حبال الموت البارت الثالث عشر

1000 Words
حبال الموت البارت الخامس عشر بقلم/ غادة سعيد _ انتي فين يا ميرفت وخدتي فرح فين = متقلقيش انا جيت اسلم علي فرح اصلها وحشتني وقولت اما اكلمك اشوفك فتحتي الموضوع مع شريف = انا لسه داخله البيت من فضلك خلي فرح تركب الباص وترجع عالبيت . . . . . . . ولما نتكلم هبقي اكلمك احكيلك . .. . . . . قفلت سلمي التليفون وشريف قالها. . .. . . . . .. _ ايه الي عاوزه تفتحيه معايا وموضوع ايه دا . . . . . . = موضوع إن ميرفت عاوزه ترجع لك و خيرتني بينك وبين فرح يا اما اقول لها مين مامتها الحقيقيه يا اما ترجع لها تاني وانا دلوقتي في موقف صعب مش عاوزه اخسرك ولا اخسر فرح هو انت هتقدر ترجع لها ثاني بعد اللي عملته في بنتنا او تعيش معها في بيت واحد . . . . شريف ساكت مش بيرد ما بيديش اي اشاره وكان الكلام عاجبه = انا مستغرب جدا من ميرفت دي بعد ما حبستها عايزه ترجعلي اكيد عاوزه ترجعي لي عشان تنتقم مني _ لا دي قالت لي انها كانت بتحبك واتجوزت وائل عشان تفضل جنبك وانا اللي كنت نايمه على وداني و مستعده تضحى بأي حاجه عشان ترجع لها ثاني. . . . . . . = انا عمري ما شوفت حد بيحب حد بالاسلوب ده. . . . .. . . _ وكمان عايزاك تطلقني وترجع لها انت ايه رايك في الكلام ده . . . . . . . = انا ما ليش رايي انتي اللي تقدري تحددي انتي عاوزه ايه انا مش في هحرمك من بنتك تاني انا مستعد اعمل اي حاجه عشان تبقي مرتاحه وانا عارف انك ما تقدريش تستغني عن فرح وفرح لو عرفت مين مامتها الحقيقيه هتبعد عنك . . . . . . . المحادثه من كلامه عاوز يرجع لميرفت وفعلا احساسها كان صح . . . . . . . . . كلمت ندى فتح التليفون وقالت لها انا حكيت لشريف اتفقنا خلاص ان هيرجعلك بس انا اللي يضمن لي انك ما تروحيش تقولي الفرح بعد ما ترجعي له _ ما فيش ضمانات يا ماما انت مضطره تعملي اللي باقول لك عليه لان ما فيش حل ثاني هنتقابل امتى انا و شريف . . . . = كلميه على اللي تليفونه وحددوا معاد تتقابلوا فين . . . . . . . كتابات ل ghada saeed . . . _ طيب هيطلقك امتى . . . . . . . = اليوم اللي هتتجوزوا فيه هيخلي الماذون يطلقنا وانتوا تتجوزوا .. . . . . .. . . _ ماشي كده وفيتي بوعدك اشبعي بقي ب فرح وانا سيبيلي حب حياتي شريف . . . . . قفلت معايا ولقيتها بتتصل ب شريف خد التليفون ودخل جوة عشان ميجرحنيش ولقيته بيتكلم معاها وبيضحك ولا كأنها عملتله حاجه انا فعلا قصرت في حق شريف كثير كل اهتمامي كانت بفرح مابهتمش بيه نهائي الراجل عايز واحده تبقى حنينه عليه انا كل حنيتي اديتها لفرح . . . . . سلمي مكنتش تعرف ازاي تواجه فرح ب إن شريف خلاص هيسيبهم ويتجوز واحدة تانيه لكن قالت تخبي عليها الموضوع دلوقتي وتاخدها وتروح ل مامتها وجه اليوم الموعود راحت سلمي عند مامتها وخدت فرح معاها سابتها هناك ونزلت تروح تحضر جوازهم وهي مش مستوعبه ايه الي بيحصل ولا ازاي حالها يتقلب فيوم وليله كده . . . . . . راحت بيتها لقت شريف لابس بدلة وعامل فيها عريس بجد وميرفت لابسه فستان وهي رايحه ومش عارفه حتي هي لابسه ايه من الصدمة ووائل مختفي تمامآ محضرش اي حاجه واتطلقت هي و شريف و سابت البيت ومشيت ومحضرتش الجواز . . . . . . . . . رجعت علي بيت مامتها وهي منهارة ودخلت اوضة وقفلت علي نفسها وطلبت من مامتها تسيبها لوحدها وتخلي بالها من فرح لأنها مش عاوزه تقعد مع حد وبقي كل تفكيرها في شريف هو ازاي وافق يرجعلها بالسهوله دي مرفضش خالص وكأنه كان مستني اليوم ده . . . . . . عدا ساعه وهي منهارة من العياط فجأه باب اوضتها خبط فتحت لقت مامتها بتقولها ان وائل برة عاوز يشوفها . . . . . هي مكانتش قادرة تقابل لحد لكن هي طلبت من مامتها تجيبه فالاوضه عشان فرح متسمعش كلامهم وتعرف حاجه . . . . . دخل وائل الاوضه . . _ انا اسف يا سلمي اني جتلك في وقت زي ده بس انا كنت عاوز اتطمن عليكي انا عارف الي حصل كان صعب عليكي وانك مش هتستحملي الي حصل لو في ايدي حاجه اعملها واخفف عنك والله مش هتأخر . . . = شكرآ يا وائل انا هعرف ابقي كويسة ازاي عارف انا كل الي قاهرني اني مشوفتش في عين شريف انه متمسك بيا شكله عاوز يخلف منها تاني انا هداوي نفسي بنفسي متقلقش عليا ياوائل بس انا مش وحشه عشان يحصلي كل ده في حياتي انا عمري مأذيت حد ولا بصيت لحد في حاجه بيحبها . . . . بدأت سلمي تدخل في حاله من الانهيار وحطت ايديها علي وشها وقعدت تعيط من غير صوت كانت خايفه فرح تسمع . . . . . وائل بدأ يقرب منها ويمسح دموعها ب ايده ويشيل شعرها الي كان نازل علي وشها ويبص عليها جامد وراح حضنها . . . . _اهدي ياسلمي كل حاجه هتبقي كويسه ودموعه بدأت تنزل هو كمان . . . . . . . . . . لما استوعبت الموقف بعدت عنه _ وائل انت ايه الي بتعمله ده ميصحش ولا ينفع . . . . = انا اسف جدا والله انا معرفش ازاي انا عملت كده انا بجد اسف مش عارف اقولك ايه ومسح دموعه واستأذن منها انه هيمشي . . . . . . . . قعدت تفكر انه ازاي يعمل كده وانه بيستضعفها في وقت هي محتاجه حد جنبها . . . . . . شالت التفكير من دماغها وحاولت تبان انها كويسه قدام فرح ودخلت الاوضة خدت فرح في حضنها و نامت . . . . . . . تاني يوم راحت للعمارة بتاعت شريف عشان تاخد بقيت هدومها هي وفرح قعدت تخبط عل باب الشقه ومحدش كان بيفتحلها نزلت عند البواب تسأله عليهم لكن اتصدمت لما قالها انهم . . . . يتبع
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD