الفصل الرابع عشر

2610 Words
،،،،،،،،وفي عربيه حازم ،،،،،حازم اول لما تليفونه رن مسك الفون وبص لقي اسم صبا الي بيتصل بيه حازم استغرب وفي نفسه قال ايه دا معقول صبا تكون بتتصل عليا واول لما رد صبا قفلت السكه علطول من غير ما تقول حرف ودا الي خلي حازم يقلق ويتصل علي صبا تاني ،،،،،،صبا وهيا بتحاول تهدي نفسها وترد من غير توتر بعد التهديد الي فهد ابن عمها قاله قالت بصوت متوتر ومهزوز الو انا انا انا مش قلتلك متتصلش عليا تاني ،،،،،،حازم حس أن في حاجه غربيه في صبا حس انها خايفه او قلقانه بس فيها حاجه متغيره عشان كدا بهدوء قالها كلمه وحدة !!!!!!!!مالك ،،،،،صبا ارتبكت اكتر من كلمه حازم وبتوتر ظهر في صوتها اكتر واكتر قالتلو مفيش حاجه انتا اللي في ايه وليه اصلا بتتصل بيا ،،،،،،،حازم قال بهدوء بتصل بيكي !!!!!!امممممم برغم انك انتي الي اتصلتي عليا وقفلتي الفون اول ما رديت الا اني يستي هحسبها اني انا الي متصل وعشان كدا هفكرك واقولك ها جاهزه ،،،،،،،،صبا بخوف فطري جواها قالتلو مش فاهمه يعني ايه ،،،،،،حازم معلقش علي خوف صبا الي ظاهر في كلامها الا انه كمل بدون اهتمام وقال مش انا قايلك انا احنا هننزل النهاردة نختار عفش البيت ،،،،،،،صبا من غير ما تاخد بالها وبسعاده انها هتمشي من البيت دا قالتلو بجد يعني ينفع اخرج من هنا ،،،،،،،وفي بيت اياد ،،،،،،،مامت اياد اول لما شافت ابنها قالت بسم الله ماشاء الله علفين كدا يا سي اياد بالشياكه دي كلها ،،،،،،اياد ابتسم وقالها ادعيلي يماما بقي النهاردة اتوفق ،،،،،،مامت اياد ضحكت وقالتلو بدعيلك من غير حاجه يا حبيبي بس برضو عرفني رايح فين ونفسك تتوفق في ايه ،،،،،،اياد قالها هخليكي تبقي حما يا ام اياد ادعيلي بقي اتجوز والست فريدة هانم تحن عليا احسن ابنك اتشلفط خالص ،،،،،،،مامت اياد ضحكت وقالتلويارب يا اياد يارب يا حبيبي بس قلي يا اياد اشمعني فريدة دي بالذات ،،،،،،،اياد افتكر فريدة وابتسم وقالها لما تشوفها يماما هتعرفي ليه فريدة بالذات وفي البيت الكبير ،،،،،،فريد وصل وطلب من ابراهيم جوز ايمان انو يشوف امنة وبعد الحاح منه ابراهيم وافق عشان كدا فريد قال بامتنان انا متشكر جدا يا حاج ابراهيم ومش هنسالك الجميل دا ابدا ،،،،،،ابراهيم قاله بهدوء دا مش جميل يا فريد أمنة دي بنتي ومن واجب الاب يشوف الانسب ايه لبنته ،،،،،،فريد ابتسم وقاله بثقه اوعدك اني هحافظ عليها وهحطها في عيني طول عمري ،،،،،،ابراهيم بهدوء قاله يافريد انا وافقت إنك تشوف أمنة وتتكلم معاها وتعرض عليها طلبك اما مسائله القبول والرفض دا يرجع لامنة والي هيا هتختاره أنا هقف معاها فيه ،،،،،،فريد ابتسم اكتر وقاله وانا مش طالب منك اكتر من كدا ياحاج ابراهيم ،،،،،،وفي بيت سامر ،،،،،،،سامر مسك التليفون وهوا مش عارف يعمل ايه مش عارف هوا فرحان ولا مصدوم ولا ايه احساسه صحيح هوا زعلها يوم عيد ميلادها