الفصل السابع
من روايه
#وردة_خرساء (في يد الوحش )
بقلم
#ايه_احمد
************
مر اسبوع بسرعه وها قد حان موعد الزفاف كان قصر الحديدي في حاله من الهرج والمرج فل يوم هو زفاف ياسين احمد الحديدي وادم خالد الحديدي كانت حديقه القصر مزينه بطريقه جميله جدا
كانت الفتيات يجلسون في غرفه ورده ومعهم اخصئيه التجميل لكي تسعدهم بعد مرور الوقت انتهت الفتيات لتنظر لهم الفتيات بانبهار من جمالهما
اما ادم وياسين فقد انتهو من ارتداء ملابسهم واتجهو الي الاسفل
وها قد اتي الموعد ليصعد كل من خالد واحمد لكي يحضرو ملك و ورده دخل احمد وخالد وهم ينظرون بانبها لورده وملك
احمد وهو يحتضن ملك ويقول
احمد : مشاء لله ايه القمر ده ربنا يسعدك يا حببتي
ملك : ربنا يخليك ليا يا بابا
خالد : قمر يا ناس ربنا يسعدك يا بنتي احتضنته ورده وهي تبكي ب**ت فهو كان الاب ولام بنسبه لها ابعدها خالد برفق ثم قبل راسها ونزلو الي الاسفل كان كل من ادم وياسين ينتظرون امام سلالم رفع ياسين عينه ليصدم من تلك الملاك الذي ينزل كانت ورده جميله جدا بمكياجها البسيط وذلك الفستان الابيض الذي كان يليق بها
اقترب منها ياسين لترفع نظرها لتجد ياسين الذي كان وسيم جدا بتلك البدله ،التي تزيد من جذبيته .
امسك ياسين يدها وقبل راسها ثم همس لها
ياسين :طلعه ذي القمر يا روح ياسين احمرت خدودها ليبتسم لها ثم امسك يده ويتجه الي الحفل اما ادم ااذي ما ان راء تلك الحوريه فقد كانت ملك جميله جدا بذلك الفستان
اما ادم فقد كانت يرتدي بدله من الون الاسود وقميص اسود الون
اقترب منها ادم بسرعه ثم رفعها من خصرها وهو يدور بها بسعاده كانت ملك تضحك وهي تلف يدها حول عنقه وتتشبث به بقوه اما خالد واحمد الذين كانو ينظرون لهم بسعاده
انذلها ادم ثم قبل راسها وقال
ادم : مش مصدق ان الحوريه دي هتبقي ملكي النهارده احمر وجهها بشده وهي تقول
ملك : ادم انت قليل الادب ليضحك ادم وقال بمشا**ه
ادم : لسه قله الادب جيه يا قلبي وفيه سفاله كمان لم تسطتع ملك ان تتكلم من شده الخجل
احمد : واد يا ادم اتلم احترم اني وقف
ادم: لا بقي يا عمي دي بقت مراتي اعمل الي انا عاوزو
خالد : ماشي ياخويه يلا عشان المعذيم
ادم : حاضر يا بابا ثم نظر الي ملك وامسك يدها واتجه الي الحديقه
بدات الحفل ثم اتي موعد الرقصه الرومسيه امسك ادم يد اسيل واتجه الي المكان المخصص لرقص وكذلك فعل ياسين و ورده
بدات الاغاني
ببعد ان انتهت الرقصه حمل كل من ادم وياسين الفتيات ودرو بهم وسط تصفيق ? المدعوين كانت وردة سعيدة جدا علي الرغم من كل ما تعانيه الي ان ياسين استطاع ان يدخل السعاده الي قلبها الذي اثقلتة الاحزن لفت يدها حول عنقة وهي تحتضنه بقوه ابتسم ياسين بحنان وبدلها الحضن وهمس لها بحب وشغف
ياسين : هنسيكي كل حاجه وعد مني مش هسيب اي اثر للوجع في قلبك انتي بقيتي اغلي حاجه عندي يا وردتي ابتسمت ورده بحب ولكن هناك ما يمنعها من ان تفرح من اعماق قلبها فذلك الخوف الخوف الذي يجعلها تحظر من كل الناس يجعلها تختبئ خوفها من ان يعلم ياسين بكل شي ويتركها
عند ادم وملك التي كانت تنظر لن بحب وكان هو يبدلها نفس النظره اقترب منها وهو يقبلها برقه غير أبه للمدعوين الذين ينظرون لهم نظرت له ملك بخجل وقالت
ملك : يا ادم بيبصو علينه
ادم : ما يبصو يا روح قلب ادم
ملك : بس انا م**وفه اوي منهم يا ادم وكمان خيفه البنات بتبص عليه بطريقه غريبه اوي
ادم : ملكيش دعوة بيهم يا ملاكي بعد ان انتهت الحفله وبرك الجميع للعرسان، اتجه كل منهم الي جناحه
في جناح ادم وملك كانت ملك تقف في منتصف الغرفه وهي تنظر الي الارض وتفرك يدها بتوتر ابتسم ادم عندما راها بهذ الوضع فاقترب منها وامسك يدها وقال
ادم :يلا يا ملاكي انا هخرج وانتي غيري لبسك ماشي اومئت له ملك بهدواء
خرج ادم من الغرفه لتتجه ملك الي خذانه الملابس واخذت منها بجامه لنوم ولكن وقع نظرها علي ذلك القميص الابيض الذب كان كاشف جدا ليحمر وجهها ثم قامت بالقئه في الخذانه واخذت ملابسها واتجهت الي الحمام وبعد قليل من الوقت خرجت وهي ترتدي بجامه ورديه كعدتها
دخل ادم الي الغرفه فصدم وهو ينظر الي ما ترتديه تلك الغ*يه، اغلق ادم عينه ثم فتحها لم يصدق ادم فهو كان يتخيل انها سوف ترتدي ذلك القميص الذي احضره لها اقترب منها ادم وقال
ادم : ايه الي انتي لبساه ده يا بت
ملك : بجامه يا ادم
ادم بغيظ : مانا عارف انها زفت بجامه قصدي ملبستيش ليه الي انا جبتهولك نظرت له ملك بخجل وقالت
ملك : بس يا ادم ده عريان اوي مش هعرف البسو
ادم بغضب ولم ينتبه علي نفسه : نعم يختي عريان وهو انتي هتلبسيه لحد غريب دانا جوزك بعد كده هو انتي متعرفيش انك لزم تلبسيه النهارده يا هانم، ابتلعت ملك ريقها لخوف من صوته الغضب، لم تتخيل ان تكون هذه رد فعلة، تجمعت بعض الدموع في عينها و تقول بصوت حزيت
ملك: ولله مش كنت اعرف يا ادم انا اسف... شعر ادم بحزن لانة تحدث معها بتلك الطريقة وفي مثل هذا اليوم، احتضنها بقوه وهو يلعن نفسه فهو يعلم انها ليس لديها احد لكي يقول لها ما عليها فعله كان ادم يضمها وهو يهدهدها مثل الاطفال
ادم : خلاص يا ملاكي انا اسف يا روحي مكنش قصدي اتعضب معلش حقق عليه ابعدها عنه قليلا وقبل راسها وخدها المحمر ومسح تلك الدموع من جفونها
... "خلاص بقي اسف.." اومئت له ملك فحملها ادم بخفه وهو يتجه الي السرير ثم وضعها عليه برفق وبداء في تقبيلها برقه فهو يعلم انها خائفه كثير، طالت قبله وهو يهمس لها بحب وبعد قليل من الوقت اصبحت زوجته امام لله
.......
ادم : خلاص يا روحي اهدء.... فامئت ملك ببطء وهي تدفن وجهها في ص*ره تحتضنه بقوه
ادم : ربنا يخليكي ليه يا ملاكي دفنت ملك نفسها في حضنه وهي تقول
ملك : ويخليك ليه يا حبيبي ثم نامت ليبتسم ادم عليها وينام هو الاخر براحه
********
اما ياسين الذي بعد ان دخلو الجناح امسك يد ورده فوجدها بارده جدا فقال
ياسين : مالك يا حببتي ايدك برده كده ليه لم تنظر له ورده وكانت تنظر الي الارض بخوف تن*د ياسين وقال
انا هخرج وانتي غيري هدومك خرج ياسين من الغرفه
اما ورده التي اتجهت الي المرحاض وبعد قليل من الوقت خرجت وهي ترتدي منامة حريرية بلون الابيض بحملات رفيعه وتصل الي قبل ركبتها
جلست علي السرير وهي تلعب باصبعها بتوتر لتشعر به يدخل الي الغرفه رفعت نظرها له فوجدته يرتدي بنطال قطني وتي شيرت اسود الون اتجه لها بهدوء وجلس بجورها ارتجفت من الخوف، نظر لها ياسين بحنان ثم سحبها لحضنه بقوه وهو يمسح علي ظهرها وقال
ياسين : انتي خايفة مني يا وردتي نفت ورده براسها فقال امال مترتعشي كده ليه انت عرفه اني مش هذيكي يا ورده ماشي يا حببتي فاهدء ابعدها ياسين عنه برقه وقال انتي لو مش مستعده عادي انا مش هقرب منك غير لما انتي تكوني جهزه ابتسمت ورده ثم احتضنت ياسين بقوه فهي حقا لم تكن مستعده لذلك قبل ياسين راسها وتمدد علي السرير وهي في حضنه وقال
نامي يا روحي عشان ترتاحي نظرت له ورده قليلا ثم امسكت دفترها وقبل ان تكتب امسك ياسين بيدها واخذ منها الدفتر وقال
ياسين : قوليلي عاوز ايه من غير ما تكتبي حركي شفيفك وايدك وانا هفهم فا فعلت ورده كما قال لها وهي تحاول ان تفهمه ما تريد ان تقول
ورده : انتي مش زعلان مني صح ابتسم ياسين وقبل شفتيها برقه وقال
ياسين : لا مش زعلان يا روح قلب ياسين ابتسمت ورده بسعاده ودفنت نفسها في حضن ياسين وهي تلف يدها فبدلها الحضن وهو ينظر الها بحب
********
في مكان اخر كانت اشيري تتحدث بغضب وحقد
اشيري : دول عملو فرحهم انتي قولتي ان ده مش هيحصل
سماح : متقلقيش قريب ااوي هنفذ خططي
اشيري : اسمعي كويس احنا بينا اتفاق لو ياسين مبقاش ليه هتشوفي حاجه مش هتعجبك ثم خرجت من الغرفه لتنظر سماح لها بكره
سماح : استني بس اول ما اخد الي انا عاوزه هخلص منك ومن ابوكي
***********
مع السلامه
ايه أحمد