البارت الثالث عشر

2049 Words
البارت 13 الممرضة بهدوء اتفضلوا حضراتكم الزيارة خلصت و مينفعش تفضلوا هنا نبيلة بسرعة أنا هفضل مع بنتي هنا مش مسبهاش لوحدها نعمة و انا كمان هفضل هنا معاها لحد ما تصحي و اطمن عليها الممرضة بإصرار لو سمحتوا مينفعش حد منكم يفضل هنا لأنه م***ع الانسه مش هتفوق غير الصبح و انا ممرضتها الخاصه هفضل هنا معاها طول الليل نعمة لا لا أنا مش هسيبها و امشي و من امتا انتو بتفضلوا مع حد اخركم ساعه ساعتين و تسبوا و تمشوا الممرضة لا يا مدام أنا معنديش مناوبه النهارده المفروض أرجع البيت لأن و قت شغلي الأساسي هنا أنتهي بس دكتور مراد طلب مني أفضل هنا مع الانسه و انا مش هسيبها طول الليل أحمد اسمعي الكلام بقا يا نعمه و يلا خلينا نمشي قلتلك أنها مناوبة هنا علشانها مخصوص يعني مش هتسيبها متقلقيش عليها و احنا هنجيلها من الصبح نعمه بتردد بس أحمد مقاطع كلامها قولتلك أن احنا من الصبح هنكون هنا يلا خلينا نمشي اومت نعمة بعد اصراره عليها قربت من مي باست جبينها و خرجت مع ولادها و قف احمد قدام مراد و هتف بهدوء شكرا علي كل حاجه عملتها يا دكتور مراد و آسف علي كلام أبني و طريقته معاك بس هو كان خائف أنه يفقد أخته بعد ما لقناها بعد السنين دى كلها و مكدبش عليك كلنا خائفين نفقدها بعد ما رجعنا لقناها مراد بهدوء مفيش داعي للشكر و لا للأسف أنا عملت واجبي تجاه حبيبتي و مراتي بس خليك متاكد اني مستحيل أفكر اعمل حاجه تاذي مي لأنها حياتي انا عملت كدا لمصلحتها أحمد بسرعة عارف عارف طبعا و ده السبب اللي خلاني اتكلم معاك و بجد آسف للمرة التانيه علي طريقة وليد في الكلام معاك مراد محلصش حاجه للأسف أنا مقدر خوفه عليها لانه مش اقل من خوفي عليها بس كان لازم مجازفه و للاسف هنطر اننا ننتظر للصبح لنعرف النتيجه اي أحمد فعلا معاك حق هتكون أصعب ساعات فعلا مراد فعلا بكدا يبقا نتقابل بكرة احمد أن شاء الله يلا تصبح علي خير مراد و انت من أهل الخير خرج احمد وراه عائلته زوجته و أولاده اتجهوا للبيت فورا مرهقين من التعب و الضغط النفسي اللي اتعرضوا ليه في السهرة دى في المشفي قربت نبيلة من مي طبعت قبله علي جبيبها و خرجت في انتظار مراد قدام الغرفه قرب مراد منها بعد خروج الجميع هتف بحب لاول مرة هنهي يومي بدون صوتك و همساتك و مش عارف هو الأول و الأخير و لا هيكون بدايه الهجر و الأيام و الليالي الطويله اللي هتكون بدون صوتك و ضحكاتك و حبك عموما هرجعلك الصبح رغم اني اكيد مش هعرف اغمض عيوني من تفكيرى و قلبي اللي هيكونوا هنا معاكي طول الليل بحبك أنهي كلامه متلازما مع طبع قبله سطحيه علي شفايفها بعد عنها و خرج فورا قبل تهوره عليها خرج كانت نبيلة في انتظاره اتوجهوا ليها بابتسامة مراد يلا خلينا نرجع علشان ترتاحي أكيد تعبتي النهاردة نبيلة هتجيلي منين الراحه و بنتي بعيد عني اول مرة تنام بعيد عني من يوم ما قبلتها كانت دائما قريبه مني و حواليا مراد هي في امان متقلقيش و ان شاء الله مش هتبعد عنك لانه مش بمزاجها أنا مستحيل اسمحلها تبعد عنك أو تنساكي حتي نبيلة ربنا يخليك ليا يبني ربنا صحيح مرزقنيش بابن من دمي بس ربنا كبير عوضني بي مي بالاول و بيك انت بعدها بقا عندى بدل الابن اتنين بالدنيا كلها مراد بابتسامة و ده شرف ليا انك تكوني امي ربنا يخليكي لينا يا ست الكل و متقلقيش علي مي طول ما انا جنبك بنتك هترجعلك أن شاء الله اومت نبيلة برأسها بابتسامة حنونه خدها مراد و رجعوا الفندق عطاها علاجها فورا بعد ما قدر أنه يغصبها تاكل كام لقمه بسبب رفضها للأكل و بعد إصرار منه كلت بعض القمان و خدت علاجها و نامت فورا ام مراد جافه النوم طول الليل فضل سهران و تفكيره عندها و في الخطوة اللي اتخذها و إذا اللي عمله صح و لا غلط و يا تارا المستقبل مخبيلهم أي ****** رجع أحمد هو و مراته و أولاده البيت كان الكل ف انتظارهم أنهم يعرفوا اللي حصل معاهم ورد فعل ميرا بعد ما شافتهم دخلوا جميعا الصالون أحمد بتعب مساء الخير الكل مساء النور مصطفى كنتوا فين كله ده و اي اللي حصل شفتو ميرا أحمد اه شفناها مصطفى اي أخبار إلقاء و السهرة كانت عاملة اي أحمد بضيق للأسف مكنش فيه سهرة و لا غيرة مصطفى بتساءل قصدك اي طيب لمه مكنش فيه سهرة كنتو فين لحد دلوقتي أحمد كنا ف المشفي مصطفى بقلق خير أي اللي حصل معاكم و كنتو في المشفي بتعملوا اي أحمد ميرا اول ما شاف*نا و قعت مغمئ عليها خدناها للمشفي و كنا قاعدين جنبها و لمه الزيارة خلصت سبناها نايمه هناك و احنا هنروح نشوفها الصبح بإذن الله بإسم باللهفة ميرا مستشفي اي و اي اللي حصلها هى كويسة أحمد بهدوء الحمدلله بقت كويسة الدكتور قال انها اتعرضت لصدمة مش أكتر عطاها مهدئ و هتفوق الصبح كويسة مصطفى خير أن شاء الله بإذن الله هتكون كويسة أحمد أن شاء الله بإسم بالهفة طيب هو هينفع اجي معاكم بكرة أشوفها و اطمن عليها أحمد بتعب بلاش بكرة خلينا نشوف الأمور هتوصل لفين بالاول و إذا هتتقبل و جودنا احنا و لا لا و بعدها نشوف أحسن لأن ممكن وجودنا كلنا يزيد المشكلة معاها مصطفى و هو ده الصح و احنا اكيد هنتابعك بالموبايل نعرف أخبارها اول بأول أحمد تمام يلا هطلع أنا ارتاح شويا بقا لأن اليوم النهاردة كان يوم صعب و متعب بشكل ميتوصفش يلا تصبحو علي خير الكل و انت من اهل الاخير اختفي هو و زوجته اللي طلعت معاه هتف سامي بفضول لكل من وليد و ماجد سامي بفضول شكلها كان عامل ازى اتغيرت و لا لسه نفسها لأن مقدرناش نشوفها الصبح علي موبايل الدكتور مراد ماجد بمرح رغم أني اخوها بس بصراحة برطمان عسل بالقشطة الظاهر كدا هبدا أغير عليها من مراد فادئ بضحكة مجنون و هتفضل طول عمرك مجنون طيب ممكن اكون معاك في انك تغير عليها من الشباب الغريبة ام فيه حد عاقل يغير علي أخته من جوزها جوزها يا ناقص عقل انت ماجد بابتسامة خبيثة خليني أسمع كلامك ده لمه تبقا تشوفها يا أستاذ فادئ السيوفي فادئ بغرور اطمن و مفيش حاجه هتتغير حتي بعد ما أشوفها أنا بحب مراتي و مفيش واحده تقدر تجذب انتباهي غيرها و لو كانت ملكة جمال العالم ماجد بضحكة خبيثة افتكر كلامك ده كويس لاني هفكرك بيه لمه تشوفها و خلاص ميرو رجعت للساحه من جديد كل واحد يخاف علي قلبة بقا أنا مش مسؤال عن اللي ممكن يحصل و غمز بخبث و سابهم و قام يلا تصبحو علي خير هروح انام علشان عندى زيارة ل أختي العسل بكرة أبتسم فادئ بسخرية من كلامه و غير عالم بالملاك اللي هيقتحم حياتهم يقلب حياه الجميع رأسا علي عقب *************** صباح يوم جديد ف المشفي بدأت تفتح عيونها ببطء اغلقتها سريعا من الضوء اللي ازعجها سمعت صوت هادئ بجانبها يحسها علي محاولتها لفتح عيونها حاولي تفتحي عيونك ببطء لوقت ما تتعودى علي الضوء متغصبيش نفسك استمعت للكلام و بدأت تفتح عيونها ببطء لوقت ما اتعودت علي الإضاءة قابلت وجهه ست قريب منها اتكلمت بتساءل الممرضة انتي كويسة حاسه بأي و جع نفتء برأسها و هى بتحاول تعدل نفسها و همست أنا كويسة ساعدتها الممرضة بسرعة عدلت قعدتها و هتفت بابتسامة حمد الله علي السلامه مي بهدوء الله يسلمك أنا هنا بعمل اي الممرضة جيتي هنا أمبارح مغمئ عليكي دارت مي بعيونها في الغرفة و هتفت بتساءل فين اه... قاطع كلامها باب الغرفة اللي انفتح فجأة و دخل منه كل من مراد و نبيلة و أحمد و زوجته و أولاده ابتسمت مي باتساع أول ما شافتهم و هتفت بابتسامة اخيراااا شرفت العائلة الكريمة ماجد بهدوء و أدب حمدالله علي سلامتك يا انسه مي بمشا**ة شوف شوف الواد مجودى بقا محترم و قف ماجد مكانه بصدمة هو عارف اللقب ده كويس ده لقبها هى اللي كانت بتناديه بيه مفيش شخص ف العالم بينادى مجودى غيرها معنا كدا انها رجعتلها الذاكرة صرخ ماجد بحماس و قرب منها حضنها بقوة وحشتيني يا أم ل**ن طويل وحشتيني اوى ضحكت مي و هى بتهتف بمرح الحمد الله رجعت لطبيعتك من جديد كنت بفكر اطلب من بابا يعرضك علي دكتور و لا حاجه نشوف مالك فصل ماجد العناق بابتسامة تصدقي حتي طوله ل**نك و لماضتك وحشوني أوى مي بتساءل مرح هو أنا كنت مسافرة و انا معرفش و لا أي ياض أحمد بسعادة لرجوعها لا يا حبيبتي بس انتي عارفة جنان ماجد بيقول اي كلام و خلاص مي بابتسامة اه طبعا عارفة أنه مجنون رسمي يبني أعقل بشكلك ده مفيش بنت هترضي بيك و هتفضل قاعد جنبي قربت منها نعمه بعدت ماجد عنها و حضنتها بقوة و هى بتبكي وحشتيني اوى يا بنتي أخيرا رجعتي و بقيتي وسطينا من جديد مي باستغراب هو أنا كنت مسافرة بجد و لا أي يا جماعة وليد بتساءل انتي مش فاكرة حاجه مي باستغراب حاجه زى أي هو أنا المفروض افتكر حاجه مراد بهدوء رغم قلبه اللي بيتقطع احنا ف سنه كام و انتي عندك كام سنه مي باستغراب سنه ..... و عندى 18 سنه غمض مراد عيونه بابتسامة حزينه حصل اللي كان متوقعة فتح عيونه من جدي و رد بهدوء ع** اللي جواه و اللي حاسس بيه غلطانه احنا ف سنه.... و انتي عندك 25 سنه مش 18 مي بصدمة انت بتقول اي لا طبعا اكيد انت غلطان قرب منها مراد قعد علي حرف السرير اللي قاعده عليه بعد ما بعدت نعمة مسك ايدها بحنان ثرت قشعريرة ف جسدها إثر لمسته مفهمتش سببها بس ركزت معاه و مراد اللي حس بتاثيره عليها لسه موجود أبتسم بهدوء و انزرع جواه أمل أن كل حاجه هتكون تمام من جديد مراد اسمعيني كويس وركزى ف كلامي ماشي اومت برأسها و عيونها ف عيونه زى المتغيبه عن العالم إلا عيونه مراد انتي عملتي حادث من 7 سنين و بسببه فقدتي الذاكرة و سعت عيون مي بصدمة من كلامه و هتفت بعدم تصديق ...... في منزل تهجرة البسمة من سبع سنوات، يخيم علية الحزن ويكاد الهم الفتك بأهل المنزل، ولما لا وابنتهم المدلله مفقودة منذ وقت طويل . نزلت دموع الفتاه بحزن علي اختها الصغيرة وردت بصوت موجوع: يا ماما ميرا في مكان احسن دلوقتي واكيد مش هتكون سعيده لما تشوفك بتعملي في نفسك كدا. الام ببكاء : مش بأيدي يا بنتي قلبي واجعني وكأني لسة خسراها النهاردة مش من سبع سنين كان نفسي اشوفها ولو لمرة اخيرة أودعها ، حتي ملهاش قبر نزورها فية ونتكلم معاها، فية وجع قلب اكتر من كدا؟ وقفت البنت ببكاء و ابتعدت عن والدتها اقترب منها الاب احمد السيوفي بحزن : يا حبيبتي اللي حصل مكنش بأيدينا دة كان نصيب واختبار من ربنا الام بحزن : كان خد روحي انا مكنتش هعترض بس لية خد آخر فرحة ليا ونبض قلبي . مصطفي السيوفي اخو احمد: استغفري ربنا يا ام وليد ودا نصيب ، خسارة ميرا كانت صعبة علينا كلنا كانت فراشة البيت . الام : استغفر الله العظيم واتوب اليه .............عند بطلتنا المفقودة............... خرجت من غرفتها بأبتسامة بعد تجهيز نفسها سرعان ما اختفت ابتسامتها بمجرد أن رأت والدتها مازالت تجلس تتابع مسلسل ولم تجهز نفسها بعد مي بحنق طفولي : ماما معقول لسة مجهزتيش نفسك لحد دلوقتي دا مراد علي وصول تكلمت الام بأبتسامة حنان : يا بنتي واحدة وخطيبها نازلين يشترو الشبكة انا اي لازمتي في وسطيكم بس ولا عوزاني اكون عازل بينكم مي بحنق طفولي : انتي مامتي طبيعي تكوني معايا ف يوم زي دا متقلقيش مش هتكوني عازل ولا حاجة بس يلا تجهزي قبل ما مراد يوصل ابتسمت الام وبنبرة خبيثة: دي لحظة مهمة في حياتك انتي وهو . وبعدين حبيت افضي الجو للدكتور شوية بقالك 4 سنين مطلعة عينه ومش عارف يقرب منك حتي يوم كتب كتابكم رفضتي تخليني اسيبك دقيقة واحدة معاه كأنك خايفة يستفرد بيكي رغم انو جوزك بس خلاص انا قررت الفترة اللي جاية دي هسيبكم لوحدكم وخلص الكلام . مي بطاعة : خلاص ماشي يماما سلام مراد وصل ................ عند الشباب ......... يجلس باسم بحنق فتكلم ماجد موجه كلامه لباسم ماجد: طيب انت شفت الشاب اللي كان معاها فاكر شكلو طيب . باسم بضيق : مركزتش اوي كان كل تركيزي عليها وبس مخدتش بالي من اللي معاها . سامي بهدوء : يبقي في الوقت الحالي مفيش حاجة نعملها خلاص نرجع البيت نفكر هنوصلها از ا..... قاطع جملتة صرخة ماجد بقوة ولهفة واضحة في صوتة وهو ينادي بأسمها : ميرااااااااأاا وتركهم واخد يجري في اتجاه معين . لحقو بة الشباب بسرعة يتأكدو من الاسم الذي نطقة ماجد وقف ماجد مكانة وهو يحوم بعينية في الإرجاء لعلة يجدها ولكنها اختفت من الإرجاء كأن الارض ابتلعتها. صرخ ماجد بقوة : ميراااااااااا وجد كل الأنظار تحولت لية بسبب صوتى العالي ومن ضمنهم مراد ومي اللذان وقفو آثر صوتة مي بتسأل: هو فيه اي مراد بهدوء : معرفش يمكن يكون حد تايهه منو اختو و لا بنتو . فأ امائت بهدوء وأكملت سير . _يتبع_
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD