الفصل 20

1619 Words
عندما وصلت فاريهان وحمزة ودخلوا إلى الفيلا وكانت عائلة حمزة مجتمعين على العشاء والدة حمزة وهى تضع يدها على قلبها بصدمة : يا مصبتي إيه اللي عمل فيكي كدا يا بنتي رأفت : متنطق يا حمزة إيه اللي حصل حمزة : ها ... بعدين يا بابا رأفت : إيه هو اللي بعدين إنت مش شايف البت متشلفطه إزاي .... دي لو عاملة حادثة مش هيبقى منظرها كدا جوري بضحك : حرام عليك يا عمو فصلتني... قولهم يا حمزة كل حاجة ، أنا طالعة أوضتي أريح شوية. حمزة : طب إستني أطلعك. حملها وأخذها إلى غرفتها وعاد إلى عائلته وأخبرهم بكل شيء. سليمة : يا عيني عليكي يا بنتي دي إتظلمت كتير أوي. رأفت : أهم حاجة إنها بطلت شغل الإجرام دا يابني أنا خايف منها لحسن تعمل حاجة في حد فيكم. حمزة : إيه اللي إنته بتقوله دا يا بابا أنا مش بقولك إنها بقيت بتشتغل في المخابرات تقولي إجرام .... بصوا أنا حكيت اللي عندي وطالع أنام تصبحوا على خير. بعد مرور شهرين وفي أحد أكبر قاعات الإسكندرية تجلس فاريهان وبجوارها حمزة ويقترب منهم إياس وأوزجي ونهى وثريا وعمر وليان وسيماء. نهى بإبتسامة : الف مب**ك يا قمر. ليان بفرحة وهى تحضنها : مب**ك يا حبيبتي. ثريا : مب**ك يا سكرة إنتي. إياس وهو يحضنها ويقبل رأسها : مب**ك يا تؤامي يا ست البنات. شيماء بإبتسامة : مب**ك يا جميلة الجميلات. فاريهان : الله يبارك فيكم. أوزجي : ...... فاريهان : إحم إحم... أعتقد إن في حد نسي يقولي مب**ك. أوزجي بضيق : على إيه؟! فاريهان بإبتسامة : هيجي يوم وتفهمي أنا عملت كدا ليه أوزجي ببرود : مبروك وتركتهم ورحلت فاريهان بدموع : طب أنا أعمل إيه دلوقتي. حمزة وهو يقبل رأسها ويمسح دموعها : معلش يا حبيبتي هتفهمك مع الوقت فاريهان لهم جميعًا : مش عايزاكم تيجوا تقابلوني تاني وإمسحوا رقمي من عندكم أنا مش مستعدة أقابل فادي وأوزجي مرة تاني. أومأ الجميع في **ت بعد مرور 18 سنة تدخل فاريهان إلى غرفة الإجتماعات بمبنى المخابرات ويبدأ الإجتماع عباس ( القائد الجديد ) : فاريهان عايزينك تشتركي في مهمة مع فادي لو دا مش هيدايقك... أنا عارف إنك ليكي أكتر من عشرين سنة مروحتوش مع بعض مهمات بس المهمة دي صعبة ومحتاجين فيها أحسن الظباط فاريهان ببرود ع** ما بداخلها : أه عادي الشغل شغل بردو جاسم : حلو أوي يعني أكلم فادي أبلغه بموافقتك فاريهان : أه... بس أنا عندي سؤال : هى المهمة فين؟! عباس : في سيناء فاريهان : تمام بس دي أخر مهمة مش كل شوية هتطلعولي بمهمات خارج نطاق الم**رات ... أنا سبق وإستقلت وقولت أنا هشارك في المهمات الصعبة والمستحيلة بس عباس : المهمة دي عن خلايا في سيناء ... كل شوية بتعمل هجوم على مراكز الجيش اللي هناك ودمرت 3 مراكز لحد دلوقتي. فاريهان بغضب : أنا هتحرك الفجر بلغ فادي يقابلني هناك في سيناء عباس : تمام يا فندم فاريهان بضحك : إنت القائد مش أنا عباس : مهو واضح مين بيدي الأوامر. فاريهان : أنا مش بدي أوامر .. أنا بقول كلام يتنفذ عباس وهو يرفع حاجبه : فرقت إيه فاريهان بضحك : خلاص بقى الله عباس بجدية : كان المفروض تكوني إنتي مكاني دلوقتي بس إنتي اللي رفضتي أنا مش فاهم السبب أحمد وجاسم في نفس واحد : أنا فاهم ضحك الإثنين فاريهان بإبتسامة : عن إذنكم بعد خروج فاريهان جاسم : فاريهان رفضت المركز دا لأنها كدا هتبقى قائد على فادي ، وهى مش حابة الفكرة أصلا ... أساسًا المفروض نطلع معاش إحنا عجزنا مبقناش قادرين نطلع مهمات بس هى وفادي مبيعجزوش ههههه عباس : عندها كام سنة أصلا أحمد : أعتقد 40.. 41 كدا يعني عباس : اللي يشوفها يقول عندها 30 والله .. عمومًا يلا كلو يروح على مكتبه في سيارة فاريهان رن هاتفها فاريهان : الوو نيلوفر ( بنت فاريهان الكبيرة والوحيدة عمرها 15 سنة نسخه عو مامتها ) : مامي أنا هخرج مع صحابي بليززززز فاريهان : طيب يا نيلو بس مش تتأخري علشان أنا هسافر بالليل وعايزة أقضي بقيت اليوم معاكي إنتي وإخواتك نيلوفر : of course بس why هتسافري مامي فاريهان : شغل يا قلب مامي.. يلا خلي بالك من نفسك ومتبعديش عن الحراس بتوعك نيلوفر : أوكية حاضر ... باي باي ***************** " عند نيلوفر " تامر ( عمره 18 سنة ) : إيه وافقت نيلوفر بثقة : of course بيبي دا أنا نيلو مخدش يقدر عليا تامر بضحك وهو يضع يده على كتفها : طب يلا يا نيلو هانم ذهبوا إلى أحد المطاعم وتناولوا الغداء نيلوفر : تفتكر مامي لما تعرف إننا بنحب بعض ممكن تعمل إيه تامر : الصراحة مش عارف بس مظنش إنها هتدايق جامد ... أنا بحبك يا نيلو وهاجي أتقدملك أول ما أدخل الكلية نيلوفر بخجل : وأنا كمان **************** بعد مرور بضعة ساعات وفي منزل عائلة فاريهان تامر : أمي هو فين أبويا إتأخر ليه النهاردة كنت عايز أكلمه في موضوع كدا نهى : أبوك مسافر يا حبيبي ومش هيجي غير بعد إسبوع ولا حاجة .... كنت عايز تقوله إيه تامر بصوت منخفض : إحلوت يسافر دلوقتي أوزجي بضحك : بتبرطم تقول إيه يلا أيهم ( إبن أوزجي وإياس وعمره 16 سنة ) : أقول أنا تامر : هزعلك ياض أيهم وهو يرفع رأسه بغرور : ولا تقدر دا أنا حامل أسرارك بردو يعني لو لمستني هقول كل حاجة تحب نبدأ بنيل.... تامر وهو يضع يده على فمه ليمنعه من المتابعة : خلاص إسكت بقى دا إنت عيل غتت تامر لأخته الصغيرة رفيف عمرها 12 سنوات : بت رفيف : ...... تامر : يا زفته ياللي إسمك رفيف ردي رفيف : ....... تامر بغضب وهو يمسكها من يدها بقوة : متعصبينيش يابت ردي رفيف ببرود : لما تقول إسمي بأدب هرد تامر بغيظ : طب إيه رائيك م أنا أخدك معايا بكرا المكان اللي كنت هأخدك ليه رفيف وهى تقبله من خده : حبيب قلبي وحياتي كلها ... إنشاء الله تقولي يا جزمة هرد على القمر دا سندس ببرود وهى ترسم ( إبنة ليان وعمر عمرها 7 سنوات وتشبه فاريهان في الكثير من الصفات والملامح ) : مش بيتثبت تامر وهو يقبلها من خدها : بموت فيكي يا شيخه أنا مش عارف إنتي طالعة بالحلاوة دي والذكاء دا لمين عمر مغيرًا الموضوع : إبعد عن بنتي ياد بدل ما أجيلك تامر بضحك : ولا تقدر تعمل حاجة ... أنا طالع أتخمد جاتكم خمدة. وركض لغرفتة مسرعًا إياس بصدمة : دا بيقول لمين جاتكم خمدة ... خد يلا .. إن ماوريتك عمر بضحك : سيبك منه مهو طابع بجح لأبوه نهى : لا لا يا سي عمر دا جوزي مفيش أحسن منه. رن هاتف نهى نهى : أيوة مين فاريهان : أنا فاري يا نهى نهى بصدمة : فاري!!! عايزة إيه .. أقصد إزيك فاريهان : أنا عندي مهمة مع جوزك ومحبتش أخرج فيها من غير ما أقولك نهى بتوتر : ها طيب ماشي مفيش مشكلة .. إنتي أخبارك إيه وخلفتي ولا إيه وأخبار جوزك فاريهان : أنا تمام والأولاد بخير بردو بس.... حمزة مات من سنة تقريبا نهى بصدمة أكبر : ربنا يرحمه ... طب إنتي عامله إيه دلوقتي وأولادك مش زعلانين فاريهان : أكيد زعلانين بس مع الوقت بدؤا ينسوا وبالذات نيلوفر ويزيد لكن مراد الكبير هو كان الأقرب لحمزة علشان كدا مقدرش ينساه بسرعة زيهم... أأأأخبار أوزجي وشيماء وليان إيه أنا براقب أخبارهم من بعيد بس بردو إنتي عارفة أكتر نهى : كلنا بخير الحمد لله شكرًا لسؤالك يا حبيبتي أوزجي ببكاء وصوت منخفض : إفتحي الإسبيكر فاريهان بدموع : متقوليش لحد دلوقتي إني كلمتك مش عايزة أفكرهم بيا نهى بحزن على حال فاريهان : محدش نسيكي علشان يفتكرك ... إنتي مش بتيجي القاهرة خالص فاريهان : أنا نقلت القاهرة أنا وحمزة من خمس سنين نهى بدهشه : إيه دا طيب ليه مش جيتي تشوفيهم ولا علشان فادي يزيد بصوت عالي : مااااامي فاريهان : هبقى أكلمك مرة تانية يزيد بينادي عليا أيهم بشك وفضول : مين دي وليه مش عايزة تيجي علشان أنكل فادي سندس بدون أنا ترفع نظرها عن كراسة الرسم : دي فاريهان يا غ*ي اللي صورها متشالة من كل البيت وأوضتها مقفولة والصور موجودة في المخزن لأما في أوضتها عمر وهو يمسكها من ياقة قميصها : عرفتي من فين كل دا يا قردة إنتي رفيف بغيظ : أيوة مين بردو علشان متكنش عايزة تيجي بسبب بابي سندس وهپ تنهض وتلم أغراضها : دي حبيبة أبوكي اللي كان بيعشقها أكتر من عينيه قامت رفيف بض*بها قلم من كثرة غيظها وغضبها رفيف : إنتي قليلة الأدب ومش متربية بابي عمرو ما حب ولا هيحب حد غير مامي أيهم وهو يبعد سندس خلفه : عيب على سنك مهما كان اللي قالته مش معنى كدا إنك تض*بيها دي أصغر منك نهى بحزن : كل كلمة قالتها سندس صح يا حبيبتي ... أبوكي عمرو ما حبني ولا هيحبني طول مهو عايش ... أبوكي إتخلق لفاريهان وفاريهان إتخلقت لفادي والحب اللي إنتي بتشوفيه بيعاملني بيه دا مش حب هو بيعاملني بما يرضي الله كزوجة وكل حاجة لكن مش كحبيبته رفيف بغضب : أنا بكرهها ولو شفتها هقتلها أوزجي بصراخ : بس بقى سيماء وهى تحضن ش*يقتها : رفيف إخترمي نفسك فاريهان أختنا الكبيرة اللي بتتكلمي عنها إتصلت نهى بفاريهان بعد ربع ساعة من ال**ت الذي حل بعد كلمة سيماء نهى : أنا محتاجة أقابلك ضروري فاريهان وهى تدخل البيت بكل ثقة : بصي وراكي نهى وهى تنظر : فاريهان الجميع : فاريهان رفيف وهى تتجه نحوها بغضب لتض*بها قلم ولكن فاريهان أمسكت يدها بهدوء شديد رفيف بغضب : سيبي إيدي يا حقيرة يا خطافة الرجالة فاريهان بهدوء شديد : رفيف فادي ... أخده عند مامتها وعصبية باباها وأكتر واحدة بتتعصب هنا رفيف وهى تعود للخلف بخوف : عرفتي دا إزاي!!؟ فاريهان بنظرة ثقة : أنا أعرف النملة لما رجليها بتدب في البيت دا ليان وهى تركض وتحضن ش*يقتها : وحشتيني فاريهان بإبتسامة ساحرة : وإنتي أكتر والله يا حبيبتي سندس وهى تقترب وتقف وتقف أمام فاريهان : إزيك يا فاريهان ولا تحبي أناد*كي توركان فاريهان بإبتسامة : سندس عمر محمود ... أذكى طفلة في البيت دا واللي ورثت ذكائي وجزء كبير من شكلي أيهم لسندس : أنا مش فاهم إنتي عرفتي كل دا من فين بقلمي : أميرة الظلام (مروه كمال محمد)
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD