الفصل التاسع

1825 Words
دفع احمد مرسي و وجد الجثة و جاء ليفتح و يري وجه عمه و دخلت سيدرا معه وجد خياطة حتي رقبته احمد : هو ايه ده سيدرا : بص انا حاولت اتصل بصحبتي عشان هي بتشتغل فالمخابرات عشان مرضوش يدخلوني و كانوا عايزني اكتب التقرير بس و لما رفضت وقفوني عن العمل و انا مضيت بس دلوقتي بيقول اني مضيت علي التقرير احمد :يا سلام و الفيلم الهندي ده بقا من تاليف مين سيدرا : احترم نفسك انا مقدرة اللي انت فيه احمد : انطقي مين اللي وراكي سيدرا: انا اشرف منك يا حيوان احمد : انا حيوان ، و صفعها احمد بشدة وقعت علي الارض و سال الدماء من فمها (خف علي البت دي فرفورة مش ادك ??) و يهاتف حمزة احمد : حمزة تعالوا بسرعة علي ..... مدير المستشفي يهاتف شخص :الحق يا باشا دول طلعوا كبرات اوي الباشا : مش البت مضت علي التقرير يبقي هي تلبسها خليك جامد و كلوا يشهد انها دخلت وهي اللي كشفت و كدة كدة مفيش كاميرات مدر المستشفي : امرك يا بوص و صل الفريق المستشفي و معهم حبيبة حبيبة و هي تجري و تاخذ باحضانها سيدرا : سو حبيبتي ايه اللي جابك هنا و ايه اللي فوشك ده نظر الجميع لهم باستغراب احمد : انتي تعرفيها حبيبة : دي يا جماعة سو اللي حكيتلكوا عنها اقدملكم الدكتورة سيدرا سيدرا ببكاء : حبيبة انا حاولت ارن عليكي تليفونك مقفول و البتاع ده ض*بني حبيبة : مانا اتزفت قولتلك لازم تنشفي شوي و تبقي قوية مين اللي ض*بك اشرت سيدرا علي احمد حبيبة : ايه يا احمد هي قدك و تض*بها ليه اصلا احمد : دي سرقت اعضاء عمي و بتحكيلي فيلم هندي حبيبة : يا عم انت بتقول ايه دي بتخاف من الصرصار اصلا انا كلامي معاك بعدين بس قولي يا سو اللي حصل بس اهدي الاول حبيبة :هاتلها ماية يا مهاب قصت لهم سيدرا ما حدث و هنا وصل النائب العام و ظابط المباحث و طبيب شرعي اخر يعرفه احمد ليفحصوا الورقة التي مضت عليها سيدرا و يعلموا ان كان كلامها صواب ام ماذا حبيبة انا هنزل انا و سيدرا و هعمل حاجة و ارجعلكوا اماء لها الجميع و ذهب معها حمزة حمزة بعد ان ابتعدوا : انتي هتعملي ايه حبيبة بمكر : نشوف مكالمات اللي هنا حمزة : تمام انا جاي معاكم سيدرا : انا هروح اغسل وشي حبيبة : ماشي حمزة : انتي تعرفيها منين حبيبة : و انا فالثانوي كنت قاعدة لوحدي و اتعرفت عليها و هي حكتلي كل حياتها و انا حكيتلها برضه و مراد عارفها بباها و مامتها ماتوا و هي فالثانوي و عمها اكل ورثها و لولا الوديعة اللي ابوها عاملهالها كانت اتشردت سيدرا طيبة و مسالمة جدا و مردتش حتي تشتكي عمها و ضعيفة انا كان عندي مراد و علي و ليث و حسن و كل دول هي مكنش معها حد انا بحمد ربنا علي وجودهم فحياتي لاحظت حبيبة غياب سيدرا و ذهبت للحمام و انصدمت عندما .... و ذهبت حبيبة وجدت سيدرا غارقة في دمائها و صرخت حبيبة وجاء لها حمزة بفزع حمزة: في اي... و لكنه انصدم مما رآه حبيبة ببكاء : حمزة شيلها بسرعة و النبي و هنا جاء الجميع حتي احمد علي صوت صرخة حبيبة و احمد : سيبها كدة و حملها من حمزة و جري بها الي الخارج حمزة و هو يجري خلفه : طب انت رايح فين دلوقتي ماحنا فالمستشفي اهو احمد : عشان يقتلوها صح افتح الزفت العربية ، و قال الاخيرة بصراخ حبيبة : ماشي اوعي اوقف النزيف و ركبوا السيارة و سار احمد بسرعة قصوي و تفادي اكثر من حادثة بصعوبة و هو يبرر هذا لنفسه بانه يريد ان هذا ليأخذ حق عمه وصلوا الي المستشفي التابعة لاحمد احمد : بسرعة في حالة هنا بتموت هرول الجميع اليه و اخذوها علي الترولي الي غرفة العمليات الممرضة وهي تهرول اليهم : فقدت دم كتير و محتاجين حد يتبرع ليها فصيلتها +B احمد : انا نفس الفصيلة الممرضة : اتفضل معايا اخذت حبيبة تبكي و لم يستطع حمزة ان يراها هكذا فاخذها بين احضانه حمزة بحزن : اهدي هتبقي كويسة و لكن **تت حبيبة فجأة و خرجت من بين احضانه بجمود حمزة بتوجس : حبيبة انتي كويسة حبيبة بجمود : انا عايزة اللاب بتاعي حالا حمزة : حاضر و ذهب لسيارتها و جلبه لها و اخذته منه حبيبة بجمود و فتحته و اخذت تكتب اشياء عديدة و تفتح برامج غريبة و ينظر لها حمزة بتساؤل ثم ضحكت بخبث حبيبة بخبث : حلو اوي ادي الدافع الرابع و الله ما هرحمك يا ال**ندر حمزة : في ايه حبيبة ببرود : اللي اخذ اعضاء عم احمد هو اللي بندور عليه ال**ندر لاشين و قالت الاخيرة بشر لم يري حمزة هذا الجانب منها قبل الان حمزة :طب ايه الدوافع مش فاهم حبيبة : تعالي معايا و ذهبت لنهاية الدور حبيبة : بما انك عرفت كل حاجة احب اقولك قبل ماتكلم لو كلمة اتعرفت انا هقتلك و خلي بالك انا بقتل بدم بارد تمام حمزة باستغراب من حبيبة التي يراها و لاول مرة : من غير تهديد بس ماشي حببة : اول دافع هو موت ابويا و امي التاني اني عشت طول عمري لوحدي التالت اللي عملوه فسيدرا اما بقا الرابع الل عملوه فعم احمد حمزة : و انتي ايه علاقتك بعم احمد حبيبة : يكون ابن بدر و بدر ده ليه معزة عندي و هو الوحيد اللي حكتله عن اللي حصلي بعد سيدرا و تقدر تقول صديق برضه اوعي بقا ، و دفعته بخفة و ذهبت حبيبة : احمد تعالي عيزاك (اللي فالمستشفي هما الفريق و النائب العام و دكتور شرعي و الظابط بتاع المباحث) احمد : في ايه حبيبة بنظرات نارية فاجأت احمد فهو لاول مرة يري حبيبة بهذه الحالة : انا قولت تيجي معنديش وقت احمد : تمام حبيبة : اتفضل شوف و انا منستش اللي عملته فسيدرا بس نتحاسب بعدين اخذ منها احمد اللاب و شاهد فيديوهات الجراج بالمستشفي (اللي فالمستشفي ميعرفوش ان في كاميرات فالجراش ) و شاهد المدعو مرسي و شخص اخر و هم ينقلوا اعضاء عمه في ايس بو** و يتلفتوا حول بعضهم و شاهد الحادثة و انها متعمدة و سمع تسجيلات المكالمات حبيبة : ايه رايك فالكلام ده احمد : يعني بريئة حبيبة بسخرية و غضب مكبوت : لسة واخد بالك احمد : كدة حياتها فخطر حبيبة : بالظبط احمد : محدش يقدر يدخل قصر السيوفي حبيبة : بمعني احمد : هتخرج من العمليات علي القصر عندي حبيبة :تمام مع ان عندي مستحيل يجرالهاحاجةبس خلينا نقول انك حاسس بالذنب جمعلي الفريق و تعالي احمد : ماشي بعد عشر دقايق عمر : في ايه يا حبيبة حبيبة بصرامة ادهشتهم : اسمعوا اللي هقوله عشان مش هيتكرر تاني مهاب بمرح ليفك هذه الاجواء المشحونة : مالك يا بيبو حبيبة : مهااب انا علي اخري ، بصوا بقي اللي فات كان لعب عيال و مشفتونيش لسة انا وقت الجد و الشغل انا بقلب شيطانة تمام الجميع باندهاش : تمام حبيبة : بعد ماسيدرا تفوق و ننقلها كلنا هنروح علي الجهاز و ذهبت و تركتهم وسط دهشتهم من حبيبة الجديدة بعد ثلاث ساعات خرج الطبيب من غرفة العملات حبيبة : هي عاملة ايه دلوقتي الدكتور بعملية : الحمد لله تمام قدرنا ننقذها هي مشكلتها انا فقدت دم كتير و هي ضعيفة و لازم ليها راحة احمد : حضرلي اسعاف عشان تخرج من المستشفي الدكتور : احمد بيه اصابتها كانت خطيرة و لازم تفضل تحت الملاحظة احمد : اشطر دكتورة تيجي معايا و تتابع حالتها فاهم الدكتور بخوف : امرك يا فندم و ذهب من امامهم و تم نقل سيدرا الي قصر احمد دخل الجميع و كان جد احمد يجلس و يظهر عليه الحزن الشديد حبيبة و هي تاخذه باحضانها : و الله هجبلك حقه و ده وعد مني ماشي بدر : شكرا يا حبيبة حبيبة بضحك : حبيبة من امتي يا بيدو نظر لها الجميع بصدمة اهذه من كانت معهم منذ قليل حبيبة : بيدو عايزاك فالمكتب شوية بدر : تعالي حبيبة : شباب المهمة اتاجلت اسبوع كمان يعني بعد اسبوعين و دخلت المكتب حبيبة :في ملاحظتين اول حاجة منفسينك ملهمش دعوة باللي حصل كل اللي حصل من ورا ال**ندر لاشين بدر : مين ده حبيبة : و احد ابن كلب و مسؤل عن المافيا فمصر بيفتحوا مستشفيات فالمناطق المقطوعة و يعملوا حوادث و ياخدوا الجثث يبيعوا اعضاء يعني الموضوع بمحض الصدفة و من حظهم المهبب ان المرادي كان ابنك و الدكتورة كانت سيدرا بدر : كويس انك قولتيلي حبيبة : بيدو خد بالك دي معلومات سرية محدش يعرف عنها حاجة انا قولتلك عشان تريح قلبك بدر : تمام و الملاحظة التانية حبيبة : سيدرا المنشاوي عيلة بباها من الصعيد مات و هي فالثانوية العامة عمها رفض يديها الورث و لولا ان ابوها كان عاملها وديعة تصرف علي تعليمها و كاتبها باسمها كان زمانها حصلت معاها بلاوي بدر : هي من عيلة المنشاوي اه ده عمها ياكل مال النبي مش اليتيم و راجل شراني بعيد عنك حبيبة : بالظبط المشكلة ان سيدرا ضعيفة و مسالمة لاقصي حد قولتلها مراد يجبهولها تحت رجلها و هي قالتلي مهما كان دول اهل ابويا بدر باعجاب : اصيلة و الله حبيبة : المشكلة دلوقتي سيدرا مش هترضي تعد هنا و انا هسافر اليومين الجايين و مش هترضي تعد عندي طول مانا مش موجودة حتي لو مراد موجود فاحنا لازم نقنعها يا تيجي عندي يا تفضل هنا بدر : طب انا نفسي الواد احمد يتجوز و انا متأكد انه هيحبها حبيبة : و الله دماغك دي الماظات سيب عليا سيدرا انا هقنعها بدر : و انا هقنع احمد حبيبة : قشطات سلاموز انا و لا اقولك تعالي نقولهم دلوقتي بدر : تعالي و خرجوا و علي وجوههم ابتسامة بدر: احمد انا قررت قرار احمد : امر يا جدو بدر :انت لازم تتجوز سيدرا احمد :نععععم بدر : هتعلي صوتك عليا احمد : اسف مش قصدي بس انت عارف اني مش هتجوز بدر :تقدر تقولي هتعد هنا بصفتها ايه و بعدين انت هترفض طلبي احمد : مقدرش ارفضلك طلب يا جدو حاضر بدر : اتصل بالمأذون احمد : دلوقتي بدر : اه احمد : حاضر حبيبة : انا هطلع اقنع سيدرا بدر : ماشي و صعدت حبيبة لغرفة سيدرا و جدتها بدأت ان تستيقظ حبيبة : سو حبيبة قلبي عاملة ايه يا روحي سيدرا : اه الحمد لله انا فين حبيبة :انتي فبيت احمد سيدرا : احمد مين حبيبة : اللي اتخانقتوا فالمستشفي سيدرا : و انا فبيت الحيوان ده ليه حبيبة : سيدرا هو انا ممكن اقولك حاجة سيدرا : قولي من امتي الادب حبيبة :الماذون جاي و انتي هتتجوزي احمد سيدرا : مين اللي هيتجوز حبيبة : انتي سيدرا : مالي بقا حبيبة : سيدرا ركزي انتي هتتجوزي سيدرا : نعم لا طبعا و بعدين اتجوزه ليه حبيبة : سيدرا اسمعي احمد هيقدر يحميكي ده للامان بس سيدراا: بس مش بالطريقة دي حبيبة : سيدرا بطلي ضعف بقا انا عايزاكي قوية عاملة شبه القطة بتخربشي فاهمة سيدرا:حبيبة انا مش زيك مش هقدر حبيبة : لا هتقدري انتي قوية مش عايزة اسمع مش هقدر دي تاني و اوثقي فيا انا اعمل حاجة تضرك سيدرا :لا طبعا حاضر بس انا خايفة ،و قالت الاخيرة ببكاء حبيبة و هي تاخذها باحضانها: بس يا قلبي متعيطش بعدين لسة بقولك خليكي قوية يا ترى ايه اللي هيحصل مع سيدرا و احمد طب حبيبة هتعمل ايه حمزة هيعمل ايه مع حبيبة طب كدة دخلنا فالجد ده اللي هنعرفه فالفصول الجاية من رواية برمجت قلبي دمتم في حفظ الله By Habeba Elsyd
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD