#الفصل الرابع
من
#عشق _الايهم_الجزء_الاول_من_سلسلة
#عندما يعشق الرجال
بقلم
#اية احمد
*****
نزلت جوان وهي تمسك تالا ولكنها تصنمت مكانها من ما رأته كانت فتاة ترتدي ملابس فاضحة تحتضن ايهم وهو لا يمانع وقفت مكانها لا تتحرك حتي سمعت تلك الفتاة تقول
ساره بدلع وحشتني اوي يا ايهم
ايهم ببرود وهو يبعدها عنةميت مره قلتلك متقربيش مني كده انا مش اخوكي عشان تحضنيني كده
ساره بدلع بس انت وحشتني عشان كده انا بحضنك
وقبل أن يرد عليها ايهم وجد تالا تركض في اتجاه رغد وهي تقول
تالا ببرائهيغد يلا علثان يكل(رغد يلا عشان ناكل)
رغد بضحك يلا ياروح رغد
جوان وهي تتجه الى رغد غير مهتمة ب سارة التي ما ان رات جوان حتى ألقت عليها نظرت حقده فقد كانت جوان تتميز برقتها وجملها الطبيعي من غير ادوات تجميل اتجهوا جميعا الى حديقة المنزل لكي يتناول الإفطار تحت اشعه الشمس الدافئه جلسوا جميعا معاده فهد وادم فقد كان فهد في العمل وكان آدم في الجامعه كانت جوان تجلس وهي تحمل تالا كل عاده وكانت ساره تجلس بجوار ايهم و وكانا امام جوان التي لم تكن مهتمه بهما ساره وهي توجه كلامها الي جوان التي ما إن سمعتها حتى رفعت رأسها لكي تقبل نظرتها الملايئه بل كره
ساره بتعالي وغرور انتي بقي تبقي مين
رغد وهي ترد علي ساره دي تبقى جوان بنت عمو احمد الله يرحمو وهي كانت عايشة في امريكا وجت عشان تعيش معانا هنا
وقبل ان تتكلم ساره وجدوا هادف جوان يرن لتمسك جوان وما ان تجد أن المتصل هو يوسف حتى ترتسم ابتسامة على وجهها وهي ترد بسرعه من شدة سعادتها كان كل هذا تحت نظر كل من أيهم الذي كان يغلي من الغضب ولكن يرسم البرود علي وجهه وساره التي ترقب بفضول لكي تعرف ما سر هذه السعادة وجمال الذي كان ينظر الي ايهم يعلم حق العلم أن وراء هذا البرود بركان من الغضب مهدد بالانفجار
جوان بسعاده وهي تفتح كاميرا الهاتف لكي تظهر سورة يوسف وما ان نظهر يوسف حتي ضحكت هي وتالا علي شكل يوسف فقد كان يوسف لايزل مستيقظ من النوم وكان شعره منكوش ويرتدي بيجاما لونها ازرق وهناك بعض الحبر على وجهه والأوراق في كل مكان
جوان وهي تضحك ملك يا جو ايه اللي انت عملته في نفسك ده شكلك كأنك طالع من حرب
يوسف بصوت متعب وغضب وعالي
يوسفخلص انا زهقت من كل ده انا اديلى اسبوع مش بنام عشان اقدر اوصل للحل بس مش عارف البرنامج مش راضي يشتغل حاولت بكل الطرق الي اعرفها وبرضو مش نافع ثم وضع وجهه بين يديه وهو يقول بتعب لازم اوصل للحل يا جوان لازم يشتغل اعمل ايه في المشكله دي
جوان وهي تقول بصوت حنون لكي تخفف عنهانا قلتلك يا يوسف متتعبش نفسك كل حاجه هتبقى تمام بس انت اهدء بعدين انا بعمل ايه هنا انا صح سبتك بس اقدر اشتغل من هنا برضه متقلقيش هيشتغل
يوسف براحه بعض الشيئ انتى عارفه انك الوحيدة اللي تقدري تحلي اي مشكله بكل سهوله
ضحكت جوان وهي تقول بغرور اكيد يا ابني دانا جوان المنشاوي مفيش حاجه تصعب عليا
يوسف بسخريه لا ياختي دي علي اساس ان انا الي كنت بطلع من كل مصيبك وانتي صغيره تحبي افكرك لما **رتي عربيه الاستاذ جاك وانا الي صلحتها وقطعته جوان وهي تقول
جوان بغيضايه انت مابتنساش اي حاجه خالص
يوسف بضحك لكي يغيظها لا مبنساش وخصوصا الي حاجه الي تخصك بفضل فكرها وسجلها كمان
جوان وهي تقلب عيونها بملل مشي المهم ابعتلي كل حاجه والملفات الخاصة لايف عشان ابدأ شغل عليها من النهارده ومتنساش الي قلتلك عليه مشى يا جو
يوسف وهو يقول مشى هاتي تالا عشان وحشتني اوي
تالا ببرائه ثو وحشتيني انت هتيجى امتى يا ثو علثان تقبلي ثقلتا (جو وحشتني انت هتيجي امتي يا جو عشان تجبلي شوكولاتة)
يوسف بحنان ابوي وانتي كمان يا روحي وحشتيني اوي انا هاجي قريب أجيب لك كل الي انتي عاوزة يا تالا
تالا بفرحه وهي تصفق بيدها هيييييييه ثو هيثي ثو هيثي يا ماما
جوان وهي تقبل خد تالا مشي يا قلب ماما يلا بقى كملي اكل يا تالا ثم امسكت الهادف وهي تقول يوسف خد بالك من نفسك كويس وحول تخلص عشان تنزل باسرع وقت ممكن انت فهم وبلاش تقول لماما اي حاجه عشان متقلقش علي الفاضي
يوسف بجديه متخفيش انا اخذ احتياطي كويس اوي
جوان بحنانمشي يا يوسف بس عشان خطري متتعبش نفسك انا هبدأ من النهاردة وبأذن الله كل حاجه هتبقى تمام
يوسف مشي يا قلبي خدي بالك من نفسك ومن تالا لحد مااجي سلام لااله الا الله
جوان وهي تبتسممحمد رسول الله ثم اغلقت الهاتف وهي تنظر الي تالا التي كانت تأكل امسكت كوب العصير وبدأت في شربه وهي تنظر امامها بشرود غير منتبه لتلك العيون التي تراقبها مثل عيون الصقر كانت تلك العيون هي عيون أيهم الذي كان يسمع حديث يوسف وجوان ويحاول أن يعرف ما هي نوع العلاقة التي بينهما وبدأ عقله باستنتاج أن العلاقة بينهما هي علاقة حب كان الشك يملأ قلبه ولكنه أخبر نفسه أنها ليست سوى فتاة باعت نفسها وأقسم أن لا يهتم بها أو ما تفعله
كانت في هذه الاثناء ساره تنظر في اتجاه جوان وقد علمت على الفور انها سوف تكون عائق في طريقها للحصول علي ايهم لذلك بدأت في التفكير في خطأ لكي تجعل ايهم يكرهها وفور وقوع نظرها علي تالا التي تقول اجوان ماما ارتحت قليلا فقد ظنت ان جوان متزوجه بعد ان انتهو من الطعام خرج كل من ايهم وجاسر للعمل وملك الي الجامعه وساره التي فور مغادرة ايهم رحلت هي االاخر وظلت جوان ورغد وامال في المنزل
***********
في مكان آخر
كان ايهم يجلس هو و جاسر وفهد بعد أن أمر اللواء إسماعيل باجتماع عاجل
فهد وهو يقول بقلقهو اللواء اسماعيل جمعنا ليه مهو احنا مش بنجتمع كدا الا اذا كان في مصيبة
عمر بسخريه لا متخفش اكيد مصيبه بس من النوع التقيل عشان الاسد موجود معنا
(عمر هو يكون من اصدقاء ايهم في العمل وهو يعد الضلع الربع لهم يبلغ من العمر 27 سنة وهو ذو شخصيه مرحه.. المسؤولة عن جمع المعلومات والحواسيب طيب القلب يحب مساعدة الآخرين )
دخل اللواء إسماعيل وهو يمسك في يده ملف ويقول بجدية وقد انتبه له الجميع فور دخوله
اللواء اسماعيل دي القضيه الجديده انا امرت باستدعاء كم علشان انا بثق فيكم المهمه دي من القوات العاليا محدش يعرف بيها الي احنا الخمسه بس مشي
ايهم ببرود ايه المطلوب مننا يا سياده اللواء اسماعيل عشان نعملو
اسماعيل بجدية اسمعني يا اسد المهمه دي غير اي مهمه تانيه اسمعوا كويس احنا من حوالي شهر جانا اتصال من مجهول عن عملية تهريب سلاح بس معرفناش مين هو الشخص ده كل الي عرفته ان اسم شهرته جو وهو عايش في امريكا بس هو من مصر وأنه يستخدم جهاز يخترق كل شبكات العالم حتي شبكات المافيا عشان كده كان يعرف موعد التسليم ويعرفنا بيه حولنا اننا نوصل بس مش عارفين وعرفنا كمان ان المافيا هي كمان بيدورو عليه عشان يتسمون معه علي الجهاز ده بس محدش لقيلو طريق
جاسر انت قلت انو من مصر مقدرتوش تعرفو اي حاجه عنو او عن عيلتو
اسماعيل حولنا بس ملقتش اي حاجة توصلنا إليه
ايهم طب ليه محاولتش انكم تتصوروا معه يمكن كان ينفع
اسماعيل برضو حولنا بس اخر مكالمه ليه اه
اخراج اسماعيل من الحقيبة التي معه هادف صغير وقد كانت احد المكالمات التي تم تسجيلها
المجهول الو يا سيادة اللواء اسماعيل انا عاوز اعرف ان فيه صفقه سلاح على سواحل الإسكندرية
اسماعيل انا عاوز اعرف انت مين وبتعرف كل ده اذي
المجهول مش مهم انا مين المهم انك تحاول توقف العملية دي علشان السلاح ده لو دخل البلد هتحصل كارثة
اسماعيل طب انت بتساعدنا ليه وايه اللي انت مستفيد منو
المجهولانا مش هستفاد حاجه انا بس مش عايز بلادي تضيع انا صح مش عايش فيها بس مقدرش استغني عنها مهما حصل متقلقش ان كل ماعرف موعد تسليم الصفقة هقولك علي طول بس انت لازم تمنعهم بأي ثمن
اسماعيلطب انا اعرض عليك عرض ممكن انك تديني الجهاز ده وانا ادفعلك كل اللي انت عاوز ايه رايك
المجهول انا مش عاوز فلوس انا معايه الي يكفيني وزياده بنسبه للجهاز فانا مقدرش اتصرف فيه عشان انا مش الي اخترعت انا بس بعمل اللي عليا
اسماعيل مشي يا ابني الي تشوفو انا مش هضغط عليك
المجهولوانا اوعدك اني مش تتوانى في تقديم أي مساعدة ممكن انكم تحتاجها مني
ثم اغلق الهاتف
اسماعيل وهو ينظر إلى أيهما الذي كان يفكر في هذا الشخص الغامض وفي ما قاله
فهد من صوت الي انا سمعته الشخص ده عندو 28 او 30 سنه علي الأقل وبين من لهجته انه بيعرف يتكلم عربي كويس
جاسر بس ده مش هيفيد بحاجه لازم علي الاقل نعرف اسمه أو مكان وجوده
عمراو مين هو المخترع الاصلي للجهاز ده
ايهم الشحص ده بينفذ الأوامر معنا كده ان فيه حد واره بس مين وليه مش عاوز حد يعرفو
فهد انت مجنون عاوز يعرف على نفسه عشان المافيا تقتلو
ايهم بذكاء لا مش كده انا قصدي لو كان واحد تاني كان عرض الاختراع ده علي العالم كله وكان باعوا للي يدفع اكتر بس هو اكتفى بستخدمه عشان يعرفنا مواعيد التسليم معنى كده انه مش من الناس اللي بتجري ورا الفلوس
اللواء اسماعيل احنا عرفنا ان المافيا الأمريكية الرئيس بتاعها اسمه ادوارد وهو الوحيد الي عارف معلومات عن الشخص ده وكمان عرفنا ان ادوارد ده نزل مصر قريب عشان يدور علي حد مهم
جاسر ومين بقى الواحد ده وايه علاقته ادوارد
اللواء اسماعيل وهو يوزع نظرته بين كل من ايهم وجاسر وفهد وهو يتن*د ويقول بهدوء
اسماعيل وده هو السبب الثاني اللي خلاني اختار و الواحد ده او الوحده دي تبقى جوان أحمد الشناوي
فور أن قال اسم جوان انتفض ايهم و جاسر وفهد وكانهم قد صعق بالكهرباء كانو في حاله من الصدمه وهم يوزعون نظرهم بين بعض بذهول وكان عمر الذي لم يكن افضل حال منهم كان ايهم أول من أفاق من الصدمة وقال بحده وهو ينظر الي اسماعيل
ايهم بحدهانت متاكد من الي بتقوله ده يا سياده اللواء اللي انت بتتكلم عنها دي تبقى بنت عمي وهي عايشه معانا
جاسر بغير تصديق اكيد فيه سوء تفاهم في الموضوع ايه اللي هيوصل جوان للمافيا ومش اي مافيا دي المافيا الامريكية أكبر مافيا في العالم
فهد اكيد ده تشابه في الاسماء اكيد مش جوان بنت خالي احمد
ايهم بشرود لا هيا هيا جوان انا متأكد من ده
جاسر وهو يقول بغضب انت اتجننت يا ايهم جوان مستحيل تكون الي انتو بتتكلمو عليها دي اكيد فيه غلط في الموضوع
ايهم ببرودانا مش هقول كده الا اذا كنت متاكد من الي بقولو كويس يا جاسر انت ناسي الي كانت بتقوله ان الي اسمها ريما ماتت على يد المافيا التي كان جوزها بيشتغل معاهم
فهد صح هي قالت كده بس ايه اللي هيخلي واحد ذي ادوارد يدور عليها وكمان ينزل مصر مخصوص عشانها
ايهم بهدوء هي لما قالت انها هي ويوسف اكتشفوا أن مارك بيشتغل مع المافيا تب مسألتوش نفسكم اذي قدرو يعرفو كل ده وكمان يمسكو عليه ادله
جاسر وهو يجلس في مكانه ويضع يده علي راسه يفكر في ما قاله ايهم
عمر وهو يوجه كلمة لفهد هو ايه اللي بيحصل حكاء فهد كل ما حدث مع جوان كما اخبرتهم هيا
ايهم بشرود يظهر أن وراء جوان ده حكايه طويل اوي لازم نعرفها بس من بعيد
جاسر قصدك ايه يا ايهم بل كلام ده
ايهم بجديه موجه كلمه الي جاسر وفهدانا مش عاوز اي حد يعرف بالكلام ده في البيت حتى بابا مشي ولا لاء
جاسر انت ناوي تعمل ايه يا ايام بس مهما الي انت نوي تعملو متنساش انها تبقى بنت عمك الله يرحمه
ايهم مش مهم المهم دلوقتي اننا نعرف ادوارد عاوز ايه من جوان وايه علاقتها بالجهاز ده
جاسر وعمر وفهد في صوت واحد حاضر
عادوا إلى القصر وهم يفكرون في ما سوف يحدث في الايام القادمه دخلوا إلى القصر وجدوا ما قد صدمهم فقد كانت الفتيات يقومون بل..
تابع