(2)الحلقة الثانية

3216 Words
كتبت الشعر مو لجلك ولكن فاض بي بركان وأما أنتي فلا تسوين قصيدة في نظر عيني حلفتي لي تصونيني إذا صار الزمن خوّان وأول ما عثر حظّي على دربك خذلتيني **ر رمح الزمن ص*ري وجيتك أشتكي حيران نزعتي الرمح من ص*ري وفي ظهري طعنتيني خسارة كيف حبّيتك؟ نعم والله ندمان غ*ي أدري، نعم أدري، ما دام أنك سكنتيني سنة من عمري وأنا في لعبتك غرقان أشيل الشوك من دربك وجرحي كان يدميني وكنت أبكي إذا تبكي وأكون لبسمتك فرحان وكنت أقرّب من رموشك لعينك يوم تبغيني عرفتك للأسف صحراء وحوّلتك إلى بستان وشلتيني غصن أخضر وفي صخرك زرعتيني حفرتك داخلي وظنّي تصوني عشرتي أزمان وكنت أحفر قبر موتي على ساحل شراييني على كف الشقا نامت جروحي والألم سهران يحطّمني... يبعثرني... وفي صحراك يرميني ولكن عزذتي تفرض أكون بدنيتي سلطان وإن ظنّك أجي أركع لرجلك، ما عرفتيني أنا ما عادتي أشحذ من أمثالك رضا وإحسان أموت بعزتي أرحم ولا ذلك يغطّيني وما دام الوفا عندك يدوّر له على عنوان بدوّر لي على قلب يصون الحب وسنيني ولو قلبي رجع حَبّك بولّع فيه بالنيران وب**رها أنا رجلي إذا صوبك تودّيني ولو دار الزمن ضدّك وجيتي تطلبي الغفران وجبتي الشمس في كفك لعندي ما بتلقيني تقول الناس في وصفك جميله مثل عود البان وإنك أجمل وأحلى بشر مخلوق من طيني وإنك غالية وأثمن من الياقوت والمرجان تقوم أكوان من أجلك وتقعد لك بلاديني حسافة غرّهم شكلك ويا ما تخدع الألوان عموماً، بقت كلمة أخيرة لك على قلبي وسمعيني إذا كنتي بنظر غيري ملاك على هيئة إنسان قسم بالله ما تسوين شعرة من رمش عيني. صلاح بفرحه...نوران انتى كويسه ... نوران بتعب.....ايوه كويسه بس جسمى بيوجعنى اوى ..... صلاح. ..معلش يا حبي. ..يا نوران اصل انتى عندك **ور فى جسمك وان شى الله هبقى كويسه انا هروح انادى الدكتور.... واتجه الى الباب.... نوران....صلاح .... صلاح وهو يرجع لها بلهفه....ايوه يا نوران .... نوران ...فين مروان انا مش شيفاه ليه ... صلاح بضيق حاول ان يداريه....مروان نزل الكافتيريا هو ويونس هندهم حالا وانا بنادى الدكتور. ... نوران...ماشى .... خرج صلاح بسرعه يشعر براحه وسعاده كبيره لان نوران لم تعى الى كلامه وايضا سعيد برؤيتها بخير وصحة. ...اخبر صلاح مروان ويونس بان نوران فاقت ودخل ..الطبيب وأجرى لها فحوصات واخبرهم بتحسن حالتها وانه سوف يتم تقلها الى غرفه عاديه الآن. .... بعد مرور بعض الوقت بالفعل تم نقلها الى غرفه اخرى عاديه بعيدا عن العنايه المركزه ومروان ويونس وصلاح الدين معها. ... يونس ...ههههههه عروسه مدشدشه ده انتى بقيتى شكلك ع**ط اوى. .. نوران بتعب...مروان قله يسكت انا تعبانه.... مروان ..ههههه بس يا يونس..... يونس ...لا طبعا ده انا مش هبطل تريقة ده انا ما صدقت اتريق عليكى شويه هههههههههههههههه شكلك مسخره احلى شهر عسل بالمستشفى هههههههههه... نوران ....صلاح ..... صلاح بلهفه ....نعم يا نوران ... نوران ...علشان خاطرى خليه يبطل رخامه عليا .... صلاح ليونس بجديه ...خلصنا يا يونس وكفايه هزار... يونس....احم حاضر ماهو مفيش غيرك بيقدر عليا ...... نوران ....حبيبى يا ابوصلاح ميرسى ليك .... عندما قالت له نوران حبيبى ولو بطريق المجامله خ*ف قلبه وكان ان يخرج من مكانه تمنى ولو كانت تلك الكلمه حقيقه وانه بالفعل حبيبها ..... يونس....صلاح صلاح ... صلاح ...ها ايه فى ايه.... مروان...بقالنا كتير بنكلمك وانت سرحان... صلاح باعتذار ...اسف مخدتش بالى معلش كنتم بتقولوا ايه .... يونس ...كنت بسالك انت كلمتهم فى مصر. .. صلاح....لا مكلمتهمش لسه ومش هقول حاجه غير اننا سافرنا فى شغل وخلاص وانا لما سالت الدكتور قالى ان ممكن نوران تخرج كمان يومين ونرجع مصر ان شاء الله... نوران...بس انا حاسه انى تعبانه يا صلاح... صلاح...بحنيه ...متقلقيش انا هجهز كل حاجه علشان تسافرى مرتاحه... مروان. ..متخافيش يا نور ان شاء الله هيكون كل حاجة تمام. .. يونس ....ههههههههههه متقلقيش هى سيجاره حشيش هتنسيكى الدنيا كلها ههههههه صلاح....يونس خلصنا خلاص قولت وبلاش ظرافه قلت .... يونس...خلاص خلاص ايه ده وقفلى على الواحده. ... مروان....طيب قوموا انتم روحوا الفندق وانا هقعد من نور ..... صلاح....لا لا انا مش جيلى نوم خالص لو عاوز ترتاح انت ويونس روحوا. ... مروان..بجد انا فعلا تعبان اوى بس متقلقش مش هنتاخر عليك. . صلاح. .مفيش مشاكل.... يونس. ..سلام يا برنس انا هروح انام .... خرج يونس ومروان بعد توديع نوران ... صلاح وهو يجلس على كرسى بجانبها. ....نوران عايزه حاجه... نوران بابتسامه....لا يا صلاح .... صلاح باستغراب. ..بتضحكى ليه... نوران...اصل انت دايما تقولى يا نوران عمرك ما اختصرت اسمى زى بابا وجدو تمام.... صلاح...علشان اسمك جميل يا نوران..... نوران. ...ميرسى يا صلاح........ صلاح....طيب انا هروح اجيب قهوه واجى واجبلك عصير. ... نوران...اوك ...متتاخرش....... صلاح...حاضر ....... عندما خرج صلاح من غرفه نوران وجد هاتفه يرن وكان برقم جده الكبير يونس المغازى وهو رجل معروف بالقوه والجبروب ولا يقدر احد غى الدنيا ان يعصى له امرا وهو من اصول صعيديه ... صلاح....السلام عليكم ازيك يا جدى.... يونس الجد.....الحمد لله كيف تسافر يا ولد انت وولد عمك من غير ما اعرف ... صلاح...اصل يا جدى عندنا شغل. .... الجد....بلا شغل بلا زفت جولى كيفيكم وهتيجوا امتى .... صلاح ...قريب يا جدى كمان يومين .... الجد....كويس لانك عاوزك فى موضوع مهم ... صلاح. ...خير يا جدى .. . الجد...وقت ما تيجى هتعرف سلام دلوقتي. ... اغلق صلاح مع الجد ولكن كان بداخله يشعر بالقلق بالجد لا يتكلم هكذا سوى ان كانت هناك مصيبه ما ........استر يارب العالمين ....... لولو الصياد......حبيبتي واخى..... . مر اليومان وكانت نوران تحسنت حالتها الى حد ما وكانت تستطيع السغر بينما كان صلاح يتالم ويتالم بداخله من اقتراب اخيه من حبيبته والاكثر لمساته لها كانت بمثابه النار بداخله تحرقه كان صلاح حزين وعيونه بها كلام كثير وحزن اكبر ولكن من يدرى بذلك وهاهم الان وصلوا الى مطار القاهره ورمبوا السياره التى تاخدهم الى الفيلا التى يعيش بها جميع افراد عائله المغازى والمحاطه بحراسه كبيره جدا وسور عالى لا يستطيع من بالخارج ان يرى شىء ....فتحت البوابه ونزل الجميع من السياره.... مروان وهو يفتح الباب لنوران...براحه يا نور ... صلاح ....حاسبى وحاولى تنسندى على رجلك براحه... نوران....بالم...اه حاضر .... يونس ...انا هدخل الطف الجو.... صلاح...طيب. ... تركهم يونس الصغير ودخل وفجاءه سمع طلق رصاص وحاله هرج بين الحرس. . صلاح ...بذعر نوران واطى فى الارض...انتم يا بقر فى ايه... خرج الجميع من الفيلا على صوت طلق النار ..... رشوان والد صلاح ...فى ايه انتم كويسن ... نوران ..بصريخ .....ااااه الحقونى الحقونى ... التفوا حول السياره واقتربوا من نوران التى تحلس ارضا وملابسها ملطخه بالدماء.... صلاح...نوران مالك ...نوران وهى تشير الى مروان النائم سائح بدمه .......مروان مروان اه ... قمر والده ..مروان ...ابنى الحقونى بسرعه اسعاف اسعاف.... يونس الجد...وهو يقترب من حفيده ويضمه الى ص*ره بحزن ....يا ولدى انا لله وانا اليه راجعون ...صبرنا يارب... رشوان....ابويا متقولش كده مروان كويس والاسعاف جاى ... نوران..صلاح صلاح مروان كويس صح يايونس صح ... يونس بيكاء ....ايوه يا حبيبتى هو هيكون كويس.... جاءت الاسعاف وحمل مروان الى المشفى وصهب الجميع مع حت ة نوران المريضه والبماء مسيطر عليهم ...ولكن الله اخد روحه وصعدت الى السما ولكل انسان موعد لوفاته ولكل وفاه مروان جاءت غدرا ومن عدو يض*ب بالظهر يواجهه بمل خسه ليس مثل الرجال. ...كان موت مروان صدمة للجميع والحزن هو المسيطر على عائله المغازى وعروسه الصغيره التى خ*ف حبيبها وزوجها بعد ايام معدوده من زواجهم ...انتهت ايام العزاء وهاهو الجد يطلب حفيده صلاح الى غرفه المكتب للحديث معه .... صلاح بحزن...ايوه يا جدى حضرتك طلبتنى خير.... الجد .....انا عارف من جتل ولد ولدى مروان... صلاح بغضب ...مين يا جدى قولى عليه وانا اقتله حالا... الجد....بص يا ولدى انا صعيدى ورغم اكده عملت العزا علشان الحكومه متشكش اننا هناخد بالتار بس مبقاش يونس المغازى أن ما حزنتهم على شبابهم... صلاح برجاء ...قولى مين يا جدى ارجوك فهمنى .... الجد...بص يا ولدى انا طلبت منك انى اتحدت معام اول ما تيجى بس هما سبجونى وقتلوا الغالى وزينه الشباب دول ولاد عيله الرفاعى بينا وبينهم مشاكل من زمان جوى ومن سنه كان فى صفقه كبيره جوى وكان داخل فيها عتمان الرفاعى واحنا دخلنا واخدنا الصفقه دى ولانه متحملش الخساره مات وقتها على طول وبعدها رجع ولده سعد من شهرين مصر وهو م**م ياخد بتار ابوه من عيليتنا وانا معرفتش غير من سبوع واحد بس وملحقتش احذركم واللى اعرفه انه م**م يقتل كل ولاد عيله المغازى .... صلاح...ده اللى هقتله واشرب من دمه..... الجد....اهدى يا ولدى انا عارف انك راجل وعاقل وعلشان كده مجولتش غير ليك وموضوع التار هناجله شويه يا صلاح لحد ما موضوع جتل مروان يعدى عليه شويه بس كل اللى عاوزه منك دلوقتى انك متسبوش يتهنى بشغله واصل لحد ما يجى الوقت اللى ناخد بتار اخوك يا ولدى.... صلاح...حاضر يا جدى حاضر ............ ....... فى غرفه نوران كانت تبكى بشده على حياتها وما نر بها وتذكر لحظات السعادة القليله مع زوجها كانت دموعها تنهمر بشده لماذا تختبرنى الحياه بتلك الطريقة وتسرق سعادتى بتلك السرعه سامحنى يارب ..... يونس. ...كلى يا نور انتى مكلتيش بقالم كام يوم. .. نوران. ..ماليش نفس. ... يونس. ...مينفعش كده يا حبيبتي وصدقينى مش بالاكل .... نوران ...بغضب ..مش هاكل مش هاكل وقامت من السرير بالم ...مش عاوزه انتم ايه مش عاوزين تريحونى ابعدوا عنى بئه يارب اموت وارتاح يارب خدنى بئه عند مروان يارب ااااه ااااااااه .وسقطت ارضا مغم  عليها. .... يونس...بصريخ .....نوران ............. سمغ الجميع صوت يونس فصعدوا جميعا الى الاعلى وعندما رائها حبيبتيه بتلك الوضع جﻻى مسرعا وضمها اليه وحملها الى السرير. ... صلاح ...اطلب الدكتور بسرعه....نوران مالك يا حبيبتى فوقى يا نوران .... لاحظ الجد لهفه صلاح على نوران وتأكد بالفعل بانه يحبها فكان اولا لديه شك ولكن الآن تاكد الشك ..... اتى الطبيب وكشف عليها... صلاح...خير يا دكتور..... الطبيب. ...الحمد لله كويسه بس واضح انها ضعيفة وده مش كويس علشان حالتها... صلاح...ليه حالتها مالها. .. الطبيب. ...مب**ك المدام حامل .... صلاح بصدمه....ايه حامل........ .......لولو الصياد. .....حبيبتى واخى .... يونس....طيب اتفضل معايا يا دكتور ..... خرج الطبيب برفقة يونس الصغير وظل الجد برفقه حفيده.... يونس الجد....مالك يا ولدى شكلك مفرحانش ان مرت اخوك الله يرحمه حامل .... صلاح ...لا ابدا يا جدى انا مبسوط بس انت عارف موت مروان ماثر عليا ... يونس الجد....طيب يا ولدى تعالى ندخل لهم جوه نفرحهم شويه .... صلاح ...بعد أذنك يا جدى ادخل انت لانى حاسس انى تعبان شويه ... الجد...طيب يا ولدى ...... دخل الجد اليهم وجد نوران تبكى فى حضن والدتها ربه المنزل منال ..... منال بلهفه...خير يا عمى الدكتور قال ايه .... الجد بهدوء...الدكتور جال ان نوران حامل ولازم تتغذى مليح وتخلى بالها من نفسيها .... نوران بفرحه...بجد يا جدى انا حامل من مروان ... الجد....ايوه يا بتى... منال ....والله يا بنتى انا فرحنالك بس قدر الله وماشاء فعل..... فى نفس الوقت دخلت قمر والده صلاح ورشوان... قمر...صحيح اللى سمعته من يونس ده....نور حامل.... الجد...ايوه حامل وخلى بالكم منيها لانها ضعيفه. .. قمر بدموع تنهمر. ..كنت عارفه ان ربنا رحيم بيا والحمد لله بعتلى حاجه من ريحه ابنى هتفضل معايا طول عمر.... رشوان بحزن...الحمد لله مب**ك يا بنتى ربنا يتمملك بخير. .. نوران بدموع...متشكره ليكم بس كان نفسى اوى مروان يكون معايا انا محتاجه له اوى كان هيفرح اوى بالخبر ده ... الجد ...خلصنا يا نوران ده قضاء الله واحنا الحمد لله مؤمنين وموحدين بالله استغفرى ربك .... نوران....الحمد لله واستغفرك ربى واتوب اليك.... منال...طيب انا هروح اعملها اكل واجى وكمان اجهز اكل علشان ابو يونس جاى بالليل من السفر... الجد....زاهر جاى انهاردة. ... منال...ايوه يا عمى ان شاء الله. ... رشوان....يوصل بالسلامه......... ..... فى غرفه صلاح الدين يجلس شارد ودموعه تنهمر على وجهه بشده يارب غصب عنى مقدرتش افرح انا صحيح بحب اخويا جدا بس مقدرتش افرح غصب عنى حته من راجل تانى بتكبر جوا حبيبتي.حبيبتى .واخى .لولو الصياد . بحس كل يوم ان المسافه بينى وبينك بتبعد اوى يا نوران انا مش عارف هفضل اتعذب كده كتير فى حياه مروان كنت بتعذب حتى بعد موته بتعذب سامحنى يارب واهدينى للطريق الصواب ..... مر شهران وكانت الحياه اصبحت طبيعيه للجميع ماعدا صلاح الدين الذى قرر السفر فجأه الى ايطاليا بحجه الاتفاق على صفقه ماكينات للمصنع جديدة ولكن الحقيقة إنه هارب من المنزل ومن حبيبته .... على طاوله الغداء.... يونس ....جدى انت مش ملاحظ ان صلاح طول اوى وبقاله فتره مش عاوز يرجع مع أنه خلص شغل.... الجد....ايوه فعلا..... رشوان...كلمه حضرتك لانه مش هيسمع غير منك بس.... قمر. ..اه والنبى يا حج ابنى وحشنى اوى .... نوران...فعلا يا جدو البيت فاضى من غير صلاح خالص وبعدين علشان يبعد يونس عنى ... يونس...برده مش هرحمك يا كرومبه هههههههههه. الجد....بمكر....خلاص اتصلى بيه انتى خليه يجى يلحقك من يوتس.... نوران ....طيب انا هطلع اكلمه .... صعدت نوران الى غرفتها واتصلت بصلاح. ... صلاح عندما وجد هاتفه يرن برقم نوران صدق قلبه بشده لماذا تتصل فقد تعودت على الفراق فلماذا تريد ت***بى ثانيه يالله صبرنى فانا مشتاق لصوتها.... صلاح....السلام عليكم ازيك يا نوران. ... نوران...وعليكم السلام الحمد لله يا صلاح انت عامل ايه... صلاح ...انا كويس الحمد لله .... نوران....يارب دايما صلاح ممكن اطلب منك طلب.... صلاح. .طبعا اى حاجه فى الدنيا انتى تطلبيها اجبها ليكى لو فى اخر الدنيا... نوران بفرحه. ..ربنا ما يحرمنى منك ابدا انا كنت عاوزك ترجع بئه... صلاح ...ارجع.... نوران. ..ايوه يا صلاح انت بقالك كتير بعيد ووحشتنا اوى والبيت من غيرك وحش تعالى بئه.... صلاح. ..مش دلوقتي يا نوران لسه شويه شغل. .. نوران بحزن ...علشان خاطرى بليز.... صلاح ..متغطيش عليا يا نوران.... نوران ...بحزن....طيب خلاص واضح انى ماليش خاطر عندك وشكل كل اللى بحبهم بيبعدوا عنى علﻻ العموم اسفه ليك سلام.... صلاح....نور استنى ....... ولكن قد اغلقت الخط حاول صلاح الاتصال بها كثيرا ولكن لا ترد ابدا ........ فى اليوم التالى كانت نوران حزينه منذ مكالمه صلاح الدين ....على طاوله الفطور.... الجد ولاحظ شرود نوران وحزنها.....مالك يا بتى يا نوران. ... نوران...مفيش يا جدو بس زعلانه من صلاح اوى ..... صلاح من خلفها ......وأنا ميهونش عليا زعلك يا نوران. ......... ........... لولو الصياد....حبيبتي واخى.... نوران بفرحه...صلاح بجد مش مصدقه عنيا انك جيت .... صلاح بابتسامه ...وانا مقدرش ازعلك يا نوران ده انتى دلوعه العيله ... نوران ..ربنا نا يحرمنى منك.... الجد...حمد الله بالسلامة يا ولدى ... صلاح وهو يقترب من جده ويقبل يده ....اللع يسلمك يا جدى اخبارك واخبار صحتك ايه... يونس الصغير. ...هههههههههه عاوزه عروسه. .. الجد...يا ولد المركوب اه لو جدتك عايشه كانت جتلتك .... الجميع ....ههههههههههه. .. رشوان....اقعد يا ابنى افطر.... قمر والده صلاح...اه يا بنى تعالى كل شكلك خاسس اوى ... يونس الصغير....ايوه دلعوه ما هو مفيش غير صلاح الا ما لاقيت حد يقولى كل يا يا يونس .... منال والدته....هو انت بتخلى حاجه لحد ده انت ناقص تاكلنا.... نوران....ههههههههه يا **فتك يا حازم هههههههه يونس.....بابا خلى بنتك تسكت بدل ما اض*بها.... زاهر...ماليش دعوه. ... نوران. ..متقدرش اصلا ونظرت لصلاح وبعدين خلاص صلاح جه يعنى متقدرش تتكلم نص كلمه.... يونس. ...ليه صلاح هو الحارس بتاع سيادتك.... نوران...طبعا .... صلاح...ههههههه فكر كده بس تقرب منها صدفنى هتتمنى ترجع بطن والدتك مره تانية .... الجميع ...هههههههههههههههه. ... يونس...لا كده كتير واضح انى من العيله دى اعترفوا انتم لقيتونى قدام جامع صح .... الجميع ....هههههههههههه. ... يونس....يوووه انا خارج .... خرج يوني وصعد الجد الى غرفته ليستريح وذهب الاخوان وزوجاتهم الى الصالون لشرب الشاى ... نوران وصلاح وحدهم ... نوران...ها جبتلى ايه معاك..... صلاح....هههههههههه مفيش مره اسافر فيها غير لما تسالينى كده.... نوران ....اساسا انا عمرى ما استنيت هدايا غير منك بس حتى لما كان مروان ويونس يسافروا مكنتش بزعل لما ميجبوش هدايا ليا انما انت بحس انك وجعتنى اوى لو مجبتش هديه ليا.... صلاح باستغراب. ...ليه يا نوران... نوران ..بشرود....بحس انك نسيتنى ومش بتفكر فيا .... صلاح..بدهشه ...وانتى عاوزنى افكر فيكى ... نوران ...ها طيب انا هطلع اوضتى واشوف الهدايا بتاعتى...وصعدت مسرعة الى غرفتها.... ابتسم صلاح لهروب نوران بتلك الطريقة من امامه .... نوران فى غرفتها لنفسها ...ايه اللى حصل تحت ده انا ليه اتوترت كده اكيد صلاح افتكر انى بدلع عليه وافتكر انى بنت مش كويسه وانى نسيت مروان وبضحك وبهزر عادى لالا انا لازم أكون جد شويه وابطل هزار انا معنتش البنت الصغيره دلوعه العيله انا دلوقتى ارمله وهبقى ام ولازم أكون قد المسؤلية. ... مرت ايام وشهور وكانت لقاءات نوران وصلاح بسيطه لتعب نوران بسبب الحمل ووجودها الدائم بغرفتها وكان صلاح فى ذلك الوقت مشغول بتدمير عدوه وقاتل اخيه وتمر الايام وهاهى نوران اليوم فى المستشفى تلد طفلها .... صلاح....مالهم اتاخروا كده ليه .... الجد....اهدى يا ولدى هابقى كويسه .... يونس...لا يا جدى فعلا اتاخروا اوى .... قمر....استر يارب وقومها بالسلامه ... منال....يارب دى بنتى وماليش غيرها. .. صلاح. .بعصبيه ...خلاص هى ختبقى كويسه ادعولها .... خرج الطبيب فى نفس الوقت. ..... صلاح جرى عليه مسرعا ....ها يا دكتور طمنى عليها. .. الطبيب بابتسامه...الحمد لله تمام وجابت ولد زى القمر... قمر...الحمد لله احمدك واشكر فضلك يارب... صلاح ..ونوران أهم حاجه نوران كويسه .... الطبيب ....اه تمام اوى وهتتنقل اوضتها دلوقتى .... صلاح وهو يجلس متن*دا بجانب جده ...الحمد لله ..... الجد بخبث. ....يستاهل الحمد بس انا مكنتش اعرف انك هتحب نوران جوى كده... صلاح ..بتوتر ها...مش بنت عمى. .. الجد بمكر...ههههههه على مين يا ولدى ده انا جدك عمتا الوقت حان خلاص... صلاح ...وقت ايه يا جدى ..... .. لولو الصياد. ....حبيبتى واخى عارف احساس انك مش عارف نفسك ولا عارف شخصيتك ايه ولا كانت اي غير انك حزين وبتراضى الكل وماش( أحبك جداًً) واحرقت خلفي جميع المراكب وأعرف اني ساهزم جداً برغم الدموع ورغم الجراح و رغم التجارب أحبك جداً جداً جداً وأعرف اني تورطت جداً واحرقت خلفي جميع المراكب وأعرف اني ساهزم جداً برغم الدموع ورغم الجراح و رغم التجارب وأعرف اني بغابات حبك وحدي احارب واملك كل المجانين حاولت صيد الكواكب وأعرف اني بغابات حبك وحدي احارب واملك كل المجاهير حاولت صيد الكواكب وابقى و ابقى أحبك رغم يقيني لان الوصول اليك محال لان الوصول اليك محال محال ماحل ماحل أحبك جداً جداً جداً وأعرف اني تورطت جداً واحرقت خلفي جميع المراكب وأعرف اني ساهزم جداً برغم الدموع ورغم الجراح و رغم التجارب يا من دفعت بحبك نصف حياتي ويا من اشيلك كالطفل في اغنياتي يا من دفعت بحبك نصف حياتي ويا من اشيلك كالطفل في اغنياتي انا لا أحبك من اجل شال حرير و عطر مثير ولكن أحبك حتى اوكد ذاتي أحبك جداً جداً جداً وأعرف اني تورطت جداً واحرقت خلفي جميع المراكب وأعرف اني ساهزم جداً برغم الدموع ورغم الجراح و رغم التجارب أحبك أحبك وأعرف ان هواك انتحار واني حين ساكمل دوري سيرخى علي علي الستار وان سكوتي امام هواك امام هواك الكبير انتصار  (علمني حبك) علمني حبك ان احزن وانا محتاج منذ عصور لامراة تجعلني احزن لامراه ابكي فوق ذراعيها مثل العصفور لامرأة تجمع اجزائي كشظايا البلور الم**ور علمني حبك سيدتي اسوأ عادات علمني افتح فنجاني في الليلة الاف المرات وأجرب طب العطارين واطرق باب العرافات علمني اخرج من بيتي لامشط ارصفة الطرقات وأطارد وجهك في الامطار وفي اضواء السيارات والملم من عينيك ملايين النجمات يا امرأة دوخت الدنيا يا وجعي النايات واطارد طيفك حتى ..حتى في اوراق الاعلانات علمني حبك كيف اهيم علي وجهي ساعات بحثا عن شعر غجري تحسده كل الغجريات بحثا عن وجه..عن صوت هو كل الاوجه والاصوات ادخلني حبك سيدتي مدن الاحزان وانا من قبلك لم ادخل مدن الاحزان لم اعرف ابدا ان الدمع هو الانسان ان الانسان بلاحزن ذكري انسان علمني حبك ان اتصرف كالصبيان ان ارسم وجهك بالطبشور علي الحيطان يا امرأه قلبت تاريخي - اني مذبوع فيك من الشريان الى الشريان وعلي اشرعة الصيادين علي الاجراس علي الصلبان علمني حبك كيف الحب يغير خارطة الازمان علمني اني حين احب تكف الارض عن الدوران علمني حبك اشياء ماكانت ابدا في الحسبان فقرأت اقاصيص الاطفال دخلت قصور ملوك الجان وحلمت ان تتزوجني بنت السلطان تلك العيناها..اصفي من ماء الخلجان تلك الشفتاها..اشهي من زهر الرمان وحلمت باني اقطفها مثل الفرسان وحلمت بأني اهديها اطواق الؤلؤ والمرجان علمني حبك يا سيدتي ما الهذيان علمني كيف يمر العمر ولاتأتي بنت السلطان علمني حبك كيف احبك في كل الاشياء في الشجر العاري في الاوراق اليابسة الصفراء في الجو الماطر, في الانواء في اصغر مقهي نشرب فيه مساء قهوتنا السوداء علمني حبك ان آوي لفنادق ليس لها اسماء ومقاه ليس لها اسماء علمني حبك كيف الليل يضخم احزان الغرباء علمني كيف اري بيروت أمرأة تلبس كل مساء اجمل ماتملك من ازياء وترش العطر علي خديها للبحارة والامراء علمني حبك ان ابكي من غير بكاء علمني كيف ينام الحزن كغلام مقطوع القدمين في طرق الروشة والحمراء علمني حبك ان احزن وانا محتاج منذ عصور لامرأة تجعلني احزن لامراة ابكي بين ذراعيها مثل العصفور لامرأة تجمع اجزائي كشظايا البلور الم**ور
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD