الفصل الرابع

2660 Words
الفصل الربع من #وردة خرساء (في يد الوحش) بقلم #ايه احمد ********** في صباح اليوم التالي استيقظ الجميع في غرفه ورده التي استيقظت وهي تشعر باحد ما يحتضنها لتنظر امامها فتجد ادم يحتضنها بحنان لتبتسم بالم وتقبل راسه ثم وخرجت من حضنه واتجهت الي المرحاض وبدلت ملابسها وادت فرضها ثم خرجت وهي ترتدي فستان جميل عبره عن قطعتين بلوزه بيضاء ومن الاسفل جيبه من الون الاصغر المورد بورود سوداء وحجاب بلون الاصفر ننزلت ورده الي الاسفل ولم تنتبه الي ذلك الذي ينظر لها بحب فقد كان ياسين يخرج من غرفته ليرها وهي تنزل الي الاسفل كانت جميله جدا في الأسفل كان الجميع يجلس بهدواء وما ان دخلت ورده حتي اتجهت لها ملك وهي تحتضنها ملك : انتي كويسه يا ورده ورده : ايوه الحمد لله خالد : ايه الي حصل يا حببتي لو انتي رافضه الموضوع الزواج عادي محدش هيجبرك ليسمعو صوت يحيي الذي قال يحيي: ومين قال انها مش موفقه ورده وفقت المأذون جي في الطريق ثم نظر يحيي الي ملك وقال وانتي كمان يا ملك هتتجوزي ادم انهارده اده اخر كلام..." نظرت ملك الي الارض ثم خرجت من الغرفه بسرعه ولكنها اصتدمت بأحد ما كان ادم متجه الي الاسفل ولكنه وجد من بصدمه بقوه وقبل أن تقع ملك امسك بها من خصرها وهو يسعدها نظرت له ملك فوجد عينها مليئه بدموع ادم: مالك يا ملك ابتعدت عنه بسرعه وقد احمر وجهها من الخجل ابتسم ادم عندما اري وجهها المحمر اتجهت ملك بسرعه الي غرفتها دخل ادم الي غرفه الجلوس ليجد الجميع ما عده ملك ولكنه لحظ نظرات خالد واحمد لجده ادم : في ايه يا جماعه يحيي : ادم انهارده كتب كتابك انت وملك وياسين و ورده المأذون جي بعد ساعه يلا جهزو نفسكو ثم خرج من الغرفه لينظر ادم الي ياسين ويقول ادم : الي بيقولو جدي ده صح انت وفقت يا ياسين ياسين بهدواء : ايه يا ادم انا وفقت يلا عشان نلحق نجهز نفسنا ثم خرج من الغرفه اما ورده التي كانت تنظر الي الفراغ ثم نهضت واتجهت الي غرفه ملك فوجدها تجلس علي السرير وهي تبكي بقوه اغلقت الباب ثم اقتربت من ملك وهي تكتب ورده : مالك بتعيطي له يا حببتي ملك بصوت باكي: انا مش عاوز اعمل كده يا ورده ليه جدي مش عاوز يفهم ورده : ليه يا ملك هو ادم عمل حاجه زعلتك ملك ببكاء: لا بس انا مش عاوز اتجوز بطريقه دي يا ورده ورده : اسمعي يا ملك عرف ان الموضوع صعب بس لزم تعرفي ان ده هو الحل الوحيد بكره تعرفي ان ده كان الصح انا بقولك كده مش عشان ادم اخويه لا انا بقولك كده عشان خيفه عليكي ادي لنفسك فرصه ماشي ملك : حاضر يا ورده ابتسمت ورده وكتبت ورده : يلا بقي عشان نلبس بعد مرور الوقت اتي الماذون ليصعد كل من احمد وخالد ليحضرو الفتيات طرق خالد باب غرفه ملك لتفتح له ملك فيصدم من تلك الحوريه التي امامه اما ورده التي كانت غايه في الجمال خالد : ايه الحلوه دي يا بنات يبخت ادم وياسين بيكو احمد : معاك حق يا خالد دول قمرات تصدقو انتو خساره في الشحوطه الي تحت دول ضحكت كل من ملك و ورده كانت ورده ترتدي فستان جميل من الون البيج وبه ورود من الون الموف صغيره وتضع حجاب من الون الموف وعليه تاج صغير وميك اب هادء جدا اما ملك التي كانت ترتدي فستان من الون الكشميري مورد من علي الص*ر حتي الوسط وبه حزام ستان من نفس الون علي شكل فيونكه.......