الفصل السادس

1745 Words
باليوم التالي كان يوم المفجرات استيقظ الجميع و تجهزوا،و ارتدت حبيبة سويت باني رمادي و تيشرت بأكمام رمادي اللون و خرجوا و كان هذا التدريب يشرف عليه اللوا علي الاسيوطي (عم حمزة ) اللوا علي : المطلوب تعملوا قنبلة من غير صوت و تفكوا قنبلتين الجميع : تمام يا فندم و بدأ الجميع في العمل و انتهت حبيبة اول شخص و ساعدت البقية و كانت قنبلة حمزة نسخة من قنبلة حبيبة (عشان علي هو اللي علمهم ) و جاء علي ليري القنابل علي : القنبلة دي يا بتاعة حبيبة يا حمزة نظر له الجميع بصدمة من اين يعرف حبيبة و بعد التدريب حمزة : انتي تعرفي اللوا علي منين حبيبة ببرود : اتقابلنا فمعسكر فاليابان قبل كدة بعد اذنك بقا و ذهبت حبيبة لعلي لتخبره بما قالته لحمزة و لم تري حمزة الذي راقبها حبيبة : علوش حبيب قلبي علي بضحك : بيبو عاملة ايه يا قلبي حبيبة : بقيت فل لما شفتك وحشتني جدا علي : و انتي اكتر و الله حبيبة : بص يباشا دلوقتي حمزة هيسالك انت تعرفني منين و انت هتقوله كنت فمعسكر فاليابان تمام علي بتفهم : تمام حبيبة : بس ايه رأيك فالشغل اللي عملته علي بفخر و اخذها بين احضانه : انا فخور بيكي جدا خليكي كدة ديما حبيبة : انت تؤمر بس يالا انا همشي دلوقتي علي : ماشي خلي بالك علي نفسك حبيبة : ماشي و كان يري كل هذا حمزة و لكنه لم يسمع الحوار الذي دار حمزة : و الله العظيم لندمك و اصبري عليا و عادت حبيبة الي الغرفة و كان يعاملها حمزة ببرود لم تفهم سببه اليوم الخامس كان يوم الصيد (جماعة حبيبة مبتصطادش ح*****ت هي طول عمرها مع الح*****ت عشان كدة ده اللي هيحصل ) معتز : النهاردة الفرق هتطلعوا تصطادوا و اللي هتصطادوه هو ده الاكل بتاعكم الجميع : تمام يا فندم و ركب كل فريق سيارة و ذهبوا لمكان الصيد و ..... حبيبة : جماعة روحوا انتو انا مش هصطاد حمزة ببرود : ليه حبيبة : عندي شغل هشتغل و تكونوا انتو اصطادتوا حبيبة لنفسها : يعني اقولهم اني مبقتلش ح*****ت عشان يتريقوا عليا اصلي الجميع : تمام و ذهبوا ليصطادوا بعد فترة حوالي ثلاث ساعات وجدتهم عائدين و معهم غزالة فنزلت دموعها و لم يفهم الجميع ماذا بها حمزة : انتي كويسة اماءت له حبيبة ببكاء عمر باستغراب :؛ مالك طيب حبيبة : مفيش ممكن نرجع المعسكر اماء لها الجميع باستغراب من حالتها و ظلت حبيبة طوال اليوم بالغرفة تبكي و لم ترد ان تذهب معهم حفلة الشواء في الغرفة : احمد : طب ماتفهمينا طيب حد كلمك قالك خبر وحش حبيبة بحشرجة : لأ حمزة بحنق : طب مالك من الصبح بتعيطي و مكلتيش و دلوقتي مش راضية تطلعي و مش راضية حتي نجبلك اكل معانا حبيبة : مفيش انا تعبانة شوية بس و مش قادرة اكل خرج الجميع و بعد قليل لاحظوا اللوا معتز يدخل غرفتهم و يخرج بعد نصف ساعة و هو يحيط حبيبة من اكتافها و اجلسها وكانت ترتدي هوت شورت جينز و شمير ابيض بأكمام طويلة اعطاها علبة و فتحتها و كان بها طعام نباتي حمزة بسخرية : ايه طلعتي يعني حبيبة بهدوء : ايوة ميز. ..قصدي اللوا معتز جبلي اكل نباتي عمر : انتي نباتية مانتي كنتي بتاكلي معانا عادي حبيبة : ممكن منتكلمش فالموضوع ده لاني متضايقة فعلا اماء لها الجميع بضيق فهم رأو اللوا معتز و هو يدخل غرفتها و حكي لهم حمزة ما رآه و ما سمعه من مكالمة مراد لها عندما كانوا في الطريق و نظر معتز لها و اشار لها ان تأكل فتذكرت عندما دخل لها غرفتها FLASH BACK دق باب الغرفة و فتحت حبيبة وجدت معتز فاشارت له بالدخول معتز بتفهم : معلش و بطلي عياط حبيبة : هما ازاي يعملوا كدة و كمان هياكلوها معتز : حبيبة هما مش زيك انتي صحابك كانوا الغزال و الح*****ت هما لأ ده امر عادي بالنسبالهم نظرت له حبيبة بحزن فاخذها معتز بين احضانه معتز : يالا اطلعي بقا حبيبة : طب هما خلصوا شوي و كدة معتز : اه و انا جبتلك اكل نباتي كمان مالوش اي علاقة باللحوم حبيبة : حبيبي يا ميزو و الله معتز بضحك : ايوة ارجعي بيبو يالا خشي البسي و انا هستناكي هنا و اخدك و نطلع اماءت له حبيبة و دخلت الحمام و غسلت وجهها و ارتدت ملابسها و خرجت BACK (جماعة بقيت الفرق بقوا بيعاملوا حبيبة كويس جدا و بيحبوها جدا و مهاب و احمد و حمزة و عمر بيعاملوها وحش ) انتهي الجميع من الاكل و ذهبوا لغرفهم و كانت ذاهبة حبيبة للغرفة و لكنها قابلت المقدم سيف من فريق اخر سيف : حبيبة ممكن اطلب منك طلب حبيبة :" اه طبعا سيف : عايزك تعلميني الطريقة اللي عملتي بيها القنابل حبيبة : ماشي تعالي و ظلوا سهرانين حتي الصباح و علمته حبيبة كل شئ في المتفجرات و استيقظ الجميع و لم يجدوا حبيبة و عندما خرجوا وجدوها جالسة مع شخص من الفرق الاخري و ذهبت لهم حبيبة حبيبة : صباح الخير اماء لها الجميع بضيق نظرت لهم باستغراب ثم ذهبوا للتجمع معتز :انهاردة هيبقي ركوب الخيل هنروح الاسطبل و كل واحد هيختار حصان و هنعمل سباق الجميع : تمام يا فندم و ذهبوا الي الاسطبل و اختارت حبيبة فرسة بيضاء معتز : دي فرسة حمزة حبيبة : يشوفله فرسة تانية جاء حمزة من خلفها : مش هترضي انك تركبيها حبيبة : خلاص نشوف هركب انا مرة و انت مرة حمزة بتحدي : مش هترضي انك تركبيها قولت حبيبة : و لو رضيت حمزة : هنشوف و اخذت حبيبة تهمس في اذن الفرسة ببعض الكلمات و تملس علي شعرها فاخفضت الفرسة قدمها لتستند عليها حبيبة و هي تركب نظر الجميع لها بصدمة و نظر معتز لها بفخر مهاب : راحت عليك يا حمزة باعتك بكلمة جرت حبيبة بالفرس بسرعة و مهارة فاص*ر حمزة صفيرا فعادت الفرسة له حمزة :عشان تعرفي اني انا الاساس برضك حبيبة : خلاص نركبها انا وانت انت شوية و انا شوية و انتهي اليوم و لم يوجهوا لها اي كلمة و لا يعاملوها و استغربت هي و لكنها لم تحدثهم هي الأخرى اليوم السادس كان يوم القتال (المصارعة و الملاكمة ) و كانت حبيبة ترتدي بنطلون رياضي ضيق و تيشرت بدون اكمام يظهر بطنها اسود اللون مماثل للبنطال و كانت كالعادة ترتدي الكاب نظر لها الجميع بضيق ثم خرجوا و هي تنظر لهم بدهشة من معاملتهم حبيبة لنفسها : مالهم دول من امبارح يالا و انا مالي لو غلطوا معايا هزعلهم ايه ده في ساحة الملاكمة معتز :هيتعمل قرعة و الشخصين اللي هيطلعلهم نفس الرقم هما اللي هيلعبوا ضد بعض سحب الجميع الاوراق و لعبوا بترتيب الارقام حتي اخر رقم و لم يتبقي سوي حبيبة و حمزة حبيبة لنفسها : حبيبي ده انت جيت لقضاك حمزة : يالله حلال اللي هعمله فيكي كان الجميع متحمس و رغم ذلك كانوا يعتقدوا ان حمزة من سيفوز فرغم حبهم لحبيبة و لكنها ضئيلة امامه ابتدت المباراة و اخذ حمزة وحبيبة يتبادلوا اللكمات حتي جذب حمزة كاب حبيبة ليشتت انتباهها و ينتصر عليها و لكن انخلع الكاب و انفرد شعر حبيبة الحريري و نظر لها الجميع بصدمة من منظرها فكانت رائعة بحق و انقلب السحر علي الساحر و تصنم حمزة من مظهرها و كانت هي ض*بته في قدمه فوقع و انتهت المباراة بفوز حبيبة حبيبة و هي تسحب من يدة الكاب و تحاول ابعاد شعرها الحريري عن وجهه :متعلبش معايا تاني و وقفت و هي تحاول جمع شعرها و لكنها محاولاتها فشلت بسبب نعومته الشديدة و لكن في النهاية جمعت شعرها في كعكة فوضاوية الي حد ما جعلت مظهرها كالملائكة و انتهي اليوم و مازال الجميع ب**تهم و ضيقهم من حبيبة و اليوم التالي و هو يوم ذهابهم ودعت حبيبة الجميع و اخذها معتز باحضانه امام الجميع فهو يعاملها كابنته منذ ان احبها الجميع و هم يعلمون ذلك عدا فريقها معتز : فخور بيكي و هجيلك قريب عند مراد حبيبة : و انا هستناك يا احلي ميزو فالدنيا و ذهبت و ركبت الاتوبيس مع الجميع حمزة : جماعة احنا اخدنا اجازة اسبوع بعد المعسكر حبيبة و تناست تجاهلم لها : هو انتو المفروض بتخرجوا فين لان انا الحمد لله معرفش حاجة فمصر غير كام مكان منهم البيت و الجهاز و المول احمد : عيب يا شباب جدي اتصل و قالي ان فرح اختي اخر الاسبوع و هنقضي الاسبوع كله هناك مهاب : مب**ك يا اسطي هو جدك ده ميعرفش يتاوي الولية حماتي عقبال ماتجوز انا و ياسمين نظر له الجميع بق*ف مصطنع حمزة : مب**ك يابو حميد عقبالك عمر : مب**ك يا وحش حبيبة : مب**ك ياحمد ربنا يتمملها علي خير احمد : احنا نروح نغير و نحضر الشنط و نروح سوا حبيبة : بس نروح بعربيتي حمزة : اشمعني يعني حبيبة انا مقدرش اسافر من غير وزة احمد : وزة مين لامؤاخذة حبيبة : عربيتي كفاية سيبتها المدة دي كلها وافق الجميع بعد اصرار حبيبة حمزة : هنتقابل الساعة كام حبيبة : بعد المغرب هعدي عليكوا كل واحد يبعتلي لوكيشن بس عمر : ماشي كدة كدة سارة عند مامتها احمد : طب هاتي نمرتك ظهر علي وجه حبيبة التردد حبيبة : طب هشتري خط هاتوا ارقامكوا نظروا بعضهم لبعض باستنكار عمر : ليه يعني حبيبة : انا رقمي خاص مش مع حد غير ناس معينة اسفة مهاب : يا عم المهم نظر الجميع لها باستغراب من غموضها و أصر حمزة ان يعرف ما تخبئه في فيلا الالفي حبيبة : صباحك فللي مراد : بيبو حبيبة قلبي حبيبة : دلوقتي بقيت بيبو لا الارض مفروشة ورد و لا اي حاجة خالص ايه الاستقبال الاورديحي ده مراد : اورديحي تربية منيلة ، انا عارف الالفاظ دي جايباها منين اكيد من الزفت علي (علي الاسيوطي) حبيبة بشقاوة : علوش ده حبيبي مراد : اه طبعا حبيبة بتذكر : اه بص اخت احمد فرحها و هو عزم الفريق و هنسافر انهاردة المغرب و نيجي بعد اسبوع مراد بفرح : ياريت تروحي و تتبسطي و قابلي ناس كلمتي سيدرا و لا لأ حبيبة :كلمتها و لما اجي هكلمها نتقابل ان شاء الله هروح احضر نفسي مراد : ماشي حبيبة : اه صح هاتلي خط عشان ابعتلهم منه اماء لها مراد بتفهم الساعة السادسة كانت حبيبة ترتدي بنطلون من القماش رصاصي و تيشرت اسود و جاكت جلد اسود هاتفتهم حبيبة و ارسلوا لها عناوينهم و مرت عليهم و كان اخر من مرت عليه هو حمزة حمزة : ايه يا رجالة عاملين ايه مهاب : قشطات يباشا حبيبة بمرح : بالحلويات حمزة : .......(كلمة ابيحة ??) عمر : ما تقدر ان معانا بُنية حمزة و هو ينظر حوله : فينها يا شبح نظرت له بسخرية و اغلقت شنطة العربية و ذهبت الي كرسي القيادة (الدري**يون يباشا ??) حمزة بحدة : ايه ده انزلي حبيبة : و انزل ليه في شنط تانية حمزة : معاكي اربع تران و انتي اللي هتسوقي ايه اللي هيحصل لما يسافروا طب هيعرفوا انهم ظلموا حبيبة امتى طب تعامل حبيبة معاهم هيبقى ازاي ده اللي هنعرفه فالفصول الجاية من برمجت قلبي
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD