الفصل السادس.....
روح....امى انا....
سالى. ...ايوه تحت وعاوزه تشوفك انتى وصقر ....
صقر بهدوء. ...انزلى انتى وانا وروح هنحصلك ....
سالى ...حاضر .....
خرجت سالى وروح تنظر الى صقر بذهول وصدمه وخوف مشاعرها متضاربه بقوه لا تعلم ماذا تشعر اتفرح لانها سوف ترى والدتها ام تحزن لانها تعيش وسط تلك الوحوش والاغرب انها واحده منهم .....
صقر....يله يا روح ننزل ....
روح وهى تجلس على اقرب كرسى ....
روح بتوتر....انا مش عاوزة أنزل. ..
صقر وهو يجلس امامها ويمسك وجهها بين يديه ...
صقر....ليه مش عاوزه تنزلى ...
روح بدموع...انا خايفه وعماله اتحمل صدمات كتير ورا بعض انا حاسه انى هيجلى انهيار عصبى ارجوك يا صقر بلاش....
صقر ..وهو يبتسم ...تعرفى ان اول مره اعرف ان اسمى حلو اوى دلوقتي. ...
روح بخجل...صقر أرجوك. ....
صقر بتنهيده....ارجوكى انتى ...
واقترب منها يلتهم شفتيها فى قبله عميقة سحبت انفاسهم ....
ابتعد اخيرا صقر عنها بصعوبه وهو يضع جبينه على جبينها....
صقر...بهدوء. ...هننزل دلوقتى لان مينفعش مننزلش ....
روح....بلاش ارجوك....
صقر ....مش هينفع يا روح..لازم تنزلى لان انا قلتلك وهقولك تانى لازم تتقبلى حقيقتك وتعيشى الواقع اللى حواليكى واولها لازم تشوفى امك وتتعاملى معاها عادى وطبعا مش عاوز اقولك ان مفيش داعى اى حد يعرف اللى بينا.....
روح....بخوف ...بس انا خايفه ...
صقر ....وهو يتحسس وجهها ويضمها إلى ص*ره. ..
صقر....انا مش عاوزك تخافى طول ما انتى جنبى عمر ما حد يقدر يقرب منك ولو حد فكر صدقينى هيكون اخر يوم فى عمره. ..
روح...انت بتعمل كده ليه....
صقر....بعدين تعرفى ....
روح...كل ده علشان تكون ملك العشيره وعلشان توقف الحرب تعمل كده....
صقر....مفيش داعى للكلام ده دلوقتى وواضح انك بتحاولى تضايقينى وانا بصراحه مش حابب دلوقتى استنى لما الضيفه تمشى وبعدين نتكلم ....
روح ...طيب......ممكن تخرح بره. ..
صقر بتساؤل.....ليه ....
روح .بخجل..عاوزه اغير هدومى ....
صقر....تما تغيرى ايه المانع...
روح بعصبيه...اغير ازاى وانت واقف كده اخرج بره....
صقر بهدوء مستفز ....على فكرة يا روح انا اعرف كل شبر فى جسمك ولعلمك انا اللى غيرتلك امبارح. ...
روح ...بغضب ...انت ازاى تعمل كده ...
صقر....انتى مراتى وده حقى. ..
روح ...طيب لو سمحت اخرج دلوقتي. ..
صقر....ببرود لا ويله غيرى بدل ما اغيرلك هدومك انا.......
روح ...بغضب ...انت مستفز وبارد ....
صقر ....شكرا ..........
روح ....بعناد ....تنا مش هغير غير لما تطلع بره....
صقر. ..وهو يتجه الى الدولاب تحت نظرها ويخرج فستان باللوم الأبيض طويل بحمالات على الاكتاف ويضعه على السرير.....
صقر ....البسى الفستان ده يله ...
روح ...اطلع الاول....
صقر وقد بدات ملامحه تتغير وبدات ملامح الغضب تظهر على وجهه. ..
صقر بهدوء ينذر بالشر ...غيرى هدومك...
شعرت بالخوف والتوتر من ملامح صقر فاخدت الفستان واعطته ظهرها وهى تكاد تريد ان تنشق الارض وتبتلعها من الخجل كانت ترتدى ملابسها بسرعه وبعدها نظرت له بغصب ولكن زجدته صقر ينظر لها وعلى وجهه ابتسامه مستفزه أرادت ان تمحيها وتصفعه على وجهه ولكنها خافت من رد فعله .......
صقر وهو يقترب من التسريحه ويسحب المشط ويتجه لها ....
مدت روح يدها تريد ان تاخده منه حتى تصفف شعرها ولكنها وجدته يديرها ويقوم بتصفيف شعرها بيد ثابته وطريقه ناعمه .....
صقر ....كده تمام يله بينا.....
نظرت له روح بدهشه كيف يتحول هكذا وبتلك السرعة من الغضب الى هذا الهدوء كيف يكون بتلك الجاذبية واحيان اخرى يكون مخيف الى حد بعيد. ...
صقر....روح ....روح...
افاقت روح من شرودها على صوته .....
روح ....ها ........
صقر.........يله ننزل انتى سرحتى فى ايه ....
روح. ..ها ....مفيش ....
صقر. ....مش هننزل .....
روح....اه يله بينا .........
امسك صقر يد روح وتوجه الى الاسفل حين كانوا على باب الصالون ..
ضغطت روح على يد صقر بقوه وكانها تستمد منه القوة ......
نظر له صقر ووضع يده على كتفها وضمها اليها وبعدها توجهوا الى الصالون ....
رفعت روح نظرها حين دخولها وجدت امامها تلك المراه التى راتها حين وضع صقر يده على راسها بالله كم الشبه بينهم كبير وكانها تنظر الى نفسها بالمراه حتى ابتسامتها حين دخلوا وقفت المراه تنظر الى روح بعاطفه والدموع تلمع بعيونها الجميله ....كانت روح تنظر لها بصدمه هل بالفعل تلك المراه امى .....
وجدت روح صقر يدفعها الى الامام تجاه امها .....
اقتربت تلك المرأة من روح بلهفه وحب وضمتها اليها بقوه شديده وهى تبكى ب**ت لم تستطع روح ان تفعل شىء سوى ان ترفع يدها وتضم تلك المراه اليها شعرت براحه داخليه وشعور بالامان بحضن تلك المراه ....
ابتعدت والدتها عنها الى الخلف....
الام.....روح حبيبتى ياااه انا مش مصدقه انك واقفه قدامى ....
روح.........
الام....انا عارفة انك زعلانه منى بس صدقينى غصب عنى انا كنت محبوسه ومكنتش اعرف عنك حاجه ...ونظرت الى صقر .....بس كنت متاكده انك فى أمان مع صقر وكنت عارفه اننا لما سلمناكى له انك هتكونى فى امان.....
روح....ممكن اعرف اسمك .....
الام بابتسامه ...طبعا انا اسمى حورية. ...
روح ...اسمك جميل ....طيب واسم والدى ....
حوريه....اسمه فهد .....علشان سريع جدا....
روح....هو فين.....
الام بحزن....للاسف العشيره منعت انه يجى معايا ولا يشوفك لحد ما تتوجى كالسيده العشائر انتى وصقر الأول. ...
روح....روح يعنى مش هشوفه....
الام...لا هتشوفيه طبعا يوم التتويح لان هو اللى هيسلمك لصقر ....
روح....بس انا مش هتوج ولا هكون سيده عشيره.....
الام...وهى تنظر لها بصدمه....انتى بتقولى ايه ....
صقر...بغضب ...روووح....
روح وهى تبتعد عنهم وتتحدث بغضب
..
روح....ايه انا بقول الحقيقة انا لا هتوج ولا هكون سيده ولا زفت انا روح بنى ادمه عاديه ....
الام....بحزن...بس كده انتى بتدمرى كل حاجه....
روح....انا مالى بيكم انا حتى مش مصدقه اللى بيحصل واحد بيقول انه جوزى لا ومصاص دماء وانا كمان زيه وواحده جايه تقول بكل بساطه انها امى ولازم اتقبل ده لا وكمان عاوزنى اكون سيده عشيره انا معرفهاش علشان حرب تقف والاكتر انى ملزمه انى اخلف وريث خلال سنة انتم مجانين .....
صقر.....روح انا قلتلك ايه ....
روح....كفايه بئه روح اعملى روح اتكلمى روح اخرسى كفايه.....
الأم. ..اهدى ياروح ...
روح....مش ههدى غير اما امشى من هنا وارجع لحياتى .....
سالى. ...مش هينفع يا روح لان اللى هيدفع التمن ابوكى وامك للاسف هيتقتلوا اول ناس....
روح بصدمه....انتى بتقولى ايه....
صقر....هى دى الحقيقه لو موافقتيش حوريه وفهد هيموتوا ......
روح......ليه حرام.....
صقر....ده قانون العشيره. ....
الأم. ...بحزن....انا مش هقولك وافقى ياروح ولا هجبرك على حاجه لان انتى مغلطتيش ولو فعلا لازم حد يتحمل الغلط فهو انا وفهد وموتنا لو هيكون سبيل لسعادتك انا معنديش مانع.....
صقر......انتى انانيه عاوزه ناس تموت وحرب تستمر علشان خاطر غرورك لا واللى هيموتوا امك وابوكى .....
سالى .....روح لازم تاخدى قرارك بسرعه ولازم تفكرى كويس لان قرارك هتقف عليه حاجات كتير .....
كانت روح تنظر لهم بذهول فهى بين نارين اما موت اهلها او تدمير حياتها ماذا تفعل ...........
.............
الفصل السابع. ....
كانت روح تجلس على الشرفه شارده التفكير لا تعى اى شىء يحدث حولها منذ حديثها مع سالى وضقر ووالدتها وهى تجلس بمكانها تفكر وتفكر حياه اشخاص متوقفه على قرارها وهم ليسوا اى اشخاص انما والدها ووالدتها ...
كيف توافق على قتلهم .....فهى اخيرا وبعد طول انتظار أصبحت تعرف اهلها تعى انها ليست وحيده وانما لها اب وام واقارب حتى لو كانوا وحوش ولكنها ليست وحيدة. .......
تتذكر كثيرا عندما كانت تذهب الى الخارج وتشاهد اى طفل برفقه امه او ابيه كانت تشعر بحزن رهيب وتتمنى لو لديها ام تمسك يدها وتقبلها وتحتضنها مثل باقى الأطفال ولكن كانت دائما وحيده لا تنكر ان احيانا بعض المشرفات كانت تعاملها برفق ولكن الاكثر كان القسوه كانت ترتعد دائما من البرد ليلا وتستيقظ احيانا من الجوع ولكن فى الدار ...
كل شى بميعاد كانت تبكى وهى تحتضن نفسها وتتمنى ان تظهر امها وتاخذها من ذلك المكان القاسى ولكن لم تنكر روح ....
إنه دائما حينما كانت تبكى كانت تشعر باحدهم يجلس بجانبها يمسح دموعها وهى مغمضه العين ويلمس شعرها الى ان تنام كانت دائماً تعتقد ان هذا من خيالها فقط ولا تنكر انه فى كثير من الاوقات عندما تشعر بالجوع وتبكى كانت تجد بجانبها على التخت ما لذ وطاب من الطعام وتاكل الى ان تشبع وتمتلى معدتها وتنام بسعادة وكانت دائما تتوقع ان هذا مجرد حلم لم تستطيع التفرقة بين الحلم والواقع كانت دائما تتوقع انها بداخلها شخصين واحد يعيش بسعادة ويجد كل شىء تحت مطلبه ولكن دائما كان هذا الجزء من شخصيتها يعيش بالخيال .....
اما الجزء الثاني فهو يعانى من الفقر والجوع والبرد وعدم الحنان والشعور الدائم بالوحدة. .........
لكن الان عليها ان تأخذ قرار سوف يغير حياتها الى النهاية .......
اما ان ترفض التتويج ويكون النتيجه تلك الحرب التى تحدثوا عنها ......
ويقتل كل من والدها ووالدتها ومن الممكن صقر ....لالا صقر مستحيل فهو .......
ما هذا ياروح كل ما يهمك حياه صقر ماذا يعنى لك تشعرين بالرعب لمجرد فكرة موته حتى انكى لم تشعرى بذلك عندما قالوا لكى ان من الممكن قتل اهلك ....تخافين على وحش مثل صقر ....
نعم هو وحش ولكنى لا انكر رغم رعبى وخوفى منه وعندما يغضب اكاد اموت خوفا ولكن اشعر بامان تام وانا وسط يديه شعور دائما كنت اشعر به عندما كنت طفله ابكى واجد من يحتضنى الى ان انام نفس الشعور بالأمان اشعر به.....ولكنى لا احبه فهو من اجبرنى على كل شىء .......
لا استطيع ان افكر انا اكمل حياتى معه لا استطيع ان اتصور ان انجب منه طفل يكون له صفات صقر مستحيل .....
لكن نعم سوف اوافق على حفل التتويج واوافق على الزواج امام تلك العشيرة الغ*يه ولكن لن اسمح له ان يضع اصبعا على ابدا وبهذا امنع تلك الحرب وامنع قتل اهلى وما يحدث بيننا لا احد سوف يعرفه ......
ابتسمت روح بنصر وهى تقف وتتجه الى الصالون حيت يجلس صقر وسالى وحوريه.......
دخلت روح فرفع الجميع نظرهم اليها. ....
روح......بعد ان اخذت نفس عميق .....انا اخدت قرارى ......
سالى ....روحي فكرى الاول كويس وشوفى نتيجه قرارك. ....
اشارت لها روح بال**ت .....
نظرت لهم روح بهدوء .....انا موافقه .....
سالى بسعادة. ....بجد كويس جدا كنت واثقه من قلبك الطيب......
حوريه.....صدقينى يا روح عمرك ما هتندمى على قرارك نهائى .....
روح....مفيش داعى لكل الكلام ده انا وافقت لان مش هتحمل انى اكون السبب فى موت ناس واحمل ذنبهم ....
حوريه. ....بحزن....انا اسفه ياروح انا السبب انا وابوكى .....
روح...بتوتر.....انا مش محتاجه تعاطف من حد وهنفذ اللى انتم عاوزينه.....
سالى .....خلاص يا حوريه انتى لازم ترجعى دلوقتى للعشيره وتجهزى لفرح بنتك فرح تحكى عليه العشائر لسنين ......
حورية. ..بسعادة. ...طبعا هخليكم تفاجئوا باللى هتشوفوه ....
سالى بابتسامه....متاكده طبعا هو في حد يقدر يقف قدام جمال الد*كورات اللى بتعمليه .....
حوريه ....ميرسى ....وانتى يا روح ملكيش اى طلبات .....
روح...لا شكرا اللى عاوزينه اعملوه.....
حوريه ....اوك وصدقينى هيعجبك كل حاجة. ....
روح.....اوك ......
تبادلت حورية السلام معهم وخرجت بعدها من القصر ......
لاحظت روح ان طوال الحديث السابق منذ دخولها الى الغرفه وصقر لم يتحدث نهائيا وكانت روح تتجنب النظر له ....
سالى ....طيب انا هطلع اشوف كريم ....
روح....انا مشوفتوش هو كويس....
سالى ...اه تمام هو بس تعبان شويه والصبح هتشوفيه.....
روح ...اوك بوسيه ليا ....
سالى ...اوك تصبحوا على خير. ....
خرجت سالى وتركت روح برفقه صقر وحدهم......
شعرت روح بتوتر داخلى فظيع بداخلها لوجودها لوحدها برفقه صقر فقررت الهرب والصعود الى غرفتها حتى تهرب منه.......
كانت روح تتجه الى الباب حين سمعت صوت صقر القوى خلفها ....
صقر.....على فين بالسرعه دى .....
روح وهى ما زالت تعطيه ظهرها وتفرك يديها بتوتر ....
روح ....انا هطلع انام لانى تعبانه جدا وكفاية لحد كده اوى .......
صقر.....ولا عاوزه تهربى منى ولا يكون خايفه تقعدى معايا لوحدك اصل اكلك ولا حاجه بس احب اطمنك انا مش هاكلك لان مش معقول اكلك واخلى الحرب تدمر كل حاجه واكون السبب في موت ابوكى وامك .....
روح بغضب وهى تنظر له ...لا برافوا واضح انك عندك قلب وبتخاف على الناس اوى اول مره اشوف وحش وعنده قلب. ....
وجدت روح صوت ضحكه صقر تجلجل بالمكان كان وسيم للغايه نعم كان جذاب الى حد بعيد جدا .........
صقر. ...دمك خفيف ياروح بس احب احذرك من غضبى ومش كل مره ل**نك هيفلت كده هتعدى يا روح وقبل كده قلتلك اتقى جنوني. ....
روح...لا انا هبعد نهائى وهطلع انام واريح نفسى واريحك بدل الكلام اللى مش جايب همه ده .........
صقر ....لما اسمح لك الاول انك تمشى ......
روح بغضب ....ليه هو انا تحت امرك وانا معرفش ولا اكونش انا الجاريه وانت المالك بتاعى والمفروض استنى اوامرك ولا المفروض انى اقعد تحت رجليك واقولك اوامرك يا سيدى ......
صقر....رغم السخريه اللى فى كلامك بس هو ده فعلا اللى بتعمله الزوجة لزوجها بيكون سيدها ومالكها.....
روح....فى احلامك انتى مش جوزى صقر.....ازاى مش جوزك وانتى لسه من شويه موافقه على التتويج قدام الكل ...
روح....هو كده انا اه وافقت على التتويج بس مش الجواز ومش هسمحلك تقرب منى.....
صفر بسخريه ...وتفتكرة انى مكنتش عارف .....
روح بعدم فهم ...قصدك ايه....
صقر. ...قصدى انى قرات افكارك من اول ما دخلتى وعارف انتى بتفكرى فى ايه وعارف ان عقلك الصغير قالك انك هتوافقى على الجواز بس مش هتوافقى انى أقرب منك وبكده تبقى منعتى الحرب وانقذتى اهلك ......
روح ......وهو ده اللى هيحصل مش عجبك قول لا واتحمل انت الحرب وموتهم لوحدك.....
صقر...وهو يقف ويقترب منها بلحظه ....
حاولت روح الرجوع للخلف ....ولكن يد صقر على خصرها منعتها وقربتها اليه .......
صقر...وخو يقترب منها ويهمس بجوار اذنها ......
صقر...نسيت اقولك ان من ضمن حفل التتويج انهم لازم يشهدوا على ان العروسه شريفه ولازم اقدم الدليل وده طبعا مش هيحصل غير لو بقيتى مراتى ........
نظرت له روح برعب وعيونها مفتوحه على اخرها لالا مستحيل. ......
.............
لولو الصياد ......اعشق مصاص دماء
لولو الصياد....اعشق مصاص دماء