الفصل الرابع(4)

1888 Words
ا (اريد حبا) جلست هدير بجوار جدها وهى تغالب شعورها بالبكاء وجسدها كله يرتعش من اثر المفاجأه وقلبها ينبض بطريقه غير طبيعيه ..**ت من الجميع قطعه الجد وهو يقول: - يلا ياجماعه نسيب العرسان يتعرفو على بعض . وقامو وخرجوا والغيرة تفتك ببعضهم هدير انعقد ل**نها .....ودقات قلبها كادت ان تتوقف ولا تستطيع ان تنظر لعصام الذى نهض واقترب وجلس بجوارها ..وهو يقول بصوت مفعم بالحنين : -وحشتينى نظرت له والدموع تتلألأ فى عيينها تقول له بعتاب :كنت فين واختفيت ليه كده فجأه . مسح عصام دموعها باطراف اصابعه وهو يقول : الدموع دى انا عارف معناها ايه وحجوابك على كل ال فى دماغك بس اتكلمى قولى اى حاجه لقد أصابها الخرس..عيونها تسأله أسئلة كثيرة ..ودموعها عتاب له..ونبضات قلبها لوم ولكنها تحمد الله أنها رأته وأطمأنت عليه. عصام أخرج من جيبه هاتفها ومد يده واعطاه لها وهو يقول : _ التليفون أخذته منه وهي تقول : _ يااااه لسة فاكر. _ صورك كانت هي ال مصبراني على بعدك. قالت بعتاب رقيق وقد علبتها الدموع من جديد : _ أنا بقى مكنتش فيه حاجة مصبراني وكنت حتجنن. عصام : _ حقك عليا انتى متعرفيش ايه ال حصل هدير بعتاب: ايه بقى ال حصل؟ عصام :قبل ما اقولك ال حصل انا قلت كلمه مردتيش عليها هدير :كلمه ايه؟ عصام وهو يقترب بوجهه ويهمس ويقول : _ قولتك وحشتينى مردتيش هدير وهى تخفض وجهها فى الارض وتقوم وتردف بارتباك: - جدو ممكن يدخل على فجأه على فكرة عصام : مهو أنا لازم اسمعها بقى هدير : اختفيت فين ياعصام وليه سبتنى المده دى كلها ، من غير ماتقولى انت فين انا كنت حتجنن _ياااه عصام أول مرة تنطقي أسمي قالها وهو يتنفس بحب . بنفاذ صبر قالت : قول بقى كنت فين متبقاش رخم اخذ عصام نفس عميييق وقال بجديه وهو يسحبها من يدها ويجلسها بجواره : _طب تعالى اقعدى وانا أحكيلك كل حاجه انا ياستي كنت حسافر بعد أسبوع ذى ماقلتلك بس السفر اتقدم وكان لازم اروح احلف اليمين وبعدها أسافر فرنسا استلم مهام عملى فى مقر السفاره فى باريس، صدقينى ملقيتش اى فرصه اكلمك من هناك فضلت منتظر ال ثلاثة شهور دول يخلصوا بفارغ الصبر ، عشان ارجع واتقدملك لأن فى الفترة دى اتاكدلي شعوري نحيتك كل يوم بيعدى كنت بتوحشينى اكتر من اليوم ال قبله.. كل يوم بيعدى كنت بحتاجلك اكتر ..كل يوم بيعدى كنت بحبك اكتر وأكتر ، عنيكي الحلوة مكنتش بتفارق عنية ولا صورتك ولا صوتك وشقاوتك كنتي محصراني.. مع أني كنت بحاول أقنع نفسي اني أنساكي لاني كنت بقول لنفسي أزي أحب وحدة مشفتهاش غير مرتين تلاتة بس.. بس كان حبك اقوى من أي منطق ومن أي حسابات.. لغايه ما رجعت مصر وسألت عنك وعرفت عيلتك مين ، وعرفت كل حاجة تخصك وجيت لجدك اطلبك منه. هدير وقلبها يرقص فرحا وعيونها تدمع من السعادة ، وخجلا تقول كأنها غير مصدقة ما قاله: - بتحبنى مرة وحده كده انت مشف*نيش غير مرتين بس عصام :انتى مسمعتيش عن الحب ال من اول نظرة ولا ايه هدير ووجهها قد تخضب باللون الأحمر :بس ياعصام انا فيييين وان. . ..... قاطعها عصام وهو يضع يده على فمها وقال : -هشششششششششش ... وولا كلمه فاهمه هدير :ايوة ياعصام انا معايا : _ب**وف كملت ....دبلوم عصام : انا عايزك انتى وبحبك انتى ميهمنيش أى حاجه تانيه وبعدين انا حساعدك وحتدخلى جامعه مفتوحه دلوقت مفيش حاجه مستحيله هدير : أيوة بس ..... ثم قطعها هذه المرة دخول جدها والعائله الجد يقول : - هاه ياولاد وصلتو لفيين عصام : كل خير يا جدي الجد : وهو ينظر لهدير يعنى موافقه ياهدير هدير **تت وسار وجهها أحمر الجد :على خيرة الله نقرا الفاتحه وتم قرأة الفاتحه .. وبعد يومين عصام اشترى شبكه لهدير بمليون جنيه ..شبكه الماظ ...وأحضر لها فستان الفرح من باريس على أحدث صيحه وفى اوتيل سبع نجوم أقيم فرح اسطورى بمعنى الكلمه ، حضره أكابر الدولة.. والأعيان بل ورجال دول أجنبية أخرى ، كانت هدير كالملكة بجوار عريسها في ( الكوشة) تتوالى العائلة لمباركتها، رأت الغيرة واضحة في عينين سلوى عندما مدت لها يدها وهي تقول وكأنها سوف تقرصها عقارب أن سلمت عليها : _ مب**ك يا هدير. أشفقت هدير عليها ودت لو افتعلت تصرف واحد تتباهى به عليها كما كانت تفعل معها، او تغيظها بحركة مثل حركاتها الغ*ية ولكن اخلاقها لم تسمح بذلك ، لقد ابتسمت لها بحب وشفقة في نفس الوقت فمثل من يشبهون سلوى هم مرضى يشعرون بالنقص لذلك يفتعلون تصرفات تثير غيرة الآخرين، ولذلك هي تشفق علي سلوى ولن أفعل مثلها احتضنتها وقبلتها : _الله يبارك فيكي حبيبتي وربنا يسعدك يا سلوى يارب. تصرف هدير هذا أشعل الغيرة أكثر وأكثر حقا انها مريضة. ظلت هدير تنظر للجميع وتتفرس في وجوههم وترى الغيرة والحقد والحسد ظاهرين على وجوههم..حمدت الله أنها لا تملك قلب مثل قلوبهم السوداء . وبعد الفرح سافر العروسان لقضاء شهر العسل فى مدينه النور والخيال فى أحلى مدينه فى اوروبا ..كل هذا وهدير لم تصدق أن الله أعطاها أكثر مما تمنت ..خلاص العريس والعروسه اتجوزو ..المفروض النهايه بقى لأ رايحين فين استنوا حكمل الحلقه الثامنه .. (اريد حبا) وصلا هدير وعصام إلى فرنسا وامغام قصر فخم توقفا وفجأه أوقفت هدير عصام عن السير وقالت غاضبه: -هو ده وقته ياعصام نزور رئيس فرنسا احنا المفروض دلوقت نروح بيتنا نستريح من السفر عصام مستغرب: _ رئيس مين؟؟؟؛؛؛؛؛؛؛؛؛ هدير : مش ده القصر بتاعه عصام يضحك على سذاجتها جذبها من يدها وهو يقول: - طب تعالى بس ودخل بها القصر والتى انبهرت عندما راغته فقال عصام: ده قصر الأميرة هدير ال حتعيش فيه مع أميرها عصام فتحت هدير فمها ببلاهة واتسعت عيونها باندهاش غير مصدقه ثم تجولت بعينها فى القصر وقالت بانبهار: _ عصام ...عصام ..انت ب بتتكلم بجد القصر ده بيتى أنا آه لا مش مصدقه عصام وهو فرحان لفرحتها هذه وقال وهو يضمها : _ لا يا ستى صدقى هدير اخذت تصفق وتهلل كالأطفال وظلت تتف*ج فى القصر وهى ساحبه عصام من يده وتقول له طب تعالى ف*جنى عليه يا حبيبى، رأت بهو القصر متسع جدا به اعمدة رخاميه وفى أرضيته سجاد عجمى ،الوان رائعه وشيك جدا ..وتحف موضوعه باتقان كانها قطع اثريه، ودخلت المطبخ رأته واسع جد يقف فيه خادمون احسن من ممثلين السينما وفى وسط البهو باب يؤدى الى حديقه القصر التى عندما راغتها كأنها دخلت قطعه من الجنه، فاشجار الحديقه مقصوصه بايدى فنانه وفى وسط الحديقه نافورة جميله جدا ....وبجانبها وضعت اورجوحه مريحه وفى اخر الحديقه رأت حمام سباحه حوليه مقاعد منجده جميله جدا كادت هدير أن تطير فما رأته فوق احتمالها فقالت وهى تلهث من الانبهار : _ عصام ال انا شايفاه ده حلم صح ...انا بحلم يا عصام مش كده ...جذبها عصام من يدها ووضع يدييه حول خصرها وقربها اليه وقال : - لا يحببتى مش بتحلمى دى حقيقه ودى اققل حاجه اقدمها لك قالت وهى نتظر فى عينيه انا حاسه انى بحلم بجد يا عصام، خايفه لا يكون حلم عصام اقرصنى عشان اصدق اقترب عصام من شفتاها وقبلها قبله طويييييييييله انقطعت لها الأنفاس وبعد انتهاء القبله سألها: - هاه ..صدقتى هدير وضعت يدها على جبهتاها وقالت :عصام انا دخت عصام ضحك وسألها :ممن البوسه ؟؛ هدير : لا يا اخى من ال انا شيفاه عصام : خلاص تعالى استريحى وبعدين نكمل ف*جه هدير: طب شيلنى عصام بهزار : الشيال بتاعك انا هدير : ياحبيبى انا متجوزاك عشان تشيلنى اصلا عصام : لا ياشيخه امرنا الى الله...ومال بجذعه واحاط ساقيها بذراعيه والقى بها على كتفه وهو يقول :قوينا يارب هدير : ايه ده بقى انت شايل شوال بطاطس قال سفير قال عصام وهو يصعد بها الى غرفتهم: - بس لحدفك يبت هدير لا خلاص يباشا بنهزر معاك وفى غرفتهم والتى لا تقل جمال عن ما رأتها وكأنها حجره نوم أميرة بألف ليله وليله وواسعه جدا جدا تتوسطها سرير على شكل اورجوحه يرتفع عن الارض به ستائر ورديه جميله وتسريحه مثل مرايه سندريلا وبها ايضا فوتيه ابيض جميل من الأخر كده تحفه شئ ولا فى الحيال القى بها عصام على السرير وقد أنساها جمال الحجرة وجوده، جعلها لا تشعر حتى بنفسها وقامت تدور حول الحجرة وجذبها الدولاب تحفه فنيه فتحته ورات فساتين مبهرة على احدث صيحات، كالتى ترها فى مجلات الازياء التفتت هدير لعصام وهى تقول له : - ايه ده كله ياعصام فجرت عليه وتعلقت برقبته بيديها انا بحبك اوى ياعصام اوى اوى اوى عصام :بحب ورغبه اوى اوى اوى؟ هدير ومازالت فى غيبوبه الانبهار:اوى اوى اوى اوى اوى اوى جدا كأنى اميرة من حواديت الف ليله وليله. عصام وهو يسير بها ال اتجاه السرير :طب تعالى بقى احكيلك حكايه الامير عصام ال مشتاق قوووووووي لاميرته وحبيبته الاميرة هدير فاختبئت في حضنه من الخجل. هااا عايزين تاني ولا كفاية كده استنوني بكرة قصة حلوة اهي زي معوتكم أحب شاب فتاة في بلاد الغرب، فاستأذن والده بالزواج منها، فأقام عليه الدنيا، وتوعده أن يتبرأ منه، ماذا يفعل ؟ بعد شهر عرض عليه شيئاً، يا أبت، لو أنها أسلمت فجاء الجواب إيجابياً، قال له: لا مانع، اختل توازن هذا الشاب من الفرح، فانطلق إلى المكتبة، واشترى لها كتباً باللغة الإنكليزية لتقرأها، وتستوعب الإسلام كي تسلم، ثم يوافق أبوه على الزواج منها، أعطاها الكتب، لكنها ذكية جداً، طلبت منه إجازة أربعة أشهر كي تقرأ الكتب بهدوء، وبعيداً عن ضغوطاته وعن تمنياته، ومرت عليه هذه الإجازة كأربع سنوات، عدّ الوقت بالدقائق والثواني، فلما انقضت هذه الأشهر الأربعة اتصل بها، وسمع منها كلمة اختل لها توازنه فرحاً، قالت له: لقد أسلمت، إذاً: حقق الهدف، لكنها قالت كلمة ثانية، قالت: ولكنني لن أتزوجك، لأنك بحسب ما قرأت لست مسلماً. والله لا أبالغ، والله لا أبالغ، والله لا أبالغ، هذا معظم حال المسلمين، والده مسلم، أمه مسلمة، يصلي، يحج، أما في بيته، وعمله، و**ب ماله، وإنفاق ماله، وقضاء أوقات فراغه، وهواياته، ولهوه، و***به، ومبادئه، وقيمه، وطموحاته، وتمنياته ليس مسلماً، لذلك هان أمر الله على المسلمين فهانوا على الله، قال تعالى: ﴿فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيّاً (59)﴾ مرة من المرات رحت تصدقت بنيّة إنه ربنا يحفظني وما يف*ني.. بتذكر ليلتها وقفت بين إيدين ربنا ودعيته بكل صدق يارب أرجوك ثبتني.. بس الله ما استجاب! أيام معدودة ووقعت بغلط ما كنت متوقع إني ممكن أوقع فيه.. ممكن غرّتني صدقاتي ودعواتي وظنيت إنها شيء كافي.. بعدها.. خاطبت ربنا بأسلوب مش لائق للأسف... كان كلامي بحمل في طيّاته عتب! طيّب يا رب أنا تصدقت ودعيتك وبكيت بين إيديك...ليه ما حفظتني؟ أنا ما طلبت منك شيء دنيوي...أنا بس بدي ما أعصيك...ليه ما استجبتلي؟؟! انتهى العتاب بـــ آسف يارب! وطلبت منه يسامحني على أسلوبي وكلامي.. . . تبت من غلطي وما رجعت إله أبدا لكنّه ظل حمل ثقيل جوا روحي.. حسيته غلط **رني وغيّر نظرتي اتجاه نفسي.. صرت أحسد كل شخص ما غلط زيي.. صرت أقارن حالي مع غيري وأقول لا همّه ما غلطوا غلطي.. والله تعبت واكتئبت وفقدت شغفي وحماسي.. كنت متأكد إنه ربنا سامحني..لكن أنا ما سامحت حالي.. وضل هالغلط مثل ندبة... زال وجعها لكن ظل أثرها محفور جواتي! . . مع الأيام اكتشفت إنه محور حياتي صار هالغلط.. حتى لو ربنا غفرلي.. بس كنت حريص أغفر لنفسي.. اكتشفت إنه هالغلط غيّرلي كثير أشياء في حياتي.. صرت اكثر حذر بعده...صرت أفضل بعده.. قلبي صار ألّيَن...ودموعي اللي كنت بتغلّب أنزلها صارت مع كلمة يا رب تنسال لحالها ع خدي.. صلاتي صارت أحسن...وحتى صدقاتي وتعاملي مع أهلي.. وقدرت الحمدلله أساعد كثير ناس وقعوا بنفس غلطي لإني فاهمهم.. وقدرت أمنع كثير ناس قبل ما يوقعوا وأحذرهم.. . . ورحمة ربنا شاءت إنه يتحول العتاب من ليه يارب؟ للحمد لله يارب.. أنا فعلا إنسان جديد بعد هالغلط..! -------------- أحيانا الخير إلك بغلط يصحيك ويحذرك ويعلمك.. أحيانا الخير إلك بغلط وذنب ي**رك! ﴿ وَآخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلًا صَالِحًا وَآخَرَ سَيِّئًا عَسَى اللَّهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ * خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ * أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ ﴾ القرآن_الجميل [ سورة مريم ]
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD