الفصل السابع

1475 Words
،،،،،وفي بيت خاله أمنة ،،،،،،امنة قالت لخالتها افتكري يا خالتو كدا خلاص مش هيرجعو تاني ،،،،،حنان بهدوء قالتلها أن شاء الله يا امنة بس برضو يبنتي انتي معرفتنيش السبب الي يخليكي تسيبي بيت اختك الي عشتي طول عمرك فيه وتخافي يعرفو مكانك وخصوصا الي اسمه سامر دا ،،،،،،امنة ارتبكت الاول وبعدين حاولت تهدي نفسها وقالت لخالتها شويه مشاكل يا خالتو وبعدين هوا انا هفضل طول عمري كدا عايشه في بيت ايمان اختي اكيد هسيبه في يوم من الايام ،،،حنان ابتسمت وبطيبه قالت لامنة عموما يا أمنة ورغم اني مش مقتنعه بالسبب دا الي اني هعمل نفسي مصدقه ومش هضغط عليكي لحد لما انتي تيجي تحكيلي كل حاجه لوحدك ،،،،،،،امنة ابتسمت من طيبه خالتها وانها متفهمه موقفها وبهدوء قالت باذن الله يا خالتو هحكيلك كل حاجه بس في وقتها ،،،،،حنان قالت لامنة بابتسامه كلو في وقته يا أمنة!!!!!كلو في وقته وبعدين ضحكت حنان وقالت لامنة بقلك ايه يا أمنة متيجي اجوزك الواد فريد ابني !!!!!!! ،،،،،،وفي بيت صبا ،،،،،،جمال اتعصب وقال لحازم خطيبها ازاي يعني انتا مجنون ولا بتستهبل علينا ،،،،،،،حازم بثقه بص لصبا وقاله اهي قدامك اهي اسالها اذا كنت خطيبها ولا لا ،،،،،،،جمال بعصبيه أشد قال لصبا الراجل دا خطيبك صح ولا لا يا صبا ،،،،،،،فارس قرب منا صبا وبص لعمه وقال ايوا حازم خطيب اختي صبا دا يزعلك في ايه مش فاهم ،،،،،،جمال بص لفارس وقاله انا مش بسالك انتا خلي اختك ترد ولا القطه كلت لسانك يا ست صبا ،،،،،صبا كان جواها مرتبك ومتلخبطه مش عارفه تقول لا وتبقي كدا حطت نفسها تحت رحمه عمها ويجوزها ابنه ولا توافق علي كلام حازم وتبقي كدا محكوم عليها ترتبط بالي كان السبب في موت ابوها وبلحظه ومن غير تفكير كتير لقيت صبا نفسها بترد بهدوء علي عمها وبتقوله ايوا حازم خطيبي ،،،،،،،حازم اتنفس بارتياح وبص لجمال بغرور وقاله ها سمعت ،،،،،،جمال بصدمه قال طب ازاي انا لما سالت علي ولاد محسن محدش قالي انك مخطوبه ولا كان حد يعرف ،،،،،،صبا بهدوء قالتلو اد*ك عرفت اهو الحمد لله ،،،،،،حازم قطع كلام صبا وبسرعه رد وقاله ابقي تعالي بقي احضر الفرح اخر الاسبوع ،،،،،،،وفي البيت الكبير ،،،،،،ايمان دخلت لابراهيم جوزها وهوا قاعد مع العريس وقالتلو بصوت واطي ابراهيم فريدة رافضه تنزل ،،،،،،،ابراهيم رد هوا كمان بهدوء وبنفس درجه صوت ايمان وقالها طب وبعدين الراجل قاعد وبصراحه انا مش عارف اقله ايه طب حاولي ،،،،،ايمان بياس قالتلو والله حاولت يا ابراهيم حتي قلتلها انو يعرفها عشان اخلي عندها فضول تعرف هوا مين رفضت برضو ،،،،،ابراهيم قال وبعدين يا ايمان هنتصرف ازاي انا اديت كلمه للراجل وكدا بنتك هتحرجني ،،،،،،ايمان قالتلو اتصرف يا ابراهيم انا خايفه اضغط عليها الصراحه البنت تتعب تاني مني خصوصا أن برضو هيا عندها حق افرض شافها وبعد لما يعرف ظروفها يسيبها ساعتها هنبقي نعمل ايه ،،،،،ابراهيم قالها خلاص يا ايمان هشوف وهحاول احلها ،،،،،،،وفي بيت خاله أمنة ،،،،،،امنة ارتبكت من كلام خالتها وقالتلها ايه الكلام دا بس يا خالتو ميصحش كدا ،،،،،حنان كانت هنتكلم لولا صوت جرس الباب الي ظهر بسرعه وورا بعضه خلها تتخض وتقول يا ساتر يارب مين بيحبك كدا وقامت تفتح تشوف مين ،،،،،،سامر بعصبيه بص لامنة وقالها يعني اهو سيادتك موجودة هنا اهو يا أمنة هانم امال مدوخانا وراكي ليه ،،،،،حنان بحدة بصت لسامر وقالتلو وانتا مين اصلا عشان تحكم عليها تبقي موجودة هنا ولا لا انتا يدوب اخو جوز ايمان اختها والله لو كان حازم ابن ايمان الي بيقول كدا كنت قولت ماشي ،،،،،،،سامر اتعصب اكتر وقالها وحضرتك ايه الي مدخلك في الموضوع اصلا انا بسال الهانم الي بتهرب مننا ومش عارفين نوصلها واختها هتموت عليها ،،،،،،امنة بعصبيه قالتلو وانتا مين اصلا ومالك بيا اقعد هنا ولا في حته تانيه دي حاجه متخصكش واتفضل يلا من هنا من غير مطرود ،،،،،،سامر قال لامنة شكلك بتحملي يا أمنة بصي بهدوء كدا ومن غير صوتنا ما يعلي ونف*ج الناس علينا اتفضلي معايا علي البيت وساعتها نتفاهم ،،،،،،امنة بكل غرور وعصبيه قالتلو شكلك بتحلم يا سامر بيه ،،،،،،،سامر قال لامنة حاولي تعاندي معايا زي ما بتعملي كل مرة وساعتها هتشوفي الحلم دا حقيقه ازاي ،،،،،،حنان بغضب قالت لسامر انتا ازاي وباي حق تاخدها وراجل البيت مش موجود واصلا ملكش كلمه علي خطيبته ،،،،سامر بصدمه وغضب قال لحنان نعم!!!!!مين خطيب مين أن شاء الله ،،،،،حنان بهدوء قالت لسامر أمنة تبقي خطيبه فريد ابني ،،،،،،سامر بكل عصبيه وحدة وغضب وغيرة نسي كل وعد وعهد قاله او اتعاهد عليه مع والد أمنة وايمان اختها وقال وازاي بقي تبقي خطيبه ابنك والهانم الي قدامك دي تبقي مراتي !!!!!!! ،،،،،،،وفي بيت محسن ،،،،،صبا بعصبيه قالت لحازم اول لما عمها جمال مشي انتا ازاي يا استاذ انتا تقول انك خطيبي لا وكمان الفرح بعد اسبوع هعمل ايه انا دلوقتي ،،،،،،حازم قال لصبا ولما انتي متعصبه او كدا ورافضه الموضوع ليه ما انكرتيش قدام عمك ،،،،،،صبا بارتباك قالتلو مش عارغع هوا انتا ادتني فرصه اصلا ،،،،،،حازم بهدوء قالها متضحكيش علي نفسك يا صبا انتي عارفه انك قلتي كدا لعمك عشان شوفتي فيا خلاص منه ومن تحكماته ،،،،،،صبا قالت لحازم اوعي تكون فاكر أن الي انتا عملته دا انا هقبله اصلا او هنسي في يوم من الايام انك كنت السبب في موت ابويا ،،،،،،،حازم بهدوء قالها ومين قالك اني عاوزك تنسي خليكي فاكره كويس عشان نعرف سوا نجيب حق ابوكي ،،،،،،صبا بعصبيه قالتلو اوعي تكون فاكر اني موافقه علي الخطوبه دي انا بس قلت كدا عشان اخلص من عمي ومن قراره اني اتجوز ابنه ،،،،،،،حازم قرب من صبا وبهدوء قالها انتي مش هتتحوزي حد غيري يا صبا خليكي عارفه دا كويس لان فرحنا اخر الاسبوع ،،،،،،صبا بعصبيه قالتلو انتا ،،،،،حازم قاطع كلام صبا وبص لفارس اخوها وقاله ها موافق يا فارس ،،،،،،فارس ابتسم وقاله موافق جدا ،،،،،،،وفي البيت الكبير ،،،،،،ابراهيم بص لاياد وباحراج قاله بص يبني انا عارف انك انسان محترم واي اب يتمناك لبنته بس ،،،،،،،اياد بتوتر قال لابراهيم خير يا عمي في ايه ،،،،،ابراهيم اتحرج اكتر وقاله للاسف مفيش نصيب بينا يبني ربنا يوفقك ،،،،،،،اياد بهدوء قاله ليه بس يا عمي في ايه طب انا فيا ايه مش مناسب ،،،،،،ابراهيم قاله انا مقلتش فيك انتا يبني المشكله عندنا احنا ،،،،،،،اياد بهدوء قال لابراهيم طب ما بردو يا عمي انا حابب اعرف ايه المشكله دي هيا فريدة رفضاني انا بشكل شخصي ،،،،،،ابراهيم قاله يبني هيا شافتك ولا حتي تعرف انك انتا الي عاوز تتجوزها عشان ترفضك او لا ،،،،،،،،اياد قال لا براهيم امال ايه يا عمي السبب أنا عملت بالاصول ودخلت البيت من بابه ،،،،،،،ابراهيم قاله عارف يبني بس غصب عني اعذرني مقدرش اضغط عليها ،،،،،،،اياد قاله طب بعد ازنك يا عمي انا عاوز اطلب منك طلب ،،،،،ابراهيم قاله اتفضل يبني اامر خير باذن الله ،،،،،اياد قاله بعد ازنك يا عمي انا عاوز اقرب من فريدة يعني اخد رقم تليفونها اتكلم معاها لو شوفتها في مكان اكلمها ودا كلو بعد ازنك طبعا يمكن نتقرب وتوافق عليا ها ايه رايك ،،،،،،ابراهيم قاله لولا اني سالت عليك وعارف معدنك واصلك وسمعه والدك سبقاك عمري ما كنت هوافق علي كدا ابدا ماشي يبني بس في حدود وقدامك بس شهر واحد مش اكتر من كدا ،،،،،،اياد ابتسم وقاله تمام جدا يا عمي ،،،،،،وفي عربيه سامر ،،،،،،سامر بص لامنة الي من صدمتها من الي هوا قاله في بيت خالتها فضلت ساكته لا علقت ولا سالت ولا حتي اعترضت علي حاجه وبهدوء وبخوف عليها سامر قالها أمنة انتي كويسه ،،،،،،امنة بهدوء قالتلو وهي بتحاول ما تظهرش ضعيفه قدامه الي انتا قلتله دا في بيت خالتي كدب صح مش حقيقي اصلا مينفعش ،،،،،،سامر سكت شويه وبعدين قالها بصي يا أمنة الافضل انتا منتكلمش في اي حاجه لحد لما نوصل البيت وتكلمي مع ايمان اختك ،،،،،،،امنة بعصبيه وهي بتعيط قالتو انتا ليه بتعمل فيا كدا انتا كداب قول انو كدب واستحاله ازاي اصلا انا بابا مات وانا صغيره جدا وعمري ما هصدق انو عمل كدا حتي ايمان عمرها ما قالتلي حاجه زي كدا ،،،،،،سامر صعب عليه امنه والحاله الي هيا فيها بس خلاص معدش ينفع يخبئ اكتر من كدا وعشان كدا قال لامنة لا يا امنه دا بجد وحقيقي جدا كمان انتي مراتي وبس كنا مستنين نقلك في الوقت المناسب علي الاقل لما تخلصي دراستك انما بما أن الموضوع وصل للحد دا وانك تتخطبي قدامي يبقي لازم تحط حد للمساله دي ،،،،،امنة بصراخ قالتلو انتا كداب !!!!!!!كدااااااااب ،،،،،،سامر هز كتفه وبلا مبالاه قالها دلوقتي نروح البيت وتااكدي ،،،،،،امنة بعياط وبالم وهي م**ورة بصت لسامر وقالتلو انتا ازاي كدا !!!!!!ازاي قاسي كدا انا مستحيل اتجوز حد زيك ومستحيل بابا وايمان يظلموني كدا ،،،،،،،وفي بيت جمال ،،،،،،،والد محسن قال لجمال ابنه ها عملت ليه يا جمال فين ولاد اخوك ،،،،،،جمال بغضب قاله طول عمره محسن تاعبنا وبعده ولادة يا بوي ،،،،،والد محسن قاله ليه يا ولدي بتقول اكدة طمني في ايه ،،،،،جمال قاله بنته يا بوي بنته ،،،،،،والد محسن بقلق قاله مالها بته يا ولدي زينه ولا عرفت عنيها كلام عفش انطج ،،،،،،جمال قاله زينه يا بوي زينه لكن البت طلعت مخطوبه ولسانها عوج وملهاش كبير لا هيا ولا اخوها ،،،،،،والد محسن براحه قاله خضتني يا ولدي طب خير انها مخطوبه عيله زين ،،،،،،،جمال قاله لابوه عيله زهران يا بوي ،،،،،والد محسن براحه قاله ونعم النسب يبني رتب معاد معاهم نتعرف عليهم وبنانا تيجي تعيش هنا لحد معاد الفرح ،،،،،جمال قاله بس يا بوي كنا عاوز لجوزها لفهد ابني ،،،،،والد جمال قاله النصيب يبني وادم العيله زينه خلاص ،،،،،،وفي البيت الكبير ياتري هيحصل ايه تابعو معانا الحلقه الجايه
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD