البارت 5
واتقدمت معاهم ل باب المكتب فتحتوا
دخلت كل من مي وجنبها مراد
استقبالتهم المديرة بابتسامة ترحيبيه أهلا وسهلا اتفضلوا
مدت ايدها تجاه مي وهتفت بابتسامة أنا نجلاء يوسف المسؤولة عن قسم العرائس هنا
بدلتها مي ترحيبها بابتسامة وهتفت اتشرفنا مي منصور وشاورت علي مراد واردفت مكملة اعرفك خطيبي دكتور مراد العيساوى
المديرة بابتسامه طبعا غنئ عن التعريف دكتور مراد من اشطر واكبر الدكاترة ف مصر رغم صغر سنه
مراد بابتسامة شكرا لحضرتك ده من زوقك
نجلاء اتفضلوا اقعدو تحبوا تشربوا أي
مراد قهوة سادة
مي كوفئ بدون **ر
نجلاء للسكرتيرة مع قهوة سكر زيادة
اومت السكرتيرة وخرجت
نجلاء بابتسامة اتفضلي أقدر اخدمك في اي
مي بابتسامة فرحى بعد شهر واحد وللاسف مفيش حاجه عجباني من كل الت**يمات المعروضة ف كنت عايزة ت**يم جديد لو هتقدروا تنفذوا خلال الفترة المحدده
نجلاء بابتسامة دى سهله و باذن الله طلبك هيكون عندنا احنا حاليا عندنا ت**يم جديد لسه منعرضش ف السوق لو تحبي تشوفيه و تجربيه يمكن يعجبك و لو معجبكيش و قتها نرجع للخيار الأول و اللي هو الت**يم اي رأيك موافقة
مي بابتسامة وحماس طبعا موافقة
مراد بابتسامة بس خطيبتي زوقها صعب شويا واكيد هتتعبك معاها
مي بابتسامة مراد
نجلاء بابتسامة متفهمه لا عادى مفيهاش أي تعب ده شغلنا في النهاية اي رأيك تحبي تجربي الفستان
مي بابتسامة أحب طبعا
ابتسمت نجلاء في الوقت اللي دخلت فيه السكرتيرة بالمشروبات قدمت المشاريب لكل من مي ومراد ونجلاء وقبل خروجها هتفت نجلاء ل السكرتيرة هاتي الفستان اللي لسه واصل أمبارح من المصنع
السكرتيرة أمرك يا انسه أنهت جملتها وخرجت
نجلاء بابتسامة موجه كلامها ل مي عقبال ما تشربي مشروبك هيكون الفستان هنا تشوفيه لو هيعجبك
اكتفت مي بابتسامة بسيطه وهي بتتناول مشروبها
دقائق و دخلت السكرتيرة معاها فستان داخل الكيس الحافظ بتاعه مش ظاهر من الفستان حاجه نهائي
السكرتيرة الفستان يا انسه
نجلاء دخليه غرفة القياس
اومت السكرتيرة ودخلت غرفة داخل المكتب ليها باب علي الجانب وخرجت برة المكتب نهائي
نجلاء ل مي بابتسامة جاهزة
مي بابتسامة جاهزة
وقفت نجلاء من مكانها واتوجهت تجاه غرفة القياس اتفضلي
قامت مي من مكانها و اتوجهت معاها داخل غرفة القياس بعد ما ابتسمت ل مراد بتوتر
عدى ربع ساعه و هم بالداخل و مراد في انتظارهم بالخارج خرجت مي بابتسامة واسعة
مراد بتساءل ها يا حبيبتي عجبك
حضنته مي بسعادة و هي بتخاف بابتسامة اه جميل اوى يا مراد يشبة لحد كبير الت**يم اللي كان في بالي وحابه ا**مه
بدلها مراد الحضن بابتسامه و هو بيهتف بمشا**ة الحمد الله أخيرا حاجه عجبتك
ض*بته مي ف كتفه و هى بتبعد عنه و همست غلس
أبتسم مراد ووجهه كلامه ل نجلاء ممكن أعرف فين المحاسب
نجلاء الفستان لسه محتاج عليها شويا تعديل وأحنا خدنا كل المقاسات والدفع بيكون عند الاستلام
مراد بابتسامة تمام نقدر نستلمه امتا
نجلاء يومين او أسبوع بالكتير ياريت لو رقم موبايل نتواصل معاه لمه نخلص تيجوا تستلموا
مراد اكيد طبعا وطلع كارت من جيبه ده رقمي أول ما يخلص اتصال واحد وانا هكون هنا
نجلاء ولازم الانسه تكون موجودة علشان تعمل تجربه أخيره
مي تمام مفيش مشاكل هنكون موجودين يلا بعد اذنك
نجلاء اتفضلوا
خرجت مي وايدها ف إيد مراد
مراد بابتسامه و أخيرا يا آنسة مي لقينا حاجه تعجبك
مي بابتسامة سعيدة و اخيرا تمت أصعب و أهم خطوة بالنسبالي
مراد بتنهيده مشتاقة عقبال الباقي بقا علشان نخلص و يجي اليوم اللي تكوني فيه بين ايديا
ابتسمت مي و هتفت بينما موجهه نظرها ل مراد المبتسم جنبها شكل كدا فيه حد هنا مستعجل و انا معرفش
أبتسم مراد و كان علي وشك الرد ولكن قاطعة ارتطام مي في إحدى البنات أثناء خروجهم من الشركة كانت سبب في و قوع شنطتها و بعض الملفات اللي كانت موجودة في ايديها
هتفت مي بسرعه واسف أسفه جدا جدا ومالت جمعت معاها الأوراق و بعد الانتهاء رفعت عيونها بعد ما خلصت تجميع الأوراق معاها
شافت التانيه مصدومة وكأنها شافت شبح استغربت حالها و لكن قامت مدتلها الاوراق باستغراب من حالها و هتفت باسف من جديد أنا بجد اسفه للمره التانيه مخدتش بالي
أنهت كلامها و لفت ل مراد اللي هتف فورا معتذر
مراد للبنت احنا اسفين يا انسه أنهي كلامه
ووجهه سؤاله ل مي بقلق
مراد حبيبتي انتي كويسة
مي بابتسامة وهى بتحضن أيده اه متقلقش يلا
أبتسم مراد ومشيوا مع بعض
ركبوا السيارة وانطلق مراد
فاقت البنت من صدمتها وصرخت باسمها وهى بتجرى وراها ميرا ميرا بس ملقتش رد لأنهم كانوا مشيوا
قربت منها بنت الإستقبال بقلق و هتفت بتساءل
مدام انتي كويسة
هتفت المدام بتساءل مصدوم-البنت دى كانت جايه عند مين هنا
بنت الإستقبال سألت عن الانسه نجلاء يوسف
تركتها المدعوه بالمدام و دخلت الشركه بسرعة إتجاه مكتب نجلاء بمجرد وصولها
-هتفت بسرعة نجلاء ف المكتب
قامت السكرتيرة بسرعة من مكانها و اردفت بتأكيد اه اه جوه
اتجهت للمكتب بسرعة و هي بتهتف بالهفة
البنت اللي كانت عندك هنا كانت جايه ليه
نجلاء بقلق مدام انتي كويسة ثم اي بنت دى
المدام-اللي لسه خارجه من هنا البنت اللي اسمها ميرا
استوعبت نجلاء ف اردفت بهدوء لا لا غلطانه يا مدام البنت اللي كانت هنا اسمها مي مي منصور
المدام- هتفت باستغراب مي إسمها مي متأكده
نجلاء بثقة ايو طبعا يا مدام متاكده أسمها مي
المدام-طيب كانت جايه تعمل أي هنا ومين الشاب اللي كان معاها ده
نجلاء بابتسامة دى كانت عروسة وجاية لت**يم خاص لفستان الفرح بتاعها و لكن عرضت عليها الفستان الجديد اللي لسه منذلش العرض و عجبنها جدا و اتخارته كمان و اللي كان معاها ده بيكون خطيبها
المدام-بصدمة عروسة و خطيبها
نجلاء بابتسامة اه و لو شوفتيها ف الفستان كانت جميلة ازى كأنه مفصل مخصوص علشانها بجد كانت جميلة أوى
المدام بالهفة يعني خدت الفستان خلاص ومش هترجع تاني
نجلاء لا لسه الفستان محتاج عليها شويا تعديلات خدنا المقاسات المطلوبه و أول ما تخلص التعديلات هتيجي تجربه و لو كان تمام عليها هتستلمه وقتها
المدام-تمام ابعتيلي كل التفاصيل المتعلقة بالبنت دى علي مكتبي فورا
نجلاء أمرك يا مدام
أنهت كلامها و خرجت من المكتب و ف رأسها ألف سؤال و سؤال
****
ف الفندق اللي نازل فيه كل من مراد و مي كانوا مجتمعين شباب عائلة السيوفي الخمس شباب مجتمعين بيدورا علي بنتهم المدعية ميرا و ف أيديهم صور لها بيسالوا اذا حد شافها
و لكن بدون فائده بعد مده من البحث اجتمع الكل من جديد ف مدخل الفندق مكان ما افترقوا
فادئ بتساءل عملتوا اي يا شباب و صلتو ل حاجه
ماجد بضيق و لا اي حاجه مفيش حد شافها نهائي
فادئ طيب هنعمل اي دلوقتي الفندق كبير و الناس اللي فيه أكتر كمان
وليد بتفكير هي لو فعلا موجودة وباسم فعلا شافها مكنتش خيال ف ممكن متكونش نازله هنا من الأساس و كانت جايه مثلا تقابل حد معين أو احتمال كمان تكون كانت جاية للشاب اللي كان معاها ده اللي بإسم قال عليه
سامي بهدوء كلامك صح و كمان احتمال كبير يكون ده اللي حصل فعلا
ماجد ل بإسم انت شوفت الشاب اللي كان معاها فاكر شكله
بإسم بضيق مركزتش اوى كان كل تركيزى عليها و بس ف مخدتش بالي منه
سامي بهدوء يبقا في الوقت الحالي مفيش حاجه نعملها خلونا نرجع للبيت نفكر ونشوف هنعم...
قاطع جملته صرخه ماجد بقوة و لهفة ظهرت بوضوح في صوته و هو بينادى باسمها ميرااااا و تركه و طلع يجرى ف اتجاه معين
لحقوا الشباب بسرعة يتأكدوا من الإسم اللي سمعوا وقف ماجد مكانه و هو بيدور بعيونه عليها ملقهاش ضاعت عن نظرة
صرخ بقوة ميرااااااا
لفت كل الأنظار ليه بسبب صوته العالي و من ضمنهم كانت مي ومراد اللي وقفوا علي أثر الصوت
مي بتساءل فيه اي
مراد بهدوء مش عارف يمكن يكون حد تايهه منه بنته ولا أخته ولا حاجه
مي اه طيب يلا خلينا نطلع لأن معاد علاج ماما و لازم اطلع اعطهولها لأنها بتنسي و مش بتهتم بيه
مراد و عيونه علي المكان اللي جه منه الصوت كنت حابب أعطي نظرة تعالي نشوف فيه اي
مي بهدوء لالا لو حابب روح أنت أنا طالعه الغرفة لماما
تراجع مراد عن فكرته و ابتسم و هو بيهتف لا خلاص مفيش داعي تعالي يلا خلينا نطلع
ابتسمت مي ومشت معاه طلعوا لغرفتهم
******
ام عند الشباب جروا كلهم تجاه ماجد اللي مازال واقف مكانه في نص ساحه الفندق وعيونه بتدور عليها وسط الناس الجاية والرايحه متاكد أنه شافها كانت هنا
قربوا الشباب بسرعة من ماجد
هتف وليد بالهفة ماجد إهداء فين ميرا انت شفتها
ماجد بنفس اللهفة اه شفتها كانت ماشيه من هنا و معاها شاب ناديت عليها بس مردتش و لمه جئت كانت اختفت وسط الناس ملقتهاش
سامي بأمل أنت متأكد أنها ميرا شوفت وجهها كانت هيا متاكد
ماجد بتأكيد اكيد طبعا متاكد شوفتها كانت نفسها بس الفرق شعرها كان قصير مش طويل زى ما كان
وليد بفرحة متأكد يا ماجد أنها ميرا ركز كدا وافتكر كويس
ماجد اه والله العظيم يعني أنا مش هعرف أختى انت كمان ده أنا كنت بشا** فيها طول الوقت مستحيل أنساها و لو بعد ميت سنه
فادئ بابتسامة سعيدة احنا كدا اتاكدنا أن ميرا عائشة و خبر موتها كانت مجرد كذبه من الأول
بإسم بسعادة انا قولتكم بس محدش صدقني أنا مستحيل اغلط فيها ده أنا ممكن اغلط ف الدنيا كلها ألا هيا
سامي بتساءل بس مين الشاب اللي معاها ده كل اللي يشوفها تكون معاه
فادئ بتفكير و ممكن يكون شاب مختلف عن اللي شافه باسم مش نفسه
وليد بهدوء ده مش مهم دلوقتي المهم ان لازم نفكر بما ان هيا لسه عائشة ليه مرجعتش كل السنين دى و ليه مردتش علي ماجد لمه نداها و كمان بتعمل اي هنا في الفندق
بإسم بغيرة و كمان لازم نعرف مين الشاب أو الشباب اللي معاها دائما دول
سامي بهدوء و علشان نعرف ده كله لازم نلاقيها و نسالها هى الوحيده اللي عندها الإجابة لكل اسالتنا مش حد غيرها
-يتبع-
اقتباس
في منزل تهجرة البسمة من سبع سنوات، يخيم علية الحزن ويكاد الهم الفتك بأهل المنزل، ولما لا وابنتهم المدلله مفقودة منذ وقت طويل .
نزلت دموع الفتاه بحزن علي اختها الصغيرة وردت بصوت موجوع: يا ماما ميرا في مكان احسن دلوقتي واكيد مش هتكون سعيده لما تشوفك بتعملي في نفسك كدا.
الام ببكاء : مش بأيدي يا بنتي قلبي واجعني وكأني لسة خسراها النهاردة مش من سبع سنين كان نفسي اشوفها ولو لمرة اخيرة أودعها ، حتي ملهاش قبر نزورها فية ونتكلم معاها، فية وجع قلب اكتر من كدا؟
وقفت البنت ببكاء و ابتعدت عن والدتها اقترب منها الاب
احمد السيوفي بحزن : يا حبيبتي اللي حصل مكنش بأيدينا
دة كان نصيب واختبار من ربنا
الام بحزن : كان خد روحي انا مكنتش هعترض بس لية خد آخر فرحة ليا ونبض قلبي .
مصطفي السيوفي اخو احمد: استغفري ربنا يا ام وليد ودا نصيب ، خسارة ميرا كانت صعبة علينا كلنا كانت فراشة البيت .
الام : استغفر الله العظيم واتوب اليه
....عند بطلتنا المفقودة....
خرجت من غرفتها بأبتسامة بعد تجهيز نفسها سرعان ما اختفت ابتسامتها بمجرد أن رأت والدتها مازالت تجلس تتابع مسلسل ولم تجهز نفسها بعد
مي بحنق طفولي : ماما معقول لسة مجهزتيش نفسك لحد دلوقتي دا مراد علي وصول
تكلمت الام بأبتسامة حنان : يا بنتي واحدة وخطيبها نازلين يشترو الشبكة انا اي لازمتي في وسطيكم بس ولا عوزاني اكون عازل بينكم
مي بحنق طفولي : انتي مامتي طبيعي تكوني معايا ف يوم زي دا متقلقيش مش هتكوني عازل ولا حاجة بس يلا تجهزي قبل ما مراد يوصل
ابتسمت الام وبنبرة خبيثة: دي لحظة مهمة في حياتك انتي وهو . وبعدين حبيت افضي الجو للدكتور شوية بقالك 4 سنين مطلعة عينه ومش عارف يقرب منك حتي يوم كتب كتابكم رفضتي تخليني اسيبك دقيقة واحدة معاه كأنك خايفة يستفرد بيكي رغم انو جوزك بس خلاص انا قررت الفترة اللي جاية دي هسيبكم لوحدكم وخلص الكلام .
مي بطاعة : خلاص ماشي يماما سلام مراد وصل
.... عند الشباب .
يجلس باسم بحنق فتكلم ماجد موجه كلامه لباسم
ماجد: طيب انت شفت الشاب اللي كان معاها فاكر شكلو طيب .
باسم بضيق : مركزتش اوي كان كل تركيزي عليها وبس مخدتش بالي من اللي معاها .
سامي بهدوء : يبقي في الوقت الحالي مفيش حاجة نعملها خلاص نرجع البيت نفكر هنوصلها از ا.....
قاطع جملتة صرخة ماجد بقوة ولهفة واضحة في صوتة وهو ينادي بأسمها : ميرا وتركهم واخد يجري في اتجاه معين .
لحقو بة الشباب بسرعة يتأكدو من الاسم الذي نطقة ماجد
وقف ماجد مكانة وهو يحوم بعينية في الإرجاء لعلة يجدها ولكنها اختفت من الإرجاء كأن الارض ابتلعتها.
صرخ ماجد بقوة : ميرا
وجد كل الأنظار تحولت لية بسبب صوتى العالي ومن ضمنهم مراد ومي اللذان وقفو آثر صوتة
مي بتسأل: هو فيه اي
مراد بهدوء : معرفش يمكن يكون حد تايهه منو اختو و لا بنتو . فأ امائت بهدوء وأكملت سير .