد بابتسامة طبعاا يا عمي و بعدين ميرا أخت فادئ زى ما هي إختي و لا اي احمد بابتسامة طبعا كلكم أخوات و دى محتاجه كلام فادئ بس عندنا ماجد الله ما صلي على النبي حاجه قمه في الغلاسة بصراحه سامي بابتسامة مش حاجة جديدة عليه هو ماجد كدا طول عمره ماجد اتفقتوا عليا يعني انتو الاتنين و اجمعتوا اني شرير وليد بابتسامة حشاء لله يا ماجد باشا ده أنت ملاك زيك زى اختك بالظبط ماجد بابتسامة حنونه حبيبة أخوها دى اللي في القلب ياض محدش يوجهلها كلمة واحده وانا موجود فادئ بحماس سيبكم من الكلام ده دلوقتي هي فين عايز أشوفها وليد بابتسامة طلعت من شويا ترتاح فادئ بتساءل ليه مالها تعبانه و لا حاجه وليد لا ابدا مجرد إرهاق مش اكتر فادئ بإحباط بكدا يبقا مضطر استناها بقا معايا لمه تنزل الأخت ميرا ماجد بابتسامة انت اللي اتاخرت يعني مش ذنبنا استنا بقا فادئ بس البت الجذمة وحشاني ازى هصبر و انا عارف أنها موجوده هنا في البيت من غير ما أشوفها سامي بابتسامة هي فعلا حاجه صعبة بس معلش فادى بابتسامة للأسف مفيش ف أيدي حاجه أعملها في كل الأحوال يعني غير الانتظار **************** عدت الساعات علي بيت السيوفي في احسن ما يكون الفرحة ملت قلوب الجميع بعوده طفلتهم بعد سنوات وصت كل من أمها و مرات عمها الخدم علي أنهم يعملوا كل أصناف الأكل اللي بتحبها ميرا من اكلات ل حلويات ل مشروبات كل اللي بتحبه لازم يكون موجود علي العشاء احتفالا برجوعها من جديد حان موعد العشاء جهزت السفرة و فوقها اشهي المأكولات تحدث ماجد بتساءل و هو داخل الصالون مكان اجتماع الجميع ستات و رجال و شباب ماجد بتساءل امال فين البت المضة لسه نائمة ال**ولة أمة بحنان رحت شوفتها لقيتها نايمه يا حبيبتي نائمه زى الملاك مهنش عليا اصحيها سبتها نائمة و خرجت أحمد كنتي صحيها تنزل تأكل معانا علي الأقل و بعدها تطلع تنام تاني براحتها ماجد و بعدين مينفعش نحتفل من غير صاحبه الإحتفال نفسها -وأنا محبش ازعل عائلتي حبيبتي و جيت أهو اتعشاء معاكم لف الكل لمص*ر الصوت كانت نازله علي السلالم تفط زى الأطفال ب فستانها البيتي القصير جدا و صندلها الأرضي و خصلات شعرها الكرالي اللي بتطير حول وجهها بشكل فاتن مع بعض خصلاتها المتمردة علي عيونها كالعادة تنح الشباب الخمسه ف شكلها المثير و الفاتن وزوجات كل من ماجد و بإسم و فادئ وقفوا بملامح مصدومة من جمال اللي داخله عليهم و طريقه لبسها نظرا لأن النوع ده من الملابس م***ع لأنها ملابس قصيرة اوى و علي حسب قولهم إن البيت مليان شباب ام زوجه كل من وليد و سامي ف كانوا عادى بنسبالهم لانهم متعودين علي ميرا و لبسها و حتي تصرفاتها مع أخواتها صرخت ميرا و هي بتجرى علي فادئ بابتسامة سعيده فيدوووو استقبلها فادئ بحضن قوي و هو بيهتف بسعادة وحشتيني اوي يا ابت اميرو ميرا بابتسامة و هى بتبعد عنه و انت كمان كنت فين ياض فضلت قاعدة مستنياك بس الظاهر الباشا كان عنده حاجه أهم اكيد كنت بتقابل الموزة كالعادة صح فادئ موزة اي الله يخربيتك هتخربي بيتي لا يا يختي اطمني و اتبطي انتي و اقعدى و لا فيه موزة و لا غيره ميرا بابتسامة ماكرة اه قصدك كان زمان بس يعني افهم من كلامك ده انك خلاص توبت فادئ بغيظ انتي يا بت هو فيه حد موصيكي عليا النهاردة و لا أي يعني أخلص من اخوكي الغلس تطلعيلي أنتي من تحت رجليا اي اليوم اللي مش فايت ده ضحكت ميرا مشاركها الضحك الجميع و هي بتهتف من بين ضحكاتها الظاهر كدا اني لقيت حاجه تسليني الفترة الجاية فادئ بتمثيل الانزعاج قصدك اي أني هكون بنسبالك زى كيس لب لحضرتك الفترة الجاية يعني اومت ميرا بابتسامة مستفزة و هي بتهتف اه بظبط كدا فادئ بغيظ و هو بيمد أيده يمسكها انتي و لكن قبل ما يلمسها كانت بعدت عنه بحركة سريعة منها و هي بتهتف بضحكة أنا اي ها اي سمعاك يا فيدوووو و قالت آخر كلمة بدلع فادئ بابتسامة امشي يا ميرا أمشي أنا مش ناقص حرقة دم علي المساء و حياه ابوكي ض*بته ميرا علي كتفه بغيظ و هي بتهتف ماشية اهو بس ياريت اللي ميرجعش يا بابا أنهت جملتها و قربت من بباها سألت سمر بصوت هامس ل زوجه فادى اللي جنبها مين دى و ازى بتتصرف مع جوزك عادى كدا و قدام الكل ده غير طريقة لبسها زوجه فادئ بغيرة و بنفس الهمس ما انتي مكنتيش موجودة و عرفتي أخر الأخبار سمر بحاجب مرفوع و عدم فهم و اللي هى اي الأخبار دى زوجه فادئ بسخرية كملي المتابعة ب**ت و انتي هتعرفيها بس ياريت بدون ذهول أو صدمات قربت مي من أحمد باست خده بابتسامة رقيقة مساؤؤؤ أبو حميد أحمد بابتسامة مساء النور يا حبيبتي بعدت عنه و هي بتقرب من عمها و تبوس خده و هي بتهاف مساؤ درش مصطفى بابتسامة مساء النور يا حلوة سامي بابتسامة اي الحلاوة دى يا بت طيب علي الأقل راعي قلوب الشباب الموجوده هنا مي بابتسامة رقيقة طيب هو أنا عمرى كنت مراعيه لحاجه علشان اجي و اراعي دلوقتي وليد بابتسامة هنقول اي مهو من حقك يا ستي ابتسمت ميرا و قربت من أمها الواقفة جنب الطاولة و حضنت كتفها و هي بتبوس خدها بقوة و تتكلم بخبث اه صحيح محدش قالي رايه في قصة شعرى الجديدة حلوه مش كدا رفع وليد حاجب و هو بيلف ل ماجد اللي اوما براسه بحركه معينه و ابتسمو بشر هم الاتنين وليد بابتسامة شريرة تصدقي فكرتيني ده أنا كنت بحاول أنسي و أقول يا واد ركز علي حاجه تانيه سيبك من قص شعرها بس ابدا ماجد مكمل بابتسامة و للأسف الشديد انتي اللي جنيتي علي نفسك يا بنت احمد السيوفي و فور إنتهاء جملته قاموا الاتنين يجروا عليها في محاوله فاشله منهم أنهم يمسكوها صرخت مي بفزع من حركتهم المفاجأة و طلعت تجرى منهم و هم خلفها بيحاولوا يمسكوها بين صرخات ميرا الضاحكة و الفزعه في نفس الوقت كل ما يقربوا يمسكوها و الكل متابع الموقف و علي وجههم ابتسامه حنونه و اللي غيرة و اللي استغراب من الموقف اللي حاصل و سط اصوات ضحكاتهم اللي بترن ف الفيلة كلها فجأة دوت صرخه صدح صداها ف البيت كلة ميرااااااااا لف الكل لمص*ر الصوت كانت ندى و اقفه و دموعها مغرقة وجهها رغم ابتسامتها الواسعة ابتسمت ميرا و طلعت تجرى عليها حضنتها بقوة ندى بدموع وحشتيني وحشتيني اوى يا جذمة مي بابتسامة طيب ليه الغلط ده دلوقتي يا ام ل**نك طويل عدت 7 سنين و انتي لسه متغيرتيش ل**نك اطول منك ندى بضحكة و لا انتي كمان اتغيرتي لانك لسه لمضة زى ما كنتي دائما و لو جيتي للحق مفيش أطول من ل**نك أنتي فصلت مي العناق بابتسامة مشاغبة و هتهتف بدون ما تنتبه علي كلامها ميرا بابتسامة عادى متعوده لأنها نفس جمله مراد المعتادة حبيبتي اللمضه -يتبع-
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD