البارت 26
مراتي امانه عندك لحد ما ارجع و استلمها
احمد تروح و ترجع بالسلامة يبني
مراد الله يسلمك ووجهه كلامه ل وليد
وليد تعال معايا خمسه عايزك في حاجة كدا
وليد تمام يلا بينا
مراد يلا بعد اذنكم
أحمد اتفضل
خرج مراد و وليد مع بعض
و عم ال**ت ف المكان
دقائق و رجع وليد قعد وسطهم من جديد
بإسم هو ده اللي هتثقوا فيه و تعطوه ميرا المرتين كانوا نفس النظام يجئ يقضي الواجب في خلال خمس دقائق و يمشي و لا اي إهتمام من اي نوع بكرة و بعده يسيبها لوحدها و هي تعبانه بدون ما يهتم و يروح شغله
وليد ليه كل الكلام ده يا بإسم أنت مسمعتش أنه مسافر
بإسم بسخرية لا و الله يعني السفر اهم منها ده حتى مسالش اي اللي حصل معاها المرة دى و لا سأل و لا سؤال واحد يرضي ربنا
وليد سألني عن كل حاجة و بعدين أنت نسيت أنه دكتور
و عارف كويس اي اللي ممكن يحصل ف الحالات دى
بإسم مش عارف اي اللي فيه مخليك تدافع عنه كدا
وليد بهدوء مراد كويس انت بس اللي مش قادر تشوف ده
نبيلة بهدوء مراد من أحسن الشباب راجل مفيش منه و مسؤول و عاقل و كفاية أنه كان لينا الراجل طول 5 سنين بدون ما يمل او يتعب من الاهتمام بينا المفروض تكون مبسوط أن إنسان زى مراد جوز أختك
بإسم بقوة ميرا مش أختي ميرا خطيبتي اللي حضرتك حرمتيني منها ل 7 سنين
مصطفى بغضب بإسم
نبيلة بهدوء ده كان أراده ربنا علشان تقابل مراد لأنه نصيبها اللي ربنا كاتبة و لا أنت ناوي تعترض علي إرادة ربنا كمان
مصطفى ل بإسم كفايه لحد كدا و إياك تقول و لا كلمه ف الموضوع ده من جديد الموضوع ده اتقفل و ميرا بقت متجوزة كل ما تتقبل ده بسرعة كل ما هيكون أحسن ليك و للكل
قام بإسم بغضب و طلع من البيت كلة بدون كلام دائما بيستعمل طريقة " الهرب أسهل الطرق للضعفاء و اللي معيشين نفسهم في وهم رغم أنهم لو قعدوا مع نفسهم لدقائق بس مجرد دقائق و فكروا كويس في كل اللي بيمروا بيه هيكتشفوا أنهم عايشين في وهم مجرد وهم "
بعد خروج باسم
لف مصطفى ل نبيلة و هتف بهدوء اسف بالنيابة عنه هو كدا دائما عصبي و مش بيعرف يتحكم ف غضبه
نبيلة بهدوء و لا يهمك محصلش حاجه
****
عدت الساعات أستقرت نبيلة ف غرفتها
و علي وقت العشاء اجتمع الكل ف غرقة المعيشه
و اثناء حديثهم نزلت ميرا اللي كانت لسه نائمه من أثر الأدوية قعدت وسطهم ب**ت و ظاهر انها سرحانه حتي مخدتش بالها من نبيلة
اتكلمت احمد ليجذب انتباها
احمد ميرا حبيبتي انتي كويسه
و كان رد ميرا ال**ت
وليد ميرو انتي يا بت
رفعت ميرا عيونها و هتفت بانتباه ها
احمد انتي كويسة
اومت براسها ب**ت
ماجد بابتسامة انتي مش واخده بالك من الضيف اللي هنا علشانك
عقدت حواجبها بعدم فهم و دارت بعيونها بين الوجوء وقفت عيونها علي نبيلة ابتسمت باتساع و قامت قربت منها و حضنتها باللهفة ماما
نبيلة بحنان حبيبه ماما عاملة أي
فصلت العناق و نامت علي الاريكه و هى بتحط رأسها ف حضن نبيلة و همست بابتسامة كدا بقيت كويسة
رفعت نبيلة ايدها و بدات تلعب ف شعرها و همست بحنان احكيلي عملتي اي ف يومك النهاردة
ميرا بتفكير أمم كنت نائمة طوووووول اليوم
نبيلة بتأنيب النوم الكتير وحش مضر بالصحة من امتا و احنا بنام طول اليوم
ميرا بتلقائية معقول بلبلة غيرانة لأني نمت كتير و سبتها لوحده...فجأة حست بصداع خفيف
رفعت ايدها لرلسها و هى بتغمض عيونها
قلق كل أهلها و كانوا هيقربوا منها بس تصرف نبيلة الأسرع وقفهم
بعدت نبيلة ايد ميرا عن رأسها و هتفت بحنان مالك
ميرا حسيت بصداع فجأة مش عارفة سببه
نبيلة بابتسامة ده لأنك بتسترجعي ذاكرتك و علشان كدا أنا هنا
ميرا بجد يعني أنا هقدر افتكر اللي حصل معايا الفتره اللي فاتت
نبيلة طبعا يا حبيبتي تقدرى و لو مقدرتش مراد هيساعدك مش هيسيبك لوحدك
عدلت قعدتها فجأة بمجرد ذكر اسمه و هتفت بحماس و الأفكار و الأسئلة رجعت دماغها من جديد
طيب ممكن تقليلي أي علاقتي بيه أنا هتجنن بسببه
نبيلة بابتسامة لمه يرجع هيقولك أنا متأكده مش هيسكت أكتر من كدا
ميرا باستغراب يرجع منين ؟
نبيلة من الإسكندرية سافر النهارده من الصبح
انصدمت ميرا و همست بإحباط و صوت شبة مسموع سافر يبقا كان مجرد حلم
عقد الجميع حواجبة بعدم فهم
أمها نعمه هو اي ده يا بنتي
هزت ميرا رأسها بقوة نفضت جميع الأفكار من رأسها
و ابتسمت لا أبدأ كانت حاجه كدا ف بالي أنهت كلامها و قامت قربت منها حضنتها بقوة
ماجد مالك يا بنتي عمالة تحضني ف الكل كدا ليه و انا ماليش حضن كمان
ميرا بشقاوة نؤنؤ عندك زوجتك احضنها براحتك
خجلت مني زوجه ماجد و احمرت خدودها
ماجد بابتسامة و هو بيرمي عليه خدديه صغيرة يا جذمة ده كلام يتقال
ميرا ببراءة مصتنعه أسفه
-مساء الخير يا حلوين
لف الكل لمص*ر الصوت كانت ندا و بنتها ميرا
جرت الصغيرة علي ميرا رمت نفسها ف حضنها
باست ميرا خدها و هى بتتلقاها ف حضنها و هتفت بابتسامه أهلا أهلا بحبيبه خالتو وحشتني يا حلوة
ميرا الصغيرة و انتي يا خالتو
ميرا بابتسامة و هى بتقرص خدها عاملة اي
الصغيرة حلوة
الأم بتساءل اي اللي معاكي ده يا ندى
ندى بابتسامة ده فستان فرح يا ماما جبته ميرا تجربه بعد التعديلات
ميرا باستغراب و أنا أجرب فستان فرح ليه حد قالك أني عروسة
ذهل الكل من كلامها و حسوا بالقلق أحسن تقول حاجه
ولكن قطع افكارهم صوت ندى الخبيث
ندى شوفي يا ميرا جت عندنا عروسة اختارت فستان الفرح ده و المفروض فرحها بعد كام يوم و لازم نعمل التعديلات عليه بس هى مريضة و مش هتقدر تيجي تجربة و لو اتاخرنا مش هيلحق للفرح علشان كدا فكرت كويس و لقيتك انتي أقرب واحده لجسم العروسة تقريبا نفس الجسم و الطول ف يعني لو قبلتي تجربيه هتكوني عملتي معروف للعروسة حرام ليلة العمر ممكن تضيع علشان خاطرى وافقي
ميرا بعد تفكير أوك موافقة افتحي الفستان خليني أشوف شكلة الأول
نبيلة بابتسامة مينفعش يا حبيبتي ده فستان عروسةو فال وحش أننا نشوفة خلي ليلتها تكمل علي خير
ندى كلام طنط صح مينفعش حد يشوفه غيرى أنا و انتي
ميرا تمام تعالي يا ستي وربنا يتممهالهم علي خير
الكل امييين
قامت طلعت مع ندى فوق
جربت الفستان و اللي كان تحفة عليها بكل معني الكلمة
و مش عايز اي تعديلات
ندى بابتسامة يجنن عليكي جوزك لمه يشوفك مش هيقدر يمسك نفسه عنك هتجننيه
ميرا برفعة حاجب مالك دخلتي ف الدور اوى كدا ليه ركزى يا أختى مش أنا العروسة
ندى بضحكة نسيت يا ستي شكلك افقدني التفكير لثولني الله يكون ف عون العريس
ميرا بابتسامة ت**يم حلو اوى ربنا يسعدهم
ندى يارب يا ميرو
ميرا يلا ساعدني اخلعه بقا بدأت أتضايق
اومت ندى و ساعدتها خلصوا و نزلوا للجميع تحت
الأم بتساءل عملتوا اي
ندى بابتسامة الفستان كان تحفة عليها هتكون أحلي عروسة ف الكون
ميرا بابتسامة مفيش منك فائده يا بنتي مش أنا العروسه
زوجه عمها بيقولوا فال و عليه التوكال يا بنتي يمكن يجيلك ابن الحلال و تتجوزى قريب
ميرا بابتسامة مش بفكر ف الموضوع ده نهائي مشغولة بشخص تاني ف الوقت الحالي
ماجد بمرح الله الله و من ورايا كمان عيب عليكي أنا عمرى خبيت عليكي واحده من حبيباتي
ميرا الموضوع معقد حبة و مش عارفة نهايته هتكون أي
فادئ بتساءل تعرفيه منين انتي راجعه من فتره صغيرة
ميرا بشبح ابتسامة خلينا نقول اعرفة من سنين
وليد بشك و احنا نعرفة
فكرت ميرا لدقائق و اومت برأسها اه و كتغير للموضوع هتفت بمرح اي بقا مفيش أكل هنا و لا اي أنا جعانه
الأم بهدوء فيه طبعا يا حبيبتي
جهزوا الخدم العشاء واجتمعوا كلهم علي السفرة و الكل بيفكر ف كلام ميرا و إذا الشخص هو بإسم و لا لا انتهي العشاء و طلع الكل غرفته للنوم
ام ميرا ف قعدت تتصفح الإنترنت بملل
فجأة خدت بالها أن حد بيحاول يفتح الباب و بعد محاولات فاشلة و نظرا لأنه مقفول بدأ يدق
رفعت عيونها للساعة باستغراب
ميرا استغراب مين اللي لسه صاحي لحد دلوقتي
هتفت بهدوء مين
- أنا افتحي لازم اقولك حاجه مهمة بخصوص ماضيكي و متاكده أنها تهمك
قامت ميرا من مكانها فتحت الباب و ردت ببرود ادخلي
-دخلت جوه الأوضة و فضلت واقفه
ميرا قولي اللي عندك
لازم تطلعي جوزى من دماغك بالأول لو عايزة تعرفي
ميرا ببرود و مين قالك أن جوزك ف دماغي أساسا
- كلنا عارفين أنك كنتي قاصده بإسم بكلامك اللي قولتيه بلاش نلعب علي بعض
ابتسمت ميرا بسخرية و هتفت كل واحد بيفهم الكلام علي حسب ما هو عايز يفهمه و انتي فهمتي اللي انتي عايزة تفهميه
سمر قصدك اي
ميرا ببرود قصدى ان جوزك مش ف دماغي أساسا بإسم بالنسبة ليا بقا مجرد أخ زيه زى ماجد و وليد مش أكتر
سمر بشك ازى و انتي راجعه بذكريات سن ال 18 سنه و اكيد حبك ليه لسه موجود في قلبك
ميرا بتنهيده ده سؤال ملهوش جواب عندى لأني نفسي مش لاقيه جواب بس أنا فعلا كنت متشوقة أشوفه اوى لمه فوقت بس لمه جيت هنا و سلمت عليه محستش بايه حاجه تجاهه غير أنه عادى عندى و مش عارفة السبب يمكن حبيت شخص ف الماضي و ده السبب أن حبي ل جوزك اختفي و حل محله حب لشخص مجهول عني للأسف
سمر و اللي يساعدك تعرفي مين حبيبك و اللي انتي كنتي بتحبيه ل 7 سنين
ميرا بانتباء قصدك اي
-يتبع-