البارت 11
مي بضحكة و تاخد البشارة كمان و لا هتعرف تسيطر على نفسك طول ما أنا جنبك
مراد جايبه منين كميه الغرور دي بت
مي بنعومة مش غرور يا حبيبي دى ثقة فيك و ف حبك ليا لاني عارفة انت بتحبني اد اي و مرحلة الحب اللي أنت فيها دى مستحيل تعرف تسيطر فيها على نفسك
مراد بهدوء تصدقي ثبتيني
مي بضحكة طيب اي ناوى تفضل بعيد كتير أول مره تعملها معقول مش مشتاق لحبيبتك
مراد بتنهيده عاشقة و أنتي بتقولي فيها ده انا مشتقلك فوق ما تتخيلي
مي بابتسامة أمال قاعد عندك بتعمل اي احد دلوقت يلا تعال لأنك كمان وحشتني اوى و حابه نقضي شويا و قت مع بعض قبل المعاد اللي عندنا بالليل
مراد بابتسامه من عيوني مسافه الطريق هكون عندك جهزى نفسك عقبال ما اوصل
مي ماشي حبيبي متتاخرش عليا
مراد هو انا أقدر أتأخر عليكي يدوبك مسافه الطريق بس
مي ماشي انتبه علي نفسك يلا بأي
مراد حاضر بأي
قرب من العائلة من جديد ووجهه كلامه ل أحمد
نتقابل علي العشاء ف مطعم الفندق لو مفيش عندكم مانع
أحمد بابتسامة اكيد مفيش اي مانع هنكون موجودين
مراد بهدوء و هتكون موجوده معانا ماما نبيلة أنا هحاول اعطيها فكرة عن الموضوع و انتو مين بظبط علشان متحصلش مشاكل ف الموضوع
أحمد و ده الصح كدا هيكون احسن
مراد بهدوء و انا بقول كدا يلا أنا بستاذن
لف مراد يمشي و قفه صوت نعمة
شكرا يبني جميلك ده عمرى ما هنساه ابدأ
مراد بابتسامة أنا معملتش حاجه ده واجبي تجاه مراتي يلا بعد اذنكم
الكل اتفضل
ماجد بسرعة هو أنا كمان ينفع اكون موجود مع ماما و بابا
مراد بابتسامة طالما أسمك ماجد ينفع لأن مامتك قالت اسمك
ماجد بابتسامة اشطا
وليد متدخل بحماس و إنا كمان قالت اسمي يبقا ينفع إجى
مراد بابتسامة كمان ينفع و يمكن لمه تشوفكم كلكم قدامها تفتكر حاجه من الماضي
فادئ بتساءل مذهول يعني أنت عارف أنها ميرا مش مي و أنها ليها ماضي
مراد بابتسامة ماكرة ممكن تكون مفهمتش كلامي بالمعني الصح قولت أني عارفها من 5 سنين و خطيبها من 4 و جوزها من 3 تتوقع كل السنين دى موجود في حياتها و اكون معرفش أن مراتي فاقده الذكرى و ليها عائله محدش فينا يعرفها عائلة مجهولة أنا عارف من زمان غير أني أعتبر دكتورها كمان مش بس جوزها يعني اكيد مبقتش الدكتور الأول ف مصر ف فترة قليله ورغم سني و اكيد مكنش سهل احقق اللي وصلتله ده الا إذا عندى حاجه مميزة أنهي كلامه بغمزة وخرج من البيت ببساطة
فادئ باستغراب قصده اي بكلامة ده
سامي هو الدكتور مش سهل وبرئ زى ما ظاهر عليه ده طلع غامض وخبيث اوى
مصطفى بابتسامة وجرئ رغم معرفته اننا اهلها فعلا كلمها قدامنا حبيبتي وحياتي و عادى خالص و لا كاننا موجودين عجبتني جرأته و ثقته في نفسه دى
ماجد بابتسامة و انا كمان عجبني مراد ده الظاهر هنكون صحاب مع بعض
وليد بس غمزته الاخيرة تدل علي اي
سامي عن نفسي مش عارف بس الأكيد ان الأيام هتظهر نيته كويس
و كملوا مناقشتهم مع بعض حول كلامه و تصرفاته بدون ما حد منهم يلاحظ للشخص اللي انسحب من وسطهم بهدوء
..........................
و صل مراد الفندق بعد بعض الوقت بمجرد ما وصل رن علي مي اللي كانت جهزت و في انتظارة بمجرد ما رن عليها نزلت فورا
ركبت جنبه بابتسامة مرحبااا يا مارو
مراد بابتسامة أهلا يا روحى اي الجمال ده كله
مي بابتسامة مش حاجه جديدة يا حبي
مراد بضحكة عارف عارف يلا جاهزة نتحرك
مي بحماس اه يلا
أبتسم مراد و انطلق تجاه الملاهي
و صلو بعد مده نزلت مي بابتسامة مشرقة سعيدة و لكن فجأة داهمت دماغها صور مشوشة بدات تظهر قدامها و صوت ضحكات بداخل دماغها
قرب منها مراد بقلق اول ما شافها و اقفه مكانها بدون ما تتحرك حبيبتي انتي كويسة
هزت مي رأسها بقوة تنفض الأفكار من دماغها و أظهرت
الحماس علي ملامحها فورا و هي بتلف ل مراد بابتسامة ماكرة
مراد بابتسامة تحذيريه أنا عارف الإبتسامة دي كويس اوى و علشان كدا بقولك لااا مش النهاردة
مي بابتسامة و هى بتمسك أيده يبقا خلينا نبدأ و بدون اعتراض لانه م***ع النهاردة بذات
مراد بابتسامة الظاهر كدا معنديش خيار أساسا خلينا نبدأ
ابتسمت مي باتساع و بدوا يركبوا الأل**ب مع بعضهم ينزلوا من دى تاخده مي يركبوا غيرها و بعد مده طويله من لعبهم المستمر و مرحهم مع بعضهم
مراد بابتسامة اي رأيك دلوقتي بقا ف واحد آيس كريم و شويا راحه لأني تعبت
مي بابتسامة موافقة طبعا
مراد بابتسامه تعالي مسك ايدها و مشي تجاه بتاع الأيس كريم
مراد للبائع اتنين بالشكولاته
عطاهم البائع طلبهم و بعد دفع مراد للبائع الفلوس بدوا يتمشوا مع بعض هتفت فجأة مي بابتسامة مشرقة و حماس
خلينا ناخد صوره تذكريه نفتكر بيها اليوم ده
و طلعت الموبايل و بدأت تاخد صور سيلفي مع مراد
و اخر صوره بدون ما ينتبه ض*بت أنفه ب الأيس كريم بخفة و هى بتضحك بقوة
شهق مراد بقوة و لف ليها بنظرات ناريه
طلع مراد منديل مسح أنفه و ابتسم بشر و هو بيهتف انتي اللي جبتيه لنفسك انهي كلامه و هو بيجرى عليها
صرخت مي من بين ضحكاتها و بدات تجرى و هو خلفها ظلا يجريان سويا في قلب الملاهي و هو خلفها لحد ما مسكها مراد بابتسامه
مراد بابتسامه و هى بين ايديه أنتي قد الحركه اللي عملتيها دى
مي بدلال و براءة اسفه حبيبي بس حبيت اهزر معاك مش اكتر
مراد بابتسامة هيكون ليكي عقاب بس مش دلوقت لمه نكون لوحدنا
قربت مي منه اكتر طبعت قبله علي خده بابتسامة معلش سماح المره دى آخر مرة
مراد بابتسامة خلينا نتكلم فيه بعدين اي رأيك دلوقتي نمشي علشان اتاخرنا عندنا موعد مهم و لسه هتجهزى نفسك و لا هتقابلي ضيوفك كدا
مي بابتسامة معاك حق يلا خلينا نرجع
مراد يلا بينا خرجوا مع بعض تحت نظرات غيرة وشوق من مجهول
رجعوا الفندق و طلعوا فورا علي غرفه مي
مراد مساء الخير
نبيلة مساء النور يبني فينك مختفي طول اليوم كدا
مراد بهدوء كان عندى مشوار كدا ورفع عيونه ل مي اي مش ناويه تجهزى نفسك ولا اي الوقت قرب
نبيلة و قت اي
مراد هننزل نتعشاء تحت ف مطعم الفندق
مي أنا رايحه أهو و تركتهم ودخلت أوضة النوم
مراد بهدوء بعد اختفاء مي داخل الغرفة ماما فيه موضوع مهم لازم تعرفيه قبل ما ننزل علي العشاء
نبيلة بقلق خير يبني قلقتني
مراد احنا مش هنكون لوحدنا هيكون معانا ضيوف علي العشاء وضرورى تعرفي هم مين
اومت نبيله ب**ت ف انتظاره يتابع كلامه
مراد بهدوء هيكون موجودين معانا أهل مي الحقيقيين
نبيلة بصدمة مين و دول عرفوا طريقنا ازى بعد السنين دى كلها
مراد شافوها بالصدفه
نبيلة و ليه جايين دلوقت بعد مرور 7 سنين بعد ما بقت هي كل حياتي و مقدرش استغني عنها افتكروها دلوقتي
مراد اللي عرفته ان هم كانوا مفكرين أنها ميته و من كام يوم بس عرفوا أنها لسه عايشه
نبيلة بذهول ميته ازى
مراد بهدوء هحكيلك أمبارح جالي اتصال من رقم غريب و كان من واحد اسمه أحمد السيوفي و طلب انه يكلمني بخصوص خطيبتي مي و كان معادنا النهارده رحت قابلته و هناك اكتشفت انهم فعلا بيحبوها و كانوا بيتعذبوا ف غيابها و أنا هحكيلك اللي عرفته منهم
اومت نبيلة برأسها ب**ت و ترقب
بدأ مراد يسرد عليها كل اللي عرفه من عائله السيوفي و الأوراق اللي شافها و الصور كمان و كلامه مع أمها و مكالمة مي ليهم لحد موعد العشاء اللي بعد مده صغيرة
كانت نبيلة بتستمع لكلامه و هي بتبكي بشفقة و حزن علي اللي مروا بيه و مرت بيه صغيرتها
بمجرد ما انهي كلامه هتف مراد بمرح محاولا تلطيف الجو امسحي دموعك دى و نبي يا ماما لو بنتك طلعت و شافتهم مش بعيده تلغي الجوازة كلها و انا ما صدقت أننا قربنا
ابتسمت نبيلة من بين دموعها
مراد مكمل بعد ابتسامتها اه و كمان اسمها الحقيقي ميرا أحمد السيوفي
نبيلة بدموع يعني هياخدوا بنتي مني
مراد بسرعة لا طبعا مفيش الكلام ده و بعدين حتي لو بعدت عنك هتكون ل شهر واحد و اقل من شهر كمان و اللي هو قبل الفرح ام بعدها هنتجوز و تعيش معانا و نكمل حياتنا زى ما مخططين و لا ناسيه أنك هتعيشي معانا بعد الجواز انتي أمي و انا مقدرش اسيبك لوحدك
نبيلة بحنان ربنا يخليك يبني ربنا يسعدك ويتمملك علي خير يارب
مراد يارب يا ست الكل يلا أنا لازم أروح أجهز نفسي مبقاش فاضل كتير علي الموعد و انتي كمان جهزى نفسك و بلاش دموع مي مش هتسيبك لوحدك ابدا و لا أنتي متعرفيش بنتك
نبيلة بابتسامة عارفة
مراد يبقا يلا جهزى نفسك و انا هجهز و هاجي ننزل مع بعض
اومت برأسها ب**ت
مشي مراد رجع غرفته خد شاور و لبس جينز اسود وتشيرت ابيض وعليه جاكيت اسود خلص بعد مده و رجع لغرفة مي من جديد
دق دقتين سمع صوتها و بعدها انفتح الباب و ظهرت بعدها لابسه جيب قصيرة و تشيرت حملات من الضهر علي شكل علامه أ** ظاهر معظم ضهرها و رفعه شعرها ديل حصان عشوائي مع بعض الخصلات اللي علي وجهها بتمرد
مراد بابتسامة اي الحلاوة دى
مي بابتسامة بجد عجبتك
مراد بابتسامة أنتي دائما تجنني
مي بحب تسلملي حبيبي
مراد بابتسامة طيب اي جاهزين
مي اه جاهزين
مراد تمام يلا بينا لأن اتاخرنا
مي دقيقه هشوف ماما دخلت ثواني و خرجت معاها نبيلة
مراد يلا خلينا ننزل خرجوا مع بعضهم اتوجهوا للأسانسير و منه للمطعم
كانت عائلة السيوفي موجودين ف المطعم منتظرين ظهور بنتهم باللهفة
.. يتبع ..
في منزل تهجرة البسمة من سبع سنوات، يخيم علية الحزن ويكاد الهم الفتك بأهل المنزل، ولما لا وابنتهم المدلله مفقودة منذ وقت طويل .
نزلت دموع الفتاه بحزن علي اختها الصغيرة وردت بصوت موجوع: يا ماما ميرا في مكان احسن دلوقتي واكيد مش هتكون سعيده لما تشوفك بتعملي في نفسك كدا.
الام ببكاء : مش بأيدي يا بنتي قلبي واجعني وكأني لسة خسراها النهاردة مش من سبع سنين كان نفسي اشوفها ولو لمرة اخيرة أودعها ، حتي ملهاش قبر نزورها فية ونتكلم معاها، فية وجع قلب اكتر من كدا؟
وقفت البنت ببكاء و ابتعدت عن والدتها اقترب منها الاب
احمد السيوفي بحزن : يا حبيبتي اللي حصل مكنش بأيدينا
دة كان نصيب واختبار من ربنا
الام بحزن : كان خد روحي انا مكنتش هعترض بس لية خد آخر فرحة ليا ونبض قلبي .
مصطفي السيوفي اخو احمد: استغفري ربنا يا ام وليد ودا نصيب ، خسارة ميرا كانت صعبة علينا كلنا كانت فراشة البيت .
الام : استغفر الله العظيم واتوب اليه
.............عند بطلتنا المفقودة...............
خرجت من غرفتها بأبتسامة بعد تجهيز نفسها سرعان ما اختفت ابتسامتها بمجرد أن رأت والدتها مازالت تجلس تتابع مسلسل ولم تجهز نفسها بعد
مي بحنق طفولي : ماما معقول لسة مجهزتيش نفسك لحد دلوقتي دا مراد علي وصول
تكلمت الام بأبتسامة حنان : يا بنتي واحدة وخطيبها نازلين يشترو الشبكة انا اي لازمتي في وسطيكم بس ولا عوزاني اكون عازل بينكم
مي بحنق طفولي : انتي مامتي طبيعي تكوني معايا ف يوم زي دا متقلقيش مش هتكوني عازل ولا حاجة بس يلا تجهزي قبل ما مراد يوصل
ابتسمت الام وبنبرة خبيثة: دي لحظة مهمة في حياتك انتي وهو . وبعدين حبيت افضي الجو للدكتور شوية بقالك 4 سنين مطلعة عينه ومش عارف يقرب منك حتي يوم كتب كتابكم رفضتي تخليني اسيبك دقيقة واحدة معاه كأنك خايفة يستفرد بيكي رغم انو جوزك بس خلاص انا قررت الفترة اللي جاية دي هسيبكم لوحدكم وخلص الكلام .
مي بطاعة : خلاص ماشي يماما سلام مراد وصل
................ عند الشباب .........
يجلس باسم بحنق فتكلم ماجد موجه كلامه لباسم
ماجد: طيب انت شفت الشاب اللي كان معاها فاكر شكلو طيب .
باسم بضيق : مركزتش اوي كان كل تركيزي عليها وبس مخدتش بالي من اللي معاها .
سامي بهدوء : يبقي في الوقت الحالي مفيش حاجة نعملها خلاص نرجع البيت نفكر هنوصلها از ا.....
قاطع جملتة صرخة ماجد بقوة ولهفة واضحة في صوتة وهو ينادي بأسمها : ميرااااااااأاا وتركهم واخد يجري في اتجاه معين .
لحقو بة الشباب بسرعة يتأكدو من الاسم الذي نطقة ماجد
وقف ماجد مكانة وهو يحوم بعينية في الإرجاء لعلة يجدها ولكنها اختفت من الإرجاء كأن الارض ابتلعتها.
صرخ ماجد بقوة : ميراااااااااا
وجد كل الأنظار تحولت لية بسبب صوتى العالي ومن ضمنهم مراد ومي اللذان وقفو آثر صوتة
مي بتسأل: هو فيه اي
مراد بهدوء : معرفش يمكن يكون حد تايهه منو اختو و لا بنتو . فأ امائت بهدوء وأكملت سير .