الجزء السادس عشر سهم كيوبيد

1879 Words
يوميات الكورونا الجزء السادس عشر في الجزء السابق الكل بيحاول يقنع هدير ان تقبل طلب ادم واولهم كانت امها ميار التي حكت لها عن حبها مع ابوها ومحاولاته معاها ،حتى تقع في حبه ،والجد نبيل ايضا قال لها ان ادم اكثر احفاده شبيه له وانه يتمني ان توافق وسبقهم هادي في اقناعها الكل بيساعدها في التفكير مع محاولات ادم التي بها كثير من الجنون . الحب ايه غير شويه جنون وجراءه وفي اخر الحزء عندما شاف ادم ميار تحت مع جدته ارد ان يذهب عند هدير وطبعا الجد نبيل كشفه وهدده بانه مراقب وانها يمكن ان يطمئن عليها ولكن تحت مراقبته التي ستكون من خلال الكاميرات التى وضعها نبيل للامان في المنزل من زمان لكنه سوف يستخدمها لمراقبه احفاده وقال له انه سيشاهد الكاميرات وكأنه معاهم . طلع ادم السلم وبص شاف فين الكاميرات اول مره يركز وعارف ان جده بيشوفه شاور له وعامل باصبعه علامه ا الجيد وظبط ملابسه ثم خبط علي الباب هدير :ايه مش انا قلت خدي يا ماما المفتاح . فتحت الباب وهنا كانت الصدمه وكان ادم قدمها الي واقف مش والدتها تماسكت وحاولت رسم الجديه في كلامها ،ربعت ايدها هدير بصوت متزن لكن به رعشه :ايوه ؟ ادم :عامله ايه يا دودو ؟ هدير :الحمد لله انا احسن كنت نايمه وانت صحتني لو عايز هادي فهو تحت ،مع جدو وبتقفل الباب . ادم حط ايده يمنعها من غلق الباب ادم ببتسامه جذابه :بس انا مش جي لهادي انا سايبه تحت انا جي لاخت هادي الي مجنناني . هدير بتفتح عينها جامد :عايز ايه ؟ ادم بحب :رفضتي ليه؟ ،ده انا شاب كيوت واتحب حتي وقلبي متعذب من واحده قلبها جامد . هدير ترسم الجديه :علي فكره انا حره . ادم :بس احنا وعدنا بعض واحنا صغيرين فاكره ؟. هدير :لعب عيال قلت بل**نك صغيرين . ادم :لا مكناش صغيرين وعدنا لبعض حقيقي وانا فاكر وانت كمان فاكره بلاش استعباط . هدير :انا نسيته وانت كمان ،والدليل انك ارتبط بصحبتك ولا الذاكره بترجع بمزاجك . ادم :ممممً اميره كان مش عارف اقولك ايه ، هدير :بنرفزه مش عايزه اسمع . ادم :لازم تسمعي اميره بالنسبه ليه كان طلوع من شرنقه ،بعمل شخصيه ،اي حاجه غير حب ،كنت دايما اقرنها بيكي وببنات العائله ،وانت الي **بتي وفي الاخر رجعت . هدير :وانا مش علي الرف ترجع تلاقيني مستنيه وكمان انا ليه كرامتي ولا اتحب شفقه . ادم بحب :شفقه ومسك ايدها وحطها علي قلبه وبيقولها سامعه الخبط ده كله شفقه ،هموت انك توافقي شفقه ،اكيد انت مش بتعرفي تفرقي ،ده حب كان عليه شويه تراب واتشال دودو انا غلط وكنت بترجم مشاعري غلط مع اميره لكن المشاعر الحقيقه ظهرت وحست بيها وانت رايحه المستشفى لما بعدتي عارفه قلبي وجعني بجد ما كنتش عارف اخد نفسي انا بحبك لازم تفهمي انا بحبك ،لازم تكوني متأكده من الحب ده ولعلمك الكلمه ديه عمري وحيات هدير عندي ما قلتها غير ليكي وانا حلفت بأغلى حاجه عندي انت يا دودو . هدير سحبت ايدها وشها احمر من ال**وف مش عارفه ترد ادم حبيبها الي كانت تتمنى منه كلمه قال ولحن مشاعر كانت بعيده المنال ما عرفتش ترد بصت في عينه والعين اصدق و زقته من عند الباب لانه كان واقف وحاطت ايده عند حلق الباب وتن*دت وقفلت الباب . ادم ببتسامه ان الخطوه الاولي جابت نتيجه ،نط في الهوا وقال yes هنا لقي موبيله بيرن باسم جده . ادم رد بسرعه وهو عارف رد فعل جده من الي عمله . ادم :ايوه يا جدو . نبيل بنرفزه مستعاره :كنت ماشي مؤدب كلام ايه الي خلاك تمسك ايدها وتعمل الحركات ده هه؟ ادم كان نزل شقته :وفتح الباب وقعد ادم :يا جدو بحركها وبعدين ده مش تجاوز ده تعبير عن المشاعر . نبيل :يا روح امك لبنه تعبير يبقي بحدود فاهم وانت ممكن تلاقي كلام يحرك المشاعر من غير تجاوز فاهم ادم بزهق :حاضر يا جدو . نبيل :لو مش عارف الكلام ده اعرفك يمكن محتاج معلومه . ادم بزهق اكبر :عارف يا جدو عارف . نبيل قفل وضحك هو عارف انه صعب مع مشاعر الحب ان لا يحدث تجاوزات لكن بيحاول يسيطر على تلك المشاعر ويحطها على الطريق الصح . بعد ما نبيل قفل المكالمه ادم قاعد سرحان ومبسوط من النتيجه لان عدم ردها علي كلامه دليل علي انها بتحبه وعينها كمان كانت تنطق بمنتهى الحب قلبه مش هيكدبه . دخل اوضته وبعت رساله على الموبيل (محاولاتك في ابعادي عنك ستفشل احبك في كل نفس في ص*ري مع كل دقه في قلبي مع كل رمشه من عيوني كل ده اجمعيه مع بعض ده مقدار حبي ). عند هدير دخلت علي سريرها ومسكت قلبها ،وبتكلم نفسها ،اسكت بقي بدق كده ليه ،خلاص ما كانتش مسكه ايد ديه ،اعمل ايه بقه . لقت تليفونها بيرن كان نبيل نبيل :دودو عامله ايه حبيبي ؟ هدير :الحمد لله يا جدو . نبيل :طيب بدل صاحيه انزلي . هدير :معلش يا جدو عايزه انام ،وبعدين انا عمو عمر قالي نامي اكبر وقت ومتتعرضيش للهوا يعني مقدرش اقعد في الحنينه علشان الحساسيه ما تزيدش . نبيل :ندخل جوه كلنا . هدير :بليل يا جدو عايزه انام ،انت عارف اني لسه تعبانه . نبيل :ماشي يا روحي ،نامي ولما تصحي انزلي وكلنا ندخل جوه علشانك يا قمر اثناء المكالمه وصل اشعار في تليفون هدير وكان اشعار الرسائل بعد ان قفلت مع جدها فتحت الرساله ومسكت قلبها مش مستوعبه كل الحب ده مره واحده ودمعه خانتها من الفرحه وعدم التصديق. معقول في يوم واحد تنال كم من الرومانسيه ومن حبيبها نامت على السرير وهي بتضحك وتحضن المخده مشاعر متلخبطه جواها بس نتيجه واحده هي بتحبه ظهره قدمها . عند محمد وديما في ركن المذاكره زي ما جدهم مسميه . ديما :انا مش قادره عايزه انام . محمد :ومين سمعك مش اخوكي مشغل اغاني للفجر ،احنا مالنا يقنع هدير علي حسبنا . ديما :انا قلت عمو عمر او عمو ماجد يزعقوا مفيش فايده ،قلت بابا هيدخل ي**ر اللاب توب على دماغه مفيش اي حاجه ،حتي جدو يا مؤمن جدو ساكت ،الكل مبسوط انه بيحاول وبيسيبوه يعمل اي حاجه محمد :علشان يرتبطوا الكل مكبر دماغه ديما :بس موضوع الاغاني الصراحه انا ودليله الي قلنا عليه ليه لكن طلعت علي دمغنا .. محمد:بس هو غلطان كان الاول وثق انها هتوافق وبعدين يتقدم . ديما :صح المفروض كان قالها لوحدها . محمد بمكر :يعني رأيك كده ،يقولها لوحدها وبعدين يتقدم . ديما :اه حد يتقدم وهو مش واثق ان الطرف التاني هيوافق ولا لأ ويعمل كده قدام كل العيله . محمد :كويس انك قولت ليه . ديما بتعجب :علي ايه ؟ محمد بتفكير :هه مفيش يلا نكمل حل . ديما رفعت كتافها ومسكت القلم وبتحل. محمد :ساب القلم ..وعينه عليها ديما انا مش قادر بقه . ديما :في ايه مش قادر على ايه ؟تعبت من المذاكره نريح ؟. محمد :مذاكره ايه بصي حاله الحب الي ادم وهدير عاملنها في البيت خلتني عايز اعترف بحاجه كنت مأجلها الصراحه لكن خلاص حنان بالجنان الي موجود في البيت الايام ديه ،انا بحبك يا دومتي وبص في وشها علشان يشوف رد الفعل . ديما :وشها احمر جدا ،وقامت وقفت وجريت علي فوق . طبعا عين الصقر الجد نبيل ملاحظه خضه ديما وجريها . نبيل راح عند محمد الي ماسك القلم وكاتب ديما ومحمد وفي قلب وبيرسم عليه قلوب صغيره . نبيل :ايه ده حتي انت يا عاقل ؟ محمد قفل الكشكول :جدوووو ااانا ... نبيل :انت ..ممم تحت الساهي دواهي ،مش صغير انت علي الكلام ده ! محمد:يا جدو والله انا مكنتش ..اوف بقه . نبيل :انا عارف يا حبيبي انت قلت لي بس ليه دلوقتي ؟ محمد :موضوع ادم وهدير هو السبب ،خلاني اعترف . نبيل :طيب ردت عليك ؟ محمد :جريت مني يا جدو . نبيل : جريت اكيد رد فعل طبيعي بس مش بدري يا حبيبي انا قلت لك لما تدخلوا الجامعه، لكن انت متسرع ،وبعدين هتذاكروا مع بعض ازاي بعد كده ،ده كده انت وهي هتسقطوا . محمد :لا انا اعرف افصل يا جدو . نبيل :اعرف افصل يا جدو طيب انت علشان راجل ،..تفصل لكن هي بنوته وممكن وفي الغالب متفصلش ،اعمل ايه دلوقتي ؟. محمد :في ايه ؟ نبيل :في مستقبلكم الي بيروح يا حبيب جدو ،انا مش فاهم هي قاعده الكورونا طلعت الحب من البيت كده ليه ،ده وباء مش سهم كيوبيد ،هو في قلوب بتطير في البيت وبص علي دليله ومي وهادي ..انا خايف علي الباقي لحسن السهم يض*ب فيهم كمان . محمد بص علي ناحيه عين جده المتجهه صوب دليله ومي وهادي وضحك . محمد :ما اظنش يا جدو . نبيل :ما السهم بيلطش اهو حتى انت يا عاقل ض*بت منك . محمد :بس دول محدش فيهم بص علي التاني خالص . نبيل :بص القاعده مع بعض كتير بتقلب الدنيا ، كمل مذاكره ربنا يهنيكوا . نبيل طلع شقه مهند وخبط ديما :مين ؟ نبيل :انا جدو حبيبتي . ديما فتحت الباب واترمت في حضن جدها وبتعيط . نبيل ببتسامه :بتعيطي ليه افهم بس ؟ ديما :مش عارفه يا جدو . نبيل :انت كده طول عمرك دمعتك قريبه في الحزن في الفرح في القلق ،ممكن اعرف ليه ولا هتخبي عليا ؟ ديما :قعدت وقعدت جدها ..بص يا جدو محمد محمد . نبيل بضحك :ماله سي محمد ؟ ديما :قالي انه بيحبيني. نبيل :وده يخليكي تعيطي ؟ ديما :ما هو انا معرفتش ارد واتلخبط وجريت منه . نبيل :ما هو طبيعي تعملي كده من ال**وف ،وبعدين يعني هو هيقولك هتقولي ردك علي طول . ديما :ما المشكله اني مش عارفه ردي يا جدو ،تايه . نبيل :معاكي كل الوقت . ديما :مش هعرف اتعامل معاه . نبيل :افصلي يا حبيبتي ،رد واحد هتقوليه لغايه ما نخدي القرار السليم انا بفكر اديني مهله افكر فيها . ديما :طيب اطلب مهله قد ايه ؟ نبيل :انت ادري حبيبتي بنفسك ،بس لما تاخدي القرار تيجي تقولي ليه والاهم تقولي لماما با حبيبتي . ديما باست خد جدها حاضر يا احلي جد في الدنيا ونزل . نبيل قاعد سرحان وباصص علي الفيلا وبيكلم نفسه وبعدين يا احفاد الصفواني فيكم... يا تري هتجمعوا عائلتكم ولا تفرقهم . يا خوفي او ارتباط الاحفاد بدل ما يقرب يبعد الولاد يا رب اهدي كل العائله . في شقه عمر وهاله هاله في انتظار مكالمه عمر لتطمئن عليه . الموبيل بيرن هاله بسرعه ردت هاله :هاه طمني ؟ عمر :انا الحمد لله كويس ودخلت الاوضه كمان . هاله :طيب الحمد لله المفروض النظام ايه ؟ عمر :انا هريح شويه هاستلم النباطشيه الساعه الثانيه عشر وهي حوالي عشر ساعات والدكتور يستلم مني ،علي فكره هبقى مش معايا الموبيل جوه علشان لبس العزل ما قدرش اقلعه . هاله :لا طبعا تقلع ايه قبل ما تدخل بس طمني عليك واما تطلع . عمر :ان شاء الله ،اخبار هدير ايه ؟ هاله :الحمد لله انا شوفتها احسن . عمر :تخلي بالها من نفسها هدير عندها حساسيه وص*رها ضعيف والدور الي اخدته كان جامد نزله شعبيه حاده . هاله :حاضر يا عمر هقول لميار . عمر :انا هقفل علشان الحق انام ساعتين . هاله :ماشي يا حبيبي . اقتباس من الجزء القادم نبيل :انا بقول ان ربنا بيوري دول العالم المتقدم قدرته ،بيقول لهم مش انت طلعت الفضاء واخترعتوا احدث الاشياء وعملتوا استنساخ وتقدم علمي رهيب لكن اهو مش قادرين علي فيرس محدش شايفه وخلا شعوب العالم في بيوتها وض*ب الدول المتقدمه علميا اكتر امريكا وانجلترا . سناء :ولا علشان السعوديه دخلت الحفلات بلادها ؟ نبيل :كله اختبار من ربنا ،كان بيوت ربنا مفتوحه ومش بنرضي ندخلها نصلي غير في رمضان او يوم الجمعع ،كأن ربنا مش موجود غير في رمضان والجمعه بس ،اهو اتقفل بيت ربنا ورمضان دخل علينا الناس بتقول هنصلي التراويح ازاي .؟ هادي :صحيح يا جدو ازاي ؟ نبيل :في البيت يا حبيبي ،علي فكره التراويح الرسول عليه الصلاه والسلام كان بيصليها في بيته وفرصه ان الصلاه جماعه في البيت نصليها كلنا ،بس نصلي يا فالح. هادي ضحك
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD