البارت الثالث

1005 Words
وكانت رندا تذاكر بجد دائما وكانت رندا في غرفتها تذاكر الان لم يتبقى الا شهر على امتحانات الثانويه العامه ودخلت عليها والدتها سمر رندا مردفه: اتفضلي يا ماما واقفه ليه على الباب سمر مردفه: لو انت بتذاكري يا حبيبتي انا ممكن اجيلك في وقت ثاني رندا مردفه: لا طبعا يا ماما كل حاجه توقف لك تعالى تفضلي ودخلت سمر وبدات تتكلم مع بنتها اما رندا فكانت تحترم والدتها جدا رغم كل ما تراه تفعله هي والدها و اخوها ولكن لا تستطيع ان تفعل شيء مع عائلتها سمر مردفه : ها يا رندا طمنينى عليك اخبار المذاكره معك ايه رندا مردفه: الحمد لله يا ماما ماشيه في المواد تمام وخلاص شهر وامتحان سمر مردفه: شد حيلك بقى يا راندا عاوزين تدخلى طب كفايه الفاشل الثاني رندا مردفه: طبعا يا ماما ان شاء الله بس على فكره انا كنت عاوز اتكلم معك في موضوع استغربت سمر ذلك مردفه: تفضل يا رندا في حاجه رندا مردفه: بصراحه يا ماما الموضوع اللي انا كنت عاوز اتكلم معك فيه يخص اخويا مروان بس مش عايزاك تزعلي مني في حاجه سمر مردفه: لا يا رندا قولى وما تخافيش انا مش هازعل منك اكيد رندا مردفه: بصراحه يا ماما انا مش عاجبني حاله خالص هو بيسهر كثير بره و بيبيت بره البيت ومش هينفع كده على فكره مروان هيخرب خالص وبعدين لو حصلت له حاجه بصراحه كده هيدعى عليك انتى و بابا علشان انت سبته وما مفهمتهوش الغلط اللي انت بتعمله ده هو بصراحه كده انا كنت مع جدو لما قال لك غلط اللي انت بتعمليه ده وسيبيني ولي وزعلت منك لما انت علتى صوتك علي جدو كلمتيني بطريقه مش كويسه خالص وعندما اردفت رندا هذه الكلمات وغضبت سمر من طريقه كلامها كان تريد ان تعلمها الادب سمر مردفه: ازاي تقولي كده يا بنتي ما تحترمي نفسك شويه انا امك على فكره ازاي بتكلميني بالطريقه دي رندا مردفه : باكلمك ازاي ما انا باكلمك كويس اهو كله اللي باقول لك بس ده راى في الموضوع ده سمر مردفه: بلا رايك ولا زفت اما انت صحيح بنت قليله ادب انا غلطانه ان انا سامحت اللي بتتكلمي اصلا رندا انصدمت من كلام والدتها القاسي عليها تقريبا اول مره سمر والدتها تكلمها بهذه الطريقه القاسيه رندا مردفه : انت ازاي بتكلميني كده يا ماما انا ما غلطتش في حاجه انا على فكره انا قلت لك اقول راي وانت مش هتزعل لو انت قلت كده فانا قلت له اي بكل صراحه ما افتكرش بقى ان انت ترجعي في كلامك وتزعلى وعندما اردفت هذه الكلمات ض*بت سمر بنتها بالقلم وانصدمت رندا من ذلك لان اول مره والدتها تمد يدها عليها انهارت من البكاء اما سمر فخرجت من الغرفه وكانت غاضبه جدا و ذهبت الى غرفه وكان زوجها يونس في الغرفه ودخلت سمر وخبطت الباب يونس مردفا: ايه ده يا سمر ما لك انت متعصب او ليه كده في حاجه حصلت سمر مردفه: شوف الزفت بنتك كمان حتى المفعوصه دى بتعلق على مروان والله انا هتجنن منكم يونس استغرب طريقه كلامها مردفا: فهو في ايه يا سمر ما تفهميني طيب بدل ما انت سيبانى ازاي كده انا مش فاهم منك حاجه سمر مردفه: انا فاهمك يا استاذ انا رحت علشان اطمن عليها في المذاكره وكده بتقول طمنت عليها وبعدين بتقول قالت لي انا عاوز اقول لك حاجه وما تزعليش مني طبعا قلت لها اتفضلي وانا اكيد مش هازعل منك بس نرفزتني طريقتها في الكلام قال مش عاجبها حال اخوها مروان وبتعلق عليه بتقول لي انا وانت اللي غلطانين احنا سايبينوا وكده وهو قال لما يكبر بعدين ها يدعي علينا شفت كلامها وكانت واقفه مع جدها لما لما اتخانقنا من يومين استغرب يونس ما تقوله زوجته سمر لان رندا لا تقول رايها في اي موضوع الظاهر انها كبرت وسوف تريد ان تبدي رايها يونس مردفا: معقول يا سمر رندا قالت كده غريبه يعنى اول مره تقول رايها في موضوع سمر مردفه: احنا بنكبرها علشان تشوف نفسها علينا وتقل ادبها علينا والله كويسه يا فرحتى بهم هما الاثنين يونس مردفا: خلاص يا سمر اهدي شويه وانا هاروح اتكلم معها متعصبيش نفسك سمