الحلقة السادسة

1201 Words
الفصل التاسع. ..... كانت روح تجلس بسياره صقر بالخلف الى جانب كريم والامام تجلس سالى الى جوار ش*يقها ..... شعرت روح حين جلوسها ودليل تمردها عليه بنظرات صقر الغاضبه وانتظرت منه ان يجبرها على الجلوس بجانبه ولكن ما اثار دهشتها انه لم يتحدث وجلس خلف المقود وقاد السيارة بهدوء. ..... كان ال**ت مخيم على السياره حتى قطعه حديث كريم الهامس لها..... كريم ....انتى هتتجوزى خالو صقر.... روح بهمس ....ايوه.... كريم بابتسامه .....انا مبسوط لانى بحبك اوى وبحب خالو صقر ..... روح وهى تقبله .....وانا كمان بحبك اوى. ... كريم....وهو يتحدث باعجاب بصقر....انتى عارفه انا لما اكبر نفسى اكون زى خالو صقر ..... روح بدهشه ....اشمعنا..... كريم ....علشان قوى والكل بيخاف منه ..... روح....ههههههه وانت كمان قوى وكمان اقولك سر .... كريم باستغراب....قولى .... روح ....انت احلى من خالك كتير وبكره البنات تجرى وراك..... كريم ....بعدم تصديق....بجد ... روح...طبعا ده انت لو كنت كبير كنت طلبت ايدك..... كريم...خلاص لما اكبر اتجوز بنتك .... روح....ههههههه ماشى يا سيدى انت تؤمر...... وجدت روح صوت صقر الساخر .... صقر بسخريه....ولو خلفتى ولد بئه.... روح بغضب....ملكش دعوه.... كريم ببراءة. ..خلاص وقتها اتجوز روح ..... انفجر الجميع غصب عنهم فى ضحك بصوت عالى جدا هههههههههه..... سالى ....الحق يا صقر ابنى بيرسم على مراتك ..... صقر وهو ينظر بعيون روح عن طريق المراه ..... صقر....مستحيل حد يقدر ياخدها منى ابدا.... شعرت روح برجفه من حديث صقر لها......... كريم ....خلاص تجيب بنت علشان اتجوزها ..... صقر...بخبث ....بس كده من عنيا ..... شعرت روح بخجل عارم من حديثه ووقاحه نظراته لها...... روح.....لسه كتير ..... سالى ....لا خلاص خمس دقائق ونوصل ..... الغريب انه روح لاول مره منذ ان خرجوا من القصر تنظر الى خارج السياره لاحظت انهم يدخلون بمنطقه غريبه معدومه من اى وجود اثار تدل على الحياه بها وجدت انها بها اشجار عاليه متشابكه شاهقه الارتفاع اثارت دهشتها بقوة ولاحظت انهم كلما دخلوا بذلك الطريق كلما خيم الظلام اكثر واكثر رغم ان الوقت هو وقت الظهيره ..... شعرت روح بخوف غريب بداخلها ... ونظرت الى صقر لتستمد القوه منه ولكنه كان مشغول بالقيادة. .... رجعت روح تنظر الى الخارج ثانية. ... وشعرت برعب فظيع .... عندما وجدت اشخاص يقفون على الطريق لكلا الجانبين رغم جمالهم الغريب ولكن انيابهم وعيونهم الحمراء غريبه اللون اثارت رعبها ...... قطع افكارها ونظرتها المرعوبه للخارج توقف السياره ...... نظرت روح لصقر وسالى بتساؤل .... روخ ....وقفنا ليه ..... صقر ....وصلنا ..... نظرت روح حولها فجأة وجدت الاشجار المتشابكة تبتعد عن بعضها بسرعه ويظهر من خلفها بيوت غريبه المنظر تحيطها تماثيل مرعبة ولكن مزينه بطريقه جميله عن طريق الورود والانوار احتفالا بالزفاف .... وجدت روح حوالى هشر رجال يبدو عليهم الوقار يقفوا فى المقدمة. .... وخلفهم المئات من الاشخاص .... يتشابهون فى جمالهم وبشرتهم البيضاء وعيونهم الغريبه ..... وجدت روح نفسها بدون ادراك منها تقترب من صقر وتمسك بيده من شده خوفها ورجفتها....... صقر وهو يضع يده على خصرها ويضمها اليه ... صقر .....متخافيش انا جنبك خليكى قويه ..... روح. ....برجفه ....مش قادره.... صقر.....بهدوء. ...انا جنبك وافتكرى ان دول اهلك وعمرهم ما يضروكى .... روح....حاضر ..... اقتربت روح وصقر وخلفهم سالى وكريم الى هذا الجمع الغريب ... صقر وهو ينحنى لهم ويقبل ايدى العشر رجال باحترام ...... صقر...روح ....ده مجلس العشائر .... روح....نظرت بخوف فقط..... صقر ....سلمى واعملى زى ما عملت ..... اطاعت روح اوامره دون إرادة منها فهى خائفه جدا ...... واخيرا عندما وصلت الى اخر رجلين وجدت احدهم يلمس راسها بدفىء... نظرت له روح بدهشه. .... صقر ....ده جدك والد حورية. ... روح ...اهلا جدى ..... الجد....اهلا بسيده العشائر. .... انتقلت للرجل التالى والاخير والغريب أنها وجدته يضمها له بقوه غريبه حتى انها كادت تشعر بضيق تنفس.... صقر....ده جدك والد الفهد ابوكى .... الجد.....اميره الفهود وفخر العشيره .....جميلة زى ما توقعتك.... روح ...بخجل ....شكرا...... الجد.....دلوقتى تروحى مع النساء علشان تجهيزك للتتويج ..... روح نظرت لصقر.... صقر....روحى ومتخافيش ....سالى وحوريه معاكى .... ذهبت روح خلفهم وهى خائفه لا تعلم ما سيحدث معها ....... وجدت روح حورية واقفه واقتربت منها بسرعه تحتضنها بقوه وتقبلها بعدها لم تعى ما حدث من التحضيرات كانت ترتدى فستان زفاف رائع ومكياج جميل وتركوا شعرها خلفها والغريب انه لم يضعوا شىء عن راسها تاج او طرحه.... وكان حوريه علمت بسؤالها..... حوريه.....مش هنحط حاحه لأن هتلبسى تاج التتويج بعد شويه ..... روح.هزت راسها للموافقه غلى كلامها فقط ...... ........... على الجانب الاخر...... صقر .....يعنى ايه الكلام ده..... قائد مجلس العشائر .....يعنى هتقعد انت وهى هنا لحد ما الوريث يوصل .... صقر....يعنى ايه اجبار مش انا اللى حد يجبرنى على حاجه.... القائد....ده قرار المجلس ومفيش رجوع فيه.... صقر ...وانا مش هسمع القرار ده .... القائد....انت عاوز ايه..... صقر....انا وعدت بتنفيد كل حاجه للصلح ووافقت على موضوع الوريث وانا عند وعدى لكن مش معنى كده انى اوافق أكون مراقب. ... القائد.....بهدوء ...ماشى يا صقر هخليك ترجع بس قدامك سنه خلالها يكون الوريث موجود والا وقتها صدقني كل حاجة هترجع زى الاول .... صقر......وانا موافق ....... القائد....الوريث ده هو الامل لانه اتحاد ليكم ولكل قبيلة فيكم وكمان هيكون اكبر داعم لينا وليك وانت قائد العشائر .... صقر....وانا فاهم ده كويس.... القائد....ومش عاوزك تضعف. ... صقر ....ازاى...مش فاهمك..... القائد....بهدوء. ...انا مش عاوزك تبقى ضعيف قدامها انت القائد يا صقر والقائد عمره ما يضعف وسبب الضعف حاجتين لينا الحب وكمان قله الدم متفكرش تخليها تضعفك فاهم .... صقر ....فاهم ....... القائد.....املى فيك كبير يا صقر .... صقر....وانا مش هخذلك .... القائد...عارف بس البنت متمرده قريت التمرد فى عيونها الجمها يا صقر والا مش هتقدر تسيطر عليها بعد ما تعرف قدراتها .... صقر.....حاضر ..... القائد....يله بينا نخرج علشان الاحتفال ......... .............. ليث.....باعجاب بروح ....شفت قد ايه جميله يا شبل. ... شبل...فعلا هى وصقر وريثهم هيكون رائع..... ليث ....بحقد....مش هيحصل ...روح دى بتاعتى انا وبس .... شبل....قصدك ايه روح مرات صقر... ليث.....روحى بتاعتى انا وانا اللى هكون القائد معاها.... شبل ....متنساش صقر .... ليث بتفكير ....بس لو صقر مش موجود يبقى انا البديل .... شبل بدهشه. ...قصدك ايه بالكلام ده..., ليث....قصدى لو صقر مات انا هكون القائد وروح من حقى ... شبل ....بس صقر عايش والتتويج كمان شوية. ... ليث ....ومين قال انه هيكمل التتويج ... شبل ...برعب....انت هتعمل ايه.... ليث....هقتل صقر وقت التتويج ومش هيكمله ..... شبل ...انت اكيد اتجننت.... ليث .....صدقني كلها ساعات واكون القائد بعد موته..... شبل ...مستحيل. .... ليث .....هتشوف انهارده نهايه الزفت صقر ومش هيكون فى غير ليث وروح وانا القائد الوحيد هنا .......... ............. قصيدة البكاء للشاعر محمود درويش ٢ قصيدة  لو لم يخالط يوم بينك أدمعي للشاعر ابن عنين ٣ قصيدة طال السهاد مع القلق للشاعر ابن الساعاتي ٤ قصيدة مطر ناعم في خريف بعيد للشاعر محمود درويش ذات صلة أجمل أشعار عراقية حزينة قصائد حزينة جداً قصيدة البكاء للشاعر محمود درويش ليس من شوق إلى حضنٍ فقدتُهْ ليس من لتمثال **رته ليس من حزنٍ على طفل دفنته أنا أبكي ! أنا أدرى أن دمع العين خذلان .. وملحُ أنا أدري ، وبكاءُ اللحن مازال يلحُّ لا تَرُشّي من مناديلك عطراً لستُ أصحو.. لستُ أصحو ودعي قلبيَ.. يبكي ! شوكة في القلب مازالت تغزُّ قطرات .. قطراتٍ... لم يزل جرحي ينزُّ أين زر الورد ؟ هل في الدم ورد ؟ يا عزاء الميتين ! هل لنا مجد وعزُّ ! أتركي قلبيَ يبكي ! خبِّئي عن أذُني هذي الخرافات الرتيبهْ أنا أدرى منك بالإنسان...بالأرض الغريبهْ لم أبعْ مهري ولا رايات مأساتي الخضيبهْ ولأني أحمل الصخَر وداء الحب... والشمس الغريبهْ أنا أبكي ! أنا أمضي قبل ميعادي .. مبكرْ عمرنا أضيق منا ، عمرنا أصغر .. أصغرْ هل صحيحٌ’ يُثمر الموت حياةً هل سأثمرْ في يدِ الجائع خبزاً, في فم الأطفال سكَّرْ ؟ أنا أبكي !   ملك على عرش قلبي لولو الصياد 
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD