الحلقة الثالثة

2078 Words
#حكايات_ارض_السلطان #الملحمة_الثانية #الحلقة_الثالثة _________________ * خرجت هند من اوضة سلطان وهي مش عارفة تعمل اي ف موضوع فخر بعد ما كدبت علي ابوها وخافت تقولة ان فخر منمش ف القصر , نزلت تحت وخرجت تلف حوالين القصر لحد ما دخلت الاسطبل لقيت حصان فخر موجود وسلطان نايم جوة وسط التبن والعلف بتاع البهايم والاحصنة * * اول ما شافت كتفة فية دم صرخت ووحاولت تصحية مفقش ف ندهت علي الرجالة شالوة طلعوة اوضتة وبعتو جابو دكتور ** ___________ * وصل دكتور من اهل البلد وودخل اوضة فخر ولقا الكل متجمع حوالية * الدكتور :: كدي غلط ابعدو عنية عشان يتنفس مهينفعش كل الناس دي يا سيدنا كدة غلط علي فخر بية . سلطان :: اطلعو برة كلاتكم واستنو جدام الباب ، وانتي يا هند خليكي چار اخوكي ، شوف شغلك يا داكتور . *الدكتور كشف هدوم ( سلطان ) المتقطعة وغرقانة دم * الدكتور باستغراب :: اي دة يا سيدنا دة چرح ومكوي كأيوانها رصاصة وحد خرچها وكوي الچرح ، بس الچرح اتاثر تاني باينة اتحرك وبذل مچهود ف نزف تاني . سلطان :: ودة مين اللي يجدر يطخ ولدي . الدكتور :: المهم دلوك انة زين يا سيدنا ، الرصاصة مكانها خطر وو مكتش اتلحجت كان لا جدر الله حوصلة حاچة عفشة . سلطان :: يعني كدي ولدي بجا زين يا داكتور ؟ . الدكتور :: الحمدلله يا سيدنا ، بس لما يفوج مهيكونش واعي جوي اصل الجرح التهب و هيعمل ارتفاع ف درچة الحرارة ودية علاج عشان لو حوصل كدي ولازم تعملو كمادات وجتها . سلطان :: متشكرين يا داكتور روح دلوك وف الليل تيچي تطل علية . * خرج الدكتور * سلطان :: انتي متوكدة يا هند ان مكنش معاة حد ف الاسطبل . هند :: اي والله يا ابويا مكنش في حد واصل . سلطان طلع للرجالة :: تجلبو البلد من شرجها ل غربها وتعرفو مين اللي عيمل كدي وجبل اذان الضهر تكونو جدامي هنا ومعاكم اللي عيملها متربط من ايدية ورجلية انا عاوزة حي اللي هيچيبهولي لية مني 10 فدادين ارض . * الرجالة كلها حنت راسها ف احترام ونزلو وهما منفعلين وعايزين يمسكو اللي عمل كدة ف ابن الكبير * ________________ #جبل_الهجامة __________ ** راجل من الهجامة داخل جري علي ديبة الجبل * الهجام :: الحجي يا ديبة ارض السلطان مجلوبة ورجالتها جالبين البلد وعمالين يفتشو ف الصحرا والجبال حواليها وجربو منينا . ديبة الجبل : حوصل اي ل كل ديي ، ارض السلطان ف حالهم واحنا ف حالنا اديلنا زمن ومحصولش حاچة منينا ، اوعي يا جحش يكون حد م الرچالة هوب ناحية ارضهم . الهجام :: لا يا ديبة ، حريم الغچر چابو الخبر ، بيجولو ولد السلطان اض*ب بالنار ومحدش عارف مين اللي عميلها والسلطان جال 10 فدادين ارض للي يچبلة اللي عميلها . ديبة الجبل :: اطلع للرچالة وحولهم محدش يض*ب نار لو حد جرب من چبالنا واني هروح دلوك ارض السلطان . * كل الهجامة حواليها اتصدمو وخافو جدا * الهجامة :: ازاي يا ديبة دة سيدنا سلطان يجتلك لو دخلتي ارض السلطان العهد بينا وبينة من زمان محدش منينا يجرب من ارض السلطان والا مهيكونش لية دية وهيجتلوة . ديبة الجبل :: الاسد دلوك طلع سنانة علي الكل ولازم يعرف اننا مالناش يد ف اللي حوصل والا جبل السمس ما تغيب هيكون هو ورچالتة هادين الچبل باللي فية . * حسن دخل وسمع اللي قالتة ديبة الجبل * حسن :: طب تروح ويأكي يا ديبة مههملكيش ل حالك . ديبة الجبل :: مهينفعش يا ولدي لازمن اروح ل حالي ومن غير سلاح لو رچالة السلطان شافو طرف راچل من بعيد هيطخوة جبل حتي ما يجرب منيهم ، لكن ما هيجتلوش حورمة . حسن :: طب خليني اوصلك لحد ارضهم . ديبة الجبل :: اسمع الحديت انتا والرچالة ومحدش يض*ب نار ولا تعملوة ايتوها حاچة لحد ما ارچع لكم . ** خرجت ديبة الجبل وركبت حصانها وكشيت ناحية ارض السلطان * _______ #ارض_السلطان _________ * فاق فخر فتح عينية بس واضح انة تاية خالص وتعبان اوي ، و كانت جمبة هند بتطبطب علي شعرة و ابوة سلطان قاعد علي كرسي جمب السرير * فخر :: انا فين ؟ هند :: انت ف دارك يا اخوي ، اي اللي صابك يا حبة عيني انشاله اني وانتا لاه يا اخوي . سلطان :: اد*كي اطمنتي علي اخوكي يا هند , اطلعي دلوك وهملينا ل حالنا وتجفي علي السلم محدش يچيني واصل الا لما انادم عليكي . هند بتردد وهي بتبص ل فخر :: امرك يا ابوي . * خرجت هند وسلطان قاعد ساكت بيبص ل ( فخر ) * سلطان :: حمدلله علي سلامتك يا ولدي ، الدكتور جاب انك زين والحمدلله عدت علي خير . فخر بتوهان :: الله يسلمك يا ابوي . سلطان :: جولي مين اللي عميلها وطخك كدي ، ومبن اللي طيب چرحك وطلع الرصاصة . فخر بتوهان :: مشوفتش حد ، بس الجنية قالتلي ان هي اللي انقذتني ومعاها ديابة قتلت اللي كانو عايزين يقتلوني . سلطان :: چنية اي يا ولدي ، جولي مين اللي عميلها عشان نچيبوة جبل ما يلحج يهرب . فخر بتوهان :: الجنية انقذتني من بتوع الجبل هي قالت كدة . سلطان :: الهچامة !!! ارتاح يا ولدي دلوك واني هاخد طارك منيهم كلاتهم مش واد سلطان اللي يطخ من كلاب الهچامة . * خرج سلطان ولقا هند واقفة علي السلم زي ما امرها * سلطان بحزن :: ادخلي ل اخوكي وتعمليلة كمادات كيف ما جال الدكتور ومفيش حد يدخل علية واصل معيزش حد يشوف ولدي بيخطرف كيف العيال . هند بتردد :: امرك يا ابوي ، الرچالة تحت بيجولو كبيرة الهچامة جت جدام الدار و واجفة عايزة تجابلك . سلطان بغضب : چت لجضاها . * سلطان زعق بصوت عالي * هاتوالي اوضة المكتب دلوك * الرجالة اترعبت منة اول مرة من سنين يبقي بالشكل دة بسرعة طلعو ل ديبة الجبل وخدوها ل اوضة المكتب بدون اي مقاومة منها اول ما دخلوها كان سلطان قاعد علي مكتبة وباين عليوشة الغضب وقدامة سيف ضخم * سلطان :: هملونا ل حالنا . * الرجالة احنت راسها وخرجو من سكات * سلطان :: چيتي ل حالك لية يا ديبة ؟ ديبة الجبل :: العهد ان مفيش راچل م الهچامة يدخل ارض السلطان ، وحريم الغچر بتدخل لزوم البيع والدلالة . سلطان :: مچتيش باللي عميلها لية يا ديبة ؟ ديبة الجبل :: لما دريت باللي حوصل چيت لحد عند*ك عشان اجولك ان الهچامة مالهمش يد باللي حوصل . سلطان :: جسما بالله ما هيهمني انك حورمة وهجطع رجبتك دلوك ، دة ولدي اللي اتض*ب بالنار يا بت المحروج . ديبة الجبل :: يا سيدنا اني بجولك الهچامة مجربوش ل ولدك ، دور علي مين اللي عميلها . ** سلطان مسح علي الخاتم اللي ف ايدة وظهر ( حات ) و ( مور ) من غير ما يظهرو ل ( ديبة الجبل ) ولا تسمعهم او تسمع ( سلطان ) اللي كان بيفكر وهما بيسمعو افكارة ويردو علية . سلطان :: جولي يا حات الست دي بتجول الحجيجة ولا لااه ؟ حات :: المراة ثابتة كالصخر وقلبها لا يرتعش انها صادقة في حديثها . مور :: تلك المراة محاطة بهالة من السحر لكنها لا تكذب عليك . حات :: عليك ان تصل لمن عالج جرح ولدك ، وحينها ستعرف من اصابة . مور :: اسمح لنا ان نخرج للبحث لنعرف ما حدث ولن نعود الا بالخبر اليقين . سلطان :: ليكم الاذن والسماح . * اختفي ( حات ) و ( مور ) وسلطان بص ل ( ديبة الجبل ) اللي كانت واقفة بتبصلة باستغراب * سلطان :: هتبصيلي كدي ليه يا ولية ، اي مخيفاش اجتلك ؟ ديبة الجبل :: الخوف لو يعرف طريجي مكنتش ابجا كبيرة الهچامة ولا كت چيت لحد عند*ك ف جلب دارك واني خابرة زين انك هتجتلني لو معرفتش مين اللي عميلها . سلطان :: جالولي ان ديبة الچبل سحارة بتشوف الكف وعمرها ما خيبت واصل . ديبة الجبل :: متصدجش كل اللي بيتجال اني ولا بجدم ولا بأخر شئ كلة مجدر ومكتوب يا سيدنا . سلطان :: تعالي معايا . ** خرج سلطان بيتسند علي عصايتة ب راس اسد ذهبي وعيوني جوهرتين ياقوت احمر * و طلع اوضة ( فخر ) و ( ديبة الجبل ) وراة , دخل ( سلطان ) و ( هند ) اتخضت من دخول ( ديبة الجبل ) معاة * سلطان :: دية ولدي عايزك تشوفيلة الكف ولا كييف ما بتعملي حاچات الغچر دي . ديبة الجبل :: يا سيدنا الواد راجد تعبان ومعريفش هيحصولة ايي . هند :: بلاش والنبي يا ابوي اخوي مهيستحملش حاچة واصل . سلطان :: اخرسي يا بت ، اخوكي ولد سلطان وهيبجي كبير ارض السلطان من بعدي ، يعني راچل ولد راچل . * ( ديبة الجبل ) قربت من ( فخر ) و ( هند ) جمبة علي السرير ف خافت من ديبة الجبل ف مسكت ايد ( فخر ) اووي ، و ( ديبة الجبل ) وقفت جمب السرير و مسكت ايد فخر اللي من ناحيتها ، مرت لحظات وهي مغمضة عينيها ومفيش اي حاجة حصلت وفجاءة بدات تترعش وعنيها بترمش وتبيض ونطقت بصوت بطئ ومخيف ** **عندما تصبح الدماء انهار تلك اليد ستكمل عهد ابنة الصحراء وتنقذ نسل السلطان ستخطلت دماء الذئاب والاسود مرة الاخري وفي بيت حبيبة الشيطان سينتهي كل شئ ولكن لكل شئ ثمن سيموت حفيد السلطان ******* * وقعت ( ديبة الجبل ) مغمي عليها ، علي السرير علي رجلين ( فخر ) و ( هند ) صرخت من الخوف * * ( سلطان ) ندة بصوت عالي علي ( حميدة ) * ست بتشتغل ف القصر وبتشوف طلبات ( هند ) من وهي صغيرة * دخلت ( حميدة ) وسلطان خلاة تشيل ( ديبة الجبل ) هي و( هند ) وقعدوها علي الكرسي لحد ما فاقت * * ديبة الجبل اول ما فاقت قامت بدون اي كلام بصت ل سلطان وخرجت من الاوضة ومشيت علكول ومحدش حاول يعترض طريقها * لانها طالما خرجت من القصر يبقي ( سلطان ) اللي سمحلها ** * نزل ( سلطان ) ودخل مكتبة و بص حوالية لقا ( حات ) و ( مور ) واقفين * سلطان :: عميلتو ايي ؟؟ حات :: لقد فتشنا الصحرا و وجدنا دماء ولدك في حفرة مدفون بداخلها ثلاث رجال جثثهم بين ممزقة بفعل انياب ذئاب و هناك جثة منهم مصابة برصاصة . مور :: هناك اثر ل انثي ولكنها ليست من من يسكنون الجبل انها مختلفة ، حالنا تتبع اثرها لكن فقدنا اثرها في مكان يبدو انة محمي بسحر قديم لم نتمكن من تحديد مكانها ولكن ظهر اثر ولدك بالقرب من ارض السلطان مرة اخري في طريق العودة ، واضح ان الانثي رافقتة حتي وصل الي الطريق وبعدها تركتة ، لاننا لما نتمكن من اقتفاء اثرة الا وحدة سلطان :: يعني ولدي مهيخرفش وكل اللي جالة حوصل ؟ مور :: نعم ولكن هناك شئ اخر . سلطان :: ايي حات :: لقد عدنا قبل دخولك هنا عندما كنت بغرفة ولدك ومعك تلك المرأة الغجرية وسمعنا ما قالتة عندما امسكت يد ولدك . سلطان :: دية حديت تخاريف ، فاكراني هخاف . مور :: المرأه صادقة في ما قالت ، هي لا نعرف تاريخ عائلتك ولكننا قرانا كل البرديات الموجودة في السراديب لنعرف السبيل ل هزيمة ( ولهان ) ذلك الشيطان الذي يهدد نسلك كلة بالفناء . سلطان :: ولجيتوة ايي ؟ حات :: ابنة الصحراء التي ذكرتها المرأة هي المؤتمنة علي لفيفة العهد لهزيمة ( ولهان ) ، وشعار عائلتك هو الاسد ، اما باقي حديثها ف لا نعلم معناة ولكنة نبوءة ، . مور :: فقط نعرف شئ اخر فقط ذكرتة المرأة . سلطان :: ايي هو ؟؟ * اختفت ( مور ) لحظة وظهرت ف ايدها كتاب قديم وضخم * مور :: خذا الكتاب هو الوحيد المذكور فية حبيبة الشيطان وهو لقب ل امرأة عاشت منذ زمن بعيد ولم تكن حياتها عادية ، بل كانت تلك المرأة هي السحر الموجود في ارض السلطان . سلطان :: اني هجرا الكتاب يمكن افهم واعريف ظار اي اللي كات تجصدة الولية السحارة دي . حات :: لا داعي للقراءة يمكننا ان نريك فقط اسمح لنا . * ( سلطان ) شاور بدماغة " اة " ف ( حات ) قرب منة وحط ايد علي الكتاب وايد علي دماغ ( سلطان ) * ( سلطان ) غمض عينية وبدا يشوف كل حاجة كانة حلم بس واقعي اووي ** ___________ مرحبا يا عزيزي لا تقل لي انك نسيتني ، اخيرا عدت اليك بحكاية وسر دفين منذ مئات السنين ، حسنا سأخبرك ب لمحات من حكاية #امرأة_احبها_الشيطان لكي تعرف كم هي غريبة . الورقة الاولي :: امرأة تركب حصان وخلفها فتاة تبدو ف العاشرة من عمرها ، ويطاردها مجموعة رجال الورقة الثانية :: حشود من الشياطين تقف امأمهم امراة تركب ذئب وعلي الناحية الاخري حشود من البشر تقف استعدادا للمعركة . الورقة الثالثة :: نفس المرأة تزحف نحو سيف قديم وجسدها ملطخ بالدماء . تسألني من انا ، بالطبع انا ولهان حارس كنوز واسرار وحكايات اض السلطان ________ حلقة قصيرة كتبتها باستعجال عشان ندخل للحكاية #انتظروني مع حكاية #امرأة_احبها_الشيطان
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD