الفصل السابع

1846 Words
يجلس دكتور هادي في مكتبه ليفرغ جلسه كعادته كل يوم مع نور، ويفكر في ماهو الطلب الذي تريده منه ولكنه توقع شيئا واراد التحقق منه، لينتهي من عمله في موعد متأخر ليذهب الي منزله، ويقوم بتبديل ثيابه، وانعاش جسده بماء دافئ قبل محادثته مع نسمته التي جعلت حياته كالنسمه منذ ظهورها، فقد غيرتها للاحسن، واذا يجدها ترن فيهاتفها مسرعا.. - مساء الورد والياسمين علي نسمتي وحشتيني نسمه بخجل : مساء النور يادكتور هادي بجرئه ؛ ايه يابنتي الخجل ده، انتي بت**في مني يانسمه نسمه باحراج؛ بصراحة مش مسئلة **وف بس بتحرج اووي هادي ببتسامه؛ ماشي ياستي كل ده هينتهي مع الوقت، بس طمنيني قولتي لوالدك نسمه بفرحه ؛ اه ومنتظرينك بكره ان شاء الله علي الساعة ٨ م هادي بفرحه؛ بجد ده احلي خبر سمعته، طب معترضوش علي فرق السن اللي بينا نسمه بنظرة حزن تقول،،، - بصراحه ماما اعترضت بس انا اقنعتهم متقلقش، هنتظرك بكره هادي بنبرة بحب يقول،، - ان شاءالله تعالى، هعد الساعات لحد ما بجي بكره، اشوفك بكره مع السلامه وتغلق معه نسمه الهاتف وتجلس تتذكر حوارها مع والدها ورفضهم في بادئ الامر له ومحاولاتها بقناعهم، فهم خائفين عليها من فارق السن، ومن تجربته السابقه، ولكنها وضحت لهم انه انسان مثالي وانه الشخص الوحيد الذي سوف يسعدها، فخضعوا لرغبتها، وتمنوا نجاح هذه الزيجه وان يكتب لها الله تعالى التوفيق، ف*نتبه لدخول والدتها اميره تعاتفها متسائله.. - اتصلتي بدكتور هادي وبلغتيه يانسمه بالمعاد؟ نسمه تنظر لها وتنهض من مجلسها وتقول،،، - اه يا ماما بلغته لسه قافله معاه حالا قبل دخول حضرتك اميرة ؛ تمام ياحببتي ربنا يوفقك يارب ويجعله الزوج الصالح ليكي ويرزقك خيره يابنتي، انا عايزاكي متزعليش مني ومن والدك احنا كل هدفنا سعادتك في الدنيا، لاننا مش هنعشلك العمر كله ياحببتي، ولازم نطمن من اللي هيتقدملك، هيقدر يسعدك ويحققلك الحياة الهاديه ولا لاء نسمه بحب ترد،،،، - انا عارفه والله ياماما كل اللي بتقوليه ومقدراه جدا، بس صدقيني لما تقعدوا معاه هتتاكدي اني اخترت الراجل الصح اللي هيصوني ويحتويني، انا لو لفيت الدنيا كلها مش هلاقي زي هادي في ادبه واخلاقه وطيبته، دي المستشفي كلها بتحلف بحياته والله متقلقيش انتي، وادعيلي كده من قلبك بابا ميدققش معاه في الشكليات بتاعت الجواز، ويتمها علي خير اميرة تقترب منها وتربت علي كتفها وتقول بتمني وحب،، - انتي شكلك مستعجله اوي يا نسمتي، متقلقيش ابوكي عاقل ولو حس انه شاريكي مش هيدق، وانا ياستي هوصيه واهديه من ناحيته، وهدخل اكلم معاه ولا تحطي في بالك، امك وراكي نسمه بفرحه تجري لتحتضن والدتها في سعاده مردده،،،، - حببتي ياماما، ربنا ميحرمنيش منك ابدا يارب، وتفضلي كده دايما في ظهري وتسنديني يا احلي ام في الدنيا اميرة بحب محتضنه ابنتها ثم تقول،،، - ويباركلي فيكي ياحببتي ويسعد قلبك ربنا ويتمملك علي الف خير، يالا هقوم اروح لابوكي وانتي نامي عشان بكره ورانا حاجات كتير هنعملها وياريت تستاذني بدري بكره من الشغل، عشان تلحقي تجهزي نفسك نسمه : حاضر ياماما انا كنت ناويه اعمل كده، تصبحي علي خير ياحببتي اميرة بحب ترد،،، وانتي من أهل الخير يا قلبي وتتركها الام لتتوجه الي غرفتها فتجد زوجها سليم يرقد شاردا في موضوع دكتور هادي فينتبه لصوت زوجته تهاتفه برقتها الموعوده قائله.. - سبها علي ربنا ياحبيبي، ومتفكرش كتير سليم : ونعم بالله يااميرة بس الفرق بينهم كتير اوي، وكمان كان متجوز ومخلف قبلها اميرة تقترب منه ثم تقول،، - هو يعني عشان كان متجوز ومخلف خلاص مش من حقه يعيش حياته تانى، بنتك انا حاسه انها بتحبه ياسليم من الاخر، ومنتساش انها مش صغيرة في السن، يعني هادي فرصه كويسه، وكمان هي بتشكر فيه جدا وفي أخلاقه ايه المانع اننا نقا**ه يمكن يكون انسان محترم زي ما بتوصفه، ويسعدها، معلش حاول كده تهدي وانت مش عايزاك تدقق اوي في الشكليات الجواز المهر والشبكه وكده سليم بحده يقول،،، يعني عايزاني ارمي البنت ومعززهاش يا اميرة، كلام ايه ده اللي بتقوليه اميرة محاوله تلطيف الموقف : لا ابدا ياحبيبي انا بقول بس نسمع منه ظروفه الاول، يمكن يكون مرتاح ماديا فمفيش داعي نحبكها ما دام شاري البنت، انت فاهمني سليم : انا فاهمك ويارب ربنا يخيب ظني ويطلع كويس هو انا اكره انها تكون سعيده وتحت جناح راجل يصونها، واطمن عليها، دي الحيله اللي طلعنا بيها من الدنيا، ربنا يكرمنا فيها يارب اميرة بترجي ؛ يارب ياحبيبي، انا حاسه وقلبي بيقولي انه هيطلع ابن حلال، وبكره تقول اميرة قالت سليم؛ يارب ويشرق يوم جديد ساطع باشعته الممتلئله لتنير الدنيا، فتستيقظ نور علي صوت الممرضة لتعطيها دواءها، بعد تناول فطورها، ثم تنصرف، لتخبرها قبل انصرفها بموعد جلستها مع دكتور هادي، وهو سوف ينتظرها في حديقة المشفى، ف*نهض نور تاخد حمامها وتؤدي فرضها وتتناول فطورها، وعلاجها، وتدلف الي الحديقه، فتجد هادي بانتظارها فهتف له مردده،،، - صباح الخير يادكتور هادي هادي مبتسما لها ثم يقول،،، - صباح الفل يانور، معلش الجلسه بدري النهاردة عشان اللحق اخلصها وافرغها، عشان همشي بدري، هروح اقابل اهل نسمة نور تنظر له ثم تجلس علي مقعدها وتقول،،، - ولا يهمك، والف الف مب**ك ربنا يتتم بخير، انت تساهل كل خير والله هادي مبتسم لها،،، عقبالك يانور نور بحزن واسي : معتقدش يا دكتور انا خلاص جربت حياتي مرة، وصعب افتحها لحد تاني، بل مستحيل اصلا هادي بنبرة حانيه يقول،،،، - الدنيا مش بتقف عند شخص معين يانور، انا اهو مثال قدامك، كنت فاكر اني بعد موت بنتي الدنيا هتقف ومش هقدر اكمل حياتي ، لحد ربنا مانور طريقي وحسيت بنسمه،،،، اد ايه انسانه جميله وانها عوض ربنا ليا، اللي شايله ليا بعض كل اللي مريت بيه نور بنظرة محبه له،،، - ربنا يسعدك، يمكن كلامك يكون صح لكن انا قلبي مش ملكي للأسف، قلبي ملكه هو وبس، واتقفل عليه لحد ما اموت، مستحيل ينبض لغيره ابدااا هادي بضيق،، - ماشي يانور هنشوف الموضوع ده بعيد، نبدا بقي جلستنا، واحب اعرف انتي امبارح طلبتي مني طلب بس مقولتيش عليه ايه هو بقي نور بترجي،،، - كنت عايزة اسمع صوت بابا وماما لو يعني ينفع هادي ينظر لها ويرد بجديه،،، - عندك استعداد للمكالمه دي، ممكن يتفتح حوارات ميكنش عندك لسه استعداد لها، انا خايف عليكي نور بجديه وتحدي،،، - متخافش يا دكتور انا حاسه اني افضل، وخلاص ايهاب صفحه وطوتها من حياتي، ومش عايزة افكر فيها تاني هادي بتركيز، يرد يقول،،، - لو طوتيها زي ما بتقولي مكنتيش تقولي ان قلبك قفلتيه علي حبه يانور، انا عايزك تكوني واضحه مع نفسك وصريحه، انتي لسه بتحبيه بس مجروحه منه، ادي لنفسك فرصه تداوي الجرح ده، ووقتها هتعرفي تحددي انتي عايزة اية نور وعلي وجهها الحزن والالم، تقول،،، - تفتكر هقدر اداوي اهانته وجرحه ليا هادي بهدوء يقول،،، - لو انتي عايزة هتقدري وتتخطي كل الازمات، بس خليكي اقوي من الاول نوربنظرة امل وتفاءل تقول،،،، - صح عندك حق، وحياة حبي ليه، وقلبي اللي داس عليه، لادوقك يا ايهاب من نفس الكاس اللي شربت منه اضعاف كمان هادي بنظرة حزن،،، - انتي ليه يانور متحطيش احتمال واحد بس انه يكون مظلوم نور بانفعال؛ مظلوم ولا ظالم مش ممكن، محدش اتظلم وداء الظلم غيري، وكان ضحيه حب كبير غيري انا هادي محاولا تهدئتها يقول،، - طب خلاص حاولي تهدي، ولا مش عايزة تكملي نور؛ لا يادكتور، هكمل، انا نفسي اخلص كل حكايتي واتعالج واطلع ابدا من جديد، دنيتي وحشتني اووي هادي ينظرة لها ويبث لها الطمأنينه والثقه،،، - باذن الله تعالى هتخفي وترجعي لدنيتك، بس اوعي تنسيني يانور، انا دايما هكون معاكي في اي مشورة هتلاقيني جنبك نور بنظرة شكر وامتنان تقول،،، - عمري ما اقدر انسي افضالك عليا ابدا يادكتور هادي؛ طيب يالا بقي قوليلي اية الطلب المجنون اللي طلبتيه من ايهاب نور تبتسم لذكري حلوة مرت بها،، - طلبت منه اننا نخرج نروح هاييبر ماركت نشتري طلبات البيت هادي بضحكة،،، - يامجنونه وهو وافق، انتي عارفه مطرب يروح اماكن زي دي ايه اللي ممكن يحصله نور بضحك؛ هو وافق بس بعد ما طلع عيني، وكان يوم جميل جدا،،، هحكيلك " فلاش باك" نور؛ طلبي اننا نروح مع بعض هاييبر ماركت ايهاب بصدمه: بتقولي اية؟ انتي اتجننتي اكيد رسمي اكتر ما انتي مجنونه نور بقمصه تنظر له وتمثل الزعل، ثم تقول،،،، - ليه بقي ان شاء الله ايهاب متعجباََ ؛ عشان انتي عارفه مكان زي ده ممكن يحصل فيه ايه من تجمعات للناس نور بثقة؛ عارفه وهو ده اللي عايزاه إيهاب بعدم فهم؛ مش فاهمك نور بهدوء؛ بص يا هوبا انا عايزك تعيش معايا دنيتي وتكون ليوم واحد بس في كام ساعة انسان طبيعي بيعيش حياتة بشكل طبيعي جدا بينزل يشتري طلبات، واحتياجاته، وبيسهر زي اي حد إيهاب معترضاََ،،، - بس في ناس بتقوم بالدور ده غيري نور تنظر له وترد بنره حانيه ومترجيه حتي تأثر عليه، ثم تقول،،، - وليه انت متجربش ولو لمره واحده، صدقني احساس حلو انك تعيش طبيعي زيك زي اي حد، وفي نفس الوقت هتقطع ل**ن اي حد يقول انك مغرور، ومش ببتعبر المعجبات بيك، وبتتعالي عليهم ايهاب بزعل ؛ انا مغرور يانور، انتي شوفتي مني كده نور بنظره نافيه،،، - انا مشفتش بس في كتير بيقول كده، تعالي معايا وعيش دنيتي، اللي نفسي تعيشها معايا، صدقني التجربه هتعجبك جدا إيهاب بنبره هادئه يقول،،، - لو كنا خارج مصر كنت طوعتك، بس هنا صعب نور ببتسامه تقول،،، - ولا صعب ولا حاجه، اطلع اجهز لبسك محضراه علي السرير، وانا هلبس ونروح ومن غير سواق، انت اللي هتسوق كمان إيهاب ينظر لها ويحرك راسه يمينا ويسارا، ثم يرد عليها قائلا،،، - انتي مجهزة بقي كل حاجة وواخده القرار بدالي نور ببتسامه وحب، تقول،،، - ايون، ويالا عشان منتاخرش، عشان خاطري، بليز... وتنظر له بنظره ترجي وحب ايهاب بستسلام يقول،، - خلاص يانور عشان خاطرك موافق وربنا يسترها ويصعدون لارتداء ملابسهم، ثم يتوجهون الي هايبر ماركت، وهو في حاله لا يرسي لها، فتلاحظة نور فتهتف مردده نور بنظرة قلق تقول،، - مالك مش علي بعضك ليه كده إيهاب بتوتر يقول،، مش عارف متوتر شويه نور بنظرة حانيه تقول،، - دي حاجة لطيفه جدا خد انت بس زق العربيه دي عشان احط فيها الحاجات اللي هنشتريها،، يالا واقف ليه امشي إيهاب بتنهيده يقول،، - حاضر لما اشوف اخرتها معاكي نور تضحك بشده ثم تقول،،، - اخرتها فل الفل، بس انت صفي نيتك معايا هههههههه ايهاب يضحك بشدة،،، - اصفي نيتي اكتر من كده ماشي يانور تضحك نور بشده، ثم يتوجهون الي قسم اللحوم، لشراء ما يحتاجون اليه ايهاب؛ احنا هنروح فين دلوقتي نور؛ احنا ياسيدي عند قسم اللحوم، هنشتري منه اللي عايزينه ثم تملي للموظف كل ما تحتاج اليه وتضعه في العربه، واذا ببعض البنات يتحدثون فتلاحظهم نور وتبتسم لهم بنت تنظر له باعجباب شديد وتقول،،، - ايوة يابنتي هو والله ايهاب صديقتها تنظر اليه مدققه ثم ترد،،، - لا مش معقول، مش ممكن ايهاب عمر في هاييبر ماركت، وياتري مين اللي معاه دي وبتشتري الطلبات - تلاقيها مديرة اعماله نور، انا سمعت انها مش بتسيبه ابدا، يابختها - طب ايه احنا هنفضل كده، ماتيجي نروح نتصور معاه - لحسن نكون متطفلين ونضايقه يابنتي - ولا نضايقه ولا حاجة تعالي انتي بس ويقتربون منهم ويبدون اعجابهم به، ويطلبون ان يلتقطون بعض الصور لنشرها في السوشال ميديا - متتخيلش احنا بنحب حضرتك اد ايه، وكان نفسنا من زمان نشوفك ونتصور معاك والله ايهاب ينظر لهم بسعاده، ثم يقول،، - انا اسعد والله، انا بحيا بوجودكم حواليا وبحبكم ليا، تعالي يانور صورينا نور بفرحه،،، - تمام اتفضلي يا انسه عشان اصوركوا وينصرفوا مسرورين وسعداء، وبسرعه البرق الصور كانت متشيره علي الفيس من قبلهم، والسوشال ميديا كلها تتحدث عنهم وتم شراء اللحوم، ثم توجهوا الي قسم الخضروات، ثم الي قسم المنظفات، ثم تحرك الي شئ جذب انتباه فامسكه ونظر له بشده، واذا تري نور ان ايهاب ممسك بيده شيئا، فضحكت باعلي صوتها عليه ايهاب مستغرباََ؛ انتي بتضحكي علي ايه انا عايز اعرف؟ نور متسائله،، - علي اللي ماسكها دي يا ايهاب
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD