الفصل 19

1288 Words
مر يومان وكانت جوري تجلس بملل في هذا القصر الكبير الذي هو أقرب لكونه سجن وليس منزل وأثناء مشاهدتها للتلفاز بملل وهي تقلب في القنوات وكان مجهول 4 يجلس بالقرب منها يعمل على جهاز الكمبيوتر المحمول الخاص به حتى رأت صورة آدم فعادت للقناة التي كانت بها صورته ورفعت الصوت المذيع : وفاة المقدم آدم عبد الله الألفي بن عبد الله الألفي صاحب شركات السياحة وزوج جوري الأمير صاحبة مجموعة شركات الأمير سقط الريموت من يد جوري وفتحت عينيها على وسعهما بصدمة أما مجهول 4 فكانت ملامحه جامدة لا تظهر شيء وهو ينظر لجوري بغموض مرت دقائق حتى استوعبت جوري الصدمة ونهضت بخطوات متعثرة ووقفت أمامه فنهض وهو يريد احتضانها ولكنه يخشى من ردة فعلها رفعت جوري عينيها الممتلئة بالدموع ونظرت له بان**ار وقالت : قتلته؟! ارتحت كدا؟! أهم حاجة إنك تكون مبسوط بعد اللي عملته؟! مجهول 4 بجمود : جوري أنا .. جوري بصراخ وهستيرية : أنت إيه؟! ها أنت إيه رد عليا مجهول 4 بحزن : أنا أسف بس والله مش أنا اللي قتلته يا جوري جوري وهي تض*به في ص*ره بضعف : كداب كداب أنت قولتلي هقتله ونفذت كلامك أهو .... أأأأأه قلبي يارب مبقتش قادرة تعبت أأأأه وانهارت فلم تعد قدماها تستطيع حملها فأمسكها مجهول 4 واحتضنها بقوة لكي لا تسقط أما هي فلم تقدر على ابعاده فكل طاقتها انتهت مجهول 4 بحنان : شش اهدي أنا أه هددتك بس افتكري أنا قولتلك ايه .. قولتلك هقتله لو مسمعتيش كلامي وأنتِ كنتي بتسمعي كلامي فأنا هستفاد ايه لما أقتله وملاقيش حاجة أهددك بيها نظرت له بشك فمسح دموعها بحنان جوري بألم وهي تسند رأسها على ص*ره بتعب طيب مين اللي قتله لو مش أنت ولا مات ازاي أصلا مجهول 4 بغموض : معرفش بس دا اللي هعرفه وعد مني ليكي هجيبهولك لحد رجليكي واعملي فيه ما بدالك جوري : أنت بتعمل كدا ليه وليه خاطفني طالما أنت مض شرير مجهول 4 بابتسامة : امم هتعرفي كل حاجة في وقتها دلوقتي يلا تعالي أطلعك فوق ترتاحي شوية أومأت ولم تتحدث وتركته يحملها مر اسبوع وعادت لوليا وفاريهان وكانت الصدمة حينها لفاريهان التي جن جنونها وبدأت في البحث عن جوري من نقطة البداية كي تضمن ألا يفوتها شيء وخاصة أن لوليا مريضة ولا يمكنها المتابعة معها ولكنها وصلت لنفس النقطة التي وصلت لها لوليا وتوقفت حينها فالخاطف لم يتصل مجددًا وجوري وكأن الأرض انشقت وابتلعتها ولكنها لن تستسلم فمن المستحيل أن يوجد مجرم لا يخطئ ولا يترك خلفه ولو دليل واحد مر خمسة أشهر على وفاة آدم والحياة أصبحت كئيبة في قصر الأمير أما عند الأطفلل فلم يحزنوا كثيرًا على موت والدهم فهو والدهم بالاسم فقط لم يكن لهم أب أبدًا كانت جوري كل شيء بالنسبة لهم وعنظما علموا باختفاء جوري حزنوا بشدة ولكنهم كانوا على ثقة بأنها ستعود مهما طالت مدة اختفائها لذلك برروا الاستمرار في حياتهم حتى النهاية من أجلها ومن أحل اسعادها فقط أما جوري ومجهول 4 فكان يؤنس جوري كثيرًا ويعاملها بمنتهى الحنان والحب وهذا ما زاد تعجبها وفضولها وفي أحد الأيام دلف وجلس بجوارها بتوتر جوري بابتسامة : ايه مالك؟! مجهول 4 : جوري عارف إنه مش وقته ولا زمانه وإنك هترفضي بنسبة مليون في المية بس أرجوكي توافقي جوري وهي تعقد حاجبيها باستغراب : مش فاهمة مجهول 4 وهو يتن*د بتعب : تقبلي تتجوزيني جوري بصدمة وغضب : أنت اتجننت أنا بحب جوزي ومستحيل أتجوز غيره مجهول 4 : جورب اسمعيني فيه خبر أنا عرفته وخبيته عنك (تن*د بتعب ثم تابع) آسر خطيبك السابق مات هو كمان مقتول ولحد الآن محدش وصل للقاتل وواضح إن القاتل بيستهدف كل اللي حبوكي في يوم من الأيام أو ممكن تكون صدفة بس ومعرفش القاتل ناويلك على ايه لما يوصلك فعلشان كدا اسمحيلي أتجوزك علشان أعرف أحميكي وأنا من حقي دا جوري بشك : وأنا ايه اللي يضمنلي إنك مش بتكدب عليا لم يكد يتحدث حتى قاطعته فاريهان وهي تدلف للداخل بخطوات واثقة فاريهان بابتسامة : أنا أضمنلك .. أنا أضمنلك لأنه مش بيكدب فعلا هو بيحبك ويستاهلك والأهم من كدا هيحميكي ولحد ما نوصل للقاتل أنت هتفضلي معاه هنا وياريت تقبلي تتجوزيه وبعدها لو عايزة تطلقي منه أنا هطلقك ها قولتي ايه؟ جوري بدموع. هي تركض لها وتحتضنها : فاري وحشتيني أوي أنا كنت بموت .. آدم مات وسابني يا فاري .. أنا تعبت ومبقتش فاهمة حاجة ولا عارفة أفكر ولا أتصرف حاسة نفسي عيلة صغيرة فاريهان بدموع وهي تبعدها عنها قليلا كي تنظر لها : أسفة يا روحي إني مكنتش عارفة أكون جنبك بس أخدت وقت لحد ما وصلت للأخ اللي حنبك دا والموضوع كان صعب بس وصلتله لأنه عمل غلطة غ*ية أوي ومن حظه إن أنا ولوليا مش لاحظنا في البداية جوري باستغراب : غلطة ايه؟! فاريهان بسخرية : أذكى اخواته الناصح خلى الدكتور يقول إنك صحيتي وقولتي إنه ملوش دخل باللي حصلك بس أنتِ أصلا مش صحيتي في المستشفى وأنا لما كنت سرحانة افتكرت دا ورجعت المستشفى وجبته لحد ما عرفت أوصلك مجهول 4 بغيظ : راعي إنك عمالة تغلطي فيا وأنا واقف وساكتلك فاريهان بضحك وهي تخرج له ل**نها : ولا يهزني ضحك ولم يجيبها جوري : يعني هو مش شرير فاريهان بابتسامة ومرح : لا طبعا شرير ازاي يخ*فك ومش يقولي أساعده ض*بتها جوري في كتفها بغيظ فضحكت وتابعت بجدية وابتسامة : لا هو مش شرير ولولاه معرفش كان ممكن يحصلك ايه هنا أءمن مكان ليكي في مصر جوري : طيب هو مش ناوي يعرفنا باسمه ولا اسمه عورة فاريهان بضحك : لا خليها مفاجأة هتنبهري مجهول 4 بغيظ : ايه عورة دي أنتِ كمان جوري ببراءة : الله وأنا مالي بقى مش أنت اللي م**وف تقول اسمك مجهول 4 وهو يغمز لها بمرح : لا متستعجليش علر رزقك هتنبهري بس أنتِ وافقي تتجوزيني ووقتها هتعرفي حوري بتفكير : طيب بس بعد المشاكل اللي بتحصل دي ما تخلص لو طلبت تطلقني هتطلقني قشطة؟! مجهول 4 ببراءة : أه أه طبعا أكيد مجهول 4 في نفسه : دا بعينك دانا مصدقت ضحكت فاريهان فنظر لها بشك فغمزت له فضحك هو أيضًا وفهم أنها فهمت في ماذا يفكر جوري بشك : لا بقى لا بقى مش من أولها هتخوني ومع البيست فريند كمان .. طلقني يا عمر مجهول 4 بضحك : هو أنا اتجوزتك لسه يا بنت الهبلة علشان أطلقك جوري بتذمر وهو تعقد زراعيها أمامه بضيق : الله بقى مش أنت وهي اللي عامليت توزعوا نظرات لبعض ومخبين عليا أسرار مجهول 4 بحنان وهو يجذبها لتجلس بجانبه ويسند رأسه على كتفها : يا باشا وأنا أقدر أخبي عنك حاجة .. بس كل حاجة هتعرفيها بس في أوانها مش دلوقتي .. ها موافقة أتصل أجيب المأذون أومأت جوري بتوتر وخجل ولم تتحدث فنهض بسرعة وأحضر فستان وأعطاه لها بابتسامة بلهاء نظرت للفستان ببلاهة ثواني ثم تحدثت : أنت يا بني مش بتضيع قت؟! مجهول 4 بنفي : ولا ثانية يلا خمس دقايق وتكوني جاهزة عن اذنك سنيوريتا ضحكت جوري وخرج وهو يكاد يطير من السعادة نظرت للفستان باعجاب ونهضت لترتديه كان طويل ولونه كشمير ويوجد في المنتصف في الخصر فراشات سوداء صغيرة وكثيرة وعلى الكم الشفاف فراشات كذلك ومن الظهر يوجد مقلث مفتوح حتى الرقبة ارتدته بسرعة واتجهت للخروج هي وفاريهان وجدته يقف ويرتدي بذلة سوداء وكرفت كشمير ويضع منديل بنفس لون الكرفت فابتسمت بتلقائية مد يده ليمسك بيظها فلم تتردد لحظة ووضعت يدها بين يديه وهبطوا معًا للأسفل جوري بهمس له وشهقة : يخربيتك لحقت تجيب المأذون امته؟ مجهول 4 بابتسامة براءة : احم احم بسم الله الرحمن الرحيم المأذون هنا من لما دخلت أسألك عن رأيك جوري بضحك : بتهزر؟! هز رأسه بنفي ومازالت ابتسامته كما هي فنظرت له بصدمة وضحكت بشدة وهمست بخجل : مجنون مجهول 4 يهمس في أذنها : بيكي ابتسمت بخجل ولم تتحدث جلسوا وبدؤا عقد القرآن وكانت جوري في وادي آخر لا تستمع لهم حتى أعطاها المأذون العقد لكي توقع عليه وقعت ونظرت بعدها لاسم زوجها وكانت وقتها الصدمة التي حلت عليها ساد ال**ت على الأجواء بعد رحيل المأذون ولم يتبقى سوى فاريهان والشاهدين ومجهول 4 والكل لا يتجرأ علر التحدث بحرف واحد ينتظرون رد فعل جوري جوري بصدمة : إزاي مجهول 4 بحزن : ...... بقلمي : أميرة الظلام (مروه كمال محمد)
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD