الفصل 2

1586 Words
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ? الفصل 2. من حكاية بنت الريف باقلم صباح عبدالله. بسم الله الرحمن الرحيم دهب اها ياخالي والله خلاص مش مش هاعدها تاني والله بالله عليك خلاص اسلام والله لا اربيكي يادهب وهعلمك ازاي تردي عليا أم نوال. يابني سيب البت حرام عليك هاتموت في ايدك اها ياني جسمي مش قادرة فضل يضرا"ب فيا من غير اي رحمه مابقتش قادره اصدو ولا بعدو عني ماخلاص مابقتش حاسة بحاجة بتحصل حوالي وحتى ض*ب خالي فيا مش حاسه سبت العالم الظلم اللي مش لاقيه حد ياخدني في حضنو ويقولي انا معاكي ماتخفيش اغمى علي من كثر الضر"ب خالي ودموعي على خدي أم نوال. يالههههوي ابعد بقاا يامفتري يالي مش عندك دين والا"رحمه روح منك الله وحسبي الله ونعم الوكيل فيك ابن بطني اسلام. احسن علشان تداب وما تنساش نفسها هي مين مش بعد ربنها و كبرناه هتكبر علينا أم نوال. بدموع قومي يادهب يابنتي حقكك عليا انا معليش يابنتي هو ده نصيبك في الدنيا مكتوب عليكي العذاب والمرار ده حسبي الله ونعم الوكيل في كل ظالم وابوكي منو الله هو السبب في كل اللي انتي في تاني يوم دهب. اها جسمي كلو وجعني مش قادرة اقوم من مكاني او ادوس على رجلي حتى حسبي الله ونعم الوكيل وبعد شويه لقيت ستي داخله على وماسكه حاجه في ايديها ام نوال صحيت يا قلبي ستك انا كنت لسه جايه اصحيك علشان تاكلي لقمه دهب هو ايه اللي حصل ياستي انا مش فاكره غير لما كان خالي بيضر"ب في وبعد كده مش فاكر حاجه ام نوال بحزن معلش يا قلب ستك من كثر ضر"ب خالك فيك اغمى عليكي دهب. صعب عليا نفسي ودموعي نزلت لم افتكرت ازاي خالي كان بيضر"بني من غير رحمه أم نوال. تحضن دهب معليش ياحبيبتي نصيبك نعمل اي دهب. الله يسامحكم انا تعبت والله العظيم مش تعبت لاقيه حنان من غريب ولا من قريب أم نوال. الحمد لله على كل حال ومن أمته والحنان بيكون من الناس يابنتي وطلع دهب من حضنها و تمسح دموعها يلا يا بنتي كلي حاجه علشان نازله الشغل دهب. لا ياستي انتي لسه تعبانه انا هنزل ممكن ربنا يهدي الحال ويوفقو اني اشتغل في الارض معاهم أم نوال. لا خليكي انتي ده انتي مش شايفها جسمك عامل ازي منو الله ابن بطني دهب بحزن يلا ياستي الله يسمحوا بقاا أم نوال طيب يلا ياحبيبتي كوليلك لقمه وانا هنزل اشوف حالي ستي طلعت وسابت صنيتةلاكل جمب مني قومت وشيلت الصنية ماجليش نفس اني احط حاجه في حنكي حسيت اني مخنوقه ودموع اتجمعت في عيني استغفر ربنا وقومت اتوضيت وصليت وطلعت اتمشى على الترعه اللي في القريه عندنا ورحت وقاعد تحت الشجرة وقاعد سنات ظهري على الشجره ومسكت عصايه وفضلت العب في الميه وارمي في الترعه طوب بحس وانا برمي الطوبه في الميه زاي مايكون برمي كل اللي في قلبي معها عند مهند مهند. هو لسه كتير ياحج على مانوصل ابو مهند لايابني قربنا نوصل اهو انا عارف ان المكان بعيد بس لارض كويسة مهند. بعد اذنك بقاا ياحج انا عايز لو ربنا أصلح الحال لأرض دي انا هعملها مشروع صغير كدا ابو مهند. مشروع اي اللي انت عايز تعملو يامهند مهند كنت عايز اعمل مشروع شركة أص*ر وتصدير في الخضار والفواكه ياحج الحج محمد ازي ده يابني ماحنا عندنا الوكاله والحمد لله الرزق اللي بيدخل منها كويس مهند المشروع حلو و مضمون وبعدين يعني مش قصدي حاجه الوكاله كويسه والحمد لله بس انا عايز اكبر في الشغل يا حاج وبعدين شركه اصدار وتصدير في الخضار مش وحشه الحاج محمد وهتشتغل ازاي دي مهند يا حاج احنا كل اللي علينا هنبني الشركه وبعد كده هنعمل لها اسم في السوق وهنبقى نص*ر الخضار والفواكه وفي نفس الوقت هنص*رو يعني احنا هنخدخضار من بلاد تانيه وفي نفس الوقت هنسافر الخضار بلاد تانيه وده اسمو أص*ر وتصدير ياحاج محمد يبص على مهند ويسكت شوية. وبعد وقت مش كتير بس يابني الشغل ده كبير ومحتاج مجهود كبير مهند بكل ثقه باذن الله يا حاج انا قدها وربنا ان شاء الله هياعني عليه بس انت وافق يا حاج الحاج. محمد ان شاء الله بس انشوف لارض لأول واهو وصلنا والحمد لله مهند. حمدالله على السلامه يا حاج قولت كدا وبصيت من الشباك بتاع العربيه وشوفت المكان جميل َوهادي المكان كان عباره عن الجنينه بجنب منها ترعه كبيره قوي والميه بتاعتها كانت صافيه جدا ومزروع عليها شجره خروع لدرجه اني حسيت ان انا بجد حابب اروح اقعد على الترعه دي وانسى كل مشاكل الدنيا وخد بالي ان في حد قاعد تحت الشجرة وعمال يالعب في الميه بتاعت الترعه مش عارف بس حسيت إحساس غريب اتجاه الشخص اللي قاعده مش عارف ليه مااني ما شوفتش هو مين وفقت من كمية المشاعر اللي انا حسيت بها على صوت الحاج الحاج. محمد اي يابني روحت فين خد بالك وانت سايق العربية احنا في قرية والعيال عمالها تلعب خد بالك يابني مهند. معليش ياحاج بس سرحت شويه كلمت ابويا وان عيني في المرايه بتاعت الشباك وحابب اشوف الشخص اللي قاعد تحت الشجره بس ماقدرتش اشوفوا دهب انا قاعده تحت الشجرة وحسيت بالأمان لأول مره في حياتي حسيت ان في حد دخل حياتي وهاينسيني كل العذاب اللي انا فيه حسيت فعلاً أن في حد واقف جنب مني وبصيت وراي من غير ماحس بس ماشوفتش حد وسمعت حد بينادي باسمي طفال من أطفال القريه يادهب يادهب دهب. أي مالك ياخالد جاي تجري ليه كدا خالد الطفل. الحكي يادهب ستك لم سمعت كلمة ستك قلبي وقع في رجلي من الخوف ليكون حصل حاجه لها ياربي انا ماليش حضن غير حضنها وبصوت عالي ودموعي نزلت. مالها ستي ياخالد خالد. ستك وهي بتشتغل وقعت على لارض ومش عايزة تقوم ماحستش على نفسي غير وانا بجري في الشارع زاي الهبلة مهند. هي دي الأرض ياحاج الحاج. محمد بسم الله ماشاء الله دي كبيرة قوي انا كنت عارف ان هي كبيرة بس ما تخيلتش انها كبيره للدرجه دي مهند فعلا الارض كبير بسم الله ما شاء الله بس دي يا حاج مزروعه جنينه عنب الحاج محمد.ايو مانا كنت عارف بس نسيت اقولك مهند. ماشي ياحاج حصل خير بس هو في اي ليه الناس متجمعين كدا الحاج محمد مش عارف يابني تعالي نروح نشوف في اي لايكون حد محتاج مساعدة مهند. ربنا يبارك فيك ويكرمك ياحاج وروحنا نشوف في ايه لقينا ست كبيره في سن و باين عليه كده في سن ال 50 وقعها على الارض وبين كده اغمي عليها والناس معلمومه حوالين منها و ما فيش احد بيعمل حاجة جريت على الست دى وبقيت احاول تفوق فيها بس مافقتش وفجاه لقيت بنت جايه تجري وعمالها تعيط محستش بنفسي غير وعيني على البت دي وفي حاجة بتشدني ليها ومش قادر انزل عيني عنها دهب وصلت الجنينه ومش عارفه ازاي ولقيت ستي واقعه على الارض والناس ملمومه حوالين منها ما فيش حد قرب منها غير شاب انا اول مره اشوفه بس من خوفي على ستي ما اخدتش بالي منو. دموعي على وشي وقاعد على لارض واخد ستي في حضني ومش عارفة اعمل اي ولا اقول اي ودموعي نزله وخده في حضني وخلاص وحسيت زاي مايكون اني خلاص هاخسر حضنها مهند. مش عارف ليه عيني عليها واخد بالي من جمالها كان شكلها هادي عيونها كان عسلي صافي وكنت بشرته قمحوي بس كنت زاي لأطفال كنت شفايفها ماكنتش حمره كنت زاي لون بشرته كنت حطي طرحتها بس كان نزل منها شعر جاى على عينيها كنت بنزبلي هي اجمل بت في العالم كلو مش عايز حاجة غير اني افضل ابصلها وكان هاين على اروح واخدها في حضني وامسح له دموعها واقولها متخفيش انا موجود معاكي بس انا ماعرفش اسمها حتى وفوقت على صوتها دهب. بدموع بالله عليكم حد يعمل حاجه ستي هتروح مني مهند. ماحستش بنفسي غير وانا بقولو متخفيش يانسه أن شاء الله هتكون كويسة لازم نخدها المستشفى بس انا ماعرفش حاجه هنا انا اول مره اجي هنا انتي تعرفي فين المستشفى دهب. بدموع ايوا اعرف بس بالله عليك بسرعه مهند شيلت الست من علي لارض بس مش عارف ليه مش قادر اشيل عيني عنها أن عارف ان كدا حرام ربنا أمرنا بغض البصر بس مش قادر وحتيت ستها في العربية وهي قاعدت جنبها وخوفها على ستها خلني احس ان هي مش عندها حد غيرها قفلت باب العربية ورحت عند ابويا اخد اذنوا علشان اخد الست المستشفى بعد اذنك ياحاج هاخدها المستشفى وانت اتفق مع صاحب لارض على ماجي الحاج. محمد روح يابني ودي حاجة تخد عليه اذني روح خدها على المستشفى وخد الفلوس دي معاك واعمل له الازم مهند. متخفيش ياحاج معايا فلوس بعد اذنك ياحاج ورحت وركبت العربية وهي بقت توصف ليا الطريق وبعد شوية وصلت المكان اللى هى وصفتوا ليا ونزلت واخد ستها ودخلها المستشفى وبعد زاي ربع ساعة لقيت الدكتور جاي الدكتور. انا اسف ياجماعة الحاله متأخر المدام ماتت إلبقاء الله والبقيه في حياتكم دهب. نزلت كلمة الدكتور علي ودني زاي مايكون فيه حد حاط جاب جمرة نا"ر ? وحاطه على جسمي يعذب فيا على البطيء ومش قادره ارد على الدكتور اقول انت بتقول ايه وحسيت أن جسمي بقاا اتقل من الحديد ومابقتش حاسة ولا شايفه اي حاجة قدامي ورحت في عالم جميل مافهوش ولا حزن ولا وجع ولا اهانه مافهوش غير دهب دهب وبس بس حسيت ان في حد خدني في حضنوا ماني ماكنتيش حاسة بحاجة بتحصل حولين مني بس حسيت بحنان كتير والأمان مش عارفة ليه بس اول مره احس الاحساس ده كان جميل قوي مهند. كنت واقف جنب الدكتور لم قال خيار وفاة ستها حسيت زاي مايكون ستي انا اللي ماتت حسيت بحزنه ولالم اللي هي حاسة بي دلوقتي وكان بين أن هايغمي عليها ماحستش بنفسي غير وهي في حضني ومش عارف اي كمية المشاعر اللي انا فيها دلوقتي والمشاعر دي مش قادر القى له تفسير يانسه انتي كويسة حد يجيب دكتورة فوراً الدكتور. لو سمحت ابعد شوية وانا هاكشف عليها مهند. بصوت عالي انت ماسمعتش انا بقول دكتورة مش دكتورة لقيت الدكتور بص لي بستغراب وحتى انا استغرب من نفسي عادي ما الدكتور يكشف عليها ولقتوا بيقول هي النسه مراتك مهند. ماعرفتش ارد اقول اي ده انا ماعرفش اسمها اي لاء بس؟؟
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD