الفصل الثامن

3995 Words
نور علي وجهها ابتسامه ساحره تقول،، - علي اللي ماسكها دي يا ايهاب،، انت متجوز ايهاب يهز راسه بالنفي ثم يقول،،، لأ طبعا نور بنظرة تأكيد تقول،، وطبعا مش مخلف ايهاب يغيظ؛ طبعا لأ، في ايه يانور نور بضحك؛ اصل دي اسمها عضاضة يا هوبا ايهاب يستغراب : ايه عضاضة دي مش فاهم، انا لاقيت شكلها دبدوب حلو اخدتها نور بابتسامه : دي بيجبوها للأطفال وهما صغيرين في مرحلة التسنين عشان يعضوا فيها بدل ما يعض الطفل في امه او اي حد، فهمت بقي انا بضحك ليه، انت مش ممكن، هو انت عمرك ما اشتريت حاجه ابدا ايهاب ينظر الي ما بيده، ثم يقول وعلي وجه علامات التعجب مرددا،،، - وانا هشوفها ولا اشتريها فين، انا فعلا عمري ما اشتريت حاجه زي دي قبل كده، اللي بشتريه بس لبس وا**سوارات ليا،،،، وينظر لها بحب ويكمل،،، -انا عشت معاكي يانوري حياة عمري ما عشتها ولا اتخيلت اني اعشها ابدا، حبيت جو الاسرة، ان في انسانه في حياتك بتعشقك، بتعملك كل حاجه، بتهتم بادق تفاصيل حياتك، بتاكلك باديها، وكمان نفسي اجرب وجود طفل يربط بينا ويملي عليا وحدي، انا بجد مش عارف اقولك ايه، ولا اشكرك ازاي علي السعاده والاحساس اللي انا حاسه معاكي نور في منتهي السعاده، ترد بحب ثم تقول،،، - بجد ياهوبا انت سعيد معايا، بجد انا عرفت اوصلك احساسي وعشقي ليك، هووبا انت كل دنيتي، كل حياتي افلتها عليك انت وبس إيهاب بفرحه علي وجه يقول،، - اكيد سعيد يانور، انتي النور اللي نور حياتي كلها، من الظلام للضياء اللي مش قادر استغني عنه نور تقترب منه قليلا وتنظر له بكل حب ثم تقول،،، - حبيبي ياهوبا، بس برضو شيل العضاضه، مينفعش ناخدها ايهاب ينظر للعضاضه بشوق،،، - لا مش هشلها هخدها واشلها لابننا ولي العهد نور بذهول،،، انت قولت ابننا! إيهاب بحب يقول،، - اه يانور ابننا، او بنتنا، مش بتنفع للبنات برضو نور بسعاده وفرحه شديده تقول،،،، اااه طبعا تنفع، وتنفع اوووي كمان ايهاب بغمزه وابتسامة يقول،،، طب يالا بقي، ولا لسه فاضل حاجه تاني هتشتريها نور ممسكه بالعربه وما بها ثم تقول،،، - لأ خلاص اشترينا كل حاجه ويقف في جانب اخر مجموعه من المعجبين يتهامسون فيما بينهم، متمنيين الاقتراب منهم ليلتقطوا بعض الصور مع مطربهم المفضل، فتتشجع طفله تاركه يد والدها وتتقدم نحوه هاتفه.. - عمو ممكن اتصور معاك ينخفض ايهاب حاملها بين يديه محتضنها في حنو مرددا،،، - ممكن انا اللي اتصور معاكي ياعسل، انتي اسمك ايه،؟ - اسمي جني ايهاب مبتسما لها بحنان، ثم يقول،،، الله اسمك حلو اوي ياجني، يالا اضحكي عشان طنط نور تصورنا تتقدم والدة ووالد جني اليهم، ويقدمون الاعتزار لتصرف ابنتهم، ثم يلتقطون بعض الصور التذكاريه لهم، وينصرفون في هدوء، وقتها شعر بسعاده بالغه، وإيمتنان فعلا لنور فهي سبب في هذه السعاده، فشعر بكميه حب المعجبين له يفوق الخيال، ودعي ربه ان يدمها عليه نعمه محبه الناس، ثم خطر علي باله سؤال - نور ممكن اسأل سؤال؟ نور تنظر له مؤكده،،، - بالطبع بس انا عارفه انت عايز تسال ايه إيهاب بتعجب؛ عارفه ازاي؟ نور : بلاش تسأل نور السؤال ده، لاني ببساطه حفظاك، انت بالنسبه ليا كتاب مفتوح بقرأه بكل سهوله ايهاب بتحدي : طب قولي عايز اسال ايه نور ببتسامه ونظرة ثقه تقول،، - عايز تسأل انا ليه مغرتش من البنات اللي اتصوروا وضحكوا معاك، صح ولا انا غلط؟ ايهاب اتسعت حدقتاه، ثم قال لهابعدم تصديق متعجباً،،،. مش ممكن يانور، انتي للدرجه دي بتقرأي افكاري وفهماني وعارفه عايز اقول ايه من غير ما حتي انطق بيه نور بنظرة كلها حب وحنيه،،، - واكتر بكتير، فوق ما عقلك يتصور، انا عشت سنين ادرسك وافهمك لحد ما حفظتك، حفظت كل تفصيله في حياتك ايهاب ينظر لها بأعجاب شديد، ثم يردد،،، - انتي مش معقول، انتي بجد نعمه ربنا ليا، ربنا يخليكي ليا يارب نور بحب،،،، - ويباركلي فيك ياعمري، يالا بقي نحاسب عشان نروح، احنا لازم نستعد عندنا سفر بعد يومين لازم نجهز كويس إيهاب؛ يالا يانوري وينتهوا من حساب مشترواتهم، ثم يستقلوا سيارتهم ويتجهون الي الفيلا، واثناء سيرهم ت**ت نور وتدندن مع الاغنيه المذاعه في كاست السيارة فيلاحظ ايهاب جمال وسحر صوتها فيردد،، -نور انتي صوتك جميل اوي، اول مرة اخد بالي، ليه مفكرتيش تغني قبل كده نور تنظر له وتبتسم ثم تقول،، - دي شهادة اعتز بيها جدا ، بابا لاحظ اني بغني حلو بس كان رافض اني ادخل المجال، كان خايف عليا، وانا احترمت رغبته، وركزت ازاي اشتغل واجتهد عشان اوصلك، انت كنت ومازالت هدفي الوحيد إيهاب بابتسامه؛ ووصلتي يانور وشكلك هت**بي الرهان، وهخسر لاول مره نور بضحكه من كل قلبها،، عشان بس تعرف انا محدش يقدر يقف قصادي يابني ايهاب يضحك ويقول،، - ابنك ماشي ياماما جاوبي بقي ليه مغرتيش؟ نور تنظر له وتقول في نبره حب،، - لاني ببساطة كنت من ضمن الالاف المعجبين دول طول عمري بتمني بس اشوفك او اسمع صوتك، فحاسه ب*عورهم اوووي، حاسه اد ايه الحب في قلوبهم صافي برئ، مفهوش اي حقد او غل، يبقي ازاي اغير، لكن ايهاب متسائلا،، - لكن ايه؟ ليه سكتي؟ نور تضيق حاجبها وتشاور له باصبعها السبابه امامه وتقول بنبره تهديديه،،، - لكن لو لاقيت واحده لعوبه كده بتلف عليك، انا اخنقها، واخنقك قبلها، انت سامعني ايهاب بتمثيل الخوف،،، - يا لطيف... يا لطيف، انتي طلعتي شريرة اوي ليه كده يانور نور تنظر له بحده جدا،،، - انا شريرة، وغيورة، ومجنونه، مع اي حد يقرب منك بس، ببقي عايزة اكله بسناني، واقطعه تقطيع كده ايهاب ينظر لها ويقول،، - لا ياستي انتي طلعتي صعبه اووي، وهخاف منك نور بهدوء تنظر له بحب ثم تقول،،، بالع** انا اسهل مني مفيش، وواضحه جدا، كتاب مفتوح قدامك، قلب في صفحاته زي ما تحب، المهم تقرأه وتفهمه كويس ايهاب باستفهام : وافهم ايه يانور فيه؟ نور بنظره عشق ولمعه عين تدل علي الحب، تقول،،، - تفهم انك عايش جوه قلب نور، وانت كل محور حياته، وان مفيش قبلك ولا بعدك، ممكن يدخل قلبي، لانك ملكته من زماااان اوووي ايهاب ممسكا يديها وينظر في مقلتيها فيجد حب عميق صادق، ثم يردد لها قائلا،،، - نور كتير عليا اوووي كلامك ده، انا مستحقش كل الحب ده والله نور بنبره حانيه، تقول،،، - اوعي تقول كده، حياتي كلها فدا نظرة حب زي نظرتك دي دلوقتي، حياتي متسواش من غيرك ياعمري وهنا يقف ايهاب السيارة، وينظر لها نظرة حب حقيقية، فتبادله نفس النظره، فيقترب منها ويضع يده علي وجنتيها ويقربها اكثر ليضبع قبله حانيه علي جبينها، فيتهف لها،،، - ربنا ميحرمنيش منك ابدا يارب ويقدرني واسعدك، يا اجمل هديه من ربنا ليا.. نور انا.. انا نور بترجي؛ انت ايه قول متردد ليه،،، ايهاب ينظر لها بحب وبعشق ويقول،، - انا انا بحبك اوي، عمري ماقولتها لحد قبلك، ولا هقولها لحد بعدك، حتي خطبتي السابقة عمري ما قولتها نور هنا لا تستطيع ان تستوعب كل ما ردده لتفيق وهي ترتمي بين احضانه، ليحتضنها بشده، وتبكي من الفرحه مردده،،، - انا مش قادرة اصدق نفسي اخيرا.. اخيرا سمعتها منك، عشت عمري احلم باللحظه دي، قولها تاني، وثالث ورابع، عايزة اسمعها اوعي توقفها ابداا، انا بحبك.. بحبك.. بحبك حب محدش في الكون عرفه ولا هيعرفه.. محدش ابدا يقدر يوصفه.. ويوصف سعادتي اد ايه النهارده ايهاب بنظرة حب صادقه يقول،، - لا في انا... انا سعادتي متتوصفش يانور، انا بحبك،، وهحبك، وهفضل احبك لحد اخر نفس في عمري نور تضع اصبعها علي شفاه وتقول،،، -ربنا يخليك ليا، ويجعل يومي قبل يومك ياقلبي ايهاب يقبلها قبله سريعه،،، - انا بقول نمشي لحسن لو وقفنا اكتر من كده ممكن نتمسك فعل فاضح في الطريق العام وانا بصراحة مش مستحمل نور تبتسم له وتقول،، - انا بقول كده برضو يالا بينا الفيلا قربت اصلا ايهاب يحب يقول،، - يلمني ويلمك باب يانور نور بضحكة؛ ان شاء الله، نرجع بس من رحله لبنان ونتلم ياحبيبي إيهاب؛ لسه هستني يانور نور بهدوء ترد،،، - ياهوبا الرحله ٥ ايام مش كتير، وكمان انا لازم اروح لبيتنا اسلم علي بابا وماما، وابلغهم اني مسافرة ايهاب بنبرة تحذيريه يقول،،، - اوك بس مفيش تأخير انا بقولك اهو نور بحنان تقول،،، حاضر ياقلبي ووصل الي باب الفيلا، ثم جلسوا، وطلبت نور من سالي تفريغ المشتروات، ثم استاذنت من ايهاب لتصعد غرفتها، لتاخذ حمامها وتحادث والديها، ثم تدلف الي سريرها لتنعم بنوم هادئ لاول مرة في حياتها، وتستيقظ من نومها مبكرا، حتي تؤدي صلاة الفجر، وتدعي ربنا ان يديم عليها فرحتها ويقربها من محبوبها، ويبعد عنها أي سوء، ثم تدلف الي المطبخ لتجهز الفطار، ثم تتوجه الي غرفته،، فتقترب منه مداعبه انفه بيديها ليفيق علي ابتسامتها ويهتف.. - احلي صباح ده ياربي ولا انا بحلم، صباح النور يا احلي نور.. نور حياتي نور ببتسامه علي وجهها مشرقه تقول،،، - صباح الفل والياسمين على عيونك ياقلبي، يالا قوم الحمام جاهز، والفطار كمان بسرعه هستناك تحت ايهاب يجذبها اليه ويقول،، - طب مفيش حاجه كده اصتباحه علي الصبح نور بدلع؛ ايهاب اختشي، عيب كده إيهاب مقلدها؛ إيهاب اختشي، عيب كده، والله ما نسيبك يانور، تعالي هنا، ويجري خلفها، وهي تجري وضحكتها تملئ المكان، والسعادة ترفرف حولهم فتضحك سالي عليهم داعيه الله في سرها ان يتمم لهم علي خير، ثم يردد قائلا،، - ماشي يانور فلتي مني المرة دي، بس اعملي حسابك مش هعديها المرة الجايه نور تغيظه؛ مااشي تبقي تقابلني ياهوبا إيهاب ببرود يقول،،، - اقابلك فين يانوري، انا معاكي ما مكان ما تكوني وراكي ياقلبي نور تضع يدها علي رأسها وتقول،،، - اااه منك هتجنني، اكتر ما انا مجنونه بيك يتركها ويبعث لها قبله في الهواء، لياخذ حمامه، ويرتدي ملابسه، ثم يجلس ويفطر، لتحادثه.. - هوبا انا بعد الفطار هروح لماما وبابا، وهقعد معاهم واحتمال اتغدى معاهم، انت هتروح تسجل اخر اغنيه وترجع علي طول، عشان هنستعد للسفر بالليل، هحاول متاخرش عشان احضر الشنط وانت تخلص وتيجي علي طول، متروحش هنا ولا هنا مفهووم ايهاب ينظر لها ويقول،،، - مفهوم، بس هتاكلي ومش هتتغدي معايا، انا بقيت مش بعرف اكل من غيرك يانوري نور تنظر له وتقول بنبره حانيه،،، - طب بص كل حاجه خفيفيه وانا هاكل نص بطن، ولما ترجع ناكل سوا، اوك ايهاب بضيق يقول،،، - اوك ياحببتي، روحي اجهزي عشان تجيلي بدري، وانا هاخد قهوتي وهروح الاستديو علي طول نور بحب تقول،، هبقي اتصل اطمن عليك ياحبيبي، سلام إيهاب ينظر لها ولا يريد فراقها قَثم يقول،،، - مع الف سلامه يانوري وتدلف نور الي منزلها وتقوم والدتها بفتح الباب لتجد نور امامها فتاخذها في احضانها بشتياق مرددة،،، - نور حببتي وحشتيني اوي يا قلبي، كده برضو يانور كل دي غيبه عني، حتي الاتصال بتغيبي فيه اخس عليكي نور تحتضنها ثم تقول،،، - سامحيني والله غصب عني ياماما، الشغل كان كتير اووي، وكان لازم اثبت نفسي لايهاب في الشغل سميه بضيق تقول،،، - في الشغل بس يانور برضو نور بنظرة اححراج تقول،،، - وبعدين معاكي ياماما لازم تحرجيني كده سميه تنظر لها وتقول،،، - بس وشك بيقول انك في منتهي السعاده نور بنظرة هيام تقول،،، - اوي اوي فوق ما تتخيلي، اخيرا ياماما اعترف بحبه وقالي انه بيحبني اخيرا سميه بعدم تصديق،،،، - بجد يانور بالسرعه دي، مش غريبه شويه، انتي متأكده من صدق مشاعره يابنتي، خايفهرعليكي تنجرحي بسببه يانور، لكن هقول ايه ربنا يسعدك ياحببتي، واخر الحب ده ايه؟ نور بتنهيده حب تقول،،، اكيد الجواز ياماما، بس هنحدد لما نرجع من رحله عمل في لبنان لمده ٥ ايام سميه باعتراض تقول،،، - انتي هتسافري كمان معاه نور بهدوء،،، - ياماما دي رحله عمل، حفلات متفقين عليها، مش فسحه،،، هو باللحق بابا فين؟ سميه ترد،،، نايم لسه مصحيش نور بتهرب من حوارها معها ثم تنظر لها مردده،،،، انا هروح اصحيه لحسن وحشني اووي وتقترب من والدها وتضبع قبله علي جنته فيقوم بفتح عينيه فتبتسم له وتهتف،،، - صباح الخير يا احلي بابا في الكون ده كله زين يفتح عيونه وينظر لها بحب ثم يبتسم قائلا،،، - صباح النور يا احلي نور في دنيتي، وحشتيني اوي، ايه كل الغيبه دي، وايه اللي حدفك علينا النهاردة نور تقترب منه وتضع قبله علي وجنته ثم تقول،،، - بصراحة عشان وحشتوني، وكمان عشان اسلم عليكوا، عشان مسافرة بالليل في رحله عمل الي لبنان زين بنبرة جديه يقول،،، وهتغيبي اد ايه؟ نور؛ ٥ ايام زين محذرا،،، اوعي تكوني قولتي لامك نور بحزن؛ للاسف قولت زين بنبرة لوم وعتاب يقول،،، - ليه كده بس، دلوقتي مش هتخلصي يانور، كنتي قولتيلي انا الاول، وبعدين اتصرف معاها، انتي عارفه هي بتخاف عليكي ازاي نور بضيق وزعل ترد،،، - اللي حصل بقي، هتنجدني ولا هتخلع زين مبتسما لها ثم يقول،،، - عيب عليكي، ابوكي دايما ساندك وفي ظهرك نور تحتضنه بشده،،،، - ربنا يخليك ليا يا اعظم اب في الدنيا زين بحب يقول،،، - ويخليكي ليا ياقلبي، تعالي معايا لما نشوف هظبطها ازاي نور تنادي عليها ثم تقول،، - ماما انتي فين سميه ترد،،، انا هنا يانور تعالي في المطبخ زين يقترب منها ويهمس لها مرددا،،، -صباح الخير ياسوسو سمية ببتسامه ترد،،، صباح الخير يازين زين ينظر لما اقوم به ثم يتسائل،،، - انتي بتجهزي الغداء من دلوقتي سميه تنظر له وترد،،، - اه عشان نور تتغدي معانا قبل ما تمشي، ولا مش هتاكلي يانور نور تنظر لها وتقول،،، - لا هتغدي ياماما، انا قايله لايهاب حتى اني هقعد معاكوا النهاردة سميه بضيق ترد،،، - ياسلام انتي بقيتي بتاخدي الإذن منه كمان نور : ولا أذن ولا حاجه ياماما، مش انا بشتغل عنده، لازم يبقي عارف خط سيري زين محاولا تلطيف المشاحنات بينهم يقول،،، - ؛ ايه ياسوسو فكيها شويه، وخفي علي البنت الله سميه تنظر له وترد بضيق،،، - ماشي يازين، طلعت انا دلوقتي اللي وحشه زين يقترب منها ويضع يده علي وجنتيها ويرد بحب قائلا،،، - مين يقدر يقول كده ده انتي القمر نفسه ياحبي، قال وحشه قال سميه تبتسم له مردده،،، - اه كلني انت بكلامك الحلو ده زين يهمس لها ويقول،،، - انا من حيث اكلك فانا هكلك بس مش دلوقتي،، ويغمز بعينه سميه بضحكه : ياراجل عيب البنت واقفه زين بحب يقول،،، - الله هو انا قولت حاجه، هتاكليني ايه انا جعان سميه تنظر له وتقول،، - هعملك ساندوتش عقبال بس ما الاكل يستوي زين بنبرة حانيه يقول،،، - طيب بس اعمليلي كوباية شاي الله يكرمك سميه ترد بحب،،، - من عيوني ياقلبي نور؛ والله يابابا انت معلم، بتعرف تنسي ماما اي حاجه في ثواني زين ممسكا ابنته ويرد في حنان، ثم يقول،،، - يابنتي امك قلبها زي البفته البيضا، طيبه اووي واي كلمه حلوه ترضيها، وده احلى حاجه بعشقها فيها، طيبة قلبها دي، مستحيل الاقي زي امك ابدا، ربنا يبارك فيها يارب نور؛ آمين يارب العالمين زين يجلس علي الاريكه ويجذبها لتجلس بجانبه ثم يقول لها،، -احكيلي بقي كل اللي حصل، من غير ما تخبي عليا اي حاجة نور تنظر له وتقول،،، - حاضر يابابا،،،،، واستمرت نور تروي كل ما حدث مع ايهاب بكل التفاصيل، ومر الوقت بهم وهو مستمع لا يقاطعها، حتي هتف - يعني كده خلاص يانور حققتي هدفك، مش فاضل غير انه يتقدم رسمي نور بفرحه قالت،،، باذن الله يابابا لما نرجع من السفر، هحدد معاه معاد، بس كنت عايزة اتأكد من حبه ليا، خايفه يكون حابب حبي له، ويكون بس تحت تأثير التغيير اللي حصل في حياته زين؛ وهتتاكدي ازاي نور بتفكير لحظات ثم ترد قائله،، - هحطة تحت الاختبار شويه لما نرجع، وربنا يخيب ظني، ويحقق مرادي زين بترجي يقول ؛ يارب يابنتي وتاتي سميه لتخبرهم ان الغداء جاهز، ليتناولوا الغذاء في جو اسري سعيد، ف*نتهي نور من طعامها، فتستأذن بالانصراف - انا لازم امشي بقي عشان لسه مجهزتش الشنط سميه معترضه وترد بضيق،، - يابنتي طيب كملي اكلك، انتي مكلتيش كويس نور ممسكه بمعدتها ثم تقول،،، - اكلت ياماما الحمدلله، مش قادرة خالص، شبعت، يالا بقي سلام اشوف وشك بخير ياحببتي، سلام يابابا هتوحشوني كتير سميةو زين؛ مع الف سلامه حببتي خلي بالك من نفسك تودعهم نور، ثم تحادث ايهاب تلفونيا نور بحب تقول،، - حبيبي ازيك، خلصت ولا لسه إيهاب بنبرة شوق يقول،،، - ازيك يانوري وحشتيني اوي، حاسس انك غايبه عني سنين مش ساعات نور بنبرة بها الحنين والشوق اليه تقول،،، - حبيبي يا هوبا، عشان بس انت اتعودت تلاقيني قدامك علي طول، ومغبش عن عينك خالص ايهاب بنبرة حيرة يقول،، - يمكن، ويمكن عشان من كتر حبي ليكي مش قادر علي بعدك نور ببتسامه وفرحه تقول،،، - لا لا انا مش اد الكلام الحلو ده ياقلبي إيهاب بنبره صوته بها حب يرد،،، - ده مش كلام، ده حقيقيه جوايا ياحببتي نور ترد بكل حنين تقول،،، - ايهاب تعالي بسرعه، وحشتني اووي، انا قربت علي الفيلا هستناك متتاخرش عليا ايهاب بفرحه يقول،،، - حالا ياعمري، هيجيلك علي طول سلام نور بهيام تقول،،، - سلام ياحبيبي،،، وتنظر للهاتف وتحضنه، وتقبله، تردد.... اااه ياقلبي انا خايفه عليك من كتر ما بتحبه تقف متتحملش كل العشق ده... صبرني يارب علي بعده وتمر ساعة وتجد نور إيهاب يناديها، لتجري عليه بكل حب وشوق محتضنها وهو مردد كلمه واحده على شفتيه.. -وحشتيني اوووووى، اوعي تغيبي عني تاني نور بنفس الشوق والحب تقول،،، - وانت اكتر، وحشتني ومش هقدر ابعد عنك ثانيه ايهاب يبعدها عن حضنه ويجذبها لتجلس بجوارة ثم يقول،،، - احكيلي عملتي ايه معاهم واحنا بناكل، انا واقع من الجوع، معرفتش اكل اي حاجه وانتي مش معايا نور بزعل تقول،،، - كده برضو انا مش قولتلك اي حاجة خفيفة ايهاب بنبره حانيه يقول،،، -صدقيني متبلعتش، حاولت ومعرفتش اكل من غيرك نور تنهض ثم تقول،، - ثواني وسالي تحضر الاكل، تعالي ياحبيبي ارتاح لحد ما يجهز ايهاب يجذبها مرة اخري حتي لا تفارقه ثم يقول،،، - انا راحتي في قربك، وحضنك يانور نور تقترب منه وتقول،،، - احكيلي عملت ايه النهاردة ، وسجلت الاغنيه الاخيره وخلصتها ايهاب ينظر لها بعشق ويقول،،، - تعالي انتي بس وخديني بين ايد*كي، ومش عايز اي حاجه، ولا اتكلم خالص ووضع راسه علي قدميها، وهي تعبث بيديها ب*عره، في حاله من السكون، لا يقطعها غير صوت سالي لتخبرهم بان الطعام جاهزا، ثم ينهضوا ويدلفوا الي السفره ويتناولوا الطعام في حب وسعاده، وهما يتحدثون سويا عن يومهم، ثم ينتهوا من تناول الطعام، ويتوجهوا الي حديقه ليتناولوا شاي سويا فهتف نور قائله... شكلك تعبان ومرهق اوي ياحبيبي، انت تشرب الشاي، وتحاول تستريح وتنام ساعتين كده، لسه بدري علي معاد الطيارة ايهاب ينظر لها ويقول،، - واتحرم منك الساعتين دول، مش كفايه الوقت اللي ضاع ومكنتيش معايا فيه نور ممسكه بيده ثم تقول له،،، - طب مش هسيبك غير لما تنام ايه رايك، المهم ترتاح، خلص الشاي وتعالي عشان تنام ايهاب؛ ان كان كده معنديش مانع، مش مهم الشاي دلوقتي نور مبتسمه ثم ترد عليه،،، - والله انت عامل زي الطفل لما يجري في حضن امه عشان تحكيله حدوته ايهاب ينظر لها بشوق ثم يقول،،، - تصدقي صح، هو ده احساسي دلوقتي، حاسس انك امي، وهتخديني في حضنك وتنيمني وتحكيلي حدوته قبل النوم نور بضحكه،،، - تعالي ياابني بقي في حضن ماما ايهاب يضحك ويقربها اليه ثم يهمس لها مرددا،،، - تعالي ياماما حضنك وحشني اووي نور محذره،، ؛ نام بأدب ياهوبا ايهاب؛ حاضر بس احكيلي حدوتة نور وهي بعبث في شعره ؛ كان ياكان ولا يحلي الكلام الا بالصلاة علي رسولنا الكريم، كان في بنت جميله اسمها نور، كان كل حلمها في الدنيا نشوف حبيبها وفارس أحلامها ايهاب، ويخ*فها علي حصانه الابيض ويجري بيها ويهرب لمكان بعيد اوووي ، مفهوش حد غير هو وهي وبس، ويعيشوا في جزيرة حبهم اللي هيملي الكون كله ويفيض،،، هوبا انت نمت اظاهر انت سافرت مش نمت، نوم العافيه ياحبيبي وتتركه نور وتنصرف في هدوء، لتتوجه الي غرفتها تجهز ما تبقى لها لتصبح شنطه سفرها جاهزة، فتظبط المنبه لينبها بعد ساعتين، حتي تقوم باستيقاظ إيهاب، فقررت ان تغفل وترتاح بعد عناء يوم طويل "باك" هادي؛ هااا سكتي ليه نور : ابدا يادكتور ذكرت لحظات مرت عليا، كانها لسه في وقتها حالا هادي؛ ده شئ طبيعي لانك بتحكي بكل احساسك، ومن الواضح انه حبك بجد يانور نور بغضب وحده قالت،،،، حبني اي حب ده اللي بتقول عليه، هو اللي بيحب حد يدمره، يذ*حه بسكينه تلمه، يشوفه بيموت امام عينه ولا يفكر حتى ينجده، مش ممكن يكون حب ابدا يادكتور، ولو ده الحب يبقي مش عايزاه، ولا حتي عايزه اشوفه، هادي بهدوء قال،،، ممكن تهدي يانور ارجوكي، حاولي تسيطري علي انفاعلك، واهدي نور بتنهيده عاليه ترد عليه مردده،،، - انا مش قادرة اصدق ليه عمل فيا كده، ليه بعد ما كنت في سابع سما، نزلني لسابع ارض ليه انا عملت فيه ايه، انا قدمت كل الحب، مبخلتش عليه بهتمامي، ولا عشقي ولا خبرتي في الشغل، قدمت كل حاجه، ومأخدتش غير الغدر، الالم، والعذاب، حسرة السنين، وبعد كل ده تقولي حب، ملعون ده حب هادي ينظر اليها ويقول بنبره هادئه،،، ؛ - خلصتي كل اللي عايزة تقوليه، اسمعيني، انتي مش هترتاحي يانور غير لما يجي اليوم المناسب وتواجهي ايهاب بكل ده وتسمعيه، يومها هتطلعي كل الغضب المشحون جواكي، وهتبقي اقوي من كده، انا بكره في اول جلستنا هخليكي تكلمي والدك ووالدتك باذن الله، ودلوقتي برغم اني مشتاق اعرف ايه اللي حصل في لبنان، بس لازم انهي جلستنا ونتقابل غدا نور؛ اوك يادكتور، في انتظارك غدا، وشكرا علي مكالمه بابا هادي ببتسامه يقول؛ العفو ياستي، انا تحت امرك نور بنظره امتنان تقول،،، -ربنا يخليك يادكتور، والف مب**ك، ياريت تباركلي للعروسه هادي بنظره فرحه يرد،،، - الله يبارك فيكي، يوصل وعقبالك نور بحزن؛ شكرا وينصرف هادي ليتوجه الي مكتبه ويجلس هادي في في تفريغ حواره مع نور، فيطرق الباب، ليدخل عليه صديقه د معتز غاضبا وعلي وجه اثار الغضب الشديد فيساله هادي - مالك يامعتز مش طايق نفسك ليه كده معتز يتأفف بضيق ثم يقول،،، - هو ايه بس يا هادي يا اخويا اللي يخلي الواحد يطيق نفسه هادي بهدوء يقول،،، احكيلي مالك براحه كده من غير نفخ ولا غضب معتز بنبره ضيق وغضب، يرد،،، - اقولك ايه بس، مراتي ياسيدي مش عايزة تصدق اني دكتور نفسي، مش زي باقي الدكاترة، اللي الفيزا بتاعتهم بتعدي، مش مبطله طلبات، واحتياجاتها كل شويه عايزة عايزة، ولو قولت مفيش، مخلص تقولي امال انت دكتور ازاي، ياريتك كنت بتاع اسنان، ولا عظام، ولا جراحه، لا حتى نسا، بلا هم والاسم متجوزة دكتور هادي بنظرة أسف قال،،، معلش يامعتز، حاول تحتويها، وتفهمها بهدوء، ان ده القسم اللي انت حبيته، عشان كده اتخصصت فيه، يمكن لو كنت في اي قسم تاني مكنتش بقيت ناجح ومشهور معتز بنبره غضب، يقول،،، - بقولها والله ياهادي، بس مفيش فايده، هي عايزة بس طلباتها تكون مجاوبه وبس هادي؛ طب حاول تشتغل في مكان تاني بعد الظهر، وتزود دخلك معتز بنبرة تمني يقول،،، - ياريت والله معنديش مانع، علي الاقل ارتاح منها هادي ي**ت قليلا ثم يقول،،، - طب انا هكلملك دكتور صاحبي، فاتح عياده وكان مشغول عنها وبيفكر يقفلها، هكلمه عليه تمسكها بداله وهو من وقت للتاني يباشرها معاك، ايه رايك معتز بفرحه يقول،،، - والله ده هيبقي جميل فوق راسي ياهادي، وتبقي خدمتني خدمه العمر هادي بزعل يقول،،، - عيب تقول كده انت زي اخوي الصغير، باذن الله انا هكلمه بكره، عشان النهاردة مش فاضي معتز ببتسامه يقول،، وراك ايه يانمس هادي بسعاده يرد قائلا،،، - هروح أتقدم لنسمه معتز بفرحه يقول؛ انت بتقول ايه بجد، اخيرا سمعت كلامي وكلمتها هادي ينظر له ويزفر تنهيده ثم يقول،،، - بجد والله، بعد كلامك ليا شجعني اني اجرب افتحها، والحمدلله وافقت انا كنت لسه هبعتلك عشان اقولك تيجي معايا الساعة ٨، انت عارف انا مليش حد ولا اصحاب غيرك معتز بفرحه؛ طبعا ياحبيبي، الف الف مبرووك وربنا يتمم بخير يارب، انت هتتقدم ولا هتلبس دبل كمان هادي ينظر له ويقول،،، -والله بفكر اجيب الدبل، واعملها مفاجأة لنسمه ايه رايك؟ معتز بفرحه يقول،،، - اه ياريت وتحدد معاد الجواز، انت مش ناقصك حاجه، شقتك لو محتاجه حاجه تتغير امرها سهل، العروسه تختار اوضة نوم جديده، ويبقي علي البركه هادي بتمني يقول،،، ادعيلي ابوها يوافق معتز ينظر له ويرفع حاجبه الايسر ثم يقول،،، -باذن الله هو هيلاقي زيك فين، ومادام نسمه موافقه متشلش هم لحاجه تانيه، انا هروح وهعدي عليك عشان نروح مع بعض هادي ينظر له ويقول بحب،،، -ماشي يامعتز هنتظرك، وانا هروح عند نسمه اشوفها خلصت ولا لسه وينصرف معتز، ويتوجه هادي الي نسمه، فيجدها خارجه من غرفه المدير، فيقترب منها ويسالها - ازيك يا نسمتي، استأذنتي ولا لسه؟ نسمه تنظر له وعلي وجهها ابتسامه ثم ترد عليه مردده،،، - اه طلبت اذن، وهمشي دلوقتى هادي مبتسماََ،،، - تمام روحي علي طول، اه اكتبيلي عنوان البيت لحسن نسيت اسالك نسمه؛ حاضر هبعته في رساله دلوقتي هادي ينظر لها بحب ويقول،،، - النهاردة اسعد يوم في حياتي نسمه بفرحه تلمع بمقلتيها تقول،،، - مش انت بس انا كمان سعيده اووي، يالا بقي سبني عشان الحق اجهز، انا ورايا حاجات كتير اوي لسه عايزة اعملها هادي؛ ماشي ياقمر سلام نسمه؛ في حفظ الله ورعايته فيدلف الي منزله ليجهز نفسه لمقابلة اهل العروسه، وبعد مضي بعض الوقت، قد اصبح جاهزا، واذا بصديقه معتز في انتظاره اسفل المنزل ليتوجهوا سويا الي محل جواهرجي ليقوم بشراء دبله الخطوبه مع المحبس الخاص بها، وكان في غاية الروعه والذوق العالي، ثم يقوم بشراء بوكيه ورد، وبعض الحلويات، ثم يدلف الي منزلها في سعادة، واذا بوالدها يفتح له الباب ويستأذن بالدخول،،، ويقدم ما بيده ويضعه علي المنضده التي امامه فيهتف الاب قائلا سليم ببتسامه مرحبا،،، اهلا اهلا دكتور هادي هادي مبتسماََ،،، اهلا بحضرتك يافندم سليم؛ منور يادكتور مين حضرته هادي ينظر لمعتز ويقول،،، - دكتور معتز صديقي واكتر من اخ سليم ببتسامه،،، اهلا ياابني هادي بتوتر يقول،،، - اكيد حضرتك عارف كل ظروفي، وانا طمعان في موافقتك علي زواجي من كريمتك انسة نسمه، وهكون اسعد واحد لو حضرتك وافقت ي**ت سليم للحظات ثم يتحدث هاتفا...
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD