البارت الثلاثين

1575 Words
البارت 30 بعد مده من الانتظار سمعت دقات علئ باب الغرفة قامت من مكانها بابتسامة و هي بتتجة لفتح الباب فوراً بمجرد ما فتحته حضنت نبيلة اللي استقبلتها بحنان ميرا بابتسامة ماما نبيلة بابتسامة حبيبه ماما كدا تمشي و تقلقيني عليكي ميرا بأسف أنا اسفه بس مقدرتش افضل هناك اكتر من كدا نبيلة و لا يهمك يا حبيبتي المهم أنك كويسة ميرا بابتسامة كاذبة كويسة جدا جدا متقلقيش رغم فهم نبيلة لكذبها بس فضلت ال**ت بعد محادثتها مع مراد وأنه أفضل أننا نقفل موضوع أهلها لبعض الوقت اكتفت بابتسامة هادئة و هي بتدخل للداخل مع مراد وميرا بعد ما قعدوا هتف مراد بابتسامة اي رأيكم نطلب أكل بقا لأني هموت من الجوع ميرا و هي بتحط أيدها علي بطنها بمرح ياريت لأن أنا كمان بطني بتعيط جوه ابتسمت نبيلة مشاركها مراد الإبتسامة السعيدة بعودة مي ليهم من جديد مراد بابتسامة واحلي أكل لحبيبة قلبي و فعلا نفذ كلامه دقائق وكانت معظم الأكلات اللي بتحبها موجودة قدامها أستمر الأكل وسط مشا**ه مراد ل ميرا نبيلة بتساءل ل مراد استلمت الفرش اللي سافرت علشانه و لا لا مراد و هو بيعطي ل ميرا نظرة تأنيب لا ملحقتش لأن فيه ناس اتصلت عليا وجبتني علي ملئ وشي زى المجنون أكتف ميرا بابتسامة رقيقة ف*نت قلبه بيها اكتر ما هو مفتون من الأساس ************** { بعد 10 أيام } رجعت ميرا و نبيلة و مراد استقروا في الاسكندريه من جديد طلبت ميرا من مراد و نبيلة يندوها باسمها القديم مي و ينسوا اسم ميرا نهائي و اي موضوع متعلق بالاسم ده ينسوا كمان و يكملوا حياتي عادى كأنها لسه فاقدة الذاكرة استمرت من مكان ما وقفت بدأت تكمل تجهيزات شقتها هي و مراد و تفرشها علي ذوقها زى ما كانت حابه ندى بعتتلها الفستان اللي كانت مختاره رغم رفضها أنها تاخده بس قدر مراد يقنعها أنه مفيش وقت أنهم يعيدوا نفس الحوار ويدورا علي م**م جديد للفستان و في النهاية أقنعها واحتفظت بيه مراد علي تواصل مع عائلة السيوفي عائلتها و هم دائما بيطمنوا عليها منه حتي أنه في بعض الأوقات كأن بيصورها صورة أو فيديو و هي بتعمل حاجه في شقتهم و يبعتها ل ماجد أو وليد خرجت ميرا من غرفتها و هي بتهتف بتساءل ل مامتها إللي في المطبخ ميرا بمرح و صوت عالي بعض الشئ مااامااا يا مامااااااا نبيلة بابتسامة و هى خارجه من المطبخ عايزة اي يا مزعجة ميرا بزعل مصتنع بقا أنا مزعجه يا ست بلبلة ماشي ماشي المهم فين التشيرت بتاعي الابيض نبيلة عندك جوه لسه شيفاء امبارح حركت ميرا رأسها بالنفي لا لا مش ده انا عايزة الحملات اللي موجود جوه النص كم نبيلة بتذكير الحملات راح في الشنط في قلب الهدوم اللي راحت الشقة ميرا بانزعاج بس انا كنت عايزة البسة نبيلة البسي اي حاجه غيرة لأنه راح في وسط الهدوم أنا شفته ميرا بضيق اففففففففف يعني البس اي دلوقت مفيش حاجه البسها ابتسمت نبيلة علي كلماتها المعتادة و هتفت بابتسامة يعني معندكيش هدوم جوة نهائي تلبسيها هزت ميرا رأسها علامه النفي لا مفيش حاجة نهايي قربت نبيلة منها و هي بتسحبها معاها لداخل اوضتها من جديد تركتها و قربت من دولابها و بدأت تطلعلها التشيرتات قدامها نبيلة بابتسامة شوفي ياللي معندكيش حاجه اهو موجود الاسود و الوردى و الأحمر و الازرق كلهم حملات البسي اي واحد منهم مش لازم الأبيض يعني ميرا بنبرة طفولية بس انا كنت عايزة الأبيض مزاجي طالب الأبيض نبيلة بابتسامة يبقا البسي الابيض النص ميرا بس.............قاطع كلامها صوت الجرس كملت كلامها بابتسامة مراد جه نبيلة البسي أنتي أي حاجه و انا هطلع افتح اومت ميرا بابتسامة خرجت نبيلة فتحت الباب بابتسامة و هي بتهتف تعال شوف مرات.......... قطعت كلامها لمه شافت اللي مع مراد كانوا أهل ميرا عائلة السيوفي أحمد السلام عليكم نبيلة و عليكم السلام ثم تابعت كلامها بابتسامة اتفضلوا مراد بابتسامة للكل اتفضلوا البيت بيتكم دخل الكل للصالون هتفت نعمة بالهفة أمال فين ميرا نبيلة بابتسامة جوه في اوضتها دقائق و هتخرج ده لو اقتنعت يعني نعمة بتساءل تقتنع بأيه هتف مراد بابتسامة عملت أي الهانم من جديد نبيلة بابتسامة مطلعة عيني علي تشيرت راح في وسط الهدوم اللي ودانها الشقة بالغلط والا والا مش عايزة غيره وقال تقول معنديش حاجه ألبسها مراد بضحكة نفس الجملة المعتادة يعني نبيلة بابتسامة اه رغم أن دولابها مليان جوه بس أعمل معاها أي قطع كلامهم صوت ميرا المشا** من جوة اوضتها مراااااد يا مرااااااد مراد بابتسامة يا نعم عايزة أي ميرا روح هاتلي التشيرت الأبيض بتاعي من الشقة مراد و هو لازم التشيرت الأبيض ده يعني ميرا لا بس كل الهدوم راحت عندك هناك و معنديش غير ده و عايزة البسه مراد بابتسامة و صوت عالي نسبيا عادى محصلش حاجه طالما معندكيش هدوم غيره اطلعي باللي أنتي لبساه و متقلقيش مفيش حد غريب ده انا زى جوزك برضوا ثواني و سمع صوتها من جوه ملازمه ابتسامتها أحلم يا حبيبي عشم ابليس في الجنه مراد بمكر عادى معنديش مشكلة لو أنتي مش عايزة تطلعي م**وفه من ماما ولا حاجه ادخلك أنا اي رأيك ثواني و كانت مندفعة من اوضتها زى الصاروخ و هي بتهتف بمكر و تيجي أنت ليه يا حبيب................ وقفت مكانها بصدمة من وجودهم قدامها هتفت بعدم تصديق انتو؟ خالتو....... فور ما وقفت اندفعت تجاهها بنت ندى بابتسامة مشرقة نزلت ميرا اتلقتها في أحضانها بابتسامة و هي بتهتف بسعادة حبيبه خالتو عاملة اي ... حلوة وحشتيني أوى يا خالتو ميرا بابتسامة و أنتي كمان يا حبيبه خالتو ثم رفعت عيونها للكل وهي بتهتف بتساءل انتو ازى جيتوا هنا و عرفتوا مكانا منين مراد بابتسامة أنا اللي قولتلهم علي العنوان و حبيت اعملهالك مفاجأة اي رأيك فيها ذهلت ميرا من جملته و اتكلمت بعدم تصديق مراد أنت...... وقف مراد فورا جذبها معاه لداخل الغرفة و هو بيهتف تعالي معايا دقيقة بمجرد ما دخلوا غرفتها سحبت ميرا أيدها بقوة من أيده و هي بتهتف أنت ازى تعمل كدا و أنت عارف رغبتي في الموضوع ده مراد ميرا دول اهل...... ميرا مقاطعه كلامه بقوة مي اسمي مي مراد متابع بهدوء مي يا حبيبتي دول اهلك و من حقهم يحضروا فرحك و يكونوا جنبك في يوم زى ده ميرا ببرود بس انا مش عايزة مراد مي هم خلاص هنا في الاسكندرية و مينفعش بعد ما طلبت منهم يجوا و عزمتهم على فرحنا أطلع دلوقتي اقولهم لا خلاص اتفضلوا امشو لأن العروسة مش عايزاكم ترضيها أطلع صغير قدام أهلك وقفت ميرا بدون ما ترد لدقائق و كأنها بقت بين نارين نار عدم رغبتها في وجودهم حواليها و نار شكل مراد و احترامه لأنها بحركتها دى هتقلل من احترامه تابع مراد كلامة بعد ما شاف **تها وحيرتها وبعدين لازم تعرفي أن دول اهلك راضيه أو مش راضية دول اهلك وأنتي متقدريش تغيرى النقطة دى لو مهما ما عملتي ولازم تهدى وتسمعي كلامي للأخير علشان نحل سواء التفاهم اللي حاصل ده و نقدر نفرح بفرحنا اللي بعد أيام ونكون مبسوطين وسط اللي بيحبونا ميرا بقوة أنا قولت قبل كدا وهرجع اعيد كلامي من جديد أنا مش عايزة اتكلم في الموضوع ده ولا عايزة أسمع حاجه لأنه أنتهي بالنسبالي أنتهي مراد بس هو منتهاش ولا هينتهي غير لمه تسمعي مننا وتعرفي حقيقة اللي حصل وقتها ميرا الحقيقة أنا مش محتاجة أعرفها لاني عارفة كل اللي حصل وقتها ومش محتاجه اسمع حاجه عنه من جديد ولا حابه أني افتكره مجرد التفكير في ياريت لو منتكلمش في الموضوع ده من جديد لانه منتهي بالنسبالي مراد بقوة مي هرجع و اقولك لازم تسمعيني لانك فاهمه غلط و لو يا ستي مش عايزة تسمعي مني اسمعي منهم هم علي الأقل من اهلك ميرا بقوة مش عايزة انتو ليه مش عايزين تفهموا رغبتي أنا مش عايزة......مع انتهاء جملتها دخلت نبيلة الغرفة و هي بتهتف بزعل من طريقة تصرفاتها مع أهلها خلاص متزعليش نفسك هم مشيوا مراد بذهول مشيوا ازى و ليه نبيلة صوتكم كان عالي و سمعوا كل كلامكم ف قاموا استاذنوا ومشيوا لف مراد ل ميرا بنظرة خذلان عجبك كدا عجبك كل اللي حصل ده يارب تكوني مبسوطة دلوقتي أنهي كلامه و هو بيتوجه للخروج من الاوضة أنا لازم أمشي عندى شغل مهم وخرج من الاوضة و منها من الشقة بدون اي كلمه تانيه حتي أنه مردش علي نداء ميرا المتكرر بإسمه قعدت ميرا مكانها مصدومة من ردة فعله تجاهها فضلت علي قعدتها لمده طويله و دموعها علي خدها بتبكي قسوتها علئ أبن عمها و خذلان عائلتها ليها قسوتها عليهم بقرارها في البعد عنهم راجعت ذكريات الاسبوعين اللي فاتوا كانو عائلتها اللي تعرفهم و اللي عاشت معاهم و وسطهم سنين طويلة كانوا نفسهم نفس الحب و المكانه في قلبهم ازى قدروا يتخلوا عنها و يخذلوها بالشكل ده **روها بتخليهم عنها **روها كانو كل حياتها رجعت بذكرياتها للفترة اللي كانت مخطوفة فيها كلامه و تصرفاته افتكرت لمه قالها أن أهلها رفضوا يعطوا الفلوس اللي طلبها و المكالمة إللي سمعتها بصوتهم و أنهم ازى اتخلوا عنها وقتها بعد مده طويله هافت ل نبيلة بتساءل مصدوم ودموعها مغرقة وجهها ليه ده كله هو أنا عملت أي لردة فعله دى اللي تخليه يزعل مني ويمشي ومفيش كام يوم علي فرحنا قربت نبيلة منها قعدت جنبها و هي بتمسح دموعها بحنان ليه البكاء دلوقتي طيب فيه عروسة تبكي قبل فرحها بكام يوم ميرا بدموع انتي مش شايفة مراد عمل اي واتصرف معايا ازى رغم اني مغلطش معاه في حاجه كل اللي عملته اني رفضت أنهم يحضروا فرحي مش اكتر مش ده حقي برضوا اني أختار مين يكون في فرحي ومين لا نبيلة لا يا بنتي المره دى غلطتي لأنهم أهلك حتي لو كنتي زعلانه منهم بس برضوا بيفضلوا أهلك مهما كانوا أو مهما قولتي وطريقتك معاهم كانت غلط وكمان مراد من حقه يزعل منك لأنه هو اللي طلب منهم يجوا وأنتي بتصرفك ده قليتي منه قدامهم ومكنش ينفع اللي عملتيه ميرا بدموع بس يا ماما أنا مكنتش اقصد أقل من مراد أبدا بس انا مجروحه من تصرفهم معايا ومش قادرة أنسي اللي عملوا وجودهم قدامي بيجرحني يا ماما كان كل قصدى أنهم يبعدوا علشان أقدر أكون مبسوطة بفرحي ولا أنا مش مكتوب تابغ
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD