(5)الحلقة الخامسة

2491 Words
الفصل الثامن. .... نظرت له روح بعيون متسعه من الصدمه كيف يكون ما يقوله صحيح. ... هل فعلا لابد لهم ان يتزوجوا حقيقيا .... هل فعلا سوف يعطيهم الاثبات على عذريتها..... هل فعلا سوف تكون زوجه صقر بالفعل وسط جمهور لاثبات الزواج..... لالا مستحيل لابد انها سمعت خطا او... انه يسخر بها.... لابد انه كابوس ..... لقد تحطمت خطتها نهائيا ولكن لو كان يتحدث بجديه كيف يكون الحل لالا.... لن تسمح له ان يضع اصبعا عليها ..... روح برعب وتوتر....انت اكيد بتهزر.... انفجر صقر فى الضحك بصوت عالى جدا .... نظرت له روح بانبهار وصدمه فقد كان جذاب للغاية وجميل وهو يضحك بتلك الطريقه ....... قربها صقر منه ونظر الى عيونها بقوه ..... صقر...بجديه...انا عمرى ما هزرت ابدا..... روح....وانا مستحيل اخليك تقرب منى. .. صقر....طالما وافقتى على التتويج يا روح هتوافقى على كل حاجه بعد كده.... روح....لالا انا وافقت على التتويج منعا للحرب بس موافقتش على ان جوزانا يبقى حقيقى ..... صقر بهدوء ...وهو يبتعد عنها ويجلس هلى اقرب كرسى ..... صقر....التتويج له شروط كتير ومن الشروط ده ان دخلتنا هتكون هناك وسط العشيره ولازم نعمل دخله فعليه...... روح....يعنى ايه هيدخلوا معانا اوضه النوم ..... وكانت تتحدث بصدمه...... صقر....ههههههههه ضحك بقوه.... صقر....مش للدرجه دى يا روح خيالك واسع اوى لا انا هديهم الدليل وطبعا محدش يقدر يشك فى كلامى ولا الاثبات ده. ..... روح ...خلاص يبقى اتصرف اعمل اى حاجه ومتقربش منى.... صقر بهدوء. ...للاسف مينفعش .... روح ....ممكن اعور ايدى وبكده يخلص الموضوع. ... صقر....الموضوع مش بالسهولة وصدقينى لو كان ينفع كنت عملت كده بس مش هينفع..... روح..بعصبيه..ليه بس ايه السبب... صقر....لان قائد العشيره بيقرا الافكار وبيعرف كل حاجه من مجرد النظر لعيون اللى قدامه بيعرف يقرا كله حاجه حصلت معاه حتى لو من سنين..... روح.بصدمه...يعنى ايه ... صقر....يعنى لازم جوزانا يتم وصدقينى غصب عنى بس هو ده الحل الوحيد..... روح. ...وهى تهز راسها رفضا....مستحيل مستحيل. .... اقترب منها صقر وامسك بيدها وسحبها لتجلس بجانبه ..... صقر وهو ينظر اليها بتركيز وخصوصا شفتيها ...... توترت روح من نظراته وشعرت بالدماء تصعد بوجهها ..... صقر ....روح .... روح رفعت نظرها له. ... صقر وهو يلمس وجهها ويحيطه بيده ويقربها منه حتى امتلك شفتيها فى قبله طويله سحبت انفاسها تركها صقر حين شعر بحاجتها للتنفس ..... بعدها تكلك شفتيها فى قبلات ناعمه متطلبه وهو يضمها اليه برفق غهو يخشى عليها من قوته ...... ام روح فقد كانت متوتره خجله تشعر باحاسيس غريبه فى بدايه قبلته العميقة لم تستطع الاستجابة له .... ولكن بعدها شعرت بنفسها تبادله القبلات بشغف كبير وترفع يدها وتضعها على عنقه البارد وتحسس شعره من الخلف ...... اخيرا ابتعد عنها صقر وهو يمسك يدها تذمرت روح لبعده عنها هكذا بعد ان حطم حصونها واصبحت تعشق قبلاته ولمساته لماذا تركها هكذا .... مبعثرة المشاعر ........ نظرت له روح بعصبيه .....ولكنه قرا أفكارها وعلم بماذا تفكر ........... صقر بهدوء .....روح مينفعش .... روح باضطراب. ...هو ايه اللى مينفعش...... صقر مبتسما ....اننا نقرب من بعض قبل التتويج ..... روح بغضب وهى تبتعد عنه ....ومين قالك انى عاوزك تقرب منى اصلا انا مش بطيقك اصلا..... صقر بابتسامه ولم يرد. ... روح ...بغضب ....بطل تضحك باستفزاز كده على فكره ضحكتك وحشه ... صقر...روح ممكن متنسيس انى بقرا الأفكار يعنى عارف بتفكرى فى ايه من غير ما تتكلمى ...... شهقت روح بغضب .....انت و*د قذر. ... انتفض صقر واقفا بسرعه من الغضب فأكثر ما يكرهه ويثير غضبه هو ان يقلل من شأنه احد ..... صقر. ....وهو يقترب وهى تتراجع للخلف ..... صقر ....خايفه.... روح بقوه مصطنعه ....انا مش خايفه واخاف ليه ..... وكانت يديها ترتعش بقوه .... نظر لها صقر بسخرية واقترب منها بسرعه .... صقر ...بهدوء مصطنع ....لاخر مره احذرى كلامك معايا واياكى تقللى من احترامى تانى واخر مره هقولك اتقى جنونى ....... روح بخوف....حاضر. ..... صقر....شاطره.... وفجاه وجدت نفسها محموله بين يدى صقر وهو ينظر لها بقوة. ... روح وهى تحاول التملص منه .... روح ....نزلنى من فضلك ..... صقر ....لا.... روح بغضب ....يوووه نزلنى بقه .... صقر ....ليه ده انا بريحك وهطلعك اوضتك علشان تنامى .... روح بغضب ...وهو انت شايفنى م**حه ..... صقر ....لا بس انا حابب كده .... روح....لا والله وانا المفروض اعملك اللى تحبه.... صقر....طبعا مش مراتى .... روح ...طيب طيب طلعنى الاوضه لانى بجد تعبت ..... صقر ....من عنيا يا روح. ..... صعد صقر السلالم وروح بين يديه ويديها تحيط بعنقه ولكن تنظر الى الاسفل لا تستطيع النظر بعيونه..... وصلوا الى الغرفه ووضعها صقر على الفراش ..... صقر.....غيرى هدومك على ما اجبلك العشا..... روح ...مش جعانه.... صقر....بس برده هتاكلى .... روح ...هو انت معندكش غير اسلوب الأمر ده.... صقر....واذ كان عجبك. ... روح زفرت بضيق وتوجهت الى الدولاب واخذت قميص نوم ونظرت له بغضب وتوجهت إلى الحمام وصفعت الباب خلفها بقوه .......... ................ فى الجانب الاخر فى قبيله الفهد والد روح كان هناك من يريد ان ينشر الشر ويفسد ذلك التتويج باى طريقة. .... ليث....على جثتى يتم التتويج ده ... شبل ...ابن عمه .....ازاى هتعمل ايه اللى حصل حصل خلاص مفيش راجعه.... ليث بغضب ....ازاى يعنى عاوزنى اسكت واسيب الزفت اللى اسمه صقر ده يبقى سيد العشائر لا على جثتى انا احق منه بده.... شبل ....بلاش يا ليث صقر مش سهل وعنده قوات كتير وكل القبائل بتحترمه وكمان كلمته مسموعه غير ان مجلس العشائر بيحبوه جدا .... ليث بسخريه....ومتنساش انا مين انا ليث .... شبل ....انا عارف بس كمان اللى اعرفه كويس انك لو حاولت تفسد حاجه مش هتترحم من مجلس العشائر ولو رحموك صقر مش هيرحمك..... ليث....انت مديه اكتر من حجمه اصلا..... شبل ....انا نصحتك وخلاص والا صقر يا ليث..... ليث....بغضب ....بطل جبن بئه . شبل ...ده مش جبن انا بحاول اخليك تعقل بس براحتك انت تتحمل نتيجه غلطك.... ليث ....ملكش دعوه انا مسؤل عن افعالى ... شبل ...براحتك.... ليث...بشك...ايه ناوى تبلغهم انى هحاول اعمل حاجة. .. شبل بعصبيه. ...مش انا اللى اخون ابن عمى بس خلى بالك يا ليث انا همنعك تعمل حاجه توقف التتويج .... ليث بغضب ...بتوقف قصادى مع عدوى يا شبل ..... شبل ...لا انا بحاول علشان نوقف الحرب وانت مش هامك غير نفسك بس..... ليث .....هنشوف يا شبل .....هنشوف...... ....ليث هو ابن اخو الفهد زوج حوريه والده روح يكره صقر الى حد بعيد يتسم بالغرور والخبث الفظيع وهو من اخبر العشيره عن زواج حوريه والفهد وكان السبب بحبسهم كل تلك السنوات ................... خرجت روح من الحمام وهى ترتدى قميص نوم باللون الازرق يصل الى كاحلها مفتوح من الجنب الى ركبتها وبحمالات على الص*ر .... جلست روح امام المراه تسرح شعرها وهى شارده الذهن نهائيا لم تفيق سوى وهى تشعر بصقر يسحب المشط من يدها نظرت له روح بذهول لم تشعر به لحظة دخوله الغرفه وجدت صقر يمشط شعرها بهدوء ولمسات يديه ساحره جعلتها تشعر بخدر فى جسدها. ... فجاه اقترب منها صقر يشم شعرها بحب ويقبل عنقها برفق تركت روح نغسها تشعر بتلك الأحاسيس الرائعه ولكنها تذكرت فجأة سخريته منها بالاسفل فانتفضت واقفه وابتعدت عنه.... نظر لها صقر بسخريه واشار الى صنيه الطعام .... صقر ....يله علشان تاكلى .... اقتربت روح منها وفعلا انهت طعامها وتوجهت بعدها الى السرير وسحبت الغطاء حولها ونظرت له تنتظر خروجه ولكن الغريب انها وجدته يخلع ملابسه بدون حرج نهائيا احمر وجهها بشده .... روح بتوتر ...انت بتعمل ايه.... صقر....بغير مش واضح ... روح ...روحاوضتك وغير .... صقر...دى اوضتى .... روح...خلاص ورينى واوضتى .... صقر....دى اوضتنا سوا ..... نظرت له روح بغضب و**تت توجه هو الى الدولاب واحضر بنطالون بيجامه وبعدها توجه الى التخت بجانبها عارى الص*ر واغلق النور بالغرفه ابتعدت روح الى اقصى السرير .... ولكن وجدت يديه تحيط بها وتسبحها له وتصع راسها على ص*ره العارى ...شعرت روح بالخجل العارم ورعشه بجسدها ..... صقر....نامى ياروح واطمنى انا مش بنام اصلا بس انا جنبك لحمايتك وبس وصدقينى محدش هيخاف عليكى قدى ....... تمللت روح كثيرا واخيرا نامت وهى بين يدى صقر ولاول مرهتشعر بالامان هكذا. ......... مرت عده ايام وصقر يتجنب روح نهائيا تكاد لا تراه سوى وقت النوم ودون حديث ياخدها لتنام على ص*ره والغريب انها تنام بعمق ولا تشعر بتلك الراحه سوى وهى وسط احضانه ...... ولكن هاهى اليوم تتوجه هى وصقر ونانسى وكريم الى العشيره حتى يتم التتويج ولكن هل يتم التتويج ام يستطيع ليث ان يوقفه ......... ......... لولو الصياد .....اعشق مصاص دماءالفصل التاسع. ..... كانت روح تجلس بسياره صقر بالخلف الى جانب كريم والامام تجلس سالى الى جوار ش*يقها ..... شعرت روح حين جلوسها ودليل تمردها عليه بنظرات صقر الغاضبه وانتظرت منه ان يجبرها على الجلوس بجانبه ولكن ما اثار دهشتها انه لم يتحدث وجلس خلف المقود وقاد السيارة بهدوء. ..... كان ال**ت مخيم على السياره حتى قطعه حديث كريم الهامس لها..... كريم ....انتى هتتجوزى خالو صقر.... روح بهمس ....ايوه.... كريم بابتسامه .....انا مبسوط لانى بحبك اوى وبحب خالو صقر ..... روح وهى تقبله .....وانا كمان بحبك اوى. ... كريم....وهو يتحدث باعجاب بصقر....انتى عارفه انا لما اكبر نفسى اكون زى خالو صقر ..... روح بدهشه ....اشمعنا..... كريم ....علشان قوى والكل بيخاف منه ..... روح....ههههههه وانت كمان قوى وكمان اقولك سر .... كريم باستغراب....قولى .... روح ....انت احلى من خالك كتير وبكره البنات تجرى وراك..... كريم ....بعدم تصديق....بجد ... روح...طبعا ده انت لو كنت كبير كنت طلبت ايدك..... كريم...خلاص لما اكبر اتجوز بنتك .... روح....ههههههه ماشى يا سيدى انت تؤمر...... وجدت روح صوت صقر الساخر .... صقر بسخريه....ولو خلفتى ولد بئه.... روح بغضب....ملكش دعوه.... كريم ببراءة. ..خلاص وقتها اتجوز روح ..... انفجر الجميع غصب عنهم فى ضحك بصوت عالى جدا هههههههههه..... سالى ....الحق يا صقر ابنى بيرسم على مراتك ..... صقر وهو ينظر بعيون روح عن طريق المراه ..... صقر....مستحيل حد يقدر ياخدها منى ابدا.... شعرت روح برجفه من حديث صقر لها......... كريم ....خلاص تجيب بنت علشان اتجوزها ..... صقر...بخبث ....بس كده من عنيا ..... شعرت روح بخجل عارم من حديثه ووقاحه نظراته لها...... روح.....لسه كتير ..... سالى ....لا خلاص خمس دقائق ونوصل ..... الغريب انه روح لاول مره منذ ان خرجوا من القصر تنظر الى خارج السياره لاحظت انهم يدخلون بمنطقه غريبه معدومه من اى وجود اثار تدل على الحياه بها وجدت انها بها اشجار عاليه متشابكه شاهقه الارتفاع اثارت دهشتها بقوة ولاحظت انهم كلما دخلوا بذلك الطريق كلما خيم الظلام اكثر واكثر رغم ان الوقت هو وقت الظهيره ..... شعرت روح بخوف غريب بداخلها ... ونظرت الى صقر لتستمد القوه منه ولكنه كان مشغول بالقيادة. .... رجعت روح تنظر الى الخارج ثانية. ... وشعرت برعب فظيع .... عندما وجدت اشخاص يقفون على الطريق لكلا الجانبين رغم جمالهم الغريب ولكن انيابهم وعيونهم الحمراء غريبه اللون اثارت رعبها ...... قطع افكارها ونظرتها المرعوبه للخارج توقف السياره ...... نظرت روح لصقر وسالى بتساؤل .... روخ ....وقفنا ليه ..... صقر ....وصلنا ..... نظرت روح حولها فجأة وجدت الاشجار المتشابكة تبتعد عن بعضها بسرعه ويظهر من خلفها بيوت غريبه المنظر تحيطها تماثيل مرعبة ولكن مزينه بطريقه جميله عن طريق الورود والانوار احتفالا بالزفاف .... وجدت روح حوالى هشر رجال يبدو عليهم الوقار يقفوا فى المقدمة. .... وخلفهم المئات من الاشخاص .... يتشابهون فى جمالهم وبشرتهم البيضاء وعيونهم الغريبه ..... وجدت روح نفسها بدون ادراك منها تقترب من صقر وتمسك بيده من شده خوفها ورجفتها....... صقر وهو يضع يده على خصرها ويضمها اليه ... صقر .....متخافيش انا جنبك خليكى قويه ..... روح. ....برجفه ....مش قادره.... صقر.....بهدوء. ...انا جنبك وافتكرى ان دول اهلك وعمرهم ما يضروكى .... روح....حاضر ..... اقتربت روح وصقر وخلفهم سالى وكريم الى هذا الجمع الغريب ... صقر وهو ينحنى لهم ويقبل ايدى العشر رجال باحترام ...... صقر...روح ....ده مجلس العشائر .... روح....نظرت بخوف فقط..... صقر ....سلمى واعملى زى ما عملت ..... اطاعت روح اوامره دون إرادة منها فهى خائفه جدا ...... واخيرا عندما وصلت الى اخر رجلين وجدت احدهم يلمس راسها بدفىء... نظرت له روح بدهشه. .... صقر ....ده جدك والد حورية. ... روح ...اهلا جدى ..... الجد....اهلا بسيده العشائر. .... انتقلت للرجل التالى والاخير والغريب أنها وجدته يضمها له بقوه غريبه حتى انها كادت تشعر بضيق تنفس.... صقر....ده جدك والد الفهد ابوكى .... الجد.....اميره الفهود وفخر العشيره .....جميلة زى ما توقعتك.... روح ...بخجل ....شكرا...... الجد.....دلوقتى تروحى مع النساء علشان تجهيزك للتتويج ..... روح نظرت لصقر.... صقر....روحى ومتخافيش ....سالى وحوريه معاكى .... ذهبت روح خلفهم وهى خائفه لا تعلم ما سيحدث معها ....... وجدت روح حورية واقفه واقتربت منها بسرعه تحتضنها بقوه وتقبلها بعدها لم تعى ما حدث من التحضيرات كانت ترتدى فستان زفاف رائع ومكياج جميل وتركوا شعرها خلفها والغريب انه لم يضعوا شىء عن راسها تاج او طرحه.... وكان حوريه علمت بسؤالها..... حوريه.....مش هنحط حاحه لأن هتلبسى تاج التتويج بعد شويه ..... روح.هزت راسها للموافقه غلى كلامها فقط ...... ........... على الجانب الاخر...... صقر .....يعنى ايه الكلام ده..... قائد مجلس العشائر .....يعنى هتقعد انت وهى هنا لحد ما الوريث يوصل .... صقر....يعنى ايه اجبار مش انا اللى حد يجبرنى على حاجه.... القائد....ده قرار المجلس ومفيش رجوع فيه.... صقر ...وانا مش هسمع القرار ده .... القائد....انت عاوز ايه..... صقر....انا وعدت بتنفيد كل حاجه للصلح ووافقت على موضوع الوريث وانا عند وعدى لكن مش معنى كده انى اوافق أكون مراقب. ... القائد.....بهدوء ...ماشى يا صقر هخليك ترجع بس قدامك سنه خلالها يكون الوريث موجود والا وقتها صدقني كل حاجة هترجع زى الاول .... صقر......وانا موافق ....... القائد....الوريث ده هو الامل لانه اتحاد ليكم ولكل قبيلة فيكم وكمان هيكون اكبر داعم لينا وليك وانت قائد العشائر .... صقر....وانا فاهم ده كويس.... القائد....ومش عاوزك تضعف. ... صقر ....ازاى...مش فاهمك..... القائد....بهدوء. ...انا مش عاوزك تبقى ضعيف قدامها انت القائد يا صقر والقائد عمره ما يضعف وسبب الضعف حاجتين لينا الحب وكمان قله الدم متفكرش تخليها تضعفك فاهم .... صقر ....فاهم ....... القائد.....املى فيك كبير يا صقر .... صقر....وانا مش هخذلك .... القائد...عارف بس البنت متمرده قريت التمرد فى عيونها الجمها يا صقر والا مش هتقدر تسيطر عليها بعد ما تعرف قدراتها .... صقر.....حاضر ..... القائد....يله بينا نخرج علشان الاحتفال ......... .............. ليث.....باعجاب بروح ....شفت قد ايه جميله يا شبل. ... شبل...فعلا هى وصقر وريثهم هيكون رائع..... ليث ....بحقد....مش هيحصل ...روح دى بتاعتى انا وبس .... شبل....قصدك ايه روح مرات صقر... ليث.....روحى بتاعتى انا وانا اللى هكون القائد معاها.... شبل ....متنساش صقر .... ليث بتفكير ....بس لو صقر مش موجود يبقى انا البديل .... شبل بدهشه. ...قصدك ايه بالكلام ده..., ليث....قصدى لو صقر مات انا هكون القائد وروح من حقى ... شبل ....بس صقر عايش والتتويج كمان شوية. ... ليث ....ومين قال انه هيكمل التتويج ... شبل ...برعب....انت هتعمل ايه.... ليث....هقتل صقر وقت التتويج ومش هيكمله ..... شبل ...انت اكيد اتجننت.... ليث .....صدقني كلها ساعات واكون القائد بعد موته..... شبل ...مستحيل. .... ليث .....هتشوف انهارده نهايه الزفت صقر ومش هيكون فى غير ليث وروح وانا القائد الوحيد هنا .......... ............. قصيدة البكاء للشاعر محمود درويش ٢ قصيدة  لو لم يخالط يوم بينك أدمعي للشاعر ابن عنين ٣ قصيدة طال السهاد مع القلق للشاعر ابن الساعاتي ٤ قصيدة مطر ناعم في خريف بعيد للشاعر محمود درويش ذات صلة أجمل أشعار عراقية حزينة قصائد حزينة جداً قصيدة البكاء للشاعر محمود درويش ليس من شوق إلى حضنٍ فقدتُهْ ليس من لتمثال **رته ليس من حزنٍ على طفل دفنته أنا أبكي ! أنا أدرى أن دمع العين خذلان .. وملحُ أنا أدري ، وبكاءُ اللحن مازال يلحُّ لا تَرُشّي من مناديلك عطراً لستُ أصحو.. لستُ أصحو ودعي قلبيَ.. يبكي ! شوكة في القلب مازالت تغزُّ قطرات .. قطراتٍ... لم يزل جرحي ينزُّ أين زر الورد ؟ هل في الدم ورد ؟ يا عزاء الميتين ! هل لنا مجد وعزُّ ! أتركي قلبيَ يبكي ! خبِّئي عن أذُني هذي الخرافات الرتيبهْ أنا أدرى منك بالإنسان...بالأرض الغريبهْ لم أبعْ مهري ولا رايات مأساتي الخضيبهْ ولأني أحمل الصخَر وداء الحب... والشمس الغريبهْ أنا أبكي ! أنا أمضي قبل ميعادي .. مبكرْ عمرنا أضيق منا ، عمرنا أصغر .. أصغرْ هل صحيحٌ’ يُثمر الموت حياةً هل سأثمرْ في يدِ الجائع خبزاً, في فم الأطفال سكَّرْ ؟ أنا أبكي !   ملك على عرش قلبي لولو الصياد 
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD