الفصل الخامس

1906 Words
# نكمل # # # # # # # # # # # $ # $ طلع باسل و سندي امه قاعده بتاكل في نفسها طلع باسل و ركب مع فريق الحراسه و سامح معه طلعه على جريده الي كتبت الخبر دخل مكتب المدير سكرتيره : استاذ عمار عمار : ايوه سكرتير : في واحد عايز يقابلك بدون معاد عمار : مين سكرتير : باسل جلال ال**دي عماد : طيب (قام و طلع بره المكتب لقي باسل قاعد وسط الحراسه و اغلب الصحافين واقفين يبصه عليه) اهلا وسهلا يا باسل بيه شرف*نا يا فندم باسل : اهلا بيك يا استاذ عمار عمار : اتفضل نتكلم في المكتب جوه اتفضل تشرب ايه يا باشا باسل : قهوه ساده عمار : قهوه ساده من البن بتاعي بسرعه اتفضل يا باسل بيه اتفصل دخل باسل مع عمار المكتب و قعده جت القهوه عمار : منور يا باسل بيه الجرنال كله باسل : منور بيك يا استاذ عمار انا سمعت عنك كتير جدا و كله كلام حلو يعني مش بتخاف و انتا بتكتب النقد عن اي حد عمار : طيب حضرتك عارف لو جي علشان المقال بتاع امبارح اسف زيارتك عندي كبيره بس مش ها قدر اعمل حاجه باسل : تمام بس ممكن اقابل الصحفي الان عنده شويه معلومات مغلوطه و انا جي اصلحها مش اكتر عمار : (بص لي سامح و الخمسه حراسه الي دخله وره علي) تصلح الاخطاء باسل : ايوه عمار : (رفع السماعه و كلم السكرتير) ابعتي استاذ حسان حسان : (بعد شويه دخل المكتب و بص لي شكل الحراسه و هو شاب في الثلاثين) طلبتني يا استاذ عمار عمار : ايوه اقعد يا حسان حسان : (قعد قدام باسل و بصه و بص لي عمار) خير يا استاذ عمار عمار : باسل بيه ال**دي حسان : طبعا عمار : جاي عايز يتكلم معاك شويه حسان : (بنص ابتسامه طلع سيجاره و ولعها) هو الي جي يتكلم يجيب معاه كل الرجاله دي باسل : (بص لي الرجاله و بص لي حسان ببرود) لو في مشكله اجي بنفسي ليه الرجاله موجوده (طلع الجرنال و حطه قدامه) ايه الي كتبته ده حسان : حقي لما اشوف الغلط لزم اكتب عنه انا صحفي باسل : انا عارف انك صحفي بس انتا كاتب عن ظلم العيله لي الناس حسان : طبعا انتو ناس ظلمه باسل : هو حد ظلمك او ظلم اي حد قريب منك حسان : لما كل سنه في فوق 12 عامل في مصانعكم يحصلهم حوادث يموته او يكونه عاجزين يبقي ظلم وله لا باسل :واحنا مالنا العمل الي بيشتغل معانا بيمضي على اخطار بمعرفته المخاطر لي المهنه ده مصنع حديد مش مصنع حلاوه حتي مصنع الحلاوه بيحصل فيه حوادث المصانع بتاعتنا سواء الحديد او الاغذيه العامل فيها بيقبض اعلى مرتب في مصر اي موظف شغال معانا ليه مرتب مش بياخده في اي حته تانيه حسان : لا يا شيخ المفروض اني اصدق باسل : مش ملزم اني اخليك تصدق او لا انا بوريك حقائق العامل في اي مصنع من بتاعنا ليه تأمينين صحي واحد تبع الحكومه في المستشفيات الحكومية و واحد خاص في المستشفيات بتاعتنا و التأمين مش بيتخ** من مرتبتهم بالعكس حسان : (رجع بظهره لي وره و حط رجل على رجل) طيب و موضوع اختك العميه باسل : (كتم غيظه) قصدك الكفيفه حسان : مش مهم الاسم المهم النتيجه باسل : اختي تحت الوصايا و لسه عيله صغيره سامح : (وطي على ودن بايل و اتكلم بصوت واطي) في جيش صحافه و قنوات تلفزيون بره حسان : (مبتسم بانتصار) لو فاكر اني هادخل هنا معاك من غير ما امن نفسي تبقي غلطان دول ضمان اني مجيش معاك انتا و الشباب باسل : (قام بغيظ و قفل زرار البدله و فتح الباب بابتسامه) صحفي : باسل بيه علي بيه ايه سر زيارتك النهارده باسل : جاي اطمن على املاكي صحفي : املاك ازي باسل : الجرنال ده المجموعه الاعلاميه لي شركات ال**دي تملك فيه 80٪ و جاي اطمن على الشغل صحفيه : مستر باسل تسمحلي بلقاء صحفي مع حضرتك سامح : وقت الباشا ميسمحش باسل : اوكي ماشي اتفضلي دخل اسل المكتب لقي عمار واقف و وشه اصفر عمار : انتو الشريك الاجنبي باسل : (بص ليه ببرود) ايوه ( مشي ناحيه حسان الي واقف مخضوض و كلمه في ودنه) عايز تكتب حاجه عني اكتب لكن عن اختي ها فرمك ماشي (اتكلم بصوت عالي) اتفضله بره المكتب طلعه بره المكتب و دخلت الصحفيه و معاها المصور قعد صحافيه : باسل بيه انا سعيده باللقاء ده انا سلوي جميل الوزيعة باسل : طبعا يا استاذه سلوي حضرتك غنيه عن التعريف سلوي : تحب تقراء الاسئله الاول و لو في اسأله م***عه باسل : لا احنا ها نتكلم بشفافية سلوي : ابدا تصوير (شغله الكاميرا) احنا معانا شخص مهم جدا ان لم يكن اهم شاب في مصر باسل بيه ال**دي تحب نقول لي حضرتك باسل بيه و الملياردير الصغير وله وريث إمبراطورية ال**دي باسل : لا باسل بس سلوي : ممكن نسأل حضرتك موجود هنا ليه باسل : انا جي اطمن على الشغل ماشي ازي سلوي : طبعا طبعا حقك بس الناس بتسأل عايزن يعرفه ايه رد حضرتك قصاد الاتهامات الي بتحوم حوالين الوالد و اسمه باسل : انا عندي تصحيح واحد بس هيا مش اتهامات هيا اشاعات علشان مفيش دليل مادي على كل الكلام ده سلوي : يعني انتا بتنفي تورط ولدك في اعمال منافيه لي القانون باسل : طبعا احنا عيله تحترم القانون كويس جدا و ده لي علمنا التام به من الاقارب الي في سلك الحكومه سلوي : بس في 2017 نشرت صوره ليك على حساب بنت عمتك و انتا ماسك كاس خمره باسل : لا انا مش بشرب اي نوع من الخمور و بيتي م***ع فيه دخول الخمور من ايام الوالد و انا علقت علي الصوره دي انه مايه مش خمره سلوي : بس الكلام ده اكيد باسل : طبعا انا عمري ما اقبل بشرب الخمور او المخدات بأنواعها سلوي : طيب ايه راي حضرتك في الكلام عن مشاكل الهانم ولدت حضرتك مع اختك من زوجه ابيك الفرنسيه باسل : مفيش اي مشاكل خالص احنا عيله عايشه مع بعضها في سلام سلوي : يعني نقدر نقول اني احنا ها نشوف لميتا باسل ال**دي قريب جدا و هيا في اتم الصحه باسل : هو قريب جدا جدا سلوي : قريب طيب ايه الحاجه الي ها تخلي لميتا هانم تظهر باسل : لميتا اختي من محبي عزف الكمان صفه متوارثه من الوالد في حفله بكره في الاوبرا و ها تعزف فيها منفرده مع المايسترو سليم سحاب سلوي : ده خبر سعيد لي لميتا بس لو ممكن نعرف لميتا هانم بعد ما فقدت بصرها بسبب السرطان ليه مخضعتش لي علاج علشان ترجع تاني لي نعمه البصر باسل : علشان اي عمليه جراحيه لي زرع ****يه أو جهاز بصري كامل لزم في سن معين علشان الضرر الي ممكن يحصل صعب تفاديه سلوي : في نهايه اللقاء حضرتك ممكن تدينا خبر يكون حصري لينا احنا باسل : لا انا عندي اخبار كتير جدا الاول هو رجوع مستشفيات ال**دي لي استقبال العمال في مصانعنا و شريكاتنا لي التأمين الصحي مش بس ها يكون حكومي لا كمان في مستشفيات ال**دي ده الخبر الاول التاني تأسيس جمعيه خيريه هدفها توفير المساعدات لي فاقدين البصر تحت اداره مرات ابويا مني هانم الديب سلوي : دي اخبار سعيده جدا يا باسل بيه و اكيد ها تسعد ناس كتير جدا بس لو طلبنا نعرف ايه الخبر الثالث ممكن باسل : طبعا هو كده كده هايطلع قريب بس ليكم السبق انا بعلن عن مسابقه جايزتها 100مليون جنيه لي اي شاب يقدم فكره مشروع جديده بس بشرط انها تضم اكبر عدد من العماله علشان نمحي اثر البطاله في مصر سلوي : ياه يا باسل بيه انتا اسعدت كتير جدا في المقا**ه دي بس كل القرارات دي نقدر نقول اني احنا ها نشوف حضرتك قريب جدا و انتا بتدير شركات و مصانع الوالد باسل : اخلص جامعتي و اشوف الجيش بتاعي و بعد كده اتفرغ لي الاداره سلوي : في نهايه اللقاء نحب نشكر باسل بيه ال**دي على تفرغه لي المقا**ه دي و على كل الاخبار الحصريه لينا و نتمني نشوف الشباب ها تعمل ايه مسابقه و جايزه كبيره لي صاحب المشروع المثالي كنتم مع سلوي جميل برنامج الحقيقه اولاً خلص التصوير و طلعت الموزيعه و دخل عمار باسل : (قفل زرار البدله) استاذ عمار اتمني يطلع اعتذار لي اختي و لي الخبر المشكوك في صحته لي الصحفي حسان و يتخ** ليه يومين يا كده يا ها يطلع قرار رفدك انتا طلع باسل من المكتب و رجع القصر تاني و امه كانت عماله تشد في شعرها سندي : (طفت السيجاره) انتا بتعمل معايا كده ليه ها ليه باسل : هو انا عملت ايه سندي : ليه تاخد قرار من دماغك لا مش قرار واحد دول تلاته يعني لزم واحد منهم يتنفذ باسل : طيب اهدي طيب و نتكلم ممكن سندي : اهدي ايه انتا بتخرب بيتنا باسل :ليه اهدي و نتكلم اهدي سندي : طيب انا هديه اهو اتكلم باسل : دلوقتي قرار رجوع العمال لي تلقي العلاج عندنا لزم علشان الناس شيفانا بناكل حقوق الناس و قرار الجمعيه الخيريه ده قرار سليم ابويا كان نفسه يفتح واحده بس كان عنده مشاكل كتير سندي : طيب و المسابقه باسل : اطعم الفم تستحي العين قوليلي لما ابويا كان عايش حد كان يقدر يجيب في سيرتنا مستحيل كان زمانه يا ميت يا بين الحياه و الموت كل ده اتغير بعد موته و مينفعش نعتمد السياسه دي تاني احنا مش هو هو كان يقدر يعمل اي حاجه و يرجع البيت ينام مرتاح لكن لا انا وله انتي وله مني نعرف نعمل كده احنا مش هو فاهمه لزم الناس ترجع تحبنا تاني زي زمان مني : الصراحه تفكيره صح سندي : (بصت ليها و هيا متنرفزه) انتي معايا وله معاه مني : انا مع الحق المرحوم كان بيعمل خير كتير و جنب كل ده الناس كانت بتخاف منه و احنا مش زيه خالص سندي : انتي عارفه 100 مليون جنيه الضرايب ها تق*فني قد ايه عليها مني : جري ايه يا سندي ضرايب ايه من امته و المصانع وله الشركات بتاعت المرحوم بيجي عليها تفتيش ضريبي انا و انتي عارفين انه مش بيحصل سندي : ( اتقفلت من مني علشان هيا كلامها صح) بكره ها يجي و اقعد معاكم نفس القعده دي علشان اقولكم احنا بنغرق لميتا : (نزله بتجري من على السلم) باسل يا باسل باسل : ايوه يا قمر لميتا : صحيح الي انتا قولته ده باسل :طبعا بكره في حفله تعزفي فيها مع المايسترو سليم سحاب لميتا : (عماله تنط من الفرحه) بجد بجد بجد علي: (اخدها في حضنه) طبعا يا قلب اخوكي مني عايز لميتا بكره تكون احلي واحده في العالم كله ماشي مني : اكتر من كده (اخدت لميتا بالحضن) لميتا : (بفرحه كبيره في حضن مني) اخيرا حلمي ها يتحقق انا فرحانه اوي المشهد الريسي جمال وصل اسيوط و طلع على البيت ملقاش امه كلمها و عرف انها في مستشفي رحلها منة : (بدموع) ابوك يا جمال ابوك جمال : (بخضه) ابويا ماله ابويا (رح على الدكتور) دكتور : اللاسف يا جمال بيه الحاله بتتأخر جمال: ليه ايه الجديد دكتور : لاحظنا تدهور في بعض وظائف الجسم كنا بنعالج حاجه حاجة بس السبب كان مجهول لحد ما عملت تحليل سموم الوالد اتعرض لي التسمم جمال : تسمم ازاي طيب ايه العلاج دكتور: نوع السم ده جديد علينا انا بعت التقرير لي. كذي دكتور بره و جوه مصر الرد كان اول مره نشوف حاجه زي دي جمال : طيب احنا ممكن نبعت التقارير دي لي اكبر مصنع ادويه في العالم يعمله علاج دكتور : مش بالسهوله دي السم ده مش بيستهدف منطقه معينه في جسم الانسان علشان نحدد ليه خصائص و عليها نعمل علاج جمال : طيب اديني حل دكتور : مفيش حل اوقات كتير الموت بيكون رحمه اكتر من الحياه بس هل الموت فعلاً رحمه محدش عارف يتبع....... # # # : # # # # # # # # # # # # #
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD