الفصل 3

1577 Words
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ? الفصل 3 من حكاية بنت الريف باقلم صباح عبدالله. بسم الله الرحمن الرحيم مهند. لاهي مش مراتي بس برضو مش هاتكشيف عليها بصيت لاقيت الدكتور بصلي بستغراب اكتر الدكتور. طيب اللي حضرتك عايزو بس دخلها في الغرفه دي على ماشوف دكتورة من الدكتوره مهند. تمام وشلتها بين أيدي ومش فاهمه انا اي اللي بيحصل اول مره في حياتي احس بالمشاعر دي اتجاه اي بت وبعد وقت الدكتورة جاءت وكشفت عليها الدكتورة. انا علقت لها محلول وان شاء الله مش هاتغيب على ماتفوق هي بس اتعرضت لصدمه علشان كده هي هربت من الوقع مهند. هي ستها ما"تت من شوية علشان كده هي في الحاله دي الدكتورة. البقيه في حياتك ? مهند. حياتك البقي الدكتورة. بعد اذنك وبعد ربع ساعة هاجي اشوفها مهند اتفضلي اذنك معاكي وعيني جات عليها وهي نايمه كنت زاي الملاك روحت وقاعد على كرسي كان موجود في الغرفة وعيني عليها وبكلام نفسي انا مش عارف أنتي مين ولا اي حكايتك بس فيكي حاجة بتشدني لكي ياتاره اي حكايتك واي السر اللي فكي بيشدني لكي بشكل ده ده انا حتى ماعرفش اي اسمك وأول مره اشوفك وفجأة سمعت صوت عالي جاي من بره طلعت اشوف في أي لاقيت شاب وراجل بين على في سن60 بيدورو على الست اللي ماتت من شوية بس اتعرتض لصدمه علشان كده هي هربت من الوقع مهند. هي ستها ما"تت من شوية علشان كده هي في الحاله دي الدكتورة. البقاء في حياتك ? مهند. حياتك البقي الدكتورة. بعد اذنك وبعد ربع ساعة هاجي اشوفها مهند اتفضلي اذنك معاكي وعيني جات عليها وهي نايمه كنت زاي الملاك روحت وقاعد على كرسي كان موجود في الغرفة وعيني عليها وبكلام نفسي انا مش عارف أنتي مين ولا اي حكايتك بس فيكي حاجة بتشدني لكي ياتاره اي حكايتك واي السر اللي فكي بيشدني لكي بشكل ده ده انا حتى ماعرفش اي اسمك وأول مره اشوفك وفجأة سمعت صوت عالي جاي من بره طلعت اشوف في أي لاقيت شاب وراجل بين على في سن60 بيسالو على الست اللي ماتت من شوية ومعاهم ناس تانية اسلام. لوسمحت يادكتور فين الست الكبرى في السن اللي جابها شاب وبت الدكتور. قصدك الست اللي الأستاذ ده جابها مهند بصيت لاقيت الدكتور بيشاور على رحت عندهم لقيت الشاب بيسالني اسلام هو انت اللي جبت امي على مستشفى هي فين مهند بصيت له ومش عارف اقول له ايه بعد ما عرفت ان امو يا تاره ارد اقول له امك ماتت ولا اعمل ايه لقيت الدكتور اللي رد علىه الدكتور الست اللي الاستاذ جبهها البقاء في حياتكم المدام ماتت اسلام انت بتقول ايه يا دكتور امي ما"تت الحاج جمال بتقول يا دكتور هي فين الدكتور هي موجوده بس لازم تخلص واجراءات المستشفى الاول علشان تستلم ال"جثه بتاعها مهند بصيت عليهم لقيتهم تايهين من الصدمه ما فيش واحد فيهم قادر يرد على الدكتور اتفضلوا انت يا دكتور طلعه المدام وانا هاعمل اجراءات المستشفى وبعد نصف ساعه كنت خلصت الاجراءات بتاعه المستشفى و استلمنا جث"ه الست بس اللي انا استغربت منه ان ما فيش حد سال على الانسه ولقيتهم واخدين الست وماشيين من غير ما حد يسال على الانسه. لو سمحتم يا جماعه في واحده اغمي عليها وهي في الغرفه دي اسلام واحده مين احنا ما عندناش بنات في العيله بعد اذنك مهند. غريبة دي كنت بتقول ستي وبعد شوية لقيتها ابتدي تصحى دهب بفتح في عيني و وتقفلها ثاني علشان اشوف كويس وبصوت واطي ومش مركزه فين ستي ستي فين وفجأه وافتكرت لما الدكتور قال ان ستي ما"تت فضلت الكلمه تتردد في ودني زي ما يكون بحاول احفظها او استوعب معناها ما"تت ما"تت المدام ما"تت ما" تت الحاله متأخر اسف المدام ما"تت ودموعي نزلت على وشيي ول**ني زاي مايكون حد قطع"وا مش قادرة انطق بكلمة واحدة بس في سكا" كين بتقط"ع في قلبي في حاجه جواتي بتحاول بتسحب روحي مني وبتقت"ل فيا على البطيء واخيرا نطق ل**ني وبصوت ممكن يكون كل اللي في المستشفى سمعوا ستي لاماتسبنيش لواحدي انا ماليش.حد غيرك بالله عليكي مش انتى كمان هاتسبيني في العالم الظل"م اللي مش بيرحم ده وفضلت اصرخ على اخر ماعندي ممكن اقدر ارتاح من البركان اللي وا"لع جواتي مهند. كنت واقف وهي عمالها تعيط وتصرخ و بتنادي على سته واقف مش قادر اقوله حاجه ولا عارف اعمل ايه لوسمحتي ياانسه اهدي شوية حرام اللي انتي بتعملي ده دهب رديت على ودموعي على وشي زي ماء من النا"ر نزلها تحر"ق كل حته في جسمي هي بتجي علىها ومش حرام اللي انا فيه ده انا ماليش حضن غيرها ده انا مافيش حد بيقولي ماتخفيش يادهب انا معاكي غيره ومافيش حد بيطبطب على قلبي بكلامو غيره وهي كمان راحت وسبتني هي كمان خانتني واتخلت عني مهند. سمعت كلامها مش عارف ليه حاسس بوجع كل كلمة هي بتقوله وماحستش بنفسي غير َوانا وخده في حضني وبحول أن احساسه بالأمان ماتخفيش يادهب انا موجود وهفضل ديما معاكي انا مش هاسيبك ومسحت له دموعها وبصت ليا بستغراب دهب. انت مين انا ماعرفش هو مين فعلاً بس حسيت براحة كبيرة لم اخدني في حضنوا حسيت بالأمان فعلا زاي مايكون كنت عايزه حد يحدني في حضنوا ويقولي الكلمتين دول فعلاً ? مهند. انا مهند وانا اسف علشان قرابت منك بشكل ده بس ماكنش عندي حال تاني غير كدا علشان حضرتك تهدي دهب. بصتلو وسكت وسيبت دموعي ترد بدالي مهند. انتي مين وفين اهلك علشان اود*كي ليهم دهب. انا دهب والست اللي ماقدرتش انطق الكلمه وفضلت اعيط وهو رد زاي مايكون فاهمني مهند. البقاء في حياتك يانسه بس الناس اللي اخدو الست قالو انهم مش يعرفوكي دهب. انت بتقول ايه دي ستي أم امي وهي اللي ماربيني هي وجدي وخالي اسلام مهند. غريبة ماهم بيكون أهلها ليه قالو انهم مش يعرفها ماحبتش اوترها اكتر طيب ممكن انا اللي ماسمعتش كويس اتفضلي علشان اوصلك دهب. مسحت دموعي وعدلت الطرحة والممرضه جات وشيلت المحلول من أيدي وماشيت مع َماني ماعرفش هو مين بس مرتاحه ليه واتمنيت لو يفضل جنب مني بس مين بيتمني دهب وطول الطريق دموعي مانشفتش مهند. يانسه تحبي اجبلك حاجه تشربيه دهب. لا شكرا مهند. مافيش داعي لشكر ده واجبي وسكت وماكنش في صوت غير صوت عيطها ودموعه اللي نزلها مش عارف ليه مش قادر اشوف دموعه وبعد واقت كنت وصلت القريه. فين بيتك يانسه دهب. كنت عمالها افتكر لم كنت بقاعد مع ستي افتكرت كلامها وضحكته افتكرت دموعها اللي كانت بتنزل على دموعي افتكرت كل حاجه كنت بعملها انا وستي وفوقت من تفكيري على صوت جنب مني دهب ها معليش بتقول ايه ماخدش بالي مهند. كنت بقولك فين بيتك علشان اوصلك دهب. بصيت حولينا مني واخد بالي ان احنا بقينا في القرية لاكتر خيرك لحد كدا تشكر نزلني هنا وانا هروح لوحدي كفاية كدا وانا بشكرك على كل حاجه مهند مش عارف ليه زعلت لم اتخيلت اني مش هاشوفها تاني وخدش بالي انا بقول اي لا انا مستحيل اسيبك دهب. بشتغراب مش فاهمه مهند. انا قصدي اني مش هسيبك انزلي وانتي في الحاله دي غير لم اوصلك بيتك واطمن انك كويسة ومع اهلك لقتها بصت على بستغراب بس اقول له أي وانا حتى مش عارف هو اي اللي بيحصل وسبتها وبصيت من الشباك العربية وبعد شوية لقتها بتقول هو انت اسمك اي مهند. بصيت له انا مهند محمد خطاب دهب. انت مش من هنا صح مهند. لا والله انا مش من هنا انا من مكان بعيد شوية عن هنا انا جاي هنا علشان اشتري أرض العنب دهب هو انت اللي هتكون مالك الجنينه الجديد مهند. بستغراب مالك اي لا انا هاشتريه بس دهب. ماهو اي حد بيشتري جنينة العنب دي بنقول على مالك الجنينة مهند. اها بس انا بعد مااشتري الأرض دي انا هاشيل العنب ده كلو دهب. انت بتقول ايه انت عايز تشيل العنب ليه ماتسيب ده نص القريه مش بيكلو عيش غير منوا حرام عليك تقط"ع عيش الناس دي كلها مهند. بصيت عليها وعرفت من نظره واحدة ومن خوفها على اهلي قريتها قد اي هي انسانه جميلة مش بس شكل وطبع وقلب كمان بس انا عايز لارض علشان اعمل مشروع عليها دهب. بس مشروعك ممكن يقط"ع عيش ناس كتير وانت لو ربنا كرمك ورزقك من نعيم مافيش داعي انك تقط"ع رزق غيرك وازي مانا قولتلك بسبب الجنينه دي كل واحدة في القرية بيكول عيش منها وبيصرف منها على عيالوا وانت ممكن تشتري أرض تانيه وتعمل مشروعك عليها اتكلمت مع ونسيت كل حاجه انا فيها لحد ماوصلت قدام البيت َولقيت كل اهلي القريه هناك علشان عزاء ستي ودموعي نزلت تاني من غير اي رحمه وتحر"ق في قلبي ونزلت َمن العربية ودخلت البيت ودموعي على وشي ومافيش واحدة من اهلي القريه جات قالتلي البقاء في حياتك يادهب مافيش حد صعاب على دموعي وجها يطبطب على كتفي ويقول شدي حالك يادهب اها ياربي ? ? قد اي الاحساس اللي انا فيها بيوجع لقيت خالي اسلام جاي. فكلاتوا هاخدني في حضنوا جاريت على وحضنتوا ستي ماتت ياخالي مابقش ليا حد غيرك انت وجدي جمال لقيت خالي ذقني من غير اي رحمه اسلام انتي اي اللي جابك هنا يابت انتي احنا مانعرفكيش دهب. بصت على خالي ودموعي نزلت فكرتوا بهزار ضحكت اي ياخالي هو انت من كتر الزعل على ستي نستني انا دهب بنت نوال اختك لقيت خالي مسكني من أيدي جامد وشدني وراء منو من غير رحمها بقيت أتكعبل واقع بس هو من غير رحمه ماوقفش ثوني حتى ولقيتوا جاي راميني برة البيت قدام الكل وبصوت عالي اسلام اسمعي يابت انتي لو اشوفك هنا مره تانيه انا هقتلك انتي فاهمه دهب. قومت على على لارض ومن كتر الدموع مش شايفة بعيني. انت بتقول ايه ياخالي انا هروح فين طيب انا ماعرفش حد غيركم معقوله ياخالي بعد ماربتني وكبرتني ترميني بالله عليك ياخالي سبني والله هاعيش خدمه بس سبني في البيت ورحت عند خالي وحضنتوا قولت ممكن قلبوا يحن على ميارمنيش في الشارع زاي ماابوي وامي عملوا في بس لا ده واحد ربنا ماخلقش ليه قلب ذقني جامد بس ما لمستش المره دي في حد تمسكني قبل ما اقع على الأرض بصيت لقيت نفس الشاب اللي خد ستي المستشفى ً
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD