الفصل الخامس

1436 Words
،،،،،،،وفي بيت خالتة أمنة ،،،،،،فريد دخل سلم علي امنة وقالها ازيك يا أمنة عامله ايه وايه اخبارك ،،،،،،امنة قالتلو تمام الحمد لله يا فريد انتا اخبارك ايه ،،،،،،خاله امنة بسرعه أدخلت قبل فريد ما يتكلم وقالتلو شوفت يا فريد أمنة كبرت ازاي وبقت عروسه ،،،،،،فريد بص لامنة وقال فعلا يا ماما عندك حق بقت عروسه وزي القمر ،،،،،،امنة ب**وف وهيا محروجه من الموقف بصت لخالتها وقالتلها معلش يا خالتو مش بحب الكلام دا ،،،،،فريد ابتسم اكتر من **وف امنه وقال بجراءه اكبر بس خالتك مغلطتش يا امنه انتي فعلا بقيتي عروسه وزي القمر ،،،،،،امنة كانا هترد عليا فريد بحدة لولا تليفونها الي رن واستاذنت منهم عشان ترد وخرجت وسبتهم ،،،،،،،خالته امنه بصت لفريد ابنها وقالتلو شوفت امنه يا فريد يارب تبقي من نصيبك يبني ،،،،،فريد بص لمامته وقالها ايه الي بتقوليه دا يماما دي عيله بالنسبه ليا أنتي عارفه فرق السن الي بيني وبينها اد ايه ،،،،،خالته امنة قالتلو فرق السن مش مشكله ما انا وابوك فرق السن بنا كان اكتر من ١٣سنه والحمد لله عشنا ،،،،،،،وفي عربيه سامر ،،،،،،حازم قال لسامر احم سامر انتا ناوي تعمل ايه في مستحقات محسن المحاسب ،،،،،،سامر بجد قاله هعمل ايه يعني مالوش حاجه عندي ،،،،،،،حازم اتعصب وقاله ازاي دا يا سامر مش ليه مكافئه ومعاش عشان حتي ولادة امال هيعيشو ازاي بعد موته ،،،،،،سامر قاله ماليش فيه محدش قاله يبقي مختلس ويسرق من الشركه ويلعب في الحسابات ،،،،،،،حازم اتعصب وقاله محسن ملعبش في الحسابات وبعدين الراجل مات حرام ،،،،،،،سامر قاله ولو هوا مش الي لعب في حسابات الشركه واختلس يبقي مين الي كان بيسرق الشركه ،،،،،،حازم ارتبك وقاله اصل ،،،،،،سامر قاطع حازم وقاله بص يا حازم لما تبقي تعرف مين كان بيسرق الشركه والفلوس راحت فين ساعتها نبقي نتكلم اثبت أن محسن مش مختلس وساعتها انا هدي لعياله الي انتا مهتم بيهم اوي دول كل حقوقهم انما دلوقتي انا مش فاضي مفهوم ،،،،،،حازم بضيق قاله تمام!!!!!!! تمام يا سامر ،،،،،،،،وفي البيت الكبير في اوضه فريدة ،،،،،،،فريدة بسرعه اتصلت بامنة بعد ما عرفت من حازم أن هوا وسامر عرفو مكانها ،،،،امنة ردت علي امنة وقالتلها ازيك يا فريدة عامله ايه وايمان عامله ايه ،،،،،،،فريدة قالتلها يبنتي استني مش وقت سلمات دلوقتي ،،،،،،امنة بخوف قالتلها ليه في ايه ،،،،،،فريدة بسرعه قالتلها حازم لسا مكلمني حالا سامر عرف مكانك وانك عند خالتك وزمانه هوا وحازم في الطريق دلوقتي عشان يرجعوكي تاني ،،،،،،امنة قالتلها ايه الي بتقوليه دا يا فريدة عرفتي ازاي ،،،،،،فريدة بنفاذ صبر قالتلها مالك يا أمنة انتي استغ*يتي فجاءة كدا ليه منا بقلك لسا حازم مكلمني حالا يلا بسرعه شوفي هتعملي ايه ،،،،،،امنة بهدوء قالتلها تمام خلاص يا فريدة انا هتصرف ،،،،،،،وفي بيت محسن ،،،،،،فارس قال لصبا اول لما دخلت ها يا صبا لقيتي شغل ،،،،،،،صبا باحباط قالتلو لا يا فارس ولا اي حاجه الشغل الكويس عاوز شهادة يا اما اشتغل حاجه بسيطه بس المرتب بتاعها ضعيف مش هيكفي حتي علاج ماما ،،،،،فارس قالها طب وبعدين يا صبا الفلوس الي معانا قربت تخلص هنعمل ايه !!!!!!!بقلك ايه يا صبا متيجي نكلم قرايبنا ،،،،،،صبا بحزم قالتلو وتقصد مين بقي بقريبنا يا فارس ،،،،،فارس ارتبك وقالها يعني هيحصل ايه لو كلمنا جدي واعمامي ،،،،،،صبا بحزم قالتلو وانتا نسيت جدك واعمامك دول عملو فينا ايه وفي امنا زمان ناسي أن هم سبب تعب ماما كدا ،،،،،،فارس قالها يا صبا اصل ،،،،،صبا بسرعه قاطعه كلام فارس وقالتلو بصوت عالي فارس!!!!! الموضوع منتهي احنا باذن الله هنتصرف ،،،،،،،وفي بيت خاله أمنة ،،،،،امنة خلصت مكالمتها مع فريدة وخرجت قالت لخالتها معلش يا خالتو مضطرة امشي دلوقتي ،،،،،خاله أمنة قالتلها ايه يا أمنة مش قولتي هتعيشي معايا يبنتي ،،،،،،امنة قالتلها كان نفسي يا خالتو والله بس مبقاش ينفع بقي ،،،،،،فريد قالها مبقاش ينفع ليه وبعدين مالك يا أمنة متوترة كدا انتي في حاجه مخوفاكي قوللنا لو في حاجه نقف معاكي ،،،،،،امنة ارتبكت وقالتلهم هه لا اصل !!!!لالا مفيش حاجه بصي يا خالتو انا همشي دلوقتي وابقي اجي بعدين ،،،،،،حنان قالتلها مينفعش الكلام دا يا أمنة طمنيني عليكي يا بنتي قوليلي في ايه ،،،،،،فريد بحزم قالها أمنة انتي مش خارجه من هنا غير لما تعرفينا في ايه ،،،،،،امنة باستسلام قالت اصل بصراحه يجماعه حازم ابن ايمان اختي وعمه جايين يضغطو عليا عشان ارجع تاني معاهم ،،،،،،فريد بهدوء قالها وانتي مش حابه ترجعي ،،،،،،امنة بتلقائيه قالتلو لا طبعا يا فريد انتا بتهزر ،،،،،،،فريد ابتسم وقالها اول مره اعرف أن اسمي حلو كدا احم!!!!!طيب عموما هما حتي لو جم فهما عارفين شقه خالتك لكن محدش فيهم يعرف شقتي ممكن تطلعي تقعدي فوق لحد لما ييجو ويمشو ،،،،،،حنان قالت صح يا فريد عندك حق بصي يا امنه تطلعي فوق في شقه فريد وهما لو جم يسالو عليكي هنقول انك مش هنا ،،،،،،امنة اقتنعت بالحل وقالت خلاص تمام وطلعت مع فريد يوصلها لشقته ،،،،،،،وفي بيت والد محسن المحاسب واخواته ،،،،،والد محسن بص لجمال ابنه وقاله عرفت أن اخوك محسن مات يجمال ،،،،،جمال قاله ايو يا بوي عرفت الخبر وصلني ،،،،،،والد محسن قاله وازاي تكون عارف وانا اعرف من الغريب يا ولدي ،،،،،،جمال بص لابوه وقال خفت علي زعلك يا بوي بس عرفت ازاي ،،،،والد محسن قال لو فاكر يجمال أن في حاجه بتستخبي عليا تبقي غلطان المهم هنعمل ايه دلوقتي مع ولاد اخوك ،،،،،جمال بلامبالاه قاله ولا حاجه يا بوي الي اعرفه أن محسن عنده بنت وولد يومين بس هظبط اموري هنا وهروح اجيبهم عشان يعيشو معانا البنت كبيره هجوزها لفهد ابني والولد اهو باربي في وسط ولاد أعمامه ،،،،،والد محسن ابتسم وقاله صح كلامك يا ولدي طب ومرته ،،،،،،جمال قاله مرته لسا عايشه يابوي ومعرفش اذا كان ولاد محسن هيرضو يسيبوها ولا لا ،،،،،والد محسن بقهر قال من يوم الحرمه دي ما دخلت وسطينا والبيوت خربت يا ولدي ،،،،جمال قاله انسي !!!!!!!انسي بقي القديم يا بوي ،،،،،وفي شقه فريد ،،،،،،فريد قال لامنة تعالي يا امنه ادخلي البيت بيتك ،،،،،،امنة قالتلو شكرا يا فريد انا مش عارفه ارد جميلكم دا ازاي ،،،،،فريد ابتسم وقالها جميل ايه بس انتي المفروض كنتي تبقي عندنا من زمان لولا بس اختك ايمان رفضت وقتها بس اهو ملحوقه انتي معانا ،،،،،امنة بشك قالتلو بس متاكد انهم مش هيعرفو مكاني ،،،،،جمال قالها هما جايين يدورو عليكي عند خالتك وشقه خالتك تحت اهي ييجو يفتشو زي ما هما عاوزينو لو لقو حد ياخدوه ،،،،،،امنة قالتلو تفتكر هيصدقو ،،،،،جمال بلامبالاه قالها مبصدقوش لو عرفو مكانك يبقو ياخدوكي ،،،،،،امنة حست من جواها انها مرتاحه وقالتلو عندك حق ،،،،،جمال قالها خلاص تمام انا نازل تحت عشان اكون مع والدتي لو جم بس سؤال يا أمنة انتي ليه قلقانه منهم اوي كدا ،،،،،،امنة ارتبكت وقالتلو اصل ،،،،،جمال قاطعها وقالها خلاص مش مهم دلوقتي نتكلم بعدين ،،،،،،وفي بيت خاله أمنة ،،،،،وصل سامر وحازم ودخلو شقه حنان خاله امنة ،،،،،،سامر اول لما دخل قال بدون مقدمات فين أمنة ،،،،،حازم ارتبك من طريقه سامر وقاله استني بس يا سامر ،،،،حنان بصت لسامر كويس جدا بتقييم وقدرت باحشائها تعرف سر هروب أمنة من بيت اختها خصوصا بتسلط سامر ورغم كدا حنان بهدوء قالت ومين حضرتك عشان تسال عليها ،،،،،،سامر ارتبك وبعدين قالها انا اخو جوز اختها ،،،،،حنان بهدوء قالتلو افتكرتك ابن ايمان وبعدين بصت لهم باستفهام وقالتلهم امال مين فيكم ابن ايمان اختها ،،،،،،حازم بسرعه اتدخل لما شاف الموقف بيتازم بين حنان خاله امه وبين سامر الي بوادر العصبيه كانت بدات تظهر عليه وقال انا حازم ابن ايمان امال فين أمنة ،،،،،،حنان قالتلو ولما انتا يبني واقف وموجود سايب غيرك يسال علي الي يخصك ليه ،،،،،سامر بعصبيه قالها انتي بتكتري في الكلام ليه قلنا فين أمنة ،،،،،،فريد دخل وهوا سامع سامر بيقول اخر كلمتين وقال انتا مين انتا وازاي اصلا تكلم والدتي كدا ،،،،،حنان بهدوء قالت لفريد استني انتا يبني وبعدين بصت لسامر وقالتلو وانتا يبني بتسال علي امنه بصفتك ايه ،،،،،سامر ارتبك وقالها امنه عندي وابراهيم اخويا وايمان مراته مامنني عليها ،،،،،فريد بسخريه بصله وقال خلاص لما تبقي امانتك تكون موجوده هنا ابقي تعالي خدها ،،،،،،حازم قال لحنان احنا عارفين أن أمنة هنا ،،،،،حنان وفريد هما الاتنين في نفس الوقت قالو البيت قدامك دورو عليها لو لقيتوها خدوها ،،،،،سامر سكت شويه وبعدين قالهم ماشي احنا هنمشي بس لو اتاكدنا انها كانت هنا صدقوني هتبقي في مشاكل كتير ،،،،،فريد بهدوء قاله مبنتهددش والي عندك اعمله ،،،،،،،وتاني يوم في جامعه فريدة ،،،،،فريدة خرجت من الامتحان وهيا متعصبه وعماله تشتم علي المادة والدكتور وفجاءه ،،،،،اياد قرب من فريدة وبصوت واطي قالها ولما دكتور المادة الي انتي بتشتميه دا شيلك المادة هتعملي ايه ،،،،،،،فريدة اتخضت من الصوت وبعدت فجاءة وارتبكت اول لما شافت اياد وقالت هه ،،،،،،اياد ابتسم وقالها هه ايه بس زنبها ايه المادة ولا للدكتور بتاعها يتشتمو كدا دنتي بهدلتينا خالص ،،،،،،فريدة قالتلو بعفويه اسفه يا دكتور والله الله يخليك وحياه امك يا شيخ ما تشيلني المادة ،،،،،،اياد ابتسم لا ضحك وضحك اكتر واكتر علي اسلوب فريدة العفوي وردد وراها وحياه امي والله يا فريدة لو امي تعرف ان الطلبه بيحلفوني بحياتها كانت جت درستلكم هيا ونجحتكم كمان ،،،،،،فريدة بعدم فهم قالتلو والله طب ومالو ياريت تيجي هيا والله ،،،،،،،اياد ضحك وقالها مفيش فايده تحسي ان دماغك دي مفيهاش مخ اصلا ماشيه بالبركه كدا ،،،،،،وفي شركه سامر ياتري هيحصل ايه وسامر هيشوف مين هناك تابعو معانا الحلقه الجايه
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD