البارت الثاني عشر

1521 Words
البارت 12 كانت عائلة السيوفي موجودين ف المطعم منتظرين ظهور بنتهم باللهفة و أخيرا ظهرت مي و هي ماسكه إيد ست كبيرة و بتتكلم معاها بابتسامة واسعة و مراد جنبهم بدوا يقربوا منهم و هى مازالت لم تنتبه لوجودهم هتفت الأم باللهفة ميراااااا رفعت مي رأسها علي أثر الصوت و قعت فورا عيونها عليهم لأنهم كانوا بالقرب منهم قربت منها الأم باللهفة و هي بتحاوط و جهها بين ايديها تتكلم باللهفة و شوق ميرا بنتي حبيبتي أخيرا شوفتك من جديد وحشتيني اوى يبنتي و بدأت تبوس وجهها باللهفة بعدت نبيلة عنهم و قفت جنب مراد اللي حاوط كتفها بحنان وبدا الكل يتابع الحوار باهتمام أم مي ف ثبتت مكانها بدون أي رد فعل رفعت عيونها اتقابلت مع عيون بباها بدأ فورا يداهمها نفس الصوت بس المرة دى بشكل اقوى و مصاحب معاه صداع قوى مع بعض الصور المشوشة بدأت تدور بعيونها علي كل من بباها واخواتها ماجد و وليد و مع نظراتهم و اشكالهم بدأت تزيد الأصوات بداخل دماغها ضحكات شباب معاهم بنت و صوت حنون بينادى بنتي ميرا و صوت صراخ و طلب المساعدة بدأت الأصوات تتداخل في بعضها و اسم ميرا يتناده بمختلف الأصوات و فجاه و بدون سابق انذار الصور و ضحت قدامها و أصحاب الأصوات كمان رفعت مي ايدها ل رأسها و بدأت تحس بالدوخه و نزلت منها دمعه و حيده رفعت ايدها اتجاه أحمد و همست بضعف بابي... بمجرد ما أنهت كلمتها و قعت مغمئ عليها صرخت كل من نعمة و نبيلة و فوراً طلع يجرئ عليها كل من بيتها و مراد و وليد و ماجد مراد بقلق و هو بيحاول يفوقها مي مي فوقي يا حبيبتي وليد بالهفة مالها اي اللي حصلها مراد لازم ناخدها علي المشفي فورا أنهي كلامه و هو بيرفعها بين ايديه بسرعة ولف ل ماجد هات ماما ماجد بسرعة معايا متقلقش خدها كل من مراد و وليد و طلعوا علي المشفي بسرعة قرب ماجد من نبيلة اللي بتبكي و أردف تعالي معايا يا طنط لازم نروح وراهم اومت نبيلة ب**ت و بكاء و مشت معاه انطلقوا جميعا خلف وليد و مراد ام ف المشفي وصل كل مراد و وليد دخلت مي فورا لغرفة الكشف و قعدوا هم في انتظار خروج الدكتور دقائق و وصل الباقي علي المشفي هتف احمد بقلق ميرا فين الدكتور قال اي وليد لسه جوه بيكشفوا عليها نبيلة ببكاء بنتي بنتي هتروح مني قرب منها مراد فورا و حضنها بحنان و هو بيهتف بهدوء محاولا تهديتها متقوليش كدا مي هتكون كويسة ده مجرد ضغط مفاجأة علي الدماغ و اللي حصل ده طبيعي متخافيش نبيلة ببكاء رجعلي بنتي يا مراد أنا معنديش ف الدنيا دى غيرها مراد بابتسامة بسيطة جاهد في رسمها و انا رحت فين و بعدين يا ستي امسحي دموعك دى لأن لو بنتك شافتهم هيكون ماعندكيش غيرها فعلا لأنها هتخلص عليا وقتها نبيلة و هى بتمسح دموعها خلاص مسحتها لانها تعملها مجنونة بس هي هتكون كويسة مش كدا مراد بثقة طبعا هتكون كويسة و اوي كمان و أثناء كلامهم خرج الدكتور قرب منه الجميع بالهفة و كان أول المتكلمين وليد وليد بالهفة أختى عامله اي يا دكتور الدكتور اطمن مفيش داعي انك تقلق كل الموضوع أنها متعرضة لصدمة قويه و بسبب الضغط المفاجا اللي اتعرضت ليه أدى لفقدنها للوعي بس هي حاليا كويسة متقلقش مراد بهدوء هى كانت متعرضة لحادث من 7سنين و فاقدة الذكرى من وقتها بس النهارده حصلت مواجهه مع اهلها ل اول مرة من بعد الحادث بعدها فورا اغمئ عليها و فيه احتمال كبير أنها تكون رجعتلها الذاكرة من جديد الدكتور انت ك دكتور عارف دى حاجه احنا مقدرش نحكم عليها دلوقت هنطر أننا ننتظارها لوقت ما تفوق و وقتها كل حاجه هتتوضح معانا أم بالنسبة لتعرضها للضغط المفاجأ ده ممكن يكون ليه إضرار اوما مراد بتفهم ماجد بقلق أضرار ازى او زى أي مثلا الدكتور خلينا منسبقش الأحداث احنا في انتظار لمه المريضة تفوق و وقتها هنتاكد من كل حاجه أحمد بتساءل طيب هتفوق امتا الدكتور احنا حاليا عطناها مهداء و علي هذا الأساس هتنام للصبح يعني تقدرو تيجوا تشفوها بكرة أحمد تمام شكرا يا دكتور الدكتور العفو و حمد الله علي سلامتها بعد اذنكم أحمد بهدوء اتفضل بعد اختفاء الدكتور هتفت ناعمه بدموع أنا السبب مكنتش لازم اتكلم و لا أتعامل معاها بالشكل كدا كان لازم اخد بالي من كلامي و تصرفاتي بس بمجرد ما شفتها قدامي مقدرتش امنع نفسي عنها شفتها بعد 7 سنين و بعد ما كنت مفكرة أنها ميته كانت بنسبالي زى حلم و اتحقق مراد بهدوء متلوميش نفسك ده كان لازم هيحصل في يوم من الأيام بمجرد ما تتقابلوا يعني المواجهة دى كانت ضرورى تحصل و حصلت وليد بتساءل يعني أنت كنت عارف أن هيحصل فيها كدا مراد بهدوء ايو طبعا كنت عارف أنا دكتور و عارف اي اللي ممكن يحصل لمه مريض فاقد الذاكرة لسنين يتواجهة مع الماضي بدون سابق أنظار زى اللي حصل مع مي النهاردة وليد بغضب و لمه انت كنت عارف ليه عرضتها للخطر ده أنت ازى تعمل كدا وازى قدرت تاخد الخطوة دى وتعرض حياتها للخطر مراد محاولا السيطرة علي أعصابه هتف بهدوء مزيف دى كانت الطريقة الوحيدة اللي ترجع ل أختك الذاكرة و تقدر تفتكر هى مين و أنت مين غير كدا كانت هتفضل زى ما هي و مستحيل أنها تفتكر حاجه عنكم نهائي و لو كانت هتفتكر بشكل طبيعي و من بعيد بدون المواجهة دى كانت افتكرت من 7 سنين عدت و لكن أختك كانت عايزة المواجهة دى و ضغط عليها و علي دماغها علشان تقدر أنها تفتكر غير كدا كنت أنسي رجوع أختك من جديد وليد بقوة بس الدكتور قال أن فيه أضرار و سلبيات للي حصل تقدر تقولي هنعمل اي لو حصلها حاجه بسببك و بسبب اللي انت عملته ده انت بالقرار اللي اخدته ونفذته اثبتلي أنك متستهلش اختي متستهلش و جود ميرا في حياتك بكلماته كانت سبب في فقدان مراد لسيطرته علي أعصابه و صرخ بقوة اقولك أنا اي هى الأضرار و السلبيات اللي اتكلم عنها الدكتور و اللي من الممكن تتعرض ليها أختك و اللي هي حبيبتي و مراتي اسمع يا استاذ الأضرار اللي أختك ممكن تتعرضلها أن هي ترجعلها الذاكرة بالكامل بس تنسي اخر 7 سنين عدت عليها فاهم يعني اي تنسي اخر 7 سنين يعني تنساني و تنسي حبنا و جوازنا و تنسي الست دى اللي حبتها أكتر من نفسها أنا جازفت بكل ده و بكل حاجه علشانها و علشان الأم و الأب دول اللي كانوا بيتعذبوا 7 سنين علي أساس أن بنتهم ميته و هى ف الأساس عائشة جازفت بحياتي معاها و فرحنا اللي بعد شهر و اقل كمان من الشهر جازفت بكل ده علشان تفتكر انتو مين و تفرح بوجودكم حواليها و إن عندها عائله كبيرة و أنها مش وحيده ف فرحها و علشان انتو كمان تقدروا تقربوا منها تتكلموا معاها و تقفوا جنبها بدون ما تنفر منكم و تعتبركم أغراب عنها بمجرد ناس غريبة او متحرشين بيها جازفت بكل حاجه علشانها هى و بس و بعد كل ده انت جاي تقول اني مستهلش و جودها في حياتي مستهلش مراتي بس أحب اقولك أن رأيك آخر همي في الوقت الحالي و مراتي نائمه جوه معرفش إذا هتقوم فاكراني و لا لا و اذا كنت استهالها و استاهل و جودها في حياتي دى حاجه احددها أنا و هيا و بس اللي لينا الحق نحدد ده مش شخص تاني حتي و لو كان اخوها انصدم وليد من كلام مراد و انعقد ل**نه مقدرش أنه يرد قدام هجومة و تضحياته بكل حاجه علشانها قربت منهم ممرضة هتفت بانزعاج لو سمحتوا اهداوا م***ع الصوت العالي احنا ف مشفي و فيه حالات محتاجة الهدوء مينفعش كدا ماجد احنا اسفين مش هتتقرر انسحبت الممرضة و علامات الانزعاج واضحة على ملامحها نبيلة ل مراد عايزة أشوف مي اوما مراد بهدوء و هو بيهتف بحنان تعالي يا ست الكل و خدها لغرفه مي بعد اختفاء مراد و نبيلة هتف أحمد ل وليد بهمس و ملامح و جهه الغاضبة حسابنا بعدين علي الفضائح اللي سببتهالنا دى أنهي كلامه و انسحب هو الآخر مع زوجته لغرفة بنتهم ماجد بتأنيب ده كلام تقوله برضوا إنت مش شايف قلقة عليها عامل ازى وليد بندم كنت خائف عليها خائف احسن نخسرها من جديد بعد ما لقناها و يكون بسببه و هو ده السبب اللي خلاني اتكلم بدون وعي و أقول اللي قولته ده ماجد بهدوء تصرفات الدكتور مراد متدلش علي أنه ممكن ياذيها بالع** بتظهر قد اي هو بيحبها اللي يخليه يضحي بحياته معاها يخليه يحميها من نفسه هو شخصياً تصرف زى ده إثبات منه أنه بيحبها و بيتمنالها السعادة حتي لو كانت علي حساب سعادته هو وليد اللي حصل حصل بقا و اكيد مينفعش نرجع الوقت علشان نصحح اللي حصل و نغيرة ماجد ياريت كان ينفع يا خويا بس خلاص فات الاوان ابقا صلحه بعدين بقا المهم دلوقت تعال بس خلينا نشوف البنت العسل اللي نايمه جوه دى البنت عسل عسل يعني وليد بابتسامة فعلا يا أخي كانت حلوة اوى مش عارف هى جايبه الحلاوة دى كلها منين ماجد بابتسامه هو أنا كان و اد حليوة و كل حاجه بس هي حلاوتها غير أنا بقول البت دى جاية غلطة في عيلتنا وليد بضحكة غلطة اه اه لو بابا يسمعك بتقول عليها حبيبته غلطة هيخليك تنسي الكلمة من الأساس هيمسحها من القاموس عندك يلا تعال خلينا نشوفها ضحك ماجد علي كلامه و مشوا مع بعض تجاه غرفتها اجتمع الكل عندها و فضلوا قاعدين جنبها لبعض الوقت بعد مده دخلت الممرضة و هتفت بهدوء اتفضلوا حضراتكم الزيارة خلصت و مينفعش تفضلوا هنا نبيلة بسرعة أنا هفضل مع بنتي هنا مش مسبهاش لوحدها نعمة و انا كمان هفضل هنا معاها لحد ما تصحي و اطمن عليها _يتبع_
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD