البارت 22
بمجرد ما وصلت غرفتها نزلت دموعها بدون ما تقدر تسيطر عليها اكتر من كدا
رفعت أيدها تمسح دموعها بقوة و تهتف بغضب انتي بتعيطي ليه دلوقتي هو مين اساسا علشان يأثر فيا كدا ده مجرد شخص غريب مشفتهوش غير من مده صغيرة افتكرت وجوده هنا ووقبلاته ليها لمعت عيونها بغضب و قربت من طاولة الزينه بتاعتها رمت كل اللي عليها و هى بتصرخ بغضب ووجع واحد حقير كداااب و بدأت ت**ر كل حاجه تطولها ايدها و هى بتصرخ و دموعها شلال علي وجهها
دخلت أمها عليها بالهفة انصدمت من اللي عملته في اوضتها و من حالتها
قربت منها بسرعة مسكتها من كتفها و هتفت بقلق
الأم أهدى يا حبيبتي مالك اي اللي حصلك بس
ميرا بصراخ و هى بتبعد عنها لورا متقربيش مني
الأم بقلق أنا أمك يا ميرا أهدى يا حبيبتي مالك
دخل الكل يجرى بسرعة بعد ما سمعوا صوت صراخها
أحمد بصدمة من الحال اللي وصلت ليه الغرفة هتف بذهول و بصدمة هو فيه اي ايه اللي بيحصل هنا
الأم بدموع مش عارفة طلعت لاقيتها قلبه الأوضة بالشكل ده و مش راضيه أقرب منها و لا المسها حت.........
قاطع كلامها صراخ ميرا من جديد و هى بتض*ب المرايا ب زجاجة العطر بتاعتها اطلعوا بره مش عايزة حد هنا بره
هتف احمد بقلق مالك يا حبيبتي اي اللي حصلك قليلي أنا بابا
بدأ باسم يقرب منها و هو بيهتف طيب أهدى واحكيلنا مالك احنا عائلتك و اكيد هنساعدك
صرخت ميرا فيه بغضب متقربش مني خليك بعيد
بإسم و مازال مستمر ف القرب منها بحذر طيب خلينا نتكلم
بعد ما شافت تقدمة المستمر مالت بسرعة مسكت قطعه زجاج ف ايدها و حطتها علي الشريان و صرخت بغضب قولتلك ابعد متقربش او هموت نفسي
صرخت أمها و الحريم بخوف و فزع
بإسم بفزع و هو بيبعد لورا و يرفع أيده باستسلام خلاص خلاص أنا بعدت اهو بس أرمي دى من إيدك أحسن تاذى نفسك
ميرا بابتسامة ساخرة خايف عليا اوى
بإسم أكيد خائف عليكي لأنك حبيبتي الوحيدة اللي مالكة قلبي
ميرا بسخرية بإماره ايه باماره جوازك بعد سنه واحده من موتي للدرجادى كنت رخصية عندك و ما صدقت ورحت عطيت مكاني لواحده تانيه
بإسم باللهفة عمر ما فيه واحده في العالم تقدر تاخد مكانك مكانك ف قلبي لسه محفوظ هو هو متغيرش فاضي ملكك انتي و بس صدقيني و اعطيني فرصه اعوضك بس انتي وافقي
صرخت ميرا بقوة و هي بتضغط علي الزجاجه عورت نفسها و بدأت أيدها تجيب دم بدون ما تحس بنفسها
ميرا بغضب كداب أنت كداب و هو واحد حقير كلكم كلاب زى بعض أطلع بره من هنا مش عايزة أشوفك
أحمد بقلق ميرا أهدى يا بنتي و ارمي اللي ف ايدك دى اذيتي نفسك
الأم بدموع ارمي يا بنتي متوجعيش قلبي عليكي
ميرا بصراخ مش عايزة حد هنا كلكم اطلعو برة بر........
قاطع صرختها ايد مسكت ايدها بقوة و بعدت قطعه الزجاج عن مع**ها لفت شافته ماجد
ماجد بصراخ انتي اتجننتي عايزة تاذى نفسك وتحرقي قلبنا عليكي من جديد
رمت ميرا الزجاجه من ايدها بصدمة و كأنها كانت ف غيبوبة و فاقت حضنها ماجد بقوة و بدأت هى تبكي و تشاهق بقوة و هي بتهتف من بين شهقاتها بصوت مقطع خ خلي خليهم يم يمشوا مش مش عايزة حد هنا
ماجد بحنان اهدى اهدى يا حبيبتي و اللي انتي عايزاه هيحصل بس ليه كله ده حد عملك حاجه او قالك حاجه
و كان ردها المره دى ال**ت بعد ما حست بثقلها عليه
بعدها عنه بفزع ميرا ردى عليا بس كانت فاقده للوعي
شالها ونيمها علي سريرها بسرعه
و هو بيصرخ بقوة اتصلو بالدكتور
بإسم بسرعة اتصلت اتصلت
بدا ماجد يبحث عن حاجه يلف بيها ايديها وقع نظرة علي شال بتاعها كان واقع علي الأرض مسكه بسرعة ولف بيه ايدها اللي بتنزف بعد مده من الوقت دخلت الدكتورة
طلع الكل من الغرفة مفضلتش معاها غير أمها بس
بدأت الدكتورة الكشف عليها وضمضت جرحها وخرجت بعد دقائق
أحمد بالهفة خير يا دكتورة بنتي مالها
الدكتوره للاسف اتعرضت ل انهيار عصبي و نظرا لشكل اوضتها كانت نوبة قويه شويا و لولا التدخل كانت ممكن تاذى نفسها بدون ما تحس هى بتعمل اي
أحمد بقلق و تساءل ازى بدون ما تحس
الدكتورة بتوضيح هى كانت عامله زى اللي أفكارها محصورة
ف مكان معين وكرد فعل علي الأفكار دى الجسم كان بيتعامل بعنف يعني متغيبة نوعا ما و الظاهر الأفكار اللي ف دماغها دى ماثرة عليها جدا و علشان كدا لازم تنتبهوا عليها كويس ممكن ترجع و تحاول تاذى نفسها لو فضلت نفس الأفكار ف بالها أنا عطتها مهدئ قوى شويا مش هتفوق غير في وقت متأخر و احتمال بكره الصبح كمان
ماجد تمام يا دكتورة دى هتكون ف عنينا
الدكتورة و ياريت الأدوية دى تاخدها بانتظام و لو حصلت اي حاجه اتصلوا بيا فورا
أحمد تمام شكرا يا دكتورة
الدكتورة العفو حمد الله علي سلامتها بعد اذنكم
ماجد اتفضلي و مشي معاها لبره
بمجرد ما الدكتورة مشيت دخل الكل عندها
قربت منها الأم بدموع قعدت جنبها و هي بترفع ايدها تلامس شعرها و تهتف بدموع
يا حبيبتي يا بنتي مش مرتاحة ف حياتك و مش عارفة تعيشي سعيدة لفتره بدون ما يحصلك حاجه تعكنن عليكي
زوجه مصطفي متقلقيش يا ام وليد هتكون كويسة يلا تعالي
ننزل و نخليها ترتاح
الأم برفض لالا خليني قاعده جنبها أحسن تفوق و احنا مش موجودين معاها
زوجه مصطفي انتي سمعتي الدكتورة قالت اي يعني مفيش فايده من قعدتنا جنبها لأنها مش هتفوق غير بكره يلا تعالي
الأم بس ........
