البارت الثاني

2182 Words
يوميات الكورونا البارت الثاني توقفنا ان الجد نبيل قرر انه يربي اولاده من اول وجديد وانتهز فرصه حظر الكورونا ليبدأ خطته . بعد ان خرج مهند وماجد قام الجد نبيل برش الجنينة وغرق امام باب الفيلا حاول هادي الخروج ولكنه اتزحلق واصبح كله طين قام وهو في قمه غضبه . طلع هادي بعد ما تزحلق في الوحل الي عمله جده عند باب الڤيلا وقام ايضا اخراج الهواء من عجلات العربيات للشباب واصبحت على الارض . لا توجد وسيله للخروج من باب الفيلا المغلقه بالمفتاح والمفتاح مع الحج نبيل . طلع ادم يستقبل هادي عند باب الشقه ،بيتشفي فيه . ادم :هههههههه قلت لك مش هتعرف ،بس ايه الطين ده كله هي بتمطر بره .؟ هادي بغيظ :جدك يا سيدي مغرق قدام باب الجنينه مياه وبقت وحل و كمان عجل العربيات متفرغ . شوف جدك ده دماغ محدش يعرف بيفكر ازاي . ادم :لازم نتصرف ..انا مش قد الحبس ده. هادي :انا معاك نفكر ونحلها . محمد كان داخل عند ادم وهادي وسمع الحوار ،محمد بيحب جده جدا فهو الولد الرزين الهادي عند جده اخر عنقود الرجال في عائله الحج نبيل والمقرب منه وبئر اسرار جده قرر ان يساعد جده بدون ان ينقله خطط الثنائي المتمرد هادي وادم . محمد :صباح الفل يا رجاله . ادم :اهلا بضحيه الثانويه العامه . هادي :يا بني براحه على نفسك الحياه فيها حاجات غير المذاكره . محمد :ايوه الحياه مليانه بس نضحي بيها السنه ديه ونرجع بعد كده ده مستقبل . ادم :سيبوه يا هادي محمد راسم لنفسه يبقى دكتور طول عمره خليه يحقق حلمه . هادي :حقق يا خويا حقق … ادم شغل اغنيه شعبي كلمات مهرجان انا حبيتك وجرحتيني (غدر وجرح وقلة فرح ودنيا شمال ذل وقهر و***ب الزهر مع الأندال سكة مخيفة ودنيا عنيفة و قالبة الحال نفسي ألاقي أنا واحد باقي يكون سندال) ادم مسك ايد هادي ومحمد وبيغني انهم اندال . والضحك مالي الاوضه. (العلواية دي أرض جناية فيها الأبطال والقباري منها حذاري تصيع تتطال أحلى سلام ع كل تمام على أحلى رجال) هادي :احلي رجال محبوسين يا اندال وبيصرخ . (ومن الدخيلة بدأنا الحرب أشهد يا مجال يلا بينا على أي مدار أشبالنا طالعة بتض*ب نار قلبك ميت أركن يا باي ومتلعبش ويا الكبار الزعامة ده حسام شيوتس و الجرح كريم البحار ظالمة يا دنيا وجارحة وفانية و مش باقية دوختينا ولففتينا زي الساقية) محمد :الدنيا لف*نا جوه الساقيه ههههههه. (علمتينا نبيع بعضينا ونتفرق غدرك لوجو وبحرك موجه ده بيغرق شدة و شوفنا يكون بقى إيه خاف من ربك بس تحرص من الخاين أما تزامل تتعامل تكشف وتعاين أحنا في زمن العيش و الملح صبح هاين أنا حبيتك وجرحتيني أنا صنتك لكن خنتيني انتي أكيد مش بتحبيني ليه من الأول عشمتيني أنا في سنيني بيطلع عيني وجب عليكي إنكي تراضيني تيجي في الاخر و تفارقيني وتروحي لغيري وتسيبني) ادم :المزز كلهم هيسبوني البعيد عن العين هههههه (مش زعلان أنا مش ندمان أبداً عليكي أنا فرحان والله عشان بقيت ناسيكي أصلك بعتي وضيعتي وكنت تملي شاريكي روحي لغيري وبدعيلك ربي يهنيكي) هادي :هيروح لغيرنا بس انا مش بدعي ان ربنا يهنيهم . محمد :بتدعي ان ربنا يخدهم ..هههههه (مين اللي شالك وقت ما جالك حزن وهم نسيتي فجأة صدمة ومفاجأة ومفيش دم) محمد :كده احنا فعلا معندناش دم ههههههه في الاسفل في جنينه الفيلا تجلس البنات مع جدهم هو بيحب يدلع احفاده البنات جدا لكل واحده فيهم قطعه من قلبه . دليله الحفيده الكبري اول بنت اول كلمه جدو .هدير الرقه كلها بسكوته العائله الرومانسيه كلها . مي ال*قل بنوته عاقله رزينه بتفكر قبل اي قرار تاخده . ديما :اخر العنقود سكر معقود كما يلقبها جدها . الحج نبيل جالس نص قعده بيزرع الارض ولابس بنطلون جينز وتيشرت كحلي الي يشوفه ما يقولش ابدا انه جد وعنده احفاد كبار . البنات بتبص عليه وعلى الجنينة ،معجبين بجدهم اللياقه والوسامه هو فارس احلامهم . هدير :يا جدو المياه غرقت الدنيا . الحج نبيل بتجاهل :قومي ازرعي معايا . دليله :انا هزرع يا جدو معاك . ديما :وانا كمان . مي :هغير هدومي يا جدو هنزل معاك ،مي كانت لابسه درس عند الركبه ولونه فاتح . هدير :مش مهم يا مي . مي:لا هطلع في السريع الحج نبيل قام وبص على ديما الحج نبيل :هل هلالك اخير ظهرتي يا ديما. ديما :ديه ثانويه عامه يا جدو ،ولازم المجموع علشان ادخل طب . محمد نزل هو كمان عند جده . محمد : صباح الخير يا جدو صباح الخير يا بنات ..اهلا زميله الكفاح الجد :صباح الخير يا دكتورنا . البنات : يااااااه محمد صباح الخير . محمد بضحك علي طريقه البنات بأستقباله وفخر ان جده واثق فيه انه هيكون دكتور. الجد :انا سامع اغاني ربنا يفرحكم . محمد :ايوه كان في ندب حظ بطريقه جديده جدا علي المهرجانات . الجد :من ايه زعلانين . محمد :من الحبس يا جدو . الجد : انا خايف عليهم وعلي وجهه نظره انتصار . محمد بضحك :ايوه يا جدو بس هما مش مستحملين وهما في مرحله قهر الرجال. محمد لديما :شوفتي حصص الاون لاين ،علي فكره عجبني الموصوع ،مش بنضيع وقت في النزول والرجوع ،ووفر وقت كده للنوم . ديما :بس مش عجبني التصحيح ولا التفاعل ،حسه اني بتف*ج علي التليفزيون ،وانت عارف انا ....هو كمل محمد :بتنامي صح اوعي يكون بجد . ديما :هولع في نفسي ،اول ما بتف*ج كإن بنج في عنيه ،الحمد لله اني بسجلها والا كان زماني هسقط . محمد بضحك :هههههه هموت منك والله . هدير:متقلقوش الكل هيسقط السنه ديه ،هيبقي سقاط جماعي . دليله :الكل متاخر سنه ،ومحدش هيتخرج ولا حد هيتنقل لسنه جديده . محمد :لا والنبي مجهود السنه يروح انا ممكن اروح فيها ديه . ديما :وانا كمان . هدير بعمق :تخيلوا كأن حد عمل استوب للحياه ياه تخيلوا ان الروتين اليومي الي الواحد كان بيعمله وحشه . ديما:انا كنت بنزل السنتر للدروس ،وانا الدروس عندي خلاص . دليله :تخيلي انت ومحمد المستفدين بالحظر ده . نبيل :دايما الواحد مش بيحس بأهميه الحاجه غير اما تضيع من الواحد الخروج والدخول كان عادي وميزه اما اتلغت وبقوا محبوسين حسوا باهميه الحريه . ديما :صح يا جدو. نبيل :علشان الي بيعتدي على احد او بيخترق القانون احسن وسيله لاصلاحه هو الحبس علشان حريه الانسان اهم حاجه عنده . هدير :بس يا جدو احنا في الحبس ده اختياري الواحد حابس نفسه علشان صحته ،يعني حاجه كويسه . نبيل :مش بتتفهم كده يا حبيبتي . نبيل وهو كان مبسوط بلمه احفاده حواليه الم**ب الوحيد من حبسه الكورونا . نبيل : احنا نتفق كل يوم ناكل هنا مع بعض مع نناه سناء نستفيد من الحبس نكتشف بعض ونتعلم حاجات جديده يعني .. البنات يسعدوا سناء ويتعلموا الطبيخ ،والولاد تساعدني نصلح الجنينه ونزرعها . البنات:لا لالا ..يا جدو. سناء الجده العطوفه خارجه من عند شقتها الي في الدور الارضي . سناء :ما شاء الله وبصوت واحد كمان ،طيب هتدخلوا المطبخ وانت عارفين نناه . محمد :انا طالع اذاكر . ديما :خدني معاك يا زميل . سناء قعدت على الكرسي وبتاخد نفسها وانزعجت من كلمه ديما سناء :بنت ايه زميل ديه ،انت لازم تتكلمي زي البنات . ديما :بتهرش في شعرها هي البنات بتتكلم ازاي . هدير بتحط ايدها على كتف ديما :اقولك انا تقولي بصوت واطي ،بليز محمد ممكن يعني بليز اذاكر معاك . ديما :ايه كميه البليز ديه. محمد :تعالي من غير بليز . سناء :تروح فين انت وهي هاتوا الكتب وذاكروا هنا يلا . دليله :ايه هتذكري ليهم يا نناه ؟ سناء :يا رتني اعرف ،مجرد اني لما يكونوا هنا اقدر اعملهم اكل وشرب لاني مش هعرف اطلع بالاكل و العصائر رجلي بتوجعني . دليله :يا سلام يا نناه ،وباست ايدها مش زي امهات اليومين دول . على نزلت لبنه وميار من فوق . لبنه مرات مهند :مالهم امهات اليومين دول يا مقصوفه الرقبه ؟ دليله :ماما ....!!!! هدير :امهات زي الفل والعسل . ميار مامه هدير :اه بحسب وبعيون بها نظره شر . مي انا جيت ،يلا يا جدو نزرع . الحج نبيل :لإ روحي مع نناه والبنات انا الولاد الي هتساعدني . الحج نبيل كلم ادم وهادي انهم ينزلوا ليه علي طول . محمد وديما جابوا الكتب وقاعدوا في التكعيبه الي جدهم عاملها ،وبدأوا يذاكروا . الحجه سناء طلبت من الحج نبيل يحصد الكرنب من الجنينه وقررت تعلم البنات الكرنب العسل المزروع في الجنينه . داخل المطبخ كل الستات والبنات متجمعين جنب سناء . لبنه :كرنب يا طنط ده متعب جدا وكمان ٣كرنبات . الحجه سناء :ايه ستات اليومين دول ،دول انا بعملهم لوحدي عادي ،يلا . طبعا لبنه وميار فاتحين بيوت لكن سناء شيف جامد وحما طيبه بتحب دايما تناغشهم وهما عارفين خلاص طبعها ومش بتتعامل منهم على انها حمى هي ام للكل. (علاقه مرات الابن مع حمتها اما تكون جميله وهاديه الاستقرار بيكون اول ركن فيه واحفاد تتربى صح في وجود الجده بس اهم شئ ان البنت تعاملها على انها امها والحمى تتعامل على انها ابنتها ) سناء وضعت حلتين مياه علي النار وطلبت من لبنه وميار وهاله انهم يقفوا عليهم وبدات في تقطيع الكرنب والبنات دليله وهدير ومي بيقطعوا زي ما جدتهم بتقول ،وسابتهم وبدأت في عمل باقي الحاجات لتجهيز المحشي للعائله كلها بعد قرار الحج نبيل الكل هياكل عنده ،الحجه سناء كانت زي البلاي ميكر بيقسم العمل بمهاره وكان وقت جميل للستات لا يخلوا من نرفزتهم وضحكهم ،واخيرا بعدوا شويه عن الموبيلات . معظم البنات الايام ديه قليل منهم يدخل المطبخ ويتعلم الطبخ معتمدين على الاكل الدليفري وديه فرصه عظيمه انهم يتعلموا وخطه نبيل وسناء ابتدت تنفذ بهدوء و واحده واحده. في الجنينه نزل ادم وهادي وهما مضيقن من جدهم علي حبستهم . ادم :ايوه يا جدو . الحج نبيل يلا معايا عند الحوض الي هناك ده وشاور بيده وهاتوا الفاس وذراع التقليب ورايا يلا . هادي :علي جثتي امسك فاس . نبيل :ليه يا نوغه مش قادر تشيله ،خيبت املي فيك كنت فاكر اني عندي احفاد رجاله . هادي :يا جدو انا راجل متقلش كده . نبيل :اثبتلي يا خويا . هادي :حاااااضر . ادم بصوت واطي لهادي :اللواء نبيل هيموتنا هادي :اسكت بقه احسن يسمع وتبقى ليله . وبدا ادم وهادي في تقليب الارض ورشها ووضع حبوب الزرع .. ادم :انا تعبت يا جدو .ونزل علي الارض قعد مش قادر خلاص . نبيل :حبيب جدو ريح ربع ساعه علشان هننزل نروق الجراچ. ادم نط من مكانه :جراچ ايه ! هادي :يا جدو هات عمال وانا هديهم فلوس من عندي . نبيل وبمسكنه :اخاف ادخل عمال يعدونا يا حبايبي ،والحمد لله انتوا اجازه . ادم وهادي :ااجازه سودا . نبيل :بيضا يا حبايب قلبي ،بصوت امر يلا علي الجراچ،وسبقهم . ادم :يا عيني علي شبابك يا شابه . هادي :كان مستخبي لينا الكلام ده فين يا شابه . ادم :حسره علينا . نبيل بص عليهم وبصوت عالي نبيل :بصي يا شابه منك ليها كان المفروض تقعدوا تحشوا محشي مع جدتكم ما تلم نفسك انت وهو كده في ايه ؟ هادي :ليه كده يا جدو احنا رجاله اوي . ادم :هو بس الشغل ده مش واخدين عليه . نبيل:يبقى تنشفوا كده وبدل الموبيل الي مضيع صحتكوا . (الموبيل كان وجوده زمان علشان يقرب الناس من بعض لكنه اصبح وسيله تفرقه الكل قاعد في نفس البيت بل نفس الغرفه وكل واحد في عالم لوحده ). نبيل كان بيعمل بيده مع احفاده وراح علشان يشيل عجلات السيارات على جنب جري ادم على جده. ادم :عنك يا جدو . نبيل وهو بيشيل وتبرز عضلاته رغم ينه الا انه محتفظ بلياقته. نبيل :انت فاكر اني كبرت يا ادم وهادي قرب وشال العجله من ايد جده . نبيل بيكمل كلامه انا بحب اشتغل بيدي واليوم الي مش هقدر اشتغل فيه اتمني اكون مش في الدنيا كلها . ادم :بعد الشر يا جدو ليه كده،ربنا يطول في عمرك يا حبيبي ، نبيل :طوله العمر مش ميزه لو هتعذب صاحبها لو تعب او تعب الناس الي حواليه،نفسي اموت واقف متعبش حد . الانسان اما يكبر بيبقى تقيل ، وانا نفسي اخدم و ما اتخدمش . هادي :ربنا يد*ك طوله العمر يا حبيبي . نبيل واقف في نص الجراچ وبييص علي احفاده الي كل واحد فيهم بيحمل جزء من شكله لكن الاقرب الي شكل نبيل ادم ب*عره البني وعينه الواسعه العسلي وطوله وعضلاته البارزه واعجاب البنات به . ورجع بذاكرته لايام فاتت و ولت فلاش باك اول يوم رجوع من الكليه الحربيه ونبيل بالزي الرسمي وهو ماشي في الطريق ويعلم ان عين بنات المنطقه عليه لكن هو لا يرى الا هي سناء نظر لشباك غرفتها حتي يملى نظره منها انها بنت خالته لكن لايراها كثير وخصوصا ان اجازته نص الخميس والجمعه قليله بعد ان راي الغرفه شباكها مغلق حل عليه الحزن وبيكلم نفسه . يعني كل البنات الي وقفه ديه وانت يا حبيبت القلب مش تنتظريني ،واكمل طريقه لمنزله . الحقيقه ان سناء كانت في انتظاره لكن وراء الشباك هي تستطيع ان تراه وهو لا حياءها منعها ان تفتح الشباك . ذهب نبيل منزله واستقبلته والدته بالترحاب واخيه خليل فرحانين انه رجع بالسلامه منيره والدة نبيل تعلم الحب الذي يكنه نبيل لابنت اختها سناء فهي واختها صفيه اتفقوا على ارتباط اولادهم منذ الصغر على ان يتاكد ذالك عندما يكبروا وطبعا العيون تفضح ونبيل كانت عينه دائما تبحث عنها وهي وجها يصبح في حمار التفاح عندما تشعر ان نبيل ينظر لها وطبعا منيره وصفيه عندما تاكدوا من حبهم اخبروا ازوجهم واليوم قراءه الفاتحه لحبيبته سناء . اقتباس من بارت قادم نبيل :حبيبتي انت البيت مش بيت من غيرك ربنا يجعل يومي قبل يومك . سناء :اوعى تقول كده ربنا يجعل يومي انا قبل يومك . ماجد :اييييه بعد الشر عنكم انتم الاثنين خلي الواحد ياكل بنفس والنبي بلاش الدرما ديه . ادم :هو بس سوال صغير هو ليه لازم نقلب القعده نكد ونذكر الموت ما كنا بنضحك ومبسوطين . نبيل :لان الموت هي الحقيقه الاولي في الكون.
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD