الفصل 4

2522 Words
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. الفصل 4 من حكاية بنت الريف. باقلم صباح عبدالله. بسم الله الرحمن الرحيم ?دهب. اتصدمت من كل حاجه بتحصل وبصيت على الشاب ودموع في عيوني بتكول فيهم ورجعت بصيت على خالي. طيب انا هروح فين ياخالي انا ماعرفش حد ولا ليه حد غيرك انت وجدي وجريت على جدي بالله عليك ياجدي خلي خالي يخليني أفضل في البيت الله يخليك بصيت لقيت جدي أدنى 200 جنيه في أيدي وقالجمال. خدي دول وارجعي عند ابوكي يادهبدهب انت بتقول ايه هو انا اعرف اسمو اي حرام عليكَم لم انتو هترنموني بعد ما ربتوني ليه تاخدوني من الاول كنتم رمتوني زاي مابويا رماني وخلاص ساعتها كان ارحم ليا اه يا ربي هو انا عملت ايه في حياتي علشان يحصل َمعايا كل ده انا بتعاقب على ذنب مينواحدة. من اهلي القريه والله ياحاج جمال احسن حاجة انك اخير هتسيبوا البيت وما وشقر ديواحدة تانية. اها والله ياختي انا مش عارفة هم كانو مستحملين النصيبة دي ازاي السنين دي كلهاذهب ودموع صوت عالي بس بقى حرام عليكم ارحموني هو انا مش انسانه زاي زيكم وانتي ياخالتي ام شرين لو كنت شرين مكاني كنت قولتي كدا وانت لو واحدة من بناتك كنت قولتي كدا ومسحت دموعي ماشي عايزين البت ام وشيي فقر تامشي ماشي انا هامشي بس افضلو فكرين علشان لو الكلام واللي انتو بتعملوا في حصل واحدة من بنتكم تعرف كان بيحصل اي في دهب ورحت عند جدي وحبيت على أيدي ودماغوا انا ماشي ياجدي بس مش عايزة فلوس بس خليني اشوف ستي لآخر مره وحطيت الفلوس في ايد جدي بصيت لقيت دموعوا نزلها قلبي ا"نقطع لم شفت دموع جدي ودموعي نزلت مالك ياجدي والله انا هامشي بس متزعلش نفسك جمال. يخد دهب في حضنوا سامحني يادهب انا مش قادر اعمل حاجه علشان سامحني يابنتي امشي من هنا يادهب واوعي ترجعي لذل ده عيشي حياتك وانسى دهب. ماشي هامشي بس كان نفسي حد يقولي خليكي بس مالقتش غير نفس النظرات من الكل مالقتش نظرات حنان واحدة رحت علشان أدخل اسلام على ستي قبل مامشي اسلام. انتي رايحه فين دهب. بالله عليك ماتحرمنيش من السلام هسلام بس عليها وهطلع ومش هاتشوف وشي تاني والله العظيم واحدة اسمعي يادهب ستك الله يرحمه اتغسلت وانتي ماينفعش تلمسيه دهب. ليه انا والله طهرها وبصلي واحدة تانية لا يادهب انتي مش طهرها وكلنا عارفين اي اللي حصلك علشان كده بنقولك ماينفعش دهب. بالله عليك ياخالي مالكش دعوه بيهم وسبني اشوف ستي قبل مامشي بصيت لقيتوا ذاقني على لارض من غير اي رحمه اسلام. مش ساامعه بنقولك اي غوري في دهيا بقاا ياشيخه ق*فتيني وق*فتي الناس فين يادك القرف دهب وقعت على لارض وفضلت عليها لحد ماخالي خلاص كلاموا وراح وخد ستي هو وجدي علشان يدفنوها والناس كلها راحت معاهم وانا فضلت زاي ماني ودموعي نزله وماحستش على نفسى غير وواحد مسكني من كتفي وبيقومني من علي لارض وكان بين على اصغر من جدي جمال وكان مع نفس الشاب الحاج. محمد قومي يابنتي دهب. انت مين بصيت لقيتو ابتسم في وشي انا محمد ابوا الشاب ده فكره دهب. ايوا هو الي خد ستي ومن كتر العياط ماقدرتش اكمل كلامي َالحاج. محمد بحنان معليش يابنتي البقاء لله بس انتي اي حكايتك ليه كل الناس اتخلت عنك دهب بصتلوا وانا من امته وكان في حد جنب مني غير ستي الله يرحمه انا الناس بنزبلي مش بشر دول أسوأ من الوحوش دول من وانا عندي 5 سنين ماشوفتش منها حاجة حلوه افتكرهم بيها حتى امي وابويا انا ماشفتش منهم حاجه افتكر انهم اهلي محمد يا ده انتي حكايتك حكاية يابنتي مانك بين انك صغيرة بس همومك كبرتك دهب وانهي حكاية ولسه هامشي محمد هتروحي فين يابنتي دهب. بصيت على الرجل الطيب وبالله عليك تسألني سؤال تاني غير ده انا اصلا ماعرفش الجواب اي الحاج محمد وانتي بقاا مفكره اني هاسيب بت زاي القمر كدا تامشي لواحده دهب انت قصدك اي مش فاهمه الحاج محمد انتي وشك سمح ومش بين عليكي زاي ماهم بيقولوا عليكي اي رايك تكوني بت ليا انا ربنا مارزقنيش ببت بس انتي هتكوني بنتي وهتجي تعيش معايا مهند انت بتقول ايه ياحاج انا مش عندي مانع انها تجي تعيش بس دي بت وانت سمعت وشوفت بنفسك الناس بتقول اي عليها دهب. واقفت واسمعت كلام الشاب اللي انا فكرتوا كويس أو هو فعلآ كويس بس مش مع دهب وخد بعضي ودموعي سبقتني من غير ماقول كلمه تاني ومش عارفة انا هروح فين ولا هاجي منين ومين هايقبلني ومين هايقول دي بت وش فقر وعديمت الشرف وماحستش غير وحد ماسك ايدي مهند رايحه فين انا اسفه والله مش قصدي اجرحك دهب. بصتلوا وماردتش بس دموعي ردد بدالي لقيتوا بيقول مهند. انا اسف والله انا ماعنديش مشكلة انك تجي تعيشي معانا في البيت بس يعني انتي اي حكايتك هو في حد عمل فيكي حاجة او مثل واحد ضحك عليكي وسابك دهب. ماحستش بنفسي غير وايدي على وشوا ايو انا ض*بتو قلم اخرس قط"ع ل**نك انا اشرف من الشرف بس منو الله اللي طلع على اللي انت شكك في وبعدين انتو اي مابتحسوش حرام عليكم انا تعبت والله العظيم تعبت وجيت منهارها على لارض انا والله تعبت ياربي تعبت من كل حاجه انا البت اللي في سني بتحلم تلبس فستان فرح بس اني بحلم بس ان واحد اها والله ياربي واحد بس يقول اني بت الحاج محمد معليش يابنتي مهند ابني مش قصدو اعزري هو لسه اول مره يعرفك وانتي واحنا عارفين اي اللي حصل والكلام اللي اتقال بس انا ولا هحكم عليكي ولا هحكم عليهم قومي يابنتي تعالى معايا دهب. انا َماسمعتش حتى هو قال اي ماحستش بأي حاجه بس حسيت اني مرتاحة وكمان شوفت ستي وبعدين مابقتيش عارفه اي اللي بيحصل ولم صحيت شوف نفسي في مكان اول مره اشوف غَمض عيني فكرت اني بحلم بس كل ماغمض وفتح نفس المكان سمعت ست بتقول أم سعيد. البت فقت ياحاج محمد بصيت لقيت الراجل الطيب اللي كان في القرية ومع اتنين ستات وفيهم واحدة كبيرة في السن وا تاني صغيرة شوية الحاج. محمد حمدالله على السلمتك يابنتي كدا تخوفين عليكي ياقمر دهب انا فين لقيت واحدة بتقول سماح بحنان انتي في بيتك يابنتي الحاج قالي على كل حاجة حصلت معاكي البقاء لله واحد يابنتي دهب. بدموع ونعمة بالله أم سعيد والله يابنتي بين عليكي طيبة وبنت حلال دهب. الله يخليكي الحاج. محمد معليش ياحجه اعملي لدهب حاجه تكوله دهب لا شكرا ما ليش نفس سماح عملت والله يا حاج عملت بس هاجيبوا وهاجي وبعدين ازاي ما لكيش نفس انت لو ماكلتيش هناكلوكي بالعافيه يلا ياام سعيد تعالى معايا نجيب الاكل عند مهند. مهند بعض ماضر"بتني بالقلم واغمي عليها وابويا إثر انوا ياجبها عندنا في البيت انا زهقان ومش طايق نفسي ازي بت زاي دي ض*بني بأقلم والله لا اربكي يادهب واعرفك ازي ترفعي ايدك على مهند سماح. مش عارفة يام سعيد مهند من ساعة مارجع وهو مش على بعضو ليه أم سعيد والله مش عارفة وانا كمان حسيت انو في حاجه سماح ربنا يسترها يلا مانخد لاكل لدهب أم سعيد والله البت دي صعبانه على حرام لسه صغيرة على اللي هي في ده سماح بحزن والله صعبانه على انا كمان بس هانعمل ربنا يصلح له حالة أم سعيد يارب دهب. الست الطيبة جابت لاكل وأثرت عليا اني اكول واكلت وشالوا لاكل وسبوني لوحدي علشان انام وهم كمان راحوا ينام هم كمان علشان دلوقت 10:30 بالليل حسيت اني مخنوقه رحت وفتحت الشباك وقاعد عليه عيني على القمر القمر كان حلو وفضلت اعيط و افكر في كل حاجه حصلت وقال لي ما افتكر ان جدي جمال وخالي رموني في الشارع ولا ولا سيبت اللي ما سلمتش عليها قبل ما تتحط في التراب دموعي تزيد على وشي وتحرق قلبي مهند. كنت قاعد في الجنينه زهقان ومخنوق علشان بت رفعت ايديه على وفجأه لقتها فتحت شباك الغرفة وقاعدات على يالله كنت في منته الجمال مانها هاديه جدا بس كنت روعة ماكنش في غير نور القمر اللي على وشها وكنت حطه طرحها بس كان في شعر نزل على وشها فضلت قاعد ومش قادر انزل عيني والشطان لعب بين وفضلت احلم واتخيلها فيها وبعدين اخد بالي انا بفكر في أي استغفرت ربنا علشان ما اسمحش الشيطان يفتح لي باب من ابواب الف*نة او افكر في واحدة واتخيلها وهي مش مراتي وقومت من الجنينه على بعضها ودخلت وسمعت حد بينادي عليا دهب كنت قاعده وشوفوا وهو دخل قومت جاري علشان اعتذر من هو غلطت في حقي ويجرحني بكلامه بس ما كانش ينفع اني ارفع يدي عليه دهب مهند استني مهند لم سمعتها بتقول اسمي مش عارف اي اللي حصل ليا بس فجأة اتعصبت عليه انتي عايزها اي وبعدين اسمي مايجيش على ل**نك تاني وبصت عليه وحسسته اني ق*فان منها في واحدة محترامه تطلع دلوقتي علشان تكلام شاب دهب دموعي نزلت من كلاموا ونظرتوا ليا لا والله انا محترامه بس الناس اللي تفكرهم مش مظبوط على العموم أنا كنت جايه علشان اقولك اني اسف بس حرام عليك تحكم على حد بشكل ده وانت ماتعرفهوش بعد اذنك مهند لم قالت كدا ودموعها نزلت حسيت فعلا بتأنيب الضمير. استنى راحه فين انا كمان اسف بس كلام اللي حصل يخلي اي حد يفكر كدا وانا قولت بس اللي انا فكرت في بس معاكي حق حرام نحكم على الناس بشكل دي واحنا مانعرفهاش دهب عارفه ولوو كان واحد غيرك كان قال اكتر من كدا بس اعمل اي منو الله بقا اللي طلع على الكلام ده مهند. أي رايك نجي تقاعد في الجنينة وتحكي ليه ليه الناس بتقول عليكي كدا ممكن لم تفتحي قلبك ترتاحي دهب انا فعلاً محتاجة افتح قلبي ممكن الحمل اللي عليه يتشال بصت على فتحت القلب مش بساهل اللي اناس اللي زاي وكمان الكلام معاك بيغضب ربنا انت شاب غريب وانا كمان بت واحليلك ماينفعش يكون في بيني وبنك اي كلام وسبتوا ومشيت مهند. فضلت واقف وعيني عليه لحد مادخلت الغرفة بتاعته مش عارف ليه كبرت في نظري جامد وأثبتت انها بجد محترامه وبتخاف من ربنا ولو كنت بت شمال ماكنتش رفضت تسهر معايا وكمان قالت الكلام معاك بيغضب ربنا تاني يوم دهب صحيت من النوم لقيت فستان جميل جنب مني على السرير عرفت ان الست الطيبة هي اللي حطا اخدو وتدخلت غسلت ولبست الفستان وصليت بس كنت م**وفه انزل بالفستان علشان هو مش اسمر وانا ستي لسه ميته وبعد شوية زهقت ونزلت وانا نزله سمعت الحديث بنهم وهم قاعدين على السفره بيفطروا بكم في شاب ثاني انا ما شفتهوش كان عمال يتكلم ويهزر هو مهند هاني اخَو مهند شاب حلو في الشكل وع** مهند خالص في الطبع السن 22 سنه اسمع يامهند انت لو مخلاصتش نفسك بقا انا هتجوز قبل منك والكلام للكل مهند. ماتتجوز هو انا ماسكك سماح والله يا ابني ده يكون يوم الهناء لما اشوفك انت واخوك متجوزين بس اخوك مش عارفه دماغه فيها ايه كل ما اجي له عروسه يطلعلي فيها 100 عيب هاني ومشا**ه ويغمز لمهند ما تلمقيها بيحب واحده كده ولا كده ومش عايز يقول مهند كنت باكل وعيني في الطبق اللي قدامي ولما هاني قال اني بحب رافعت عيني وبالصدفه شوفتها واقفه على السلم وكانت في منتهى الجمال والشياكه في الفستان اللي هي لابسه كان فستانها قطيفه نبيتي في اسمر وكانت حتى طرحه سمرا كنت اكتر من جميله ماقدرش انزل عيني عنها ذهب اخذت بالي من نظره عينه ات**فت وبلعت ريجي بالعافيه ورحت ورميت السلام عليكم الكل وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته الحاج محمد الله وأكبر اي الجمال والحلاوه دي على الصبح مهند. مسكت المعلقه اللي في يدي جامد ومش عارف ليه اتضايقت لما ابويا قال عليها جميله سماح بسم الله ما شاء الله عليك يا بنتي الفستان يجنن عليك ربنا يحميك من العين يا بنتي هاني في ايه يا جماعه ما حد يقول لي ايه اللي بيحصل ومين القمر دي مهند خلاص جبت اخري لما سمعت هاني كمان بيقول عليها قمر من كرر العصبيه جايت غارث الشوكه في رجل هاني هو قاعد جنبك هاني. اها اي يابني رجلي مالك وبصت على مهندي لقيت عيوني فيها حريقه وعرفت انو بيغير على البت اللي انا ماعرفش اسمها اي وضحكت وقولت اخيراً هتجوز وبصوت وطي اي ياريس هي الموزه تخصك في حاجه مهند بنفس الصوت بس كان باين فيه عصبيه واقسم بالله يا هاني ما لمت ل**نك متلومش غير نفسك هاني ضحكت وبصيت على البيت وبغيظ في مهند بس البنت قمر يا اخواتي عسل وقبل ما مهند يولع في قومت من على الاكل مهند. طبعا ماسبتش هاني يقوم كدا من غير حساب ومسكت جزازت المياه ورميتها عليه ومن عصبيتي ماخدش بالي ان الحاج قاعد الحاج محمد الله في أي يامهند سماح. يايووه عليكم هَو انتو مش هاتكبرو بقاا مهند باحراج اسف ياحاج دهب. ب**وف معليش ممكن تشوفي ليا عباية سمرة غير الفستان ده يعني انا لسه ستي ميته والفستان مش اسمر ولسه مخلاصتش كلامي لقيتوا بيقول مهند. الفستان حلو وبعدين انتي بنت والبنات مايلبسوش اسمر على ميت وبصيت علىها وعدت الايام ودهب بقىت لها في بيتنا تلات اسابيع دلوقت وهي قدرت بتجيبه قلبها تخلي الكل يحبها أما أنا فاهي بتكبر في عيني يوم بعد يوم دهب. معليش ياعمي محمد ممكن تشوف ليا شغل الحاج. محمد عايزه تشتغلي ليه يادهب هو احنا ماقصرين معاكي في حاجه يابنتي دهب. لا والله ده انتو كتر خيركم كفاية أن انتو خدوني في بيتكم وخلتوني واحدة منكم بس انا بقلي تلات اسابيع قاعده ولا شغله ولا مشغله مهند كنت نزل وسمعت كلامه مع الحاج واتضايقت واتعصبت لما فكرت ان في واحد غيري هيشوفها بعصبية انت بتقولي اي يابت انتي احنا ماعندنش بنات تشتغل والموضوع ده لو اتفتح ثاني ما تلومنيش غير نفسك دهب اترعبت من صوته والعالي ومش عارفه ليه كل ما اجيب سيره اما اخرج بره او اشتغلت يدزاهق على بشكل ده سماح اهدي يا مهند يا ابني دهب مش قصدها حاجه وبعدين انتي يا دهب يا بنتي بقيتي واحده مننا واحنا اعتبرناك بنتنا وانتي كمان اعتبريني اهلكي وبلاش الكلام بتاعك ده وبعدين مين قال ان انت مش بتشتغل ده انت يا بنتي من يوم ما دخلت البيت وانا ما دخلتش المطبخ ثلاث اربع مرات على بعض وانت ماسكه شغل البيت كله عيب عليك يا دهب الكلامك ده الحاج محمد الحجه معاها حق يادهب ذهب فضلت واقفه وعيني على مهند ومن خوفي منوا ما قدرتش ارد اقول كلمه مش عارفه ليه بيتضايق بيزعقلي في الشكل ده بيخوفني منوا مهند بصيت له بغضب ورحت وقاعد على الكرسي علشان افطر سماح. اسمع يا مهند انا وابوك شوفنلك عروسه بنت ناس محترمه بسم الله ما شاء الله عليها زي القمر وان شاء الله لو وافقت هنروح نقرا فاتحه يوم الجمعه ايه رايك مهند. بيصت على دهب ازي افكر في واحدة غيره وهي سكنه في قلبي وعقلي لاء مش مواقف ياحجه انا مش بفكر اتجوز دلوقتي الحاج. محمد وبعدين معاك بقاا يامهند مش كل عروسه تقول مش موفق ولو ماوفقتش دلوقتي هاتوفق امته سماح. اتكلام انت بقا ياحاج علشان انا تعبت مع من*د يابني لو في واحدة في دماغك قول عليها واحنا نحوزه ليك من الصبح هاني. بصوت وطي الفرص جات لحد عندك قول انك بتحب دهب وعايزها وبصراحه البت قمر وماشفتش في احترامه تكون غ*ي لو ضيعتها من ايديك مهند بنفس الصوت اسكت يا غ*ي بتقول ايه دهب مين دي اللي انا افكر فيها انت نسيت هي مين دي حتي ماتعرفيش مين إهلها بكم ان سمعتها مايكل على النت شيء كويسه في القريه اللي هي كانت عايشه فيها. مهند خلاص يا امي اللي انت تشوفيه انت والحاج انا موافق عليه طالما البنت محترمه وبنت ناس وانتم راضيين انا ما عنديش مانع وقومت من علي الكرسي لقتها واقفه ودموع في عيونها بصيت له وخوفت تكون سمعت كلامي انا وهاني دهب. كنت جايبه الشاي من المطبخ و سمحت كلاموا بالصدفه مش عارفه ليه أن جرحت وزعلت من كلاموا ما انه معه حاج هو واحد متعلم ومال وجمال هيبص لوحده زيي وانا حتي ما اعرفش شكل ابويا اي هاني. يلا يامهند وبصيت بصدفه لقيت دهب واقفه ودموعها على وشها وعرفت أن هي سمعت كلام مهند والله زعلت علشانة دهب. مسحت دموعي وحتيط الشاي ولسه هامش سماح. استنى يادهب يابنتي عايزه اقولك حاجه طلم الكل موجود دهب. خير ياخالتي سماح اقعدي جمبي هنا تعالى دهب. بصيت على مهند وقاعد سماح بس يا دهب يا بنتي مانك قاعده في بيتنا فانت ملزومه مننا في واحد ابن حلال اتقدم لعمك الحاج وطلبك منو الحاج. محمد والله يابنتي الجدع أدب وأخلاق بس اللي انتي عايزها ذهب استغربت من ان في عريس متقدم لي وما قدرتش ارد اقول حاجه مهند كنت ماشي بس لما سمعت كلام امي والحاج رجعت تاني وعفريت الدنيا قدامي انتو بتقول اي عريس مين ده اللي أتقدم و بص لدهب ً.؟؟
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD