البارت الثاني والثلاثين

3480 Words
البارت 32 وليد واحنا هنعمل اي دلوقتي يا بابا ميرا رافضه وجودنا بشكل قاطع أحمد بحزن والله ما أنا عارف يا يبني مش قادر أصدق أن اللي كانت بتتكلم بنتي ميرا بنتي اللي كانت روحها فينا وكانت مستحيل تقول كلمه تزعل شخص غريب اش حال بينا احنا أهلها ماجد محاولا تدارك الموضوع يا جماعه لازم نحط بعين الإعتبار أن هي فكرانا اتخلينا عنها لمه كانت مخطوفه وده زى رد فعل علي تفكيرها اكيد مجرد فكرة أننا اتخلينا عنها جرحتها ووجودنا حواليها بيجدد جرحها من جديد ندى بس إحنا لازم نعمل حاجه ونكون جنبها في فرحها لأن عدم وجودنا هيكون جرح اكبر بالنسبالها أحمد هنشوف يا بنتي انا هيفا اتكلم مع مراد ونشوف هنعمل اي في الموضوع ده اكيد هنلاقي حل مع بعضنا الأم بدموع ياريت لاني مش قادرة اشوف بنتي بعيدة عني بالشكل ده أنهت جملتها مع علو رنين موبايل احمد الأم بتساءل مين اللي بيتصل عليك دلوقتي أحمد وهو بيشوف اسم المتصل ده مراد أنهي جملته وفتح الخط فورا أحمد الو .... أحمد ايو موجودين في الشقة ...... أحمد تمام إحنا في انتظارك ...... أحمد لالا مصطفى في شقته فوق احنا لوحدنا أنا وولادى ...... احمد خلاص تمام في انتظارك بمجرد ما أنهي المكالمة ساله وليد ماله مراد وبيسال علي عمي مصطفى ليه فيه حاجه ولا اي أحمد بحيره مش عارف بيقول عايزنا في حاجه مهمة وبيشوف إذا عمك معانا ولا لأ قولتله لا ف جاي في الطريق وليد بقلق خير مقالش فيه اي أحمد لمه يجي نشوف اكيد حاجه متعلقه باختك ************* مرحبااااا ..اهلا بعروستنا الحلوة أخيرا شرفتي ميرا بابتسامة عارفه اني اتاخرت بس كان غصب عني فعلا الطريق كان زحمه جدا ... بابتسامة هنعديها المرة دى علشان عروسة وكدا بس صدقيني لو كانت مناسبة تانيه كنت خليتك رجعتي بسبب تاخيرك ده ميرا بابتسامة واهون عليكي يا ست ماريا ترجعيني كل الطريق ده بسبب شويه تأخير صغننين ماريا بابتسامة صغننين كل التاخير ده وبنسبالك شويه صغننين يا محتاله ميرا بابتسامة مرحه قليلي بقا مين اللي بياخرنا دلوقتي يا ست هانم أنا لا أنتي ماريا ايو زى عادتك عايزة تلبسيني أنا الموضوع كله لا يا ست مي مش المرة دى يلا خلينا نبدأ ميرا بابتسامة يلا بينا ********** أحمد خير يبني فيه اي ميرا عاملة اي دلوقتي مراد بهدوء مي كويسة بس ماما نبيلة اتكلمت معاها النهاردة وعرفت منها حاجه مش قليلة بس حبيبت أتكلم معاك فيها قبل ما اخد اب خطوة أحمد خير اي هيه مراد مي النهاردة قالت إنها سمعت مكالمة كانت بينك وبين اللي خ*فها وانتوا بترفضوا تدفعوا الفدية اللي طلبها منكم علشانها أحمد بذهول مستحيل طبعا انت بتقول اي مراد أنا كمان انصدمت باللي سمعته ده لأن علي حسب كلامكم أنكم جهزتوا الفلوس بمجرد ما أتصل فيكم وطلب منكم أحمد وده فعلا اللي حصل محصلش غيرة مراد أمال ازى مي سمعت المكالمه دى جت منين إذا انتو بتقولوا كلام مختلف عن كلامها ماجد يعني ده السبب اللي مخليها مفكرة أننا اتخلينا عنها وقتها مراد اه بظبط كدا أحمد بس ده محصلش أنا مستحيل أعمل حاجه زى كدا واسيب بنتي في أيد واحد مجرم علشان الفلوس ده لو كان طلب تنازل عن جميع ما املك في سبيل أنه يرجعلي بنتي لحضني من جديد كنت اتنازلت بدون تردد وانت دلوقتي جي تتكلم في مليون جنيه مراد مش أنا اللي بتكلم حاليا ده كلامها هيه مي اللي متاكده أنكم اتخليتوا عنها علشان الفلوس وده السبب اللي بتبعد بسببه بالشكل ده ومش عايزة تشوفكم وليد يبقا كدا مش هنعرف نقنعها غير بدليل علشان تصدق وتقتنع بكلامنا بس للأسف مفيش في أيدينا اي دليل مراد الشخص اللي خ*فها أكيد هو عنده الحل لانه هو الوحيد اللي يعرف الحقيقة وليد بس ده مات وقتها اتحكم عليه بالاعدام بتهمه القتل مراد طيب اكيد كان معاه حد مهو مستحيل يكون نفذ عمليه الخ*ف لوحده ماجد كان معاه شريكه واللي كان صديقه اتحكم عليه ب مؤابد بس اللي افتكره أنه انتحر بعدها بسنة مستحملش قعدته في السجن مراد كدا يبقا مقدمناش اي حل غير أننا نتكلم معاها ونحاول نقنعها بكلامنا طالما مفيش اي دليل بين أيدينا هتف أحمد فجأه وبدون سابق أنظار فيه دليل وليد بتساءل دليل دليل اي مراد قولنا عليه أحمد المليون اللي طلبها الخاطف بعد خبر موت ميرا عملت بيها ميتم باسمها بعدها علي طول وتقدر تبحث عنه هتلاقيه قام مراد من مكانه وهو بيهتف تمام أوى هو ده المطلوب يلا استأذن أنا هروح أشوفها واتكلم معاها ماجد أنا هاجي معاك مراد لالا خليك اصل مي مش في الشقة هي مع الميكب ارتست بتاعتها وهروح اجيبها أحمد طيب عرفنا لمه تتكلم معاها أي هتكون رد فعلها مراد تمام يلا سلام الكل سلام ********** ماريا اي رأيك كدا ميرا بابتسامة حلوة اوى ماريا بتنهيده اخيرا عجبتك حاجه تعبتيني معاكي كالمعتاد ميرا بابتسامة معلش يا قلبي عارفه اني تعبتك معايا ماريا ولا يهمك يا روحي وبجد هتكوني أحلي عروسة في الدنيا ميرا لازم طبعا لان الميكب ارتست بتاعتي هي ماريا ابتسمت ماريا بإشراق ولكن قبل ما تتكلم قاطعها صوت موبايل ميرا شافته كان مراد المتصل ابتسمت وهتفت باعتذار دقيقة مراد بيتصل ماريا بابتسامة خدى راحتك ميرا الو ........ ميرا بهدوء بتسأل ليه ...... ميرا مش أنت اللي سبتني ومشيت ...... ميرا لا معنديش وقت مشغولة ...... ميرا تمام تمام هخلص واجيلك ..... ميرا لا خليك أنا معايا عربيتي ..... ميرا تمام شويا وهجيلك باي *********** مراد بابتسامة نورتي بيتك يا قلبي ميرا ببرود مصتنع البيت منور بصحبه يا دكتور مراد بابتسامة دكتور ومالوا تعالى ادخلي دخلت ميرا الشقة وهي بتهتف جبتني هنا ليه عايز أي مراد طيب اقعدى الأول وخلينا نتكلم ولا ناويه تسمعي علي الواقف كدا ميرا اظن أنك خلصت كلام لمه سبتني ومشيت مراد لا ده كان فاصل وعودنا دلوقتي من جديد ميرا مراااااد مراد تعالي اقعدى لازم نتكلم ميرا لو نفس الموضوع يبقا خليني امشي أحسن مراد لازم نتكلم حبيتي أو لا النهاردة بذات لازم نتكلم ولازم تسمعيني للنهاية ميرا بعد تنهيده طويله عارفه انك مش هتستسلم غير لمه تتكلم واسمعك مراد بابتسامة بظبط كدا ف وفرى الوقت علينا احنا الاتنين لأن الوقت مش في صالحنا نهائي فرحنا بعد كأم يوم وأكيد أنتي عارفه أننا مش هنكون فاضيين للكلام بعدها ابتسمت غصب عنها من حبيبها اللي عمره ما هيتغير وهتفت باستسلام تمام سمعاك يا مراد اتكلم مراد بابتسامة مشرقة حلو أوى تعالي اقعدى جذبها من أيدها قعدها وقعد جنبها مراد اسمعيني يا ستي بدأ الموضوع يوم ما اتخ*فتي ...........................................................................................................................................بس يا ستي ده كل اللي حصل معاهم يعني غير اللي انتي حطاه في دماغك نهائي وكمان انا بحثت عن الميتم اللي قالوا عليه وفعلاً لاقيته .ميتم ميرا السيوفي. لو حابه تتاكدى بنفسك اتاكدى معنديش مانع كانت بتسمع منه ودموعها على وجهها بعدم تصديق وصدمة هتفت ميرا بعدم تصديق بس ازى ازى والمكالمة اللي سمعتها ورفضهم دفع الفلوس مراد فكرى كدا في الموضوع من جديد بالتفصيل هتلاقي أن فيه حاجات غايبه عنك ومش واخده بالك منها وانا هساعدك طيب بصي هسالك كام سؤال وأنتي تجاوبيني تمام اومت برأسها علامه الموافقة مراد امتا قالك أن أهلك رافضين يعني امتا سمعتي المكالمه دى ميرا المكالمه سمعتها أخر يوم قبل ما اهرب بس هو كان كل ما يدخل يقولي أننا هنفضل مع بعضنا علي طول لأن اهلي رفضوا يعطوا الفلوس اللي طلبها وأنه معندوش مانع يحتفظ بيا ويستمتع بالجمال ده بين ايديه وليه لوحده وأثناء كلامه كان بيحاول يلمسني باستمرار رغم مقاومتي نطقت جملتها الاخيره بصوت خافت مع شهقاتها المقتومة شدها مراد لحضنه فورا وهو بيضغط عليها بقوة بعد ما ابيضت مفاصل ايده بسبب الغضب لو كان حيه كان قتله بنفسه بس للأسف وللقهر ميت ميرا متابعه بعد ما اتمسكت فيه بقوة تستمد منه الأمان بعد كل مرة كان بيقولي فيها كدا مكنتش بصدقه كنت دائما بصرخ عليه أنه كداب وأنه أهلي مستحيل يعملوا اللي بتقول عليه ده لحد ما اخر يوم قبل ما أهرب دخل كالعاده بس المره دى كان معاه التسجيل سمعهولي وقالي علشان تصدقي أنهم مش عايزينك وانك بقيتي ملكي أنا ولازم اتعود واتاقلم علي وجوده في حياتي وقتها انصدمت صدمه عمرى وتحت صدمتي بالتسجيل اللي بيتكرر بدأ يقرب مني بس المره دى بطريقه مختلفه المرات اللي فاتت كان تحرش لمسات للجسم وبس ام المرة دى حاول ا****بي ومع مقاومتي هدومي اتقطعت كلها مبقاش فيه غير حاجات قليله ومش ساتره حاجه نهائي من جسمي يومها ض*بته ض*به معرفش هي جت معايا ازى بس قدرت تنقذني لأنه بعد من الآلام فوراً وأنا استغليت بعده وطلعت أجرى لحد ما وصلت للطريق العام وقفت مكاني لثواني مبين حاجتين لا أقف واخليه يمسكني ويكمل اللي كان بيعمله بس بعدها أكيد هيستر جسمي ل أكمل جرى رغم جسمي المكشوف بس أنجح في الهرب منه وفي أقل من ثانية كملت جرى لأن لو كان نجح في ا****بي كنت هموت نفسي بعدها أكيد وبكدا هموت كافره بس ربنا سمع مني وقتها ومكنتش جريت لخطواتين لسه ومحستش غير باللي بيصدمني وكام خبطه وبعدها ولا أي حاجه ظلااااام أنهت كلامها متلازما مع شهقاتها المتتالية شد مراد عليها اكتر في حضنه وهو حاسس بالنار جوه بتاكل في قلبه من عجزة عن فعل شئ اي شئ لأنه الوقت فات مراد طيب ده ميوضحش أنه كان مظبط التسجيل ده لأنه لو كان حقيقي كأن سمعهولك من الاول بعد ما كلمهم ورفضوا فورا ليه استنا أسبوع وفي اليوم الأخير بذات إلا إذا كان عايز حاجه معينه قبل ما يسلمك ل أهلك علشان كدا جبلك التسجيل ده لأن واحد غيرك بعد ما تسمع أن أهلها اتخلوا عنها بالشكل ده علشان الفلوس اكيد هتفقد الأمل أنها تخرج خلاص وتستسلم لكل اللي بيعمله بس حبيبتي كانت قوية وخيبت كل توقعاته ميرا بتساءل وسط دموعها بس ازى جاب صوت بابا بالكلام ده مراد وانا اللي مفكرك زكيه انتي متعرفيش أن الحاجات دي بيتلعب فيها بتكون مزيفه هزت ميرا رأسها وفضلت ال**ت أتكلم مراد بعد فتره محاولا تلطيف الأجواء بس يا ستي وبدانا صفحة جديدة من بعدها وقبلنا بطل القصة شاب زى العسل حلو وشخصية ودكتور وقعتيه في حبك من أول نظرة بس انتي تعبتيني معاكي لحد ما قدرت أملك قلبك ابتسمت ميرا من بين دموعها شبة ابتسامه وهي بتتمسك فيه اكتر وكان أحلي بطل في الدنيا بطلي اللي مقدرش أعيش من غيره ليوم وأحد مراد وهو بيطبع قبلة علي رأسها يوم اي ده أنا مقدرش أعيش ثانية واحده من غيرك مش يوم كامل بعدت عنه ميرا وهي بتمسح دموعها وتهتف بزعل لا قدرت تبعد سبتني ومشيت لمه كنت في الشقة مراد بابتسامة اعتذار غلطت وانا عارف أني غلطان بس يا حبي أنسي كل اللي فات علي الأقل الفترة دى وافرحي بوجود أهلك حواليكي من جديد وان خلاص كلها ايام وهنكون مع بعض في بيت واحد و اوضة واحدة و سرير واحد فكرى كدا هتحبي الفكرة انهي كلامه بغمزة ماكرة وهو بيقرب منها اكتر يقطع المسافة اللي بين وجوههم وعيونه علي شفايفها اتوترت ميرا من قربه و كلامه و الأخير نظراته وفهمت نيته بعدت عنه فورا وهتفت كتغير للموضوع تعرف بابا وأخواتي رجعوا القاهرة ولا لسه هنا رفع مراد حاجب باستمتاع وهو بيهتف يعني افتكرني أهلك دلوقتي مقدرتيش تصبرى دقيقتين كمان ميرا بابتسامة جه علي بالي فجأة حبيت اسالك مراد ماااااشي هيجيلك يوم وقريب اوى كمان وعموما لسه موجودين ميرا بابتسامة بجد طيب يلا خلينا نروح نشوفهم مراد بابتسامة يلا بينا خرجوا هم الاتنين من الشقة وقفوا قدام السيارات مراد تعالي معايا واتركي عربيتك نخدها بعدين .ميرا برفض لالا سوق وانا وراك مش حابه أتركها مراد بس ميرا بابتسامة يلا يلا علشان متاخرش علي ماما نبيلة مراد بابتسامة تمام يلا اركبي ميرا طيب فين المكان بظبط مراد ....... ميرا تمام نتقابل هناك يلا بينا ركبوا كل واحد سيارته واتجهوا للعنوان المطلوب وصل مراد قبلها نزل وسند علي سيارته في انتظارها دقائق معدوده وكانت بتنزل من سيارتها وقربت منه ميرا بتساءل هم هنا بيعملوا اي مراد اجروا شقق هنا يلا جاهزة للمواجهة ميرا بابتسامة متوتره مش عارفه قولت كلام كتير وأكيد كلامي جرحهم ف مش عارفه هيقبلوني ازى مراد بابتسامة وهو بيمسك أيدها متقلقيش انتي مش عارفه أهلك وعارفه أنتي أي بنسبالهم ميرا بابتسامة عارفة مراد يبقا متقلقيش واتعاملي زى ما كنتي متعودة تتعاملي معاهم دائما اكتفت ميرا بهز رأسها علامه الموافقة ****** بعد عده دقات انفتح الباب وظهر بباها قدامها أحمد بذهول ميرا ميرا بتوتر بابا أحمد بابتسامة سعادة وهو بيفتحلها ايديه حبيبه بابا ابتسمت ميرا بسعادة واندفعت لحضنه فورا أحمد بسعادة وحشتيني أوى يا حبيبتي ميرا بابتسامة وأنتي كمان وحشتني اوى أوى بعدت عنه لمه شافت مامتها وافقه وراه ودموعها علي خدها واندفعت تجاهها حضنتها بقوة ميرا بابتسامة ماما وحشتني أوى الأم بسعادة بنتي حبيبتي انتي هنا بجد ولا أنا بتخيل ميرا بابتسامة لا مش بتتخيلي أنا هنا واقفه قدامك أحمد بابتسامة ل مراد اتفضل يبني أدخل واقف برة ليه مراد بابتسامة كنت مستني القاء العائلي يخلص بالأول أحمد بضحكة خلاص خلصنا ادخل أدخل دخل مراد بابتسامة قعدوا كلهم مع بعض وميرا جنب أمها اللي رافضة تتركها ميرا بتساءل أمال فين أخواتي وعمو والباقي أحمد بابتسامة كل واحد في شقته زى ما انتي شايفه الشقق صغيرة في كل واحد اخد شقة هو ومراته ميرا يعني كله في نفس العماره ولا اماكن مختلفه أمها لا يا حبيبتي كلهم هنا في الأدوار اللي فوق ووجهت كلامها ل أحمد أتصل بيهم خليهم ينزلوا أحمد هو ده اللي هيحصل انهي جملته وطلع موبايله وبدأ يبعت رسائل للكل دقائق وكان الجرس بيرن قامت ميرا من مكانها وهي بتهتف بابتسامة أنا هفتح واتوجهت فوراً لفتح الباب بمجرد ما فتحت الباب شافت قدامها الكل مجتمع قدامها فتح الكل عيونهم بصدمة ام هي فتحت أيديها بعلامه مسرحيه وهي بتهتف بمرح مفاجأااااااة ماجد بصدمة ميرو وقرب منها حضنها بقوة ميرا بابتسامة وحشتيني يا مجودى ماجد وأنتي كمان يا روح مجودى بعدت عن ماجد بعد عده دقائق وكملت سلام علي الجميع قعدو كلهم مع بعض في جوه عائلي من جديد بوجود صغيرتهم وسط فرحتهم اللي كانت مفقودة ************ في أفخم القاعات باشيك الد*كورات المميزة والزينه المكونه من اللونين الأبيض والذهرى كانوا العروسين علي منصه الرقص بيتمايلوا مع بعضهم علي النغمات الرومانسيه مع الاضواء الخافته كان الجو ساحر بكل ما للكلمه من معني بجمال العروس أميرة الحفلة بفستانها الابيض ومكياجها الأنيق كانت أسطورة من اساطير التاريخ بجمالها الخاطف للانفاس همس مراد بسعادة بتشع من عيونه مش مصدق نفسي انك أخيرا بين ايديا وقدام الكل ميرا بابتسامة واخيرا اتحقق حلمنا مراد بعبث هو انا قولتلك قبل كدا أنك طالعه الليلة تخ*في الأنفاس هزت ميرا رأسها بضحكه وهتفت برقة اه قولت وكتير اوى كمان مراد بابتسامة ومالوا اقولهالك تالت لأن حتي لو قولتها ألف مرة هتكون قدام جمالك الليلة حاجه قليلة ميرا بابتسامة خجولة مرااااد مراد بعشق عيون وقلب وروح مراد من جوه ميرا بهمس عاشق بحبك مراد بنفس الهمس وأنا بموت فيكي أنهي جملته وهو بيميل عليها مقبلها أمام الجميع وسط التصفير والتسقيف من الشباب انتهت رقصتهم وسط فرحة الجميع بدأت تشتغل الأغاني وسط رقص الشباب مع العروسين والأهل وفرحة الجميع *********** {بعد مرور ست سنين} ...مازن يلا يا حبيبي تعال علشان تأكل انت ماكلتش حاجه من الصبح وعملتلك أكلتك المفضلة كمان مازن برفض لا مش جعان أنا بلعب علي الموبايل مش عايز أكل دلوقت أنهي جملته وهو بيهتف بحماس بابااااااا وطلع يجرى علي بباها اللي اتلاقاء في حضنه **حبيب بابا عامل اي النهاردة مازن بابتسامة حلو جبتلي الشكولاته بتاعتي معاك ** جبتهالك طبعا بس فين بوسه بابا الاول أبتسم بإشراق وهو بيبوس خد بباه وبمجرد ما بعد عنه عطاه بباه الشكولاته بعد ما نزله علي الأرض ابتسم باتساع وهو بياخد الشكولاته ويجرى علي جوه **هتف بابتسامة علي فين كدا مازن عند تيتا قال كلمته وهو بيجرى لجوه بعد اختفاء ابنه من الوسط قرب من زوجته الواقفه بابتسامه حنونه علي وجهها مال طبع قبله سطيحه وسريعه علي شفايفها وهو بيهتف حبيبتي عامله اي النهاردة ... حبيبتك إبنك مطلع عينيها ** ليه كدا بس قليلي عملك اي وانا اعاقبه .. ابتسمت وهي بتهتف قصدك بال*قاب اللي بشكولاته صح كدا ** بابتسامة أعمل اي مقدرش يطلب مني حاجه ومجبهاش ده حبيب قلب بابا .. هتفت بحنق مراااااد انت كدا هتبوظه مش كفايه الموبايل اللي في ايده ال24 ساعه ده غير الشكولاتات اللي دائما بتجبهاله معاك لدرجه انه بقا يرفض يأكل لوقت انت ما تيجي علشان ياكل الشكولاته وخلاص علي كدا مراد بابتسامة متخافيش عليه ابننا زى مامته مهما ياكل شوكولاته مش هيتخن وبعدين أنا مش بجبهاله كل يوم وأنتي عارفه كدا كويس اوى ميرا بحنق مراد مينفعش اللي انت بتقوله ده نهائي نهائي يعني مراد بابتسامة وهو بيطلع شيكولاته من جيب بدلته طالما مينفعش يبقا ارجع دى لأنك مش عايزاها مش كدا خ*فتها ميرا منه بابتسامة سعيدة لالا عايزاها بس ياريت تكون آخر مرة خلينا نعمل واقفه جدية معاه لأنه بقا دلوع أوى مراد من عنينا المهم قليلي ماما نبيلة كلت ولا لسة ميرا بابتسامة اه من بدرى علشان خدت العلاج مراد بابتسامة اشطا تعالي بقا لاني عايزاك في موضوع مهم أوى أنهي جملته وهو بيميل يرفعها بين ايديه ميرا بذهول لالا نزلني أنا مجهزالك العشاء هو أنت مش جعان مراد بمكر وهو بيتوجة بيها تجاه غرفتهم أنا فعلاً جعان جعان اوى ورايح أكل فوراً ميرا بابتسامة رقيقة مراد مازن لسه صاحي مراد وهو بيدخل غرفتهم ويقفلها برجله مازن مع جدته متخافيش عليه نزلها علي سريرهم برقة وحنان وبدأ يميل عليها وهو بيقبلها بشوق ميرا بتلعثم من بين قبلاتهم حبيبي المفروض هنسافر الصبح القاهرة خلينا ننام مراد وهو مازال مستمر في تقبيلها ما احنا هنام اهو ميرا مر...... مراد مقاطعها بانزعاج اسكتي بقا خليني اركز ضحكت ميرا برقة علي نبره صوته المنزعجه ولكن قطع مراد ضحكتها بين شفايفه بقبلة قوية تعبر عن حبه وشوقة ليها طول اليوم........... ************ صباح يوم جديد مراد وهو واقف في الصالون في انتظار خروج كل من ميرا وابنهم من غرفتها هتف بصوت عالي نسبيا ميرا يلا يا حبيبتي اتأخرنا اوى خرجت ميرا وفي حضنها أبنها مازن اللي مجرد ما نزل للأرض طلع يجرئ على مراد اللي اتلقاء في حضنه ام ميرا ف هتهتف بابتسامة أعمل اي في ابنك اللي مطلع عيني معاه ومش عاجبه حاجه يلبسها مراد بابتسامة اه انتي هتقليلي بيفكرني بواحده كدا ياما طلعت عنينا بسبب ألبس وقفت ميرا مكانها بنظرات بريئة لا خلاص ده نسخة من بباه مش كلامي صح يا ماما نبيلة بابتسامة هو لو جيتي للحق ف ابنك وارث الصفه دى منك دى ومش من حد غيرك مراد بابتسامة انتصار واخيرا ظهر الحق ميرا بغضب طفولي ماشي يا ست ماما جيتي برضوا مع مراد هو أنا اللي بنتك ولا هو نبيلة بابتسامة انتوا الاتنين ولادى الغاليين ومفيش فرق بينكم مراد بابتسامة طيب اي مش ناوية تخلينا نتحرك ولا عايزة نفضل هنا ونكمل خناق زى كل يوم ميرا باستسلام لا خلاااص خلينا نمشي ونكمل لمه نرجع بقا وقربت من نبيلة مسكت أيدها بابتسامة يلا يا بلبلة خرجت هي ونبيلة تحت ابتسامة مراد اللي تمتم بهمس طفلة وخرج وراهم نزلوا للسيارة خرجوا من العمارة ركبت ميرا جنب مراد قدام ونبيلة والصغير في الخلف واتجهوا للقاهرة ************* رن جرس الفيلة اتوجهت الخدامه فتحت ثم دخل كل من مراد وميرا ونبيلة والصغير مراد بابتسامة السلام عليكم لف الكل لمص*ر الصوت وعمت الفرحة في المكان بمجرد وجودهم معاهم أحمد بابتسامة ميرا ام الصغير اللي طلع يجرى علي خالوا ماجد اللي اتلقاء في حضنه وهو بيلف بيه وسط ضحكاتهم مازن بفرحة خالوووو أنا جئتتتتت ماجد وهو بيتلقاء في حضنه حبيب قلب خالو عامل أي يا بطل مازن بابتسامة حلو هتجبلي شكولاته ماجد بابتسامة وهو بيطبع بوسة علي خده هجبلك كل اللي أنتي عايزاه هو أنا عندى كام ميزو هتفت ميرا بابتسامة بعد ما سلمت علي الكل تصدق أني بعول هم زيارتي هنا بسبب كمية الشكولاته اللي بتجيهاله ماجد بابتسامة ومالوا لمه اجبله اللي هو عايزاه ده حبيب قلبي يؤامر وانا انفذله ميرا بيأس انتو مفيش فائدة فيكم أنا بجد تعبت من المناهدة في الموضوع ده وليد بابتسامة ولا هتقدرى تعملي اي حاجه هو إحنا عندنا كام ميزو في البيت وطالما هو طلب شكولاته يبقا نجله شكولاته مازن بابتسامة يعني أمها بابتسامة سيبي الولد يأكل اللي هو عايزاه يا بنتي متقفلهاش عليه بالشكل دة ميرا بذهول أنا بكفلها ده انتي تعالي شوفي اللي بيعملوا فيا هو وأبوه احمد بابتسامة وابوه ماله دلوقتي اي اللي دخله في الموضوع ما الراجل قاعد ساكت أهو مراد بابتسامة قلها ونبي يا عمي لأن بنتك دائما ظالمني كدا ميرا انا....... نبيلة بابتسامة كفاية بقا انتو مبتتعبوش من الخناق خدوا استراحه شويا ميرا بابتسامة معاكي حق هنعمل صلح للاسبوع ده لوقت ما نرجع البيت من جديد مراد بابتسامة وانا موافق مصطفى بابتسامة أخيرا بعض الهدوء ميرا بتساءل يعني البيت هادئ كدا مفيش اي تجهيز للاحتفال بإسم بابتسامة حابين يكون عائلي مش حفلة كبيرة زى كل سنه قولنا نغير السنة دى ونحتلف بيه مع بعض ميرا بابتسامة فكرة حلوة أوى أمال فين سمر مشفتهاش من وقت ما جئت بإسم بابتسامة بترتاح فوق ريتاج مطلعة عنينا مش بتنام ولا لليل ولا نهار حته بنت طفشتني من الاوضة علشان اعرف أنام شويا بسيب الاوضة كلها وامشي ضحك كل الموجودين علي كلمات باسم الحانقة مراد بابتسامة هو كدا المفروض تكون متعود لانك معاك اتنين من قبل كدا وأكيد جربت بإسم بابتسامة يا أخي البت ده مختلفة دى مش بتنام ساعة علي بعضها والله طلعت عنيا معاهم أخواتها مكنوش كدا أبدا مش عارف اي ده أحمد بضحكة فكرتني بنفسي مع البنت ميرا كانت كدا مكنتش بتنام دقيقتين على بعض وكانت مطلعة عنيا معاها لدرجة مكنتش بعرف اتلم علي مراتي دقيقتين علي بعض بسببها انفجر الجميع في الضحك علي كلمات أحمد والذكريات إللي بدأ يحكيها عن طفولة ميرا المشاغبة وسط جوء أسرى لطيف ************** رجعت علاقة ميرا مع أهلها أحسن من الأول حتي أن علاقتها مع بإسم ابن عمها اتحسنت جدا بإسم حب زوجته سمر وانجبت ولد وبنت كمان غير أبنها وبقا عندهم 3 أولاد ميرا أنجبت مازن بعد جوازها علي طول لأنها حملت بعد جوازهم فورا مازالت عائشة في الإسكندرية مع حبيبها وجوزها مراد ومامتها نبيلة ونبته حبها أبنها ونور عيونها مازن اللي سمته بأول حرف من إسمها وإسم توأم روحها مراد & ميرا =مازن وعاش الجميع في سعادة وراحة بال بعد رجوع بنتهم من الموت زى ما كان الجميع يظن أنها ماتت وطبعا الحياة لا تخلي من بعض المشاكل البسيطة في كل عائلة **************** تمت بحمد الله .............. النهاية ..................

Read on the App

Download by scanning the QR code to get countless free stories and daily updated books

Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD