الفصل الثامن

1705 Words
في المساء كانوا يجلسون في المندرة و رن هاتف حبيبة و كانت حبيبة تجلس بعيدا هي و الجد يعملون علي اللاب و ... حبيبة : هروح ارد و ارجعلك حبيبة : ايه يا ميمو واحشني اوي عامل ايه مراد : الحمد لله يا بيبو انتي انبسطي حبيبة : جدا لقصر تحفة مراد : طب في مفاجاة حبيبة : يا مفاجاتك مراد :" في تدريب ضفادع بشرية ورا السد فاسوان و انا معاهم و في حد كمان معايا تعالي قضي يوم و نرجع سوا حبيبة : اسوان حبيب قلبي راشقة يباشا هقول للشباب و اجيلك بكرا ممراد : ماشي يا قلبي حبيبة : باي و كان استمع لها الجميع ذهبت لهم حبيبة :انا عندي شغل فاسوان و هسافر بكرة الجميع : اه شششغل تمام ربنا معاكي احمد : انا هتصل احجز لينا طيارة الجميع : ماشي في الصباح (اليوم الاخير) يودع الجميع حبيبة وداع حار حبيبة :بص بقا يا بيدو انا علمتك كل حاجة علي الفيس هبقي اكلمك بدر : و انا هستني حبيبة : و حملة الدعاية الجاية عليا متشغلش بالك بدر : انا مطمن بدام بيبو اللي هتعملها نظر الجميع بصدمةللجد فهو صارم جدا و نظروا لها بق*ف لم تلاحظه حبيبة : تعالوا اوصلكوا المطار الجميع بحدة : لا شكرا حبيبة : تمام تسارع فالاحداث : في الجهاز و صل الفريق للمكتب وجدوا حبيبة تعمل علي الاجهزة و رحبوا بها بفتور حبيبة : انا جبت كل المعلومات اللي هنحتاجها حاليا عشان نقبض علي اللي اسمه الي** لاشين و العملية هتبتدي من الاسبوع الجاي و انا جبت فطار عقبال ماتكلوا اكون بعتلكم المعلومات حمزة : و انتي مين سمحلك انك تحددي معاد العملية اصلا حبيبة : ده شغلي انا عارفة انسب وقت عشان اقدر اهكر الاجهزة امتي و منتكشفش يالا كلوا الحميع : مش عايزين حبيبة باستغراب : هروح اجيب قهوة و اجي خرجت حبيبة و اتت لهم رسائل بعيد ميلاد حفيدة رئيس المخابرات اللوا مراد الالفي حمزة : هي كانت ناقصة احمد : دي بقي نجبلها هدية ايه عمر : اكيد عيلة صغيرة مهاب : دبدوب و لا باربي هو امتي المعاد حمزة : بكرة الجميع :قشطات و بقية اليوم لم تتعامل حبيبة معهم اليوم التالي : لم تذهب حبيبة الي العمل اندهش الجميع فهي ملتزمة بمواعيدها حمزة : و احنا مالنا اصلا ماتغور فداهية عمر : طب خلاص مين هيروح يجيب الهدايا حمزة : هدايا ايه مهاب : يا دين امي هاا العيد ميلاد حمزة : طب عشان استظراف اهلك ده روح انت و علي الله تجييب حاجة تافهة مهاب : لا انا هستغل الفرصة و اخرج مع ياسمنتي في المساء : كان الحفل في قصر الالفي دخلوا وجدوا جميع اللوءات و يتفجأ حمزة بوجود عمه علي و بعد السلام و التحية حمزة : ايه اللي جابك يا عمي علي ": انهاردة عيد ميلادة حفيدة مراد احنا الي مربينها حمزة : اه تمام ، و يقف هو و فريقه في جانب و يتفاجأوا بوجود وزير الدفاع (سعد) و بحبيبة ترتدي فستان فيروزي رائع يصل لركبتيها من الامام و أطول بقليل من الخلف و هي تسلم علي جميع اللوءات حتي وزير الدفاع (بوس و احضان سلام مطارات??) مهاب : دي مقضياها بقي كنا سوا فنفس الاوضة و محدش يقدر يقربلها احمد بسخرية : واضح ان هي بتفضلهم كبار عشان تلحس عقلهم اسرع عمر : علي رايك حمزة : اخرسوا بقا انا ماشي احمد : يا عم استني حمزة : بس بقا و ذهب حمزة و كان استمع لهم مراد و نوى على فعل شئ و يتفاجأ الجميع بان مراد الالفي سيلقي كلمة ليهنئ حفيدته و كانت تقف بجانبه حبيبة و ينظر الفريق لهم بعدم فهم .... مراد : افتخر اني اعرفكم علي حفيدتي و حفيدة كل اللي هنا كلكم ساهمتوا فتربيتها معايا علي الاسيوطي : تربية ...... مراد : انا قولت الملافظ المنيلة هي خدتها منك انت حسبي الله البت كانت قطة مغمضة علي :و انا خلتها تفتح اسبها عامية كتير حبيبة و هي تحدف له قبلة : حبيبي يا علوش ، سونا حبيب قلبي جيت متاخر حسن : بسببهم السنة اللي فاتت كنا لوحدينا فالجزيرة المرادي كلهم معانا حبيبة : حشريين ليث : بتقولي حاجة يا بيبو حبيبة و هي تحضنه : ليثي و انا اقدر برضه دانت اللي فالحتة الشمال مهاب : يلهوي دي طلعة حفيدة مراد باشا عمر : احنا ظلمناها اوي يا شباب احمد :واضح ان الموضوع كبير عند حمزة يدخل غرفته و ي**ر ما يقا**ه زينب و محمد : في ايه يابني طب بص عمك اتصل و بيقول تليفونك مقفول و انه عايزك فقصر مراد الالفي بكرة الساعة عشرة اليوم التالي الساعة العاشرة كان يجلس حمزة في مكتب الالفي و يعطي ظهره للباب فالمكتب : مراد الالفي : طبعا يا علي انت شكرت فابن اخوك و هو عامل انجازات كتير فالجهاز انا عايزه يبقا حارس شخصي لحفيدتي من غير ماتحس علي : يا مراد بلاش الطريقة دي نقولها احسن انا كنت معترض علي طريقتك من الاول مراد : كفاية اللي حصل لابني و مراته مش هخلي يحصل لحفيدتي كمان حمزة : متقلقش يا فندم هبدا من امتي ، و فجأة تدخل حبيبة و هي ترتدي هوت شورت جينز و تيشرت نص كم كحلي طويل نسبيا و تمسك في يدها لاب توب حبيبة : صباحو عسل اميمو ايه ده علوش هنا لا ده كتير و الله فين الباقي هما باتوا هنا و لا ايه و حضنت جدهاو علي و تفاجات بوجود حمزة مراد : عارفة المقدم حمزة طبعا حبيبة : اه ماهو معايا فالفريق مراد : و عمه يبقا علي حبيبة : مانا عارفة يا جماعة حمزة : انا مش فاهم حاجة حبيبة : طب يفهم او مايفهمش ايه دخله مراد بتنهيدة قلق من رد فعلها حبيبة : عارف يا مراد لو اللي فبالي هتزعل جامد مراد : لازم يبقي عليكي حراسة الي** مش هيسكت خاصة بعد ما الكل عرف انك حفيدتي حمزة باستغراب : حفيدتك حبيبة : يا مراد انا قولت مية مرة مش محتاجة حراسة انا احرس عشرة زيه و لو عملت ايه انا هعمل اللي انا جيت مخصوص عشانه حمزة بعدم فهم :" اهدي عشان نفهم حبيبة بزعيق : انا طالعة اوضتي و انت انسي و شكرا مهمتك انتهت و ذهبت علي : اقعد يا حمزة و انا افهمك كل حاجة لازم تفهم عشان تعرف تحميها سرد مراد و علي حكاية حبيبة لحمزة حمزة : يعني حبيبة تبقي حفيدة مراد باشا و كلكم اللي مربينها عشان كدة بتتكلم معاكم كدة علي : بالظبط حبيبة طول عمرها لوحدها مبتتعاملش مع حد غيرنا حمزة : الفريق كله هيحميها و انت عارف الفهود السودا علي : بس حتي الفريق ميعرفش غير انها حفيدة مراد حمزة : ماشي بس هتقتنع ازاي مراد : انا هقنعها متقلقش حمزة : تمام و انا رايح الجهاز و ذهب حمزة للجهاز حمزة و قابل مهاب بلهفة :شوفت يا مهاب مش حبيبة طلعت حفيدة مراد باشا مهاب : مانا عارف حمزة : عارف مهاب : اه و دخل احمد حمزة : ابو حميد حبيبة طلعت حفيدة مراد باشا احمد : قديمة مانا عارف عمر : عارف ايه حمزة : ان حبيبة حفيدة مراد باشا عمر : ماكل الجهاز عارف حمزة : ازاي احمد : مراد باشا قال امبارح بعد مامشيت و حاولنا نكلمك تليفونك كان مقفول و هنا دخلت حبيبة و كانت ترتدي بنطلون جينز ضيق و بلوفر كشمير اوفر سايز حبيبة : صباح الخير يا شباب الجميع : صباح النور مهاب : كل سنة و انت طيبة يا بيبو حبيبة برفعة حاجب : لا و الله مهاب : اه و الله حبيبة : بس بتتكلموا يعني فين الوش الخشب اللي كان متص*ر مهاب : و انتي فين الفطار حبيبة : لا معلش شطبنا اللي باعنا خسر دلعنا احمد : يا واثق انت في مكان و لاول مرة نذهب له و هو مستشفي منعزل علي طريق قاهرة اسكندرية الصحراوي هناك حادثة اغتيال علي الطريق تخص رجل الاعمال خالد السيوفي (ايوة هو اللي فدماغكوا عم احمد ) و صلت الاسعاف و اخذت السائق و رجل الاعمال و كان الاثنان قد توفوا و قبل ان يصل الطبيب الشرعي حدث.... مجهول 1: يالا نخلص بسرعة مجهول 2: الحمد ان الدكتورة الشرعية بنت صغيرة مش هتلاحظ حاجة مجهول 1: حتي لو لاحظت مجهول 2: بس الباشا الكبير قال نعمل فالساكت احنا لحد دلوقتي فامان من غير شوشرة و مكان المخروبة دي ساعدنا جاءت سيدرا : لو سمحتوا كله برا مجهول 1: حضرتك اكتبي التقرير بس ما الحادثة باينة سيدرا : سبني اشوف شغلي مجهول 1 بتوتر :حاضر ، و جري الي مدير المستشفي مجهول 1:الحق يا دكتور البت الجديدة عايزة تكشف علي الجثة مدير المستشفى : انتو خلصتوا مجهول1: الدكتور امجد خلص كل حاجة و سباعي (مجهول2)خد المطلوب مدير المستشفي :طب انا هتصرف و ذهب لسيدرا مدثير المستشفي : انتي بتعملي ايه سيدرا بادب : هشوف شغلي مدير المستشفي :؛ شغلك انك تكتبي تقارير سيدرا : حضرتك فاهم غلط انا شغلي اعرف سبب الوفاة و ده اللي حلفت عليه القسم مدر المستشفي : سبب الوفاة واضح يا دكتورة دي حادثة ، و نده علي مرسي (مجهول1)و سلموه لاهله سيدرا : ايه ده حتي لو مش هشوف سبب الوفاة لازم اهل الجثة يتعرفوا عليها الاول و انا مش هكتب تقارير مدير المستشفي : انتي موقوفة عن العمل سيدرا بذهول : نعم هو انا عشان بطبق القسم و ارضي ضميري ابقي موقوفة علي العمل مدير المستشفي: انتي هتعرفيني شغلي اتفضلي امضي علي قرار وقفك سيدرا : تمام همضي بس انا مش هسكت ، وذهبت لمكتبها و اجرت مكالمة لتتصل بصديقتها حبيبة و تجد هاتفها مغلق و عند خروجها تصتدم بحائط بشري احمد : انا اسف سيدرا : و لا يهمك احمد : متعرفيش فين المشرحة سيدرا بتوجس : ليه احمد : عمي عمل حادثة و جابوه علي هنا سيدرا : اتفضل اوصلك احمد : تمام و ذهبوا للمشرحة مرسي : اهلا يا بيه كله تمام و الباشا اتغسل و اتكفن احمد بعصبية :انتوا ازاي تعملوا كدة انا لازم اشوف عمي مرسي بتوتر حاول ان يخفيه :مينفعش يا بيه سيدرا : و مينفعش ليه ابسط حقوقه انه يشوفه مرسي : و انتي مالك يا دكتورة احمد : انتا ازاي تكلمها كدة مدير المستشفي : ايه اللي بيحصل هنا سيدرا : انا قولت ان اهل المتوفي لازم يتعرفوا عليه مدير المستشفي :انتي مضيتي تقريرك و خلاص و ملكيش اي علاقة بالمستشفي سيدرا: تقرر ايه اللي مضيته انا مضيت وقفي عن العمل مرسي : انتي هتنكري يا بت احمد : انا لازم اشوف عمي ، و دفع احمد مرسي و وجد الجثة و جاء ليفتح و يري وجه عمه يا ترى ايه اللي هيحصل مع حمزة و حبيبة طب رد فعل احمد ايه و هيعمل ايه طب مصير سيدرا ايه ده اللي هنعرفه فالفصول الجاية من برمجت قلبي دمتم في حفظ الله By Habeba Elsyd
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD