الفصل الوحد والثلاثين
عليا الفرح
نبيلة يعني انتي هتكوني مبسوطة وهم بعيد عنك هتقدرى تعيشي فرحتك واهلك مش مشاركين فيها
هتفت ميرا بدموع و هي بتنزل قاعدة علي ركبتها ببكاء مش قادره أنسي يعني انتو تفتكروا اني محولتش أنسي حاولت والله حاولت بس مقدرتش مجرد تفكيرى في كل اللي حصل وقتها وتخليهم عني بحس اني بموت قلبي بيوجعني اوى يا ماما انتي متعرفيش هم كانوا بالنسبالي اي بابا كان كل حياتي
وماما كمان واخواتي وليد وندي ام ماجد ده فكان حاجه تاني مختلفة عن الكل رغم أن كل عائلتي كانوا غالييين اوى عندى
بس ماجد كانت روحي فيه كنت بحسه توأمي
وباسم أبن عمي واللي كان خطيبي وعمو وسامي وفادى كلهم كنت بثق فيهم جدآ وكنت متاكده أنهم مستحيل يسمحوا لحاجه تاذيني أو تقرب مني وعلشان كدا لمه خذلوني وخانوا ثقتي في الوضع اللي كنت فيه مش قادرة اسامحهم ولا استوعب اللي حصل مش قادرة أنسي وأكمل ولا كأن حاجه حصلت مش قادره اتخطي اللي مريت بيه وقتها ليه محدش قادر يفهمني ويفهم اللي بحس بيه لمه بشوفهم قدامي
قربت نبيلة قعدت جنبها ورفعت ايدها تمشيها علي ضهرها
بحنان يا حبيبتي إحنا فاهمين مشاعرك وحاسين بيكي بس انتي لو تعطينا فرصة نتكلم معاكي و كمان تعطي لنفسك فرصة تسمعي يمكن تغيرى رأيك بعد ما تسمعي مننا وتعرفي انك فاهمه الموضوع غلط وأنهم متخلوش عنك زى ما انتي فاكره
هزت راسها بالنفي مش ممكن لاني متأكدة أنهم اتخلوني عني علشان الفلوس
نبيلة بتساءل وليه متاكده بالشكل ده أنهم اتخلوا عنك ليه مخطرش في بالك انك فاهمه غلط وأنهم عملوا كل اللي يقدروا علشان ترجعي
ميرا بدموع وصوت موجوع ياريت كنت فاهمه غلط بس للأسف لا لاني سمعت اعتراضهم علي الفلوس ورفضهم المبلغ اللي طلبه الخاطف منهم فدية مقابل رجوعي
انصدمت نبيلة من كلامها وهتفت بعدم تصديق ازى يعني سمعتي رفضهم احكيلي اي اللي حصل معاكي وقتها
ذادت نزول دموعها بالاكتر وبدأت في سرد التفاصيل من وسط شهقاتها المتتاليه وأثناء كلامها كانت بتتسع عيون نبيلة باللي بتسمعه بمجرد ما انتهت قربت منها نبيلة بسرعة خدتها في حضنها حضنتها بقوة محاولا أن تحسسها بالحنان والأمان
بعد مده طويله استمرت فيها ميرا تبكي بقوة ووجع من تذكرها كل اللي مرت بيه بعدت عن نبيلة اللي رفعت أيدها مسحت دموعها بابتسامة جاهدت في رسمها بس قليلي صحيح مش المفروض معندكيش لبس هنا امال اي اللي انتي لبساه ده مش لبس برضوا أنهت كلامها وهي بتشاور علي البلوزة النص كم اللي لبساها باللون الأ**د
انرسمت ابتسامة رقيقة علي ملامح ميرا علي جملة مامتها
لاقيته بالصدفه قدامي ف قولت البسها وخلاص
نبيلة بابتسامة طيب يلا قومي يا مشاغبة كملي تجهيز ولا نسيتي أن عندك معاد مع الميكب ارتست بتاعتك
ض*بت ميرا رأسها بخفه وهي بتهتف بتذكير ده أنا نسيت خالص المفروض أخرج دلوقتي علشان الحق أوصل ولسه مجهزتش نفسي
نبيلة بابتسامة طيب يلا قومي بسرعة كملي تجهيز نفسك وانا هتصل علي مراد يجئ يوصلك
قامت ميرا من مكانها اتوجهت للحمام الملحق بغرفتها وهي بتهتف لا متتصليش أنا هروح لوحدى بعربيتي
نبيلة بس يا مي
ميرا مقاطعه كلامها متقلقيش عليا يا بلبلة مش اول مرة اخرج بدون ما يكون معايا مراد
نبيلة مش اول مرة بس انا بكون مطمنه عليكي اكتر وأنتي مع مراد
ميرا بابتسامة طيب اي أنا كدا هتاخر اكتر ما أنا متأخرة وفي النهاية هروح لوحدى برضوا وأنتي عارفة
هزت نبيلة رأسها بقله حيلة ع**ده مش حاجه جديده عليكي يلا جهزى نفسك أنا طالعة أنهت كلامها بابتسامه وخرجت
جهزت ميرا نفسها وبعد دقائق خرجت ل نبيلة اللي كانت واقفه في المطبخ قربت منها وقفت على باب المطبخ
ميرا بتساءل بتعملي اي يا بلبله
لفتلها نبيله بابتسامة خلصتي
ميرا بابتسامة اه وخارجه اهو
نبيلة بابتسامة ماشي يا حبيبتي بس حاولي متتاخرش
ميرا تمام
نبيلة وبلاش سواقه متهورة
ميرا بابتسامة اوك اوك يلا باااي
خرجت بعد ما طبعت قبلة علي خدها
.. يتبع ..