وحجاب من نفس لون الفستان كانت جميله جدا مع ميك اب هداء امسك خالد يد ورده ونزل الي الاسفل وفعل احمد نفس الشي مع ملك اما في الاسفل كان ادم وياسين ينتظرون الفتيات بفارغ الصبر وكانو في غايه الوسمه فقد كان ادم يرتدي بدله سوداء وقميص ابيض الون وربطه عنق من الون الاسود اما ياسين الذي كان يرتدي بدله بلون الاسود القاتم وعليها قميص اسود ولا يضع ربطه عنق صدم كل من ادم وياسين عندما رأو ورده وملك دخلو الي الغرفه وبعد قليل من الوقت اعلان الماذون عن تتمه الزواج لتصبح ملك زوجه ادم زوجه الثعلب اما ورده التي اصبحت زوجة الوحش نظر يحيي لهم وهو يشعر بل ارتياح الان فهو قد اطمئن قلبه علي ورده وملك امسك ادم يد ملك التي كانت ترتجف لحظ ادم ارتجفها لينظر لها بحب وحنان وهو يحاول ان يبث لها بعض الامان ادم : بعد اذنك يا جدي ممكن اخد ملك شوي علي انفرض يحيي : ماشي يا ابني دي بقت مرتك ليومي له ادم ثم يخرج من الغرفه اما ياسين الذي لم يطلب الاذن من احد بل امسك بيد ورده وخرج من الغرفه واتجه الي غرفته ****،****** في مكان اخر سماح بغضب : يعني ايه اتجوزو اذي ده يحصل مستحيل سليم :ده الي حصل انا كنت عارف ان يحيي مش هيسكت وهيعمل حاجه سماح : يحيي لازم يموت هو الوحيد الي ممكن يسبب خطر علينا هو و وردة سليم : معاكي حق حانت نهيتك يا يحيي ****،****، في غرفه ادم كانت ملك تجلس علي السرير وهي ترتجف من الخوف وعينها مليئه بدموع اقترب منها ادم بهدواء ثم جلس بجورها ابتعدات ملك عنه ليتن*د ادم ثم ينهض من مكانه واقترب منها وامسك يدها ثم شدها لتنهض من علي السرير ثم جلس هو وجعلها تجلس في حضنه ولف يده حول خصرها بتملك نظرت له ملك بصدمه فقال ادم بحنان : قليلي بقي يا ملك في ايه مالك بكت ملك وهي تضع يدها علي عينها احتضنها ادم بقوه وهو يمسح علي ظهرها برقه وهو يحاول ان يهدائها وبعد قليل من الوقت قال ادم ....عارف نك مكنتيش عوزاني بس انا ..انا بحبك يمكن الموضوع غريب شوي فا انتي مااتعملتيش معايو قبل كده بس انا بحبك من وانتي صغيره وانا بحبك بس بعد الي حصل وعمي خدك مني وسافر مبقتش اشوفك انا لسه فكره لما كنتي صغيره وبدفيرتين وبتجري عليه وتقولي انا بحبك يا ادم كان قلبي بينبض اوي لما افتكر انك كنتي بتحبيني كنت بستغل اي فرصه عشان اسافر امريكا واشوفك... بصي يا ملك انا مش هجبرك علي الجوازه دي او علي انك تحبيني بس عاوز منك تديني فرصه وتدي لنفسك فرصه وانا اوعدك انك مش هتندمي ابدا _كانت ملك تسمع ما يقوله ادم وهي تنظر له بستغراب وضياع ، هل يحبها حقا هل تحقق حلمها فهي تحبه منذ ان كانت طفله ، ولكن بعده عنها جعلها تدفن ذلك الشعور ، وايضا ما قاله لها جعلها تحزن منه كثيرا ، ولكن الان هو اعترف بحب لها وهذا يعني ان حلمها تحقق اخيرا ، نظرت له ملك بخجل و اومئت براسها لتتسع ابتسامه ادم وقبلها علي جبينها وخدها بحب ابتعد عنها ونظر لها ليجدها محمره من الخجل ليقهقه عليها ثم يحتضنها ويهمس لها بحب ادم :بحبك يا ملاكي *******، عند ياسين و ورده بعد ان دخلو الي غرفه ياسين نظرت ورده الياسين اما هو فاقترب منها بهدواء ثم امسك يدها وسحبها خلفه وجعلها تجلس علي السرير ثم قال ياسين : دلوقتي انا عاوز اعرف كل حاجه وايه هو السبب الي يخلي جدي يخد قرر زوجنا بشكل ده انا عارف ان فيه حاجه وانتي الوحيده الي عرفها لتنظر له ورده بخوف ولم تتكلم بل نظرت الي الارض تن*د ياسين ثم اتجه لها وجلس بجورها وامسك يدها بحنان وقال ياسين : اسمعي يا ورده عارف انك خيفه من حاجه بس انا دلوقتي جوزك يا ورده و وجبي اني احميكي واحفظ عليكي بس انتي لازم تقوليلي ايه الي بيحصل ايه هو أسر الي مخليكي ومخلي جدي في الحاله دي ...... امتلئت عينها بدموع ثم بدات في البكاء كانت ورده تشعر بل عجز الخجل ماذا سوف تقول له هل تقول ان امها كانت سبب في موت امه ام تقول ان امها تحب اخ زوجها او تقول انها سبب في عدم قدرتها علي التكلم كانت تبكي بحرقه علي ما هي فيه شعر ياسين بل الم عندما راء تلك الدموع التي تنزل من عينها ولم يجد امامه سواء ان يحتضنها بقوة ويمسح علي ظهرها بحنان ويهمس لها حتي هدات رفع وجهها من حضنه وقال ياسين : خلاص يا ورده مش عوزك تقولي حاجه مش هضغط عليكي بس عوزك تعرفي اني معاكي علي طول وقت ما تحبي تتكلمي انا موجود اومئت ورده براسها مسح لها ياسين تلك الدموع من علي خدها ثم قبل راسها وقال كفيه عياط بقي ابتسمت له ورده بخجل وقد احمرت خدودها بطريقه لطيفه فلم يتمالك ياسين نفسه ومال عليها وقبلها بقوه علي ثغرها ابتعد عنها ياسين الي عندما شعر بها تحتاج الي التنفس نظر لها ليجد وجهها محمر بل كامل ليبتسم ياسين عليها فتدفن ورده وجهها في حضنه بقوه فبدلها الحضن وهو يمسح علي ظهرها الي ان شعر بانتظام انفسها فعلم انها نامت ليقوم بوضعها علي السرير برفق وجلس بجورها وقام بنزع عنها حجبها لينسدل شعرها الاسود علي وجهها وعلي الوساده مسح ياسين بيده علي شعرها اناعم وقال بصوت خافت ياسين : ايه الي انت مخبيه عليه يا ورده وليه بتكرهي امك انا لازم اعرف الي بيحصل ثم لمعت عينه بشرسه عندما تذكر ما قاله له جده بس وقسم بل لله الي هيفكر يقرب منك هقتلو انتي بقيتي بتعتي انا بقيتي وردتي ********* في الاسفل كان خالد واحمد ويحيي يجلسون بهدواء لينهض يحيي ويقول يحيي: يلا كل واحد علي اوضتو ومش عاوز كلام في الموضوع ده تاني ثم خرج من الغرفه لينظر احمد الي خالد احمد : بقينا نسايب يا خالد ليبتسم خالد ويقول خالد : ايوه يا احمد بس انا قلقان علي ورده عارف ان ادم هادي ويقدر يحتوي ملك بس ياسين مختلف يا احمد ياسين شديد اوي و ورده حساسه خايف وضعها يأثر عليه هو رجل اعمال مستحيل يطلع يقول ان مراتو خرسه يا احمد احمد بغضب : ايه الي انتي بتقولو ده يا خالد صح ياسين شديد بس هو من جوه طيب اوي وحنين وبنسبه لناس فده شرف لينا اننا نقول ان ورده مرات ابني وضع ورده ميعبهاش يا خالد انت فاهم نزلت دموع خالد وقال خالد : نفسي اعرف ايه الي حصل معها خلها كده من عشر سنين وانا بسأل نفسي عملو فيها ايه خلها بل وضع ده وضع احمد يده علي كتف خالد ويقول احمد : كل حاجه هتبان ان شاء لله يا خالد و ورده هترجع تتكلم تاني خالد : يا رب يا احمد يا رب ********* عند سماح فقد كانت تجلس في تلك الفيلا وهي تمسك هاتفها لتجد ابنه سليم اشير تدخل وكانت ترتدي بنطال جينز ديق جدا يظهر جسدها وعليه قميص بحملات بلون الاسود وشعرها علي شكل زيل حصان نظرت لها سماح وقالت بحنان مزيف سماح : كنتي فين يا حببتي اشيري : كنت في النادي سماح : ماشي يا حببتي لتنظر لها شيري بسخريه وتقول بوقحه اشيري: مبلاش الحب المزيف ده اصلي بشمئز منو خلينا علي الطبيه احسنا ولا انت ايه رايك يا سماح هانم سماح : ليه بتقولي كده اشيري: انا وانتي عرفين كويس سبب المعامله دي انتي عاوز تجوزيني لياسين عشان تخدي ثروه وانا عاوز ياسين عشان انا بحبو يبقي تسعديني اساعدك وبلاش شغل الحب الزاف ده سماح بسخريه : هههه بتحبيه انا عرفاكي كويس يا اشيري انتي بتحبي فلوسو شهرتو شكلو مش بتحبيه هو نظرت لها اشيري بحقد اشيري: ده شيئ ميخصكيش يا مدام سماح وخلي كل واحد في حالو احسنا ثم اتجهت الي غرفتها لتقول سماح بشر سماح : استني بس اول ما اخد الي انا عاوزه هقتلك انتي وابوكي ذي ما عملت مع امك الغ*يه *********** ف ي صباح اليوم التالي استيقظت ملك وهي تشعر بدفئ غريب لتفتح عينها لتصدم عندما ارات ادم ينام بجورها وهو يحتضنها بحب ويضع راسه في عنقها ويلف يده حول خصرها بتملك ظلت ملك تنظر له ثم رفعت يدها وهي تمررها علي خده برقه لتنكمش ملامح ادم بانزعاج لتكتم ضحكتها بصعوبه ثم تعود وتلمس انفه بهدواي فانكمشت ملامح ادم مره اخره فلم تتمالك نفسها وضحكت علي شكله الطيف استيقظ ادم علي صوت ضحكات تلك الحوريه الخاصه به ابتسم ادم وقال ادم : صباح الخير يا ملاكي احمر وجه ملك عندما سمعت صوت ادم لتقول بتعلثم ملك : صباح..الخير حوالت ان تنهض من مكانها ولكنها لم تستطع ليقول ادم بجديه مصتنعه ادم : لا يا ملاكي صباح الخير مش بتتقال كده يا روحي لتنظر له ملك باستغراب ملك : مش فهمه إمل بتتقال اذي يا ادم مال عليها ادم ثم همس امام شفتيها برقه ادم : بتتقال كده ثم قبلها بحب ورقه علي ثغرها المحمره وهو يدعب خصلات شعرها ابتعد عنها ادم ليجدها تتنفس بسرعه ووجهها محمر فشدها نحوه وهو يحتضنها وقال اسف يا حببتي مكنتش اقصد انا اول ما بشوف شفيفك دي بتتحرك مش بقدر اتحكم في نفسي دفنت ملك وجهها في حضنه من شده الخجل وقالت بصوت همس ملك: ادم هو مش حرام الي بنعملو ده . ادم :هو اية الي بنعملو يا قلبي . ملك :ق. قصدي لم..لما..بتق..رب..مني..ذي..ودلوقتي .مش حرم تبوسني كده . ادم : لا يا قلبي مش حرام انتي مراتي مسموح ليه ابوسك واحضنك واشوف شعرك ، وممكن كمان اشوف جزء من جسمك يعني لو لبسه بنص كم او حملات او برمودا ، بس حرام لما اتماده في الي بعملو يعني مينفعش اخليكي مراتي غير لما نعمل اشهار يعني فرح والكل يعرف انك مراتي ، فهمتي يا قلبي ملك : اه فهمت يعني احنا كده مش بنعمل حاجه عيب ... ادم....لا يا روحي مش بنعمل حاجة عيب ولا حرام ملك :ممكن اقوم يا ادم ابتسك ادم عليها ثم ابعدها عن حضنه برفق ثم قبل راسها اما ملك التي ما ان ابتعد عنها خرجت بسرعه البرق انفجر ادم في الضحك عليها ثم نهض واتجه الي المرحاض * ******* اما عند ورده وياسين استيقظ ياسين ليجد تلك الملاك تنام في حضنه كانت ورده تلف يدها حول عنق ياسين وتضع راسها علي ص*ره وقدمها علي قدمه ابتسم وابعد خصلات شعرها عن وجهها لينظر الي وجهها قفد كانت خدودها محمره من النوم بطريقه لطيفه جدا قبل ياسين خدها برقه ثم قبل ارنوب انفها لتتململ ورده في نومها فابتعد عنها بسرعه ليجدها تبتسم تلك الابتسامه التي سرقت قلبه ظل يدعب خدها بأنماله برقه وعندما شعر بها تستيقظ اغمض عينه بسرعه وهو يتظهر بل نوم فتحت ورده عينها لتتجمد عندما رات امامها ياسين وكان يحتضنها حاولت الابتعاد عنه ولكنه كان ممسك بها بقوه نظرت له ورده بهدواء ثم وضعت يدها علي خده بحنان وتبتسم ولكنها سراع ما تذكرت والدتها لتنزل يدها وجسدها ارتجفت عندما تذكرت ما قالته ولدتها قبل عشر اعوام فلاش بك في ذلك القبو كانت تلك الطفله او الملاك مرميه علي الارض ودموعها تنزل من عينها كانت تبكي بصوت ولكنها اغمضت عينها بخول عندما شعرت باحد يدخل الي الغرفه دخل راجل الي الغرفه وهو ينظر لها بحقد وبعدها دخلت خلفه امراء لتصدم تلك المسكينه عندما سمعت صوت امها وهي تقول بغل سماح : هتعمل ايه في البت دي يا سليم سليم بسخريه : دي بنتك علي فكره مش المفروض تخافي عليها سماح بحقد : لا دي مش بنتي دي بنت خالد انا معنديش عيال سليم : هتعملي ايه الكل بيدور عليها ادم وياسين قلبين الدنيا عليها سماح : عرفه بس اول ما الخطه تتنفذ والخدمه تحط السم في الاكل لفريده هيتشتتو مش هيعرفو يعملو ايه سليم بقلق : يا سماح انتي متاكده من الخدامه دي لو يحيي او احمد عرفو هتكون نهيتنا سماح : متقلقش يا حبيبي كل حاجه هتكون ذي ما احني عوزين وياسين ده لو وقف في طريقي يبقي لزم يحصل أمة ثم نظرت الي ورده وقالت بقسوه اديها لحد من الرجاله يقتلها ويرميها في اي حته ثم خرجو من المكان كان كل ذلك تحت سمع تلك الطفله ذات العشر اعوام لم تستطع ان تتكلم او ان تتحرك لم تشعر الي بذلك الرجل الذي دخل الي القبو ثم حملها وخرج من المكان وبعد قليل دخل في احد الشورع واخرج سكين واقترب منها فتحت ورده عينها في ذلك الوقت ونظرت الي الرجل ودموعها تنزل بطريقه تولم القلب ظل الرجل ينظر لها بشفقه ثم القي السكين علي الارض واقترب منها واحتضنها لتفقد ورده الوعي ولم تشعر بعدها بشي وعندما استيقظت وجدت نفسها في المستشفي فقد قام ذلك الحارس بوضعها امام مركذ الشرطه وبجورها ورقه بعنوان بيتها واسمها كامل فلاش بك نزلت دموعها وارتجف جسدها وهي تشهق بقوه وتتمسك بملابس ياسين بقوه وتدفن وجهها في ص*ر شعر بها ياسين وعندما وجدها تضع وجهها في حضنه بتلك الطريقه قام بضمها بقوه اكبر وهو يمسح علي ظهرها وقال ياسين : مالك يا عمري في ايه قوليلي يا ورده ايه الي مخبيه عليه وعامل فيكي كده صدقيني هفضل معاكي ومش هسيبك لم ترد عليه ورده بل اذداد بكائها ليتن*د بالم فهو يشعر بقلبه يتمذق عندما يسمع صوت انينها وبكائها ظل يهدائها مثل الاطفل الصغار وبعد قليل من الوقت هدات ورده فابعدها ياسين ومسح دموعها وقال ياسين : يلا يا حببتي غيري هدومك وخدي شور علشان تفطري نظرت له ورده بخجل ثم اومئت براسها ونهضت من علي السرير وخرجت من غرفه ياسين ??????? الي القاء في الفصل القادم مع السلامه ايه أحمد
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD