الفصل السادس
من روايه
#وردة_خرساء_(في يد الوحش)
بقلم
#ايه_احمد
************
مر اسبوع علي وفاه يحيي
كانت وردهء تجلس في غرفتها فهي لم تخرج منها منذ ان سمعت خبر وفاه جدها سندها في الحياه فهو الوحيد الذي كان يعلم ما بدخلها
دخل ياسين الي الغرفه فوجدها كما هي كانت شاحبه الوجه وتنظر الي الفرغ تن*د بتعب فهي علي هذه الحال منذ اسبوع فعل كي شي لكي يجعلها تخرج من ما هي فيه ولكن لم يستطع اقترب منها ثم جلس بجورها وامسك يدها بحنان وقال
ياسين : هتفضلي كده لحد امتي يا ورده خلص هو راح في مكان احسنا ادعيلو برحمه يا حببتي منقدرش نعمل غير كده....
نزلت تلك الدموع من عينها وبكت بوجع وتضع يدها علي راسها وتشهق بقوه احتضنها ياسين بقوه وهو يمسح علي راسها بحنان الي ان شعر بانتظام انفسها فابعدها بهدوء ثم وضع راسها علي الوساده وقام بتغطيتها وقبل راسها ثم خرج من الغرفه
اما ملك التي كانت تجلس في حضن ادم وهو يقبل راسها فمذ ان توفي يحيي لم يتركها وحدها رفعت وجهها من حضن ادم وقالت
ملك : يا ادم انا خيفي اوي علي ورده دي مخرجتش من الاوضه من اسبوع تن*د ادم بتعب وقال
ادم : مش عارف اعمل ايه يا ملاكي انتي عرفه ان ورده وجدي كان بينهم علاقه قويه اوي هو الوحيد الي عارف كل حاجه عن ورده احيان كنت بحس اني فيه حاجه هي مخبيها عن الكل والوحيد الي عرفها هو جدي بس معرفش ايه هيا
ملك : بس ده غلط عليها يا ادم لازم تتكلم معها او حاول تخرجها من الاوضه ابتسم ادم وقبل راسها وقال
ادم : حاضر يا حببتي يلا قومي عشان ناكل لتومئ له ملك سمع صوت الباب فنهض وفتح الباب فوجد ياسين وعلامات الجديه علي وجه
ياسين : هات ملك وتعاله علي المكتب بسرعه ثم رحل
ادم : خير في ايه ثم التفت الي ملك وقال يلا يا حببتي
ملك : في ايه يا ادم
ادم : مش عارف عند ياسين اتجه الي غرفته فوجد ورده نائمه بعمق اقترب منها ثم وضع يده علي خدها وهو يربط عليه بلطف
ياسين : ورده قومي يا حببتي فتحت ورده عينها بنعاس وهي تنظر له بنوم فقال يلا لازم تنزلي بسرعه لتفتح عينها وتنهض وهي تنظر له فقال
.." متخفيش هتعرفي لما ننزل اومئت له ثم اتجهت الي المرحاض وبعد قليل من الوقت خرجت وهي ترتدي بنطال اسود وعليه قميص اسود الون وحجاب من نفس الون ثم اتجهت الي المكتب لتجد احمد وخالد وادم وملك وياسين يجلسون معا فاتجهت الي احد الكرسي وجلست عليه
ادم : في ايه يا ياسين فتح ياسين درج المكتب واخرج منه ضرف كبير ثم فتحه ليجد رساله ومعها ست رسائل فامسك ياسين الرساله وقال
ياسين : دي وصيه جدي ثم قال
السلام عليكو
لما تقرو الرساله دي هكون انا عند الي خلقني هتلقو ٦ رسايل كل واحد هياخد الرساله بتعتو وينفذ الي فيها انا عملت كل الي عليه وربنا عالم انا عملت ايه عشان تفضل العيله متماسكه ورده انا اسف يا بنتي عشان مش هقدر اكون معاكي في الي جي بس انا متاكد انك هتكوني قويه ذي ما كنتي طول السنين دي عاوزك تعرفي ان ربنا مش بيسيب حق حد وحقق هتخديه خلي بالك من نفسك وانت يا ياسين انا وثق فيك حافظ عليها وعلي العيله وانت يا ادم ملك امانه في رقبتك ووصيتي ليكو حفظو علي اسم الحديدي مهما حصل اوعو تسمحو لحد يدخل بينتكو وافتكر ديما انكو ايد وحده اخوات قبل ما تكونو ولد عم .
فتح ياسين واعطي كل واحد رسالته كانت رساله ورده الوحيده التي كانت بلون مختلف اخذت ورده الرساله وخرجت من المكتب اما ادم وملك فقد اخذو الرسائل واتجهو الي غرفتهم
عند ياسين الذي امسك الرساله وفتحها وهو يقراء ما فيها
ياسين انا امنتك علي رده عاوزك مهما حصل ومهما عرفت خليك جنبها انا مقدرتش احميها يا ابني بس انت تقدر عوزك تعرف ان ورده مستحمله حمل محدش يقدر يستحملو وهييجي اليوم الي تعرف فيه ايه هو السر الي انا و ورده مخببنو بس لحد ما ييجي الوقت ده توعوي انك تحميها
نظر ياسين امامه بشرود وهو يفكر في ما كان يعنيه هو يعلم ان هناك ما تخفيه ورده ولكن ما هو ولما جده هو الوحيد الذي يعرف هذا السر
عند ورده التي خرجت من القصر واخذت معها وصيه جدها واتجهت الي المقبره ثم جلسو امام قبر جدها وفتحت الرساله
ورده يا حببتي انا اسف كان بودي اكون معاكي بس عمري كده انا عاوزك تكوني قويه وتتحملي انا متاكد انك هتلقي حل لكل الي بيحصل ده متسبيش ياسين مهما حصل في حاجه انا خبيتها عند وانا اسف عشان خليتك تشيلي حمل ذي ده بس الي لازم تعرفيه ان هفضل معاكي علي طول هتلقي في الظرف بتاعك شريط فيه تسجيل صوت لسماح وسليم علي كل الي عملوه ، وفيه ملف انا سبتو مع مازن يثبت ان سليم بيشتغل مع المافيا وتخريس الاسلحه انتبهي لنفسك يا بنتي سلام
اغلقت الرساله وهي تبكي بقوه وتحتضن تلك الرساله وهي تقول ( طبعا الكل عارف ان ورده خرسه يعني هي دلوقتي بتحرك شفيفها )
ورده : ليه يا رب ليه بيحصل معايه ده عمري ما اذيت حد ولا جيت علي حد عشان يحصل معايه كده يارب صبرني انا مبقتش قدره خلاص تعبت ولله تعبت من كل ده يرتني مت وخلصت من العذاب ده
ظلت تبكي الي ان نامت مكانها
عند ياسين الذي خرج بسرعه من القصر عندما لم يجد ورده في غرفتها اول مكان فكر فيه هو قبر جده ليتجه له بسرعه
دخل ياسين الي المقبره ليجد ورده تحتضن جسدها وهي تنام علي الارض امام قبر جدها اقترب منها بسرعه وحملها ولكنه لحظ تلك الورقه التي في حضنها فامسك بها ثم اتجه الي السياره ثم جلس وجعل ورده تجلس في حضنه وهو يضع راسها علي ص*ره ثم امسك الرساله وبداء في قراتها ليصدم ياسين واعاد قراتها مره اخره ليقول في نفسه
ياسين : مستحيل سماح مرات عمي لسه عيشه ومين سليم ده ثم نظر الي ورده وقال ايه الي انتي شيله في قلبك يا ورده يا ترء في ايه تاني بس مهما حصل هفضل جنبك يا حببتي ثم قبل راسها وعاد الي القصر بعد ان قام بتمزيق الرساله فتح ياسين باب السياره ونزل وهو يحمل ورده ثم اتجه الي غرفته و وضعها علي السرير بعد ان فك لها حجابها وقبل راسها و اتجه الي مكتب واتصل باحد ما
********،**
في مكان اخر كانت تجلس سماح وهي في غاله السعاده فهي تخلصت من يحيي وهو كان اقوة عقبه امامها
سماح : خلصنا من يحيي كده مش فاضل غير ورده بس وبعد كده ثروه عيله الجديدي هتكون ليه
*********
عند ادم وملك فقد خرجت ملك من المرحاض وكانت ترتدي ملابس نوم

جلست علي السرير وهي تسرح شعرها لتجد من يمسك يدها ويخذ منها الفرشه التفتت لتجد ادم يجلس خلها وهو يبتسم ثم بداء في تمشيط شعرها وبعد ان انتها ابعد شعرها وقبل عنقها برقه لتسير تيار كهربي في جسد ملك التي اغمضت عينها ابتسم ادم ثم جعلها تلتفت له وهو يلف يده حول خصرها ويشدها نحوه ليخذ في حضنه ويقبل جبينها بحنان..ابتعد عنها وقال
ادم "عمل ايه يا حببتي..."
ملك : الحمد لله انا كويسه..." ابتسم ادم واخذها الي السرير ونام بجورها وهو يحتضنها
ادم : نامي يا روحي يلا فدفنت ملك وجهها في عنق ادم وتنام برحه فهو اصبح امنها منذ ان كتبت علي اسم
*******،*
عند ورده التي استيقظت لتجد نفسها في حضن ياسين الذي كان يلف يده حول خصرها ويضع راسه في عنقها وينام بعمق ظلت تنظر له ثم رفعت يدها ووضعتها علي خده وهي تحركها برقه شعر بها ياسين ولكنه لم يتحرك قبلت خده ثم عادت لنوم مره اخره
فتح ياسين عينه ونظر لها بهدوء وقال في نفسه
ياسين : هعرف كل حاجه يا وردتي مش هسمح لحد يقرب منك انها ياسين كلامه ثم قبل راسها بحب وعاد لنوم
مر شهر كامل
كان الجميع يجلس في قصر الحديدي في القاهر فبعد ان انهو مرسم الدفن عادو الي القاهره
احمد : انتو نويين تعملو الفرح امتي يا ولد
خالد : احمد معاه حق لازم تعملو الفرح عشان الكل يعرف اتاخرا اوي
ادم : انا ان كان عليه ممكن نعملو بكره ثم نظر الي ملك بخبث لتخفض نظرها وقد احمر وجهها بخجل ليضحك عليها ادم وخالد واحمد
خالد : وانت يا ياسين
ياسين : هنعملو الاسبوع الجي عشان البنات تلحق تجهز نفسها
احمد : ماشي يا ولد الفرح الاسبوع الجي كانت ورده تنظر امامها بشرود فقال لها خالد بعد ان لحظ شرودها
خالد: وانتي ايه رايك يا ورده لتنظر له ورده بجمود وكتبت
ورده : موفقه ثم نهضت وخرجت من الغرفه تحت نظر الجميع كان ياسين هو الوحيد الذي يعلم ما بها لينهض ويتجه الي غرفته
دخل ياسين الي الغرفه ليصدم عندما وجدها تجلس في زويه الغرفه وتبكي بقوه وهي ترتجف ليتجه لها بسرعه ثم احتضنها وقال بقلق
ياسين : مالك يا حببتي في ايه يا ورده حرام عليكي الي انتي بتعمليه ده قوليلي مالك....
لم تتكلم بل امسكت بملابسه بقوه وهي تبكي ظل ياسين يمسح علي ظهرها الي ان هدات ثم حملها واتجه الي السرير وجلس وهي في حضنه ولف يده حول خصرها ويده الاخره علي راسها بعد قليل من الوقت ابعد وجهها عنه وهو يقول
ياسين : ها مش هتقوليلي مالك فامسكت ورده دفترها وكتبت
ورده : مش هقدر اقولك
ياسين وهو يمسك وجهها بين يديه : ليه يا وردتي في ايه ادمعت عينها وكتبت
ورده : مش هقدر اقولك يا ياسين بس هييجي يوم وتعرف فيه كل حاجه بس متسبنيش وقتها . توقفت عن الكتابه وبكت بقوه ليحتضنها بقوه وهو يقبل راسها
ياسين : مش هسيبك يا قلب ياسين وعد مني مش هسيبك مهما حصل
*********
عند ادم وملك كانت تجلس بملل وهي تلعب في هاتفها لتجد ادم يقترب منها ثم طبع قبله علي شفتيها برقه لتشهق ملك وتبتعد وقالت بخجل
ملك : انت قليل الادب يا ادم لينظر لها ادم بدهشه
ادم : انا قليل الادب وهو انا عملت حاجه
ملك بغيظ : ايه عملت بستني يا ادم اقترب منها ادم بخبث
ادم : عادي يا حياتي بعد الفرح هعمل اكتر من كده وهوريكي قله الادب الحقيقيه لتشهق بقوه
ملك: اطلع بره يا ادم اقترب منها اكثر ثم امسك يدها وشدها لقوه لتسقط فوقه وهو يلف يده حول خصرها
حاولت النهوض ولكنها لم تستطع لتقول
" يا ادم ابعد بقي
ادم : لا
ملك : بليززز يا ادم ابعد
ادم : لا برضو لتنظر له ملك وهي توسع عينها لتصبح مثل القطه الصغيره كان شكلها لطيف جدا
ضيق ادم عينه وقال
هو انتي كده فكر انك ممكن تغيري راي احب اعرفك بعد الوش ده مش هسيبك الي بشرط
ملك : انا موفقه
ادم بمكر : بوسيني لتصدم ملك وهي تنظر له وكنه كائن فضائي ثم قالت بصوت علي
ملك : مش هيحصل
ادم بلا مبله : عادي خليكي كده انا بنسبلي مستمتع لتنظر له ملك ثم تن*دت بياس ثم اقتربت منه وقبلت خده بسرعه
ادم بغيظ : نعم يختي ابن اختك انا ولا ايه
ملك : ايه مش انتي قولتلي ابوسك وانا بوستك
ادم : لا مش كده انا هوريكي اذي ثم وضع يده خلف راسها وشدها نحوه بقوه وقبلها بشغف وهو يذيد من ضمها نحوه ظل علي هذا الوضع الي ان شعر بها تحتاج الي التنفس فابتعد عنها ليجدها تتنفس بقوه
ادم بصوت اجش : كده يا قلب ادم خبئت وجهها في عنقه وهي تض*ب بيدها الصغيره علي ص*ره فقهقه عليها باستمتاع
ادم : خلاص بعد اسبوع هتكوني ليه لوحدي يا ملاكي
****،*****
الي القاء في الفصل القادم
م
ع السلامه
ايه احمد