بس دا كان غيره عليها كان غيران حد يشوفها جميله زي ما هوا شافها بس هيفضل سر شعرها حاجه محيراه فضل سامر تائه في دوامه الفكر لحد ما خرجت منها صوت جرس الباب سامر راح يفتح الباب وبعصبيه قال ايوا مين ،،،،،فريدة بقلق قالتلو انا يا عمو فريدة ،،،،،،سامر بعصبيه قالها اخلي يا ست فريدة خير وبعدين عمو ايه يا شخطه انتي دنا من سن خازم اخوكي ،،،،،،فريدة ضحكت وقالتلو يعني انا غلطانه اني بحترمك ،،،،،سامر قالها لا يستي مش غلطانه ها يلا قولي خير جايه ليه ،،،،،،فريدة قالت بصوت واطي هوا من اولها كدا هوا متعصب علطول كدا استر يارب ،،،،،،سامر بحدة قالها فريدة بتبرطمي تقولي ايه اخلصي انا مش فضيلك ،،،،،،فريدة قالتلو طب بس يعم متزقش انا جايه افيدك الله ،،،،،،،سامر بص لفريدة بتركيز وقالها انتي وهتفديتي طب خير بقي يا ست فريدة هتفديني ازاي انتي ،،،،،،وفي بيت جد صبا ،،،،،،حازم بهدوء قال لجد صبا بعد ازنك يا حاج انا جاي اخد صبا نختار عفش بيتنا انتا عارف الوقت زنقنا ازاي ،،،،،الجد بهدوء ابتسم وقاله عندك حق يا ولدي علي بركه الله ومالو يا ولدي خدها بس خلي بالك منها دي امانه ،،،،،،،حازم بجد وبتاكيد علي كل حرف وهوا بيبص لصبا قاله دي مراتي يحاج وتخصني وافديها برقبتي ،،،،،،،الجد ابتسم اكتر وقال لحازم هوا دا العشم يا ولدي ،،،،،فهد بسخريه بص لحازم ولصبا الي حست بالخوف اول لما شافت عشم ايه بس يا جدي ومراطو ايه هوا كان اتجوزها اصلا ولا حتي كتبو الكتاب ازاي يخرجو لوحدهم وبعدين ما يجيب اي عفش ،،،،،،حازم قال بهدوء بعد ما لاحظ صبا الي اتوترت وشكلها ظهر عليه الخوف من اول لما شافت فهد ابن عمها بثقه قال انتم مشكلتكم كتب الكتاب خلاص يا حاج اتصل بالماذون نكتب الكتاب حالا ،،،،،،،فهد ارتبك وقال بسرعه كدا من غير حد من اهلك وبالسرعه دي ،،،،،،حازم بسخريه بص لفهد وقاله انا مش قاصر عشان استني حد يجي معايا وانا بكتب كتابي ولا انا ست وبعدين ايه يعني بسرعه ما كدا كدا فرحنا اخر الاسبوع ولا ايه رايك يا حاج ،،،،،،الجد كان فرحان من ثقه حازم ومن اسلوبه قدام فهد ابن جمال الي هوا نفسه عارف انه نسخه طبق الاصل من ابوه وغصب عنه افتكر زكريات زمان والظلم الي ظلمه لمحسن ابنه وعرف في النهايه أن جمال ابنه كان طمعان في مرات محسن وهيا رفضته وفضلت محسن عليه فاق الجد من الذكريات علي صوت حازم وهوا بيقله ها ياحاج قلت ايه وبسرعه ابتسم الجد وبثقه قال علي خيره الله يا ولدي وبص لصبا وقال موافقه يا صبا ،،،،،،،صبا بهدوء قالت وعنيها في الارض خوف من نظرات فهد وهروب مو نظرات حازم قالت موافقه يا جدي ،،،،،،الجد بص لفهد وبجد قاله اتصل علي الماذون وروح هات ابوك ،،،،،،،وفي البيت الكبير ،،،،،امنة دخلت الصالون وبصت لابراهيم وقالتلو نعم يا عمو ابراهيم ايمان قالتلي أن حضرتك عاوزني ،،،،،ابراهيم بهدوء قالها ايوا يا أمنة تعالي عاوزك انتي ايه اخر كلام ليكي في موضوعك مع سامر ،،،،،،امنة ارتبكت وقالتلو بتردد منا قلتلك يا عمو ،،،،،،،ابراهيم بص لامنه وقالها عموما يا أمنة قرري براحتك بس في موضوع عاوز اكلمك فيه ،،،،،،امنة بصت لابراهيم باستفهام وقالتلو اتفضل يا عمو خير باذن الله ،،،،،ابراهيم بعقل وهدوء قال بصي يا أمنة دلوقتي فريد ابن خالتك حنان اتقدم ليكي مرة تانيه وطالب انو يتجوزك وانا بصراحه معرفتش ارد عليه دي حاجه خاصه بيكي انتي ،،،،،،،امنة ارتبكت وقالتلو بس يا عمو ابراهيم ازاي يتقدم ولسا !!!!!سكتت امنة لما لقيت انها هتقول وتعترف ان سامر جوزها ،،،،،،ابراهيم ابتسم وقالها عموما يا امنة دا رايك انتي الي تقرري عاوزة مين في حياتك وعشان كدا انا خليت فريد يستني في الجنينه اطلعو اتكلمو سوا وشوفي انتي عاوزه ايه ،،،،،امنة ارتبكت اكتر وقالتلو بس يا عمو ،،،،،ابراهيم قاله بلاش تقولي حاجه غير لما تقرري يا أمنة وعاوزك تعرفي انا جنبك ومعاكي مهما حصل ،،،،،،وفي عربيه حازم ،،،،،حازم اخد صبا وخرجو بعد كتب الكتاب وبسعاده حازم بص لصبا وقالها الف مبروك يا صبا ،،،،،،صبا بعدوانيه من حزنها علي نفسها انها تتجوز الي كان السبب في موت ابوها قالتلو بعصبيه اوعي تكون فاكر اني هسيب طار ابويا او ممكن انسي أن ابويا مات بسببك ،،،،،،حازم سكت شويه وبعدين بصلها بتركيز وقال بهدوء بصي يا صبا انا من اول يوم شفتك فيه وانا حسيت انك ليا ازاي انا نفسي مكنتش عارف احدد ايه الاحساس دا ومعرفش امتي ولا ازاي حبيتك انا متجوزتكيش عشان اداري علي موضوع اختلاس الشركه ،،،،،،صبا بحزم قالتلو انا مش هصدق اي كلمه من الكلام الي انتا بتقوله دا وضحكت بسخريه وقالتلو حب !!!!!حب ايه دا الي يحصل في يومين ،،،،،،حازم بعقل قال بصي يا صبا حقك متصدقيش ولا حتي تحبيني وانا حقي إني اثبتلك تمام ،،،،،صبا بلامبالاه قالتلو مش فارق معايا كتير ،،،،،حازم ابتسم وبتصميم قالها تمام احنا نروح نختار جهازنا الاول وبعدين نروح مشوار مهم يطمنك وبعد كدا بقي في سؤال مهم محتاج منك اجابه عليه ،،،،،،،وفي البيت الكبير ،،،،،،في صالون البيت الكبير اياد بص لفريدة وقالها اخبارك ايه يا فريدة ،،،،،،فريدة باحراج الحمد لله تمام هاااااا ،،،،،اياد باحراج هاااا ايه يعني ،،،،،،فريدة قالتلو ايوا عاوز ايه يعني وبعصبيه قالتلو بص انا بصراحه زهقت من الوضع دا كل شويه تتصل وكل شويه تكلم بابا وانا اهو في ايه بقي ،،،،،،،اياد ابتسم وقالها اجاوب علي حاجه واحده ولا كلهم مره واحده اصل بصراحه حاسس اني في امتحان وخايف اجاوب تكون الاجابه غلط ،،،،،فريدة بضجر قالت من بين سنانها عاوز ايه انجز ،،،،،،اياد بصراحه وبابتسام عاوز اتجوزك ،،،،،،فريدة ارتبكت وبصدمه قالتلو انتا !!!! ،،،،،اياد قطع كلامها وقالها اسمعي يا فريدة انا مش شخص جاي يجرب ولا مستهتر ولا بجرب حظي وخلاص انا بحبك وعاوز اتجوزك قولتي ايه ،،،،،،،فريدة بسرعه وبحدة قالتلو انا مبخلفش ،،،،،،اياد بدون اي تأثر ولا حتي تردد قالها طيب ايه علاقه دا اني عاوز اتجوزك ،،،،،،فريدة بحدة قالتلو ايه علاقته ايه ازاي بقلك انا مبخلفش يعني الست الوالده الي مستنيه تجوزك عشان تشيل عيالك لما تتجوزني مش هتشيل ليك عيال ،،،،،،،اياد ببساطه قالها الست الوالده هتزعل منك كدا يا فريدة حماتك طيبه وبكره تعرفي وفي معلومه صغيره حابب اوضحهالك والدتي قبل ما تخلف جنابي فضلت اكتر من عشرسنين ربنا مقدرش بالاولاد وبعدي انا برضو ربنا مقدرش يجي حد تاني ،،،،،،فريدة ارتبكت وقالتلو مش مبرر انها تعاملني كويس عشان ،،،،،اياد قطع كلام فريدة وقالها فريدة انا عاوز زوجه وبقولها تاني اهو انا بحبك وعاوز اتجوزك ومش فارق معايا موضوع الاطفال دا لو ربنا قدر يكون لينا اطفال يكون رزق وخير ولوربنا مقدرش يكون لينا اطفال برضو رزق وخير ،،،،،،فريدة بتردد اصل ،،،،،اياد باستعجال بقلك بحبك وعاوز اتجوزك ها قولتي ايه فريدة سكتت وات**فت اياد بتصميم قالها طب فتره خطوبه طيب برضو فريده سكتت وات**فت اكتر ساعتها اياد ابتسم وقرب منها قالها طيب اي حاجه طيب ولما فريدة فضلت ساكته اياد قالها تمام كدا السكوت علامه الرضا وبصوت عالي قال يا عمي ابراهيم ،،،،،،وفي جنينه البيت الكبير ،،،،،فريد ابتسم وقالها ازيك يا أمنة ،،،،،،امنة قالتلو الحمد لله كويسه يا فريد انتا اخبارك ايه وخالتو عامله ايه ،،،،،فريد ابتسم وقالها انا وخالتك عاوزين نطمن عليكي ،،،،،امنة بهدوء قالتلو الحمد لله انا كويسه وتمام ،،،،،فريد بصراحه وبدون مقدمات قالها قررتي ايه يا أمنة في موضوع سامر ،،،،،امنة ارتبكت وقالت بتردد عمو ابراهيم اداني وقت افكر واشوف أنا عاوزه ايه ،،،،،فريد بسرعه قالها وياتري يا أمنة انا هكون من ضمن اختياراتك ولا لا ،،،،،امنة قالتلو مش فاهمه يا فريد قصدك ايه ،،،،،،فريد قالها أمنة انا عارف أن الوقت مش مناسب بس انا بصراحه لازم اكلمك في الموضوع امنة انا عارف قرارك وانك رافضه سامر ودا الي شجعني اني اجي اطلب ايدك ،،،،،،امنة سكتت شويه وبعدين قالتلو بصراحه يا فريد انا مقدرة انك بتحاول تساعدني ومقدرة كل الي انتا وخالتو بتعملوه عشاني بس انا اسفه با فريد انا حتي لما ننفصل انا وسامر مش هرتبط ،،،،،،فريد قالها دا اخر راي وكلام ليكي يا أمنة ،،،،،،امنة بهدوء وباحراج قالتلو اسفه يا فريد ،،،،،فريد بتساؤل قالها انتي متاكده أن سببك مش عاوزه ترتبطي بس ولا في سبب تاني ،،،،،،امنة بارتباك قالتلو قصدك ايه يا فريد مش فاهمه ،،،،،فريد سلم عليها وقالها انا بتمنالك الخير يا امنه وعاوزك تعرفي اني جنبك لو عزتي اي حاجه بس نصيحه مني يا أمنة لو بتحبي سامر وافقي عليه لان ببساطه سامر كمان بيحبك ،،،،،،امنة كانت هترد لولا إن ………. ،،،،،،،وفي عربيه حازم ،،،،،حازم بعد ما اخد صبا لمقر الشركه وقابلت سامر وتكلمت معاه وناقشو حسبات الشركه وااكد لها أن الفلوس المختلسه دي محسن ابوها الي اختلسها بسبب تعب والدتها وان ع** الي حصل مش حازم الي اختلس وان محسن هوا السبب بهدوء قال اهدي يا صبا ،،،،،صبا ببكاء قالتلو ازاي بابا يعمل كدا استحاله ،،،،،،حازم بهدوء قالها اهدي يا صبا عشان خاطري وافهمي والدك الله يرحمه اتوفي وانا اصلا كملت عجز الشركه والموضوع خلص كل الي نقدر عليه ندعي أن ربنا يغفر له ،،،،،،صبا ببكاء أشد قالت لحازم انتا مش فاهم بابا مينفعش يعمل كدا وعمره ما عمل كدا انتا متعرفش بابا ،،،،،حازم بعقل قالها يا صبا والدك الله يرحمه كان مضطر وانا عارف ظروفه علاج والدتك كان كتير وهوا كان بيحبها وضحي علشانها ودا ضعف واي حد فينا ممكن يضعف وخلاص اوعدك ان الموضوع دا عمره ما هنتكلم فيه تاني ودلوقتي اقلك انك اهم واجمل وعز حلم عندي ،،،،،،صبا بارتباك انتا ،،،،،،،حازم قاطع كلامها قالها صبا في سؤال انا حابب اسالك واتمني تجاوبي بصراحه ،،،،،صبا باستفهام قالتلو سؤال ايه ،،،،،،حازم بجد قالها هتجاوبي بصراحه ،،،،،،صبا بجد وصدق قالتلو اكيد طبعا ،،،،،،حازم بدون مقدمات قالها انتي ليه كنتي خايفه في بيت جدك ايه مضايقك هناك او الاصح نقول ايه الي مخوفك هناك ،،،،،،صبا سكتت شويه وارتبكت وكل لما تحاول تتكلم تتحرج ،،،،،حازم بهدوء قالها صبا مش محتاج افكرك اني دلوقتي جوزك انا مش بضغط عليكي انا بس عاوز اطمن عليكي ،،،،،صبا بارتباك قالتلو اصل فهد ،،،،،،حازم قاطعها وقالها امممممم فهد ضايقك صبا سكتت حازم قالها تمام يا صبا مش محتاجه تكملي كدا تمام وفي البيت الكبير ،،،،،،سامر بعصبيه بص لفريد وقاله اقدر اعرف انتا واقف مع مراتي ليه ،،،،امنة بعصبيه هيا كمان مرات مين يا بتاع انتا هوا مفيش عندك دم خالص قلت مش موافقه عليك ايه بقى ،،،،،فريد بسرعه اتدخل وقال احمم اهدو يجماعه ،،،،،،،سامر بعصبيه قاله انتا ايه الي موقفك لحد دلوقتي هنا اصلا واحد ومراتو بيتكلمو انتا ايه الي مدخلك ،،،،،امنة بعصبيه قالتلو برضو هيقول مراتي انتا ايه مبتزهقيش ،،،،،فريد اتحرج اكتر وقال لامنة طب يا أمنة لو احتجتي اي حاجه كلمينا وبصلهم وضحك وقال وباذن الله ابقو اعزموني علي فرحكم ،،،،،امنه بعصبيه بصتلهم الاتنين وقالت يوووووووووووة ،،،،،،سامر بجنون بص لامنة وقالها انتي تسكتي خالص لسا دورك جاي دنتي دوختيني سنتين معرفش مين بيكلمني وبعدين بص لفريد وقاله حاضر هنعزمك علي الفرح عنبنا يلا بقي اتفضل ،،،،،،فريد بص لامنة وسامر وابتسم ومشي وعرف انهم فعلا لبعض ومن بعض ،،،،،،سامر بترقب قرب من أمنة وبرومانسيه قالها ليه يا أمنة ،،،،،امنة بارتباك قالتلو هوا ايه الي ليه انا عاوزه امشي والجواز دا مش موافقه عليه ،،،،،،سامر قالها انتي عارفه اني بحبك لو لسا متعرفيش فانا اهو بقلك اني بحبك يا أمنة بحبك وبتمانكي من وانتي لسا بضفاير وقسوتي عليكي وتحكمي فيكي كان بس خوف عليكي وعشان كدا بسالك تقبلي تتجوزيني ،،،،،،،،يوم فرح أمنة وسامر وصبا وحازم وفريدة واياد ،،،،،،،حازم ابتسم وقرب من صبا وقالها هوا جدك سلم عليكي ،،،،،،صبا بهدوء قالتلو ايوا ،،،،،حازم قرب اكتر وقالها طب وعمك جمال ،،،،،صبا استغربت اكتر من اسالته وقالت ايوا سلم عليا ،،،،،حازم ابتسم وقالها في حد باقي لسا هيسلم عليكي ولا مجاش الفرح ،،،،،صبا قالتلو لا كدا خلاص كلو حضر بس !!!!ارتبكت صبا وسكتت ،،،،،حازم قالها لا لا لو هتقولي فهد ابن عمك فهوا يعيني عمدو ظروف تمنعه انو يحضر الفرح ،،،،،صبا بخوف قالتلو حازم انتا عملت ايه ،،،،،حازم بضحك قالها يااه حازم يسلام اول مره اسمع اسمي بالطعامه دي عموما يستي هوا تقريبا كدا ربنا يشفيه رجله وايده م**ورة ،،،،صبا بفزع قالت لحازم ايه ،،،،حازم بهدوء قالها متقلقيش بعد الفرح هنبقي نروح نزوره بقشر موز ،،،،،صبا بنفاد صبر قالتلو حازم ،،،،،،حازم ابتسم وقالها نعم يا قلب حازم ولو كان من صبا رد فكان الابتسام والخجل ردها ،،،،،،اما فريده واياد ،،،،،اياد بارتباك بص لفريدة وقالها انا اسف يا فريدة والله اصل ماما متعرفش الموضوع ،،،،،غريدة بعدم فهم قالتلو موضوع ايه ،،،،،اياد ارتبك وقالها مفيش يا فريدة انا افتكرتك زعلتي عشان قالت عقبال ما ،،،،،فريدة قاطعت كلامه وقالت اه عقبال ما اشيل عيالكم طب فين المشكله مهي فعلا هتشيل عيالنا ،،،،،اياد باستفهام قالها بتردد عيال ايه هوا مش ،،،،،فريدة بضحك قالتلو مش مش ايه ،،،،،اياد بجد قالها فريدة مش وقت هزار ،،،،،،فريدة بضحك قالتلو اه اني مش بخلف لا دي خدعه بابا علمهالي عشان اختار صح ،،،،،اياد ابتسم وقالها ها واخترتي صح ،،،،،فريدة ابتسمت وقالتلو بحبك يا اياد ،،،،،ولو كان الحب بالكالمات كان رد عليها اياد بس الحب عنده ليه معامله خاصه وطقوس مخصوصه ،،،،،،اما بقي أمنة وسامر ،،،،،سامر بهدوء قرب من أمنة وقالها بابتسامه شعرك جميل يا امنه بس زمان لما كان طويل كان اجمل ،،،،،امنة بعناد قالتلو بس هوا دلوقتي كدا عجبني اكتر ،،،،،سامر ابتسم اكتر وقالها ليه دايما تعاندي يا أمنة زمان كنتي بتفهمي اكتر ايه غيرك كدا ،،،،،،امنة سكتت شويه وقالت يمكن عشان زمان انتا هنت حبي وكرامتي ،،،،،سامر ابتسم وقال بس يا أمنة زمان كنت بحافظ عليكي ويوم ميلادك كنت غيران حد غيري يشوفك وقرب اكتر منها وبهمس قالها وكنت شايفك وانتي مستخبيه ورا الشجره وانا بكلم بنت واقولها اني بحب الشعر الطويل ،،،،،،امنة بارتباك انااااا ،،،،،سامر قاطع أمنة وقالها بس الي انتي متعرفيهوش يا أمنة اني كنت بمثل اني بتكلم في التليفون والحقيقه اني كنت بقلك انتي انك جميله واني بحب فيكي الشعر الطويل متوقعتش أن عنادك وغيرتك تخليكي تعملي كدا واسف لو كنت جرحتك يومها انا بحبك يا أمنة ،،،،،امنة بهدوء قالتلو لو كنت قلتها في وقتها كنت وفرت عليا وعليك عناد السنين بحبك يا سامر
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD