الفصل الثالث عشر

1447 Words
،،،،،،،،،،،وفي البيت الكبير في اوضه امنه ،،،،امنة مسكت تليفونهايا بتبص لرقم سامروافتكرت من حوالي سنتين لما اشترت رقم تليفون جديد عشان تقدر تسمع صوته من غير ما يعرف انها هيا الي بتتصل بيه بس بتحب تسمع صوته وهوا هادي من غير ما يكون متعصب او يامرها بشي بس صوت سامر الي بتحبه ومخبيه علي الكل ،،،،،ايمان دخلت اوضه أمنة بسرعه ومن غير استاذان وقالتلها أمنة كدا مينفعش ،،،،،امنة اتخضت والتليفون وقع من اديها علي الارض وبعصبيه غصب عنها قالت في ايه يا ايمان في حد يدخل علي حد كدا ،،،،،،ايمان بصتلها وقالت اه صح منا لازم اخد الازن منك الاول وكمان صوتك علي عليا يا أمنة ،،،،،،امنة بخجل قالتلها مش قصدي يا ايمان انا اسفه بس اتخضيت ،،،،،ايمان بهدوء قالتلها خلاص حصل خير يا أمنة المهم انا عوزاكي تقعدي عشان عاوزه اتكلم معاكي في موضوع مهم ،،،،،،امنة بصت لايمان وقالتلها خير يا ايمان في ايه ،،،،،،ايمان بكل هدوء قالتلها اسمعي يا أمنة رغم انك اختي الصغيره الا انك عندي زي فريدة بنتي بالظبط وانا ابي مربياكي وعرفاكي وعارفه كل حاجه عنك وعشان كدا عاوزه اسالك انتي رافضه سامر ليه ،،،،،،امنة ارتبكت وقالتلو رفضاه ازاي يعني انا مش عاوزه اتجوز بالطريقه دي وبعدين مش عاوزه سامر ليه المشكله في كدا هوا انا لازم اتجوزه ،،،،،،،ايمان بكل صراحه قالتلها اه يا أمنة لما تكوني بتحبيه يبقي لازم اتجوزه ،،،،،،امنة ارتبكت وقالتلها ايه الكلام دا يا ايمان انتي بتقولي ايه بحب مين واتجوز ايه ،،،،،وفي بيت خاله أمنة ،،،،،،فريد قال لمامته وبعدين يماما كدا الموضوع خلص ،،،،،حنان بعدم فهم بصت لابنها وقالتلو يعني ايه خلص يا فريد وموضوع ايه اصلا ،،،،،،فريد بنفاد صبر قالها موضوع أمنة يماما ،،،،،،حنان قالتلو اااااه يبني ما خلاص الحاج ابراهيم حلها ،،،،،،فريد بعصبيه قالها وانتي شايفه أن دا حل يماما ،،،،،،حنان قالتلو ايوا شيفاه حل يا فريد وحل كويس جدا كمان يعني الراجل هيعمل ايه اكتر من انه يطرد اخوه عشان خاطر أمنة ومديها حريتها وقرارها في كل حاجه وفضلها عن اي حد انا كدا خلاص اطمنت علي امنة ،،،،،،فريد باقتضاب قالها بس انا مش ممكن يماما ،،،،،حنان بصراحه وتصميم علي معرفه الي جوا ابنها قالتلو فريد انتا عاوز ايه من أمنة ومن غير لف ولا دوران انتا ابني عرفاوعرفاك اكتر من اي حد ،،،،،،فريد قالها بصراحه يماما انا معجب لامنة وعاوز ارتبط بيها واتجوزها ،،،،،حنان بهدوء قالتلو يبقي تمشي بالاصول يا فريد فاهم استني الاول لما موضوع سامر دا يخلص وبعدين نتكلم بالاصول زي ما ربيتك واتعود انك تفضل محافظ علي الاصول يبني ولو أمنة ليك ومن نصيبك محدش هيقدر يمنع دا وفي البيت الكبير في غرفه الصالون ،،،،،،اياد بترجي قال لابراهيم يا عمي ارجوك اشوفها بس ولو عشر دقائق ،،،،،،ابراهيم بهدوء قاله يبني انا حاولت معاها مفيش فائدة صدقني انا كنت ابقي اكتر واحد مبسوط انك تكون جوز بنتي انا عارف أن معدنك طيب ،،،،،،اياد بتصميم طب بس ساعدني يا عمي اي محاوله حتي وانا راضي باي حاجه ،،،،،،ابراهيم قال لاياد حاضر يبني اوعدك اني هكلمها تاني والمرة دي باذن الله هحددلك معاد تتقابلو فيه وتتكلمو سوا يمكن ربنا يكرم وتبقو من نصيب بعض ،،،،،،اياد بسعادة يارب يا عمي يارب ،،،،،ابراهيم بتساؤل قاله يا اياد انا في سؤال يبني محيرني وعاوز منك اجابه ايه ،،،،،اياد بسرعه قاله اتفضل يا عمي ،،،،،ابراهيم قاله هوا اشمعني فريدة الي انتا اخترتها ،،،،،،اياد بدون تفكير وهوا بيفنكر اول موقف ايه معاها وعفويتها قاله لسانها طويل ،،،،،،ابراهيم قاله نعم !!!!!! ،،،،،،اياد بسرعه وبارتبك قال احم لا قصدي يعني ادبها واحترامها وبعدين يا عمي بصراحه كدا امي نفسها تفرح بيا ،،،،،،،وفي بيت جد صبا ،،،،،،صبا بكل حدة وعصبيه قالت فهد اخرج حالا من اوضتي والا مش هيعجبك تصرفي ،،،،،،فهد قرب من صبا وبقله احترام وادب قالها طب متوريني تصرفك دا وانا اعرف اذا كان هيعجبني ولا لا وبعدين تصدقي اول مره اسمع اسمي حلو كدا يسلام فهد ،،،،،،صبا بقرف قالتلو تصدق فعلا انتا انسان مستفز ومقرف ولاخر مره بقلك اخرج من اوضتي احسنلك ،،،،،،فهد قرب من صبا لدرجه خوفتها منه اكتر وبصوت مخيف قالها انا لحد دلوقتي يا صبا محترم معاكي انما بقي لو نشفتي دماغك هتشوفي ازاي انا فعلا مستفز ومقرف وعموما لو يا شاطرة انتي مش خايفه علي فارس اخوكي ومماتك العاجزة يبقي روحي عرفي جدي ،،،،،،صبا بصدمه وخوف قالتلو انتا مجنون ،،،،،،،فهد بخبث وشر قالها اه مجنون ولو تحبي تجربي جناني روحي قولي لجدي وبعدين سكت شويه وقالها انتي لسا فاضل اسبوع لحد لما تتجوزي يلا هيا فتره مش كبيره بس اهو نكون انبسطنا سوا شويه ،،،،،،صبا بغضب ورعب قالتلو انتا انسان حقير اخرج من هنا ،،،،،،فهد ضحك باستفزاز وقالها لمي لسانك احسنلك وسابها وخرج ،،،،،صبا اول لما فهد خرج من الاوضه بتاعتنا قعدت علي السرير وهي حاسه أن قلبها هيقف من كتر الخوف والرعب وحست انها محتاجه حد يطمنها ومن غير متحس مسكت تليفونها واتصلت علي حازم واول لما سمعت صوته قفلت التليفون بسرعه ،،،،،،،وفي البيت الكبير في اوضه أمنة ،،،،،،امنة ارتبكت اكتر وقالتلها بحب ايه بس يا ايمان عيب عليكي انتي مش عارفه اختك يعني ،،،،،ايمان قالتلها مهو يا أمنة عشان انا عرفاكي بسالك ليه رافضه سامر رغم انك بتحبيه ،،،،،،امنة بعصبيه قالتلها انا مبحبش حد ومش مضطره اسمع كلامكم واقبل جواز من الاستاذ سامر عشان اكون مجرد بنت زادت في جدول البنات الي عرفهم انا مش كدا يا ايمان ولا عمري هكون كدا مش هكون ابدا البنت الي يفضل يعا** فيها وفي شعرها وانو طويل وبروح يعا** بنت غيري ،،،،،ايمان بصدمه بصت لامنة وقالتلها عشان كدا يا أمنة ،،،،،،امنة بحدة وبعدم فهم قالتلها عشان كدا ايه ،،،،،،ايمان قالتلها بسرعه قبل ما تديها فرصه تنكر عشان كدا يا أمنة قصيتي شعرك يوميها ،،،،،،،امنة ارتبكت وهي بتقول يوم ايه يا ايمان انتي بتقولي ايه ،،،،،،،ايمان بهدوء بصت لامنه وقالتلها عارفه يا أمنة من اليوم دا من يوم عيد ميلادك ال١٦وانا بسال نفسي السؤال دا ومش لاقيه اجابه من بنت فرحانه بفستنها وشعرها في اول البوم انتي كنتي زي ظل سامر مكان مايروح نلاقيكي وراه او في المكان الي هوا فيه لاخر البوم الي خلص بعصبيه منك وعياط وانتي بتقصي شعرك وحابسه نفسك في اوضتك بتركيز بصت ايمان علي وش اختها المخضوض وقالتلها كان عشان سامر صح وفي البيت الكبير في اوضه ابراهيم ،،،،،ابراهيم بص لفريدة وبهدوء قالها اديلو فرصه يا بنتي ،،،،،فريدة كانت ساكته طول فتره كلام ابوها علي اياد واول ما قلها اديلو فرصه قالتلو اشمعني دا يبابا الي عاوزني اديلو فرصه ليه معملتش معاه زي مروان ،،،،،،ابراهيم بهدوء قالها لان اياد مش زي مروان يا فريدة عارفه يبنتي لما مروان جه يخطبك انا مكنتش مرتاح ليه بس لما لقيتك متمسكه بيه قلت خلاص وقلت اعمله اختبار ،،،،،فريدة بحسرة قالتلو باسف وكان عندك حق يبابا سقط في الاختبار ليه بقي عاوزني اجرب تاني ،،،،،ابراهيم قالها جربي يا فريدة ومش هتخسري حاجه ،،،،،فريده قالتلو بلامبالاه سلق وجربت وخسرت كتير يبابا ،،،،،،ابراهبم قالها خسرتي عشان كنتي معجبه بيه ومتعشمه فيه مش اكتر يا فريدة والخسارة الي بتيجي في الاول بتكون م**ب يا بنتي صدقيني ،،،،،فريدة باستسلام لقرار ابوها وهيا ناويه تطفش اياد دا وتخلص قالتلو حاضر يبابا هجرب زي ما انتا عاوز ،،،،،،،وفي بيت سامر ،،،،،سامر كان ماسك التليفون وسمع كل الكلام والحوار البناء حصل بين أمنة واختها ايمان بالصدفه موبيل أمنة رن عليه بالغلط لما وقع منها علي الارض الصدمه الاولي كانت لما عرف أن الرقم الي بيعا**ه بالصمت من مدة طويله كانت امنه وان هيا الي كان بيسمع صوت نفسها خايف ومضطرب رغم عنادها وتحديها قدامه وبصدمه غمض سامر عينه وهوا بيفنكر يوم عيد ميلاد أمنة لما تمت ١٦سنه ،،،،،،،امنة بسعادة سامر هتجبلي هدبه ايه وبعدين سكتت شويه وبابتسامه قالتلو اقلك اكيد جبتها النهاردة عيد ميلادي ها قول جبتلي ايه بقي ،،،،،،سامر بعصبيه بص لامنة وقالها هديه ايه وزفت ايه هوا انا فاضي للعب العيال دا وبعدين انتي مش النهارده تميتي ١٦سنه يعني كبرتي اهو خلي عندك دم بقي وبطلي تمشي ورايا كدا انا اتخنقت ،،،،،،امنة ب**وف وهي ما سكه دموعها ومش عاوزه تعيط قدامه قالتلو بتاتاه انا ،،،،،،سامر بسخريه قالها انتي ايه !!!!!ايه فاكره اني مش ملاحظ ولا مش واخد بالي من حركاتك العيالي دي وبعدين بص لفستان امنه وشعرها وقالها وبعدين ايه الارف الي انتي لابساه دا ومالك سايبه شعرك كدا انتي فاكره انك كدا هتعجبيني ،،،،،،،امنة رغم الخوف والارتباك وال**ره الي حست بيها ورغم **ره نفسها وقلبها من حب المراهقه الاول ليها رفعت دقنها وبشموخ قالت لسامر اعجبك ايه انا لابسه كدا لان النهاردة عيد ميلاد مس اكتر وعمو ابراهيم الي جايبلي الفستان وبعدين انا بسالك عن هديتي زي ما سالت حازم مش اكتر ليه واخد في نفسك الم كدا خف شويه وبلاش النفخه دي بدل ما تفرقع زي البلونه ،،،،،،سامر بغضب قال أمنة اتنبه سامر من ذكرياته علي صوت جرس الباب الي كالعادة تجاهله ومردش عليه وبعدها فضل يفتكر الي حصل وان في اخر البوم كل العيله استغربت ان أمنة قصت شعرها الطويل الي كانت بتحبه والي هوا نفسه كان بيحبه ومحدش عرف يومها ايه امنه عملت كدا والسركان ايه ومن يومها وامنة اتغيرت معاه وعليه وفي عربيه حازم ياتري هيحصل ايه بين صبا وحازم ،،،،،،وياتري فريدة هتوافق تتجوز اياد ولا لا،،،،،،وايه هوا السر الي خلي أمنة تقص شعرها وليه مصممه ترفض سامر رغم انها بتحبه ،،،،،،تابعو معانا الحلقه الجايه
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD