الفصل الخامس من
روايه
#ورده_خرساء (في يد الوحش)
بقلم
#ايه_احمد
**********
خرجت ورده من غرفه ياسين واتجهت الي غرفتها ثم اتجهت الي المرحاض وبعد قليل من الوقت خرجت واتجهت الي خذانه الملابس وارتدت بنطال اسود وعليه شميز من الون الاحمر وحجاب من الونين الاسود و الاحمر
بعد ان انتهت من ارتداء ملابسها وجدت ملك تدخل الي غرفتها وكانت ترتدي فستان يصل الي قبل ركبتها بلون الاخضر وعليه بنطال من الون الابيض وحجاب من نفس الون
اقتربت ورده من ملك ثم امسكت يدها وحركت شفتيها
ورده : مالك يا ملك انتي كويسه ابتسمت ملك وقالت بخجل
ملك : كان معاكي حق يا ورده ادم طيب اوي انا كنت خيفه منو اوي بس هو قالي انو بيحبني ثم ابتسمت بسعاده وقالت طلع بيحبني يا ورده انتي عرفه اني بحبو من واحنا صغيرين مكنتش مصدقه لما قالي انو بيحبني واتفقني اننا هنكمل مع بعض قامت ورده باحتضان ملك بسعاده فهي كانت تعلم بحب اخوها لملك وكانت تتمنا ان تكون ملك من نصيب ادم تن*دت براحه فهي الان اطمئنت علي شقيقها وملك ايضا ولان حان موعد ياسين هي تعلم ان والدتها تضمن الشر له لذلك سوف تحميه باي ثمن حتي لو دفعت حياتها ثمن لذلك
ابتعدت ملك عن وردن وقالت لها : وانتي يا وردتي عملتي ايه مع ياسين ابتسمت ورده
ورده : الحمد لله يا ملك يلا عشان ننزل اكيد هما مستنينا تحت لتومئ لها ملك ثم يتجهو الي غرفه الطعام ليجدو يحيي يجلس علي راس المائده وبجوره احمد ومن الناحيه الاخره خالد وياسين يجلس بجور احمد وادم يجلس بجور خالد نظر يحيي الي ورده وملك وقال
يحيي :كل وحده تقعد جنب جوزها يلا لتتجه ورده وتجلس بجور ياسين وكذلك فعلت ملك بعد ان انتهو من تناول الطعام نهض يحيي وهو يقول
يحيي : انا ريح مشور ورجع...."
_ شعرت ورده بانقبض في قلبها فوضعت يدها علي قلبها لحظ ياسين ذلك فاقترب منها بقلق ويقول
ياسين : مالك يا ورده في ايه حركت ورده شفتيها بمعني
ورده : حسه في حاجه هتحصل نظر لها كل من ادم وملك باستغراب
ادم : حاجه ايه يا ورده
ورده : مش عرفه امسك ياسين يد ورده وقال
ياسين : اهدء يا ورده مفيش حاجه هتحصل ثم نظر الي جده وقال يا جدي انا هطر اسافر النهارده عشان الشغل
يحيي: هتسافر مصر ولا امريكا
ياسين : لا مصرة يا جدي انا خلاص هصفي كل شغلي هناك ابتسم يحيي وقال
يحيي : ماشي يا ابني انا ماشي وخرج يحيي الي مصيره الذي ينتظره
*******
كانت ورده تشعر بل قلق ولكنها لم تراد ان تشعر احد بذلك
ياسين: انا طلبت من الخدم يجهزو الشنط وهنمشي بعد شوي اومئت له ورده ثم اتجهت الي غرفتها وبعد ان ارتدت ملابسها خرجت لتجد ادم وملك استعدو لذهاب هم ايضا
ادم : بابا انت هتيجي معناه ولا هتفضل هنا
خالد : لا يا حبيبي انا هفضل هنا انا وعمك هنقعد مع جدك شوي وبعد كده هنحصلكو
ياسين : ماشي سلام
احمد : انتبهو لطريق يا ولد اومي ياسين ثم اتجهو الي السياره ركب ياسين وادم في الامام وملك و ورده في الخلف وانطلقو الي القاهره
*********
في مكان اخر في نادي كانت تجلس اشيري مع اصدقاء السواء
رامي : اذيك يا اشيري محدش بيشوفك يعني
اشيري : عادي يا رامي بس المود بتاعي بايظ اوي
ساره : معاكي حق يا اشيري وانا كمان زهقت اوي عاوز اغير جو
عمر : ايه رايكو نروح الساحل
رامي : فكره كويسه
ساره : ايوه احنا مرحناش من زمان
اشيري : انا مش عرفه هقدر اروح ولا لاء
ساره : لاء يا اشيري بليززز تعالي معانه هنستمتع اوي
عمر : ايوه يا اشيري
اشيري : أوكي امتي بقي
رامي : ايه ريكم نروح النهارد بليل
عمر : لا خليها بكره الصبح
ساره : ايوه عشان نجهز نفسنا
رامي : اتفقنا
*********
وصل ادم وياسين الي قصر العائله بعد عده ساعت نزل ادم وهو يمسك يد ملك ودخلو الي القصر اما ياسين الذي اتجه الي ورده التي كاعدتها نامت ابتسم عندما رائها تنام مثل الاطفال اتجه لها وقام بحملها ثم اتجه الي غرفتها ، وضعها علي السرير برفق وغطها جيدا ثم نظر حوله فهو اول مره يراء فيها غرفه ورده
ابتسم ياسين عندما راي تلك الرسومات الكرتونيه التي كانت تملئ الغرفه والالعب المحش*ه علي الارض خرج من الغرفه واتجه الي غرفته بعد ان سال عنها الخادمه
عند ادم وملك فقد اتجهو الي غرفه ادم التي كانت جميله جدا وقد اعجبت بها ملك كثيرا ، كانت ملك تنظر الي الغرفه باعجاب وهي تلتفت حولها الي ان وقعت عينها علي صوره بجور السرير امسكت ملك بصوره وكانت صوره لورده وادم مع بعض وهم يضحكو ابتسمت ولكنها شهقت عندما شعرت باحد ما يحتضنها من الخلف التفتت لتجد ادم يبتسم لها وهو يقول
ادم : عجبتك الاوضه يا ملاكي احمرت خدود ملك وقالت بخفوت
ملك : ايوه حلو اوي ابتسم ادم ثم قبل خدها المحمر وقال
ادم : يالهوي علي العسل صبرني يا رب احمر وجه ملك بل كامل ليقول ادم بحب يلا روحي غيري هدومك الحمام هناك واشر لها علي باب المرحاض اتجهت ملك الي حقيبتها واخرجت منعا ملابس نوم ثم اتجهت الي المرحاض وبعد قليل خرجت ملك وكانت ترتدي منامة وردية تصل الي بعد ركبتها
كانت ملك تنظر الي الارض باحرج منه فهي لم تعتد علي ان يرها احد بهذه الملابس سو اخوها و والدها اقترب منها ادم وهو يبتسم علي تلك الطفله التي تزوجها امسك ادم بيدها ثم شدها نحوه وهو يحتضنها بحنان وقال
ادم : مالك يا ملاكي بتبصي لارض كده ليه اغمضت ملك عينها وهي تدفن وجهها في ص*ر ادم لتشعر بذلك الدفئ فقالت بدون وعي
ملك : حضنك دفي اوي يا ادم قبل ادم راسها وهو يذيد من حضنها له وقال بصوت حنون
ادم : الحضن ده لكي انتي بس يا قلب ادم رفعت ملك راسها من حضنه وهي تنظر له بحب لينحني ادم نحوها وهو يقبل خدها بحب ورقه كانت ملك تغمض عينها ابتسم ادم قبل راسها ثم اتجه بها الي السرير ثم احتضنها بقوه وقال
ادم : نامي يا روحي عشان تعب السفر لتومي ملك ثم تذهب في نوم عميق في حضن ادم الذي ظل ينظر لها بحب وبعد قليل من الوقت ذهب في نوم عميق
**********
عند ياسين الذي بعد ان اتجه الي غرفته بدل ملابسه الي بنطال قطني وتي شيرت اسود الون ثم اتجه الي غرفه ورده ليسمع انينها فدخل بسرعه وهو ينظر لها بقلق ليجدها تتعرق وهي تتحرك في السرير بقوه وتبكي فعلم انها تحلم اقترب منها واحتضنها بقوه ويقول
ياسين : هشش اهدء يا حببتي انا هنا يا ورده اهدء مفيش حد يقدر يذيكي وانا معاكي اهدء يا روحي ظل يمسح علي ظهرها الي ان هدات لينظر لها فوجدها تحاول فتح عينها وضع يده علي خدها وهو يمسح عليه بحنان ولطف
اما ورده التي فتحت عينها لتجد ياسين يحتضنها فتذكرت ذلك الكابوس لتنزل تلك الدموع من عينها وتبكي ب**ت وتدفن نفسها في حضن ياسين الذي بدلها الحضن وهو يشعر بل الم في قلبه وهو يرها تبكي ولا يستطيع فعل شي يتمني ان يعلم ما تخبئ ، شعر بارتجاف جسد ورده ليذيد من ضمها
ياسين : مالك يا عمري قوليلي في ايه عشان خطري ريحيني قوليلي يا ورده يمكن اقدر اساعدك عارف انك مخبيه خاجه عني نفت ورده براسها ب لاء فهي لا تستطيع ان تقول له ان والدته هي السبب في موت امه سوف يكرها لقد وعدت جدها انها لن تقول لاحد علي ما حدث حتي تحافظ علي العائله من التفكك
رفعت راسها من حضنه وهي تنظر له ليمسح ياسين تلك الدموع من علي خدها امسكت ورده دفترها وكتبت
ورده : انا كويسه ده حلم وحش بس نظر لها ياسين فهو يعلم انها تخفي شي تن*د بتعب ثم اعادها لتستلقي علي السرير ونام بجورها وسحبها الي حضنه بقوه وهو يدفنها في حضنه وقال
ياسين : ماشي يا ورده في الاخر هعرف في ايه بس افتكري اني موجود جنبك ديما يلا نامي دفنت ورده نفسها في حضن ياسين ونامت مره اخره ولكن هذا المره كانت تشعر بل امان والدفئ
*********
عند يحيي فبعد ان قابل مازن وقال له كل ما سمعه
يحيي: يعني هي عاوزه تجوز اشيري لياسين
مازن : ايو يا جدي هي عاوز تعمل كده عشان تاخد الثروه بتاع ياسين ليها
يحيي: كنت عارف انها هتعمل الحركه دي
مازن : هتعمل ايه يا جدي
يحيي: هي متقدرش تعمل كده يا مازن لان ياسين اتجوز ورده وادم اتجوز ملك يعني مقدمهاش حل
مازن : معاك حق بس برضو لازم نخد حذرنا منها كويس يا جدي تن*د يحيي بتعب ثم اخرج من جيبه ظروف وقال
يحيي: اسمعني يا مازن انتي الوحيد الي اقدر اثق فيه اسمعني كويس الظروف دي تسلمها لياسين لو حصلي حاجه انت فاهم اوعي تنسي يا مازن انت الوحيد الي عارف الي حصل زمان خليك جنب ورده اوعي تسيبها يا مازن انا بعتبرك ابني امسك مازن يد يحيي وهو يقول بقلق
مازن : انت بتقول كده ليه يا جدي ربنا يخليك لينا ابتسم يحيي ثم اخرج ملف واعطاه لمازن وقال
يحيي : الملف ده في عقود ارض ومستشفي محدش يعرف بيها انا كتبتها باسمك من زمان اوي ده حقق يا ابني ربنا يشهد عليه اني حبيتك ذي احفادي نزلت
تلك الدموع من عين مازن وهو يقول
مازن : انا مش عاوز حاجه كفايه انك اعتبرتني في مقام احفادك ده شرف ليه ليض*ب يحيي راس مازن ثم يحتضنه ويقول
يحيي : بتقول ايه ياض اوي تفتكر اني بد*ك ده عشان الي عملتو معايه انا اصلان كتب الحجات دي باسمك من وانت عندك ٢٠ سنه يا ع**ط يلا خد الحاجه دي وامشي لينهض مازن يخذ الملف والظروف ويخرج من المبني اما يحيي الذي اخرج الهاتف واتصل باحد ما
يحيي : الو انتي عامل ايه
الشخص : الحمد لله
يحيي : اسمعيني كويس لو حصل حاجه خليكي معاها اوعي تسبيها مهما حصل انا فتحت حساب في البنك باسمك اصرفي منو لحد ما ييجي الوقت المناسب
الشخص : في ايه يا يحيي بيه ربنا يخليك لينا
يحيي : الاعمار بيد الله يا ... اهم حاجه انتبهي عليها كويس اوي حد يلقيها انا مقولتش لحد عنها حتي مازن عشان كده انتبهي عليها كويس
الشخص : حاضر يا بيه انتبه لنفسك
يحيي : مع السلامه اغلق الهاتف مع تلك المراء ثم نظر امامه بشرود وقال
اسف يا ورده شكلي مش هقدر اكمل معاكي ثم نهض ونزل ليركب سيارته وامر السائق بل اتجه الي قصر الخاص به وفي اثناء اتجه الي القصر ظهرت امامه سياره سوداء وقامت بدفع سياره يحيي عده مرات لتسقط السياره من علي الطريق وتتقلب ثم تختفي تلك السياره السوداء بعد قليل من الوقت اجتمع الناس واخرجو السائق الذي فارق الحياه اما يحيي الذي كان قلبه ينبض بضعف شديد اتجهو به الي المستشفي بسرعه
في هذه الاثناء كانت ورده تجلس مع ملك وادم وياسين وهم يتحدثون الي ان رن هاتف ورده التي امسكت الهاتف لتصدم عندما وجدت المتصل هو مازن وعندما وضعت الهاتف علي اذنها لتسمع صوت مازن البكي وهو يخبرها بوفاه يحيي بعد وصوله الي المستشفي وقع الخبر علي ورده كل صعق صقت الهاتف من يدها وهي تنظر امامها بصدمه ودموعها تنزل لينهضو بفزع
ياسين : ورده مالك يا حببتي ايه الي حصل لم ترد عليه اما ادم الذي امسك الهاتف وعندما سمع الخبر من مازن الذي بعد ان اخبره باسم المستشفي اغلق الهاتف صرخ ادم وهو يمنع دموعه من النزول بقوه بقوه
ياسين : في ليه يا ادم ايه الي حصل
ادم : جدنا يا ياسين جدي عمل حدثه ومات جدي مات ما ان سمعت ملك ذلك حتي اغمي عليها ليسرع نحوها ادم وهو يحتضنها اما ياسين الذي نظر الي ورده ليجدها تنظر امامها بصدمه لا تتحرك فقت تنظر امامها
اقترب منها ياسين وهو يمسك وجهها بيت يديه
ياسين : ورده مالك يا حبيتي مالك ورده متعمليش كده في نفسك ورده ردي عليه طب عيطي اعملي اي حاجه لم ترد عليه ليحتضنها بقوه وتنزل تلك الدموع من عينه
**********
كان خالد واحمد يقومون باجرات الدفن كان خالد يبكي علي والده اما احمد الذي تماسك من اجل اخوه واولده عاد ادم وملك وياسين و ورده التي كانت لا تزل علي حلتها توجهو الي قصر الجديد ليقفو في عزاء جدهم
في مكان اخر كان مازن ينظر الي الجنازه ويبكي بحرقه علي جده ويقول
مازن : ولله لخد حقق يا جدي هدفعهم اتمن ثم غادر المكان
************
الي القاء في الفصل القادم
ايه أحمد