زوجه مصطفى بدون بس قومي يلا
قامت معاها و خرج الكل نزلوا تحت
***************
تحت
مصطفى هو اي اللي حصل لكل ده ميرا عمرها ما اتصرفت كدا أول مره اشوفها بالحالة دى
ماجد ل بإسم فيه حاجه حصلت معاكم خرجت معاك كانت كويسة اي اللي رجعها بالشكل ده
بإسم هي كانت كويسة جدا و كانت قاعده تتكلم مع نبيلة دى و اللي اسمه مراد و فجاه قامت من مكانها و اصرت نرجع و اللي حصل بعدين انتو شوفتوه
أحمد بعدم اقتناع أكيد حصلت حاجه و لازم أعرف أي اللي وصلها للحالة دى
مصطفي بكدا يبقا هى اللي تعرف لأن بإسم كان معاها و لو كان يعرف حاجه كان قال أكيد
ماجد بشك مهو لازم برضوا يكون فيه سبب للي حصل ده لأن انهيار عصبي مش قليل
زوجه وليد فيه احتمال انها تكون عرفت حاجه من السنين اللي فاتت و مقدرتش تستوعب اللي حصل معاها و ده كان سبب انهيارها
ماجد بتفكير و ده احتمال برضوا لازم نتأكد إذا عرفت معلومة
او أي حاجه من الماضي أنهي كلامه و لف ل بإسم افتكر يا بإسم كلامها و كلامهم كان فيه اي حاجه تخص الماضي و لو معلومة صغيرة فكر خلينا نعرف يمكن نقدر نساعدها
بإسم بكدب مفيش كان كلة كلام عادى ممكن تكون افتكرت حاجه ظهرت حاجه ف دماغها فجأة مش أكتر
سمر بابتسامة بشماته عادى يا جماعه لازم تتعودوا لأن هو كدا اللي فاقد الذاكرة بيكون عامل زى المجنون و تصرفاته مش متوقعه يعني ممكن تتوقعوا منها اي حاجه عادى جدا
أحمد بغضب ام عمرو و لا كلمه ذيادة أنا حذرتك قبل كدا بس الظاهر أنه مفيش فايدة فيكي و مش ناويه تتغيرى لانه واضح من تصرفاتك مع بنتي و الكل ملاحظ طريقة كلامك معاها عاملة ازى رغم اني قولتلك واكدتلك قبل كدا أن اللي في دماغك مستحيل يحصل بس انتي م**مة علي عدوتك معاها بس احذرى مني لاني لو ساكت علي تصرفاتك لحد دلوقتي ف ده علشان خاطر أخويا مش اكتر بس انها توصل معاكي انك تقولي علي بنتي مجنونه ده اللي مستحيل أسمح بيه او أسكت عليه و اسمعي كلامي و حطيه في دماغك كويس و اوعي تنسيه اعتبرى ده هيكون آخر تحذير ليكي و صدقيني المره الجايه اللي تجيبي فيها سيره بنتي بكلمه زى دى مرة تانيه علي ل**نك رده فعلي مش هتعجبك و مش هيكون مجرد تحذير و لا كلام وقتها هيكون فعل
سمر بخوف و توتر و الله يا عمى أنا مش قصدى حاجه أنا بس بقول الحقيقة زى ما سمعت عن فاقدين الذاكرة و لا الحقيقة بقت وحشه ف الزمن ده
بإسم بغضب سمر قومي من هنا اطلعي أوضتك فوق
سمر باعتراض بس انا..........
قاطعها بإسم بصراخ قولتلك قومي اطلعي فوق
قامت سمر من مكانها بغضب و طلعت اوضتها
بعد خروجها من الصالون أتكلم ماجد موجهه كلامه ل بباه
ماجد بهدوء هتكلم مراد تعرفة اللي حصل
أحمد مش عارف يعني لو اتصلت هقوله اي مراد أمني عليها
مصطفى أتصل وقوله اللي حصل لأن ده الصح هو مهما كان جوزها ف النهاية و لازم يعرف اللي حصلها علي الأقل يجئ يطمن عليها اكيد هيحب يشوفها و يريح قلبه
بإسم بقوة هو خلاص مبقاش جوزها إذا هو اتجوز مي منصور عبدالله ف دى ميرا أحمد السيوفي يبقا فين الجواز كدا
مصطفى الجواز مش ورق و شهادات ميلاد و بس الجواز إتفاق واتحاد ارواح و عهد قدام ربنا و الاسم مش مهم ميرا هى مي وربنا كان شاهد علي جوازهم يبقا خلص الموضوع
أحمد و هو بيطلع الفون هتصل اعرفة لأن معاكم حق هو لازم يعرف حقه
أنهي كلامه وطلع الموبايل رن علي مراد
دقائق و جالة الرد
أحمد ألو
مراد أهلا يا عمى
أحمد بهدوء اخبارك اي يبني
مراد الحمد الله و انتو اخباركم اي
أحمد اهو ماشي حالنا بس فيه حاجه حصلت لازم تعرفها
مراد بانتباء خير فيه اي مشاكل
أحمد بتردد ميرا
مراد بقلق مالها هى كويسة
أحمد جت من عندكم حالتها غريبة طلعت علي غرفتها بدأت تصرخ و ت**ر كل اللي قدامها وصلت لانها تهدد بقتل نفسها و بعدها اغمي عليها و الدكتورة قالت عندها انهيار عصبي
مراد باللهفة اي إنهيار عصبي
-يتبع-