الفصل الخامس

1457 Words
حبيبة : يا ناس اصحوا هنتاخر اوف نوم بقر ايه ده و هنا استيقظ حمزة حبيبة : ماتشوف صحابك يا عم ايه ده حمزة : ماشي انا كنت عامل حسابي و اتجه لحقيبته تحت نظراتها المتسائلة و اخرج شئ في يدة و اتجه لكل شخص و رمي واحدة على راس كل منهم فاص*ر صوت فرقعة و استيقظوا في خضة احمد : يا عم اقسم بالله لو ماكنت صاحبي لكنت فرغت المسدس فنفوخك علي مقالبك دي مهاب : انا قطعت الخلف ماشي عمر : يا ابني هو انت كل زفت معسكر تعمل كدة يا.... احمد: يابني بس حبيبة موجودة عمر باحراج : لامؤاخذة يا حبيبة حبيبة : لامؤاخذتك معاك انا خارجة عقبال ماتخلصوا و بعدين واضح انكم متعودين انا برة و خلصوا بقا عشان منتاخرش و اخذت هاتفها وخرجت و هاتفت مراد حبيبة بمرح : صباحك عسل اعسل مراد بضحك : صباحك فل عاملة ايه دلوقتي حبيبة : فل الفل مراد : حبيبة هسالك سؤال معلش حبيبة : اسال يا عمري مراد : امتي هتحسسيني انك حفيدتي مش حفيدي حبيبة : اقولك امتي و لا تزعلش مراد : اقفلي يا بت حبيبة بضحك : قفلتك مني صح مراد : كالعادة يا بيبو خرج الجميع و حبيبة تقول : قلب و روح بيبو و التفتت لهم عندما رأتهم حبيبة : سلام دلوقتي هكلمك بالليل حبيبة : صباح الخير الجميع : صباح النور و ذهبوا الي المطعم ليفطروا و كان سيعترض حمزة علي ملابسها و لكن حمزة لنفسه : و انت مالك بيها اصلا الله و بعد الفطار معتز : الفرق كلها انتباه انهاردة يوم الجري و زي ماحنا متعودين في نهاية المعسكر في فريق هو ده اللي بياخد الكاس حبيبة : جماعة في مشكلة حمزة : و ايه هي بقا حبيبة : انا مبعرفش اجري الجميع : نعمممم عمر : يعني بتعملي كل ده و مبتعرفيش تجري حبيبة : مش معني اني بلعب رياضة اكون بجري كويس انا مهندسة كمبيوتر و حياتي كلها كنت قاعدة ادام الاجهزة و بس انا بجري بس مش سريعة حمزة بحنق : احنا متعودين كل سنة بناخد الكاس يعني هنخسره بسببك حبيبة : انا بقولكم الصراحة بدل ماكذب عليكوا احمد : يعني هنعمل ايه دلوقتي حمزة بغضب : هنضطر نجري بسرعة الهانم و ابتدا دوام الجري و وصل فريق الفهود السوداء اخر فريق و نظر لهم الجميع بسخرية و ضحك و عادوا الي الغرف دخلوا الغرفة و دخلت حبيبة الحمام و دار الحوار كالاتي: احمد : احنا اه حبناها و كل حاجة بس مش تخسرنا داحنا هيتحفل علينا حمزة : عندك حق احنا هنعمل ايه دلوقتي عمر : احنا لازم نلاقي حل مهاب : سيبوها علي ربنا و خرجت حبيبة : انا اسفة ، و ذهبت لسريرها و نامت فهي استمعت بكل ماقالوه باليوم التالي استيقظ الجميع لم يجدوا حبيبة ارتدوا ملابسهم و خرجوا وجدوا حبيبة تجلس علي الرمال و تنظر للفراغ و عينيها حمراء كالجمر و كانت ترتدي برمودا اسود رياضي و تيشرت بدون أكمام ضيق و يظهر بطنها نظر الجميع لها و .... مهاب : ايه يا حبيبة مصحتناش يعني لم ترد حبيبة فهي كانت تتذكر كل ماحدث لوالديها و لها و تفكر في الانتقام فقط و كانت تضغظ علي يدها بقوة لم يلاحظوا فكانت تعطي لهم ظهرها و عندما التفتوا لها وجدوا حالتها هذه حمزة بقلق لم يجد له مبرر : حبيبة انتي سامعانا حبيبة عمر و هو يهزها من كتفها : حبيبة حبيبة و خرجت من شرودها و لكن مازالت عينيها حمراء و تضغط علي يدها لتتمالك اعصابها : هاه انتو هنا من امتي مهاب : لا من بدري انتي اللي مش معانا حمزة : انتي كويسة حبيبة ببرود : ايوة كويسة يالا عشان منتاخرش و ذهبوا و تناولوا الافطار و حبيبة لم تتناول الي القليل معتز : انهاردة يوم التصويب كلكم علي الساحة بتاعة التصويب يالا و كل هذا و لم تتحدث حبيبة اليهم و ... حمزة : خليكي اخر واحدة اماءت له حبيبة بلامبلاة و صوب الجميع بالقرب من الهدف و كان فريق اخر يتقدم عليهم بعشر نقاط و لم يتبقي سوي حبيبة فض*ب جميعهم علي جبهتهم و تأكدوا من خسارتهم شخص من الفريق الاخر : معلش تعيشوا و تاخدوا غيرها و كان من يشرف علي هذا التدريب اللوا ليث عبد السلام و هو من درب حبيبة على التصويب نظر لحبيبة نظرة تعلمها جيد ثم قال ليث : في اكتر من بعد لو كان ...بعشر نقط و لو كان ...بخمسين نقطة و لو كان ...بمية نقطة عايزة اني حمزة : اول واحد حبيبة بتحدي : اخر حاجة حمزة بهمس غاضب : بس بقي مفيهاش عند دي و لكن كانت لبست حبيبة السماعة و صوبت عليها و اصابت الهدف و ما حوله نظر لها الجميع بصدمة و نظرت لهم باستهزاء و امسكت يد حمزة و وضعت بها المسدس و ذهبت تحت نظرات الفخر من ليث و غمزت له و ذهبت و **بوا بقارق 90نقطة فرحوا كثيرا و اخذوا بعض بالاحضان و ضحكوا كثيرا ثم ذهبوا لها مهاب : لا جامدة الصراحة حبيبة : الطبيعي عمر : احنا اسفين حبيبة ببرود : عادي انتم قولتوا وجهة نظركم و حكمتم من الاول يبقا براحتكم نظر الجميع لبعض بندم و هي ذهبت بلامبالاة و مر اليوم و لم تتكلم معهم حبيبة بقية اليوم وباليوم الثالث كانت السباحة ارتدت حبيبة ملابس السباحة مكون من قطعة واحدة بدون أكمام و خرجت للجميع و قالت معتز : انهاردة يوم السباحة و في على كل بعد في حمام السباحة علب صغيرة كل علبة مكتوب عليها البعد اللي كانت موجودة فيه هنشوف هتوصلوا لاني بعد حبيبة : مش هنغتص احنا الخمسة حمزة بسخرية : ليه يعني حبيبة بغضب مكبوت : لان العمق ....و الضغط هيبقي كبير جدا احنا هنتقسم كل كذا قدم حد هيقف و انا هغتص لتحت خالص حمزة : بس الضغط هيبقي علي جدا مش هتقدري تتنفسي حبيبة : انا عارفة انا بعمل ايه و انا ادري ايه اللي خطر عليا و ايه لأ مهاب : انتي عرفتي كل ده منين حبيبة : ياعم ماقولنا خلاص ماتعودتوش يعني و غطسوا علي الاعماق التي حددتها و ناولتهم العلب و صعد الجميع عدا حبيبة و ظهر القلق علي ملامحهم و بعد ١٢ دقيقة خرجت حمزة : انتي كوسية اتاخرتي ليه حبيبة : لازم بعد كل عدد امتار معينة اقف عشان االرئتين مينفجروش نظر لها الجميع و علي وجههم علامات الدهشة مهاب : انتي مش معقولة بجد و **بوا المسابقة و كانت علامات السرور علي وجههم و لكنهم حزنوا لعدم كلام حبيبة معهم و في المساء كانوا في الغرفة و كانت حبيبة ترتدي هوت شورت احمر و تيشرت اسود بأكمام طويلة عمر بهدوء :حبيبة عايزين نتكلم معاكي حبيبة : نعم احمد بجدية : احنا بنعتذر علي اللي قولناه بس بجد ماكناش نعرف و احنا متعودين ناخد الكاس عشان كدة اضايقنا بس و كان كلام سعة غضب حيبة : انا مبحبش حد يحكم من المظاهر و انتوا عملتوا كدة صح مهاب : قلبك ابيض بقا حبيبة : خلاص ياعم عمر : يعني صافي يا لبن حبيبة : حليب يا قشطة و رن هاتف حبيبة حبيبة : ثانية مهاب : ثانيتك معاكي نظرت له حبيبة بق*ف و ردت علي الهاتف حبيبة : حب الحب و ربنا مراد : لا والله دلوقتي بقيت حب الحب مكلمتنيش الصبح ليه حبيبة : مخدتش بالي و الله سوري بجد مراد :لا و الله ايه الرقة دي حبيبة : تصدق بالله ان شاء الله هتصدق انا غلطانة بس قولي انت عامل ايه وحشتني جدا علي فكرة انا ملحقتش اشبع منك و الله هو يومين و سافرت تاني بس رجعالك و هعد علي قلبك مراد : و انا مستنيكي يا قلبي انتي فضلك اربع تيام و تيجي اصلا حبيبة : يا جامد انت ياللي عارف مواعيدي مراد : عشان تعرفي بس حبيبة : انا عارفة من غير ماتقولي هو في حد زي ميمو، اه صح شوفت مين جه امبارح مراد : مين حبيبة : ليثي مراد : امبارح كان التصويب حبيبة : اه بجد كان واحشني اوي مراد : معتز عامل معاكي ايه حبيبة : ميزو ده عسل و الله بشوفه كل يوم كدة كدة مراد : خلي بالك علي نفسك حبيبة : عيب عليك يباشا انا اصد فاي مكان و بعدين كلهم معايا هنا يالا تصبح علي خير مراد : و انت من اهله و اغلقت المكالمة و ابتسمت بحب علي جدها الحنون الذي تعتبره صديقها و ليس جدها نظرت لهم حبيبة : ها كنا بنقول ايه نظر لها حمزة بغضب و قال حمزة : انا هنام عمر : ماحنا سهرانين يا عم مهاب : ايه ياسطي في ايه حمزة : ايه عايز انام يالا طفوا النور حبيبة : يالا ننام عشان نصحي بدري احمد : الاول قوليلنا ازاي قدرتي نزلي العمق ده كله حبيبة : انا حضرتك كنت بغطس فالمحيط الهادي يعني ده يكفي اظن و لا ايه احمد : عندك حق انتي غريبة اوي و غامضة زيادة عن اللزوم حببة : مش كل حاجة لازم نعرفها تصبحوا علي خير الجميع : و انتي من اهله حمزة جاب آخره من حبيبة ايه اللي هيحصل طب هياخد باله من غيرته امتى طب ايه اللي هيحصل مع سيدرا ايه علاقتها بقصتنا ده اللي هنعرفه فالفصول الجاية من برمجت قلبي دمتم في حفظ الله By Habeba Elsyd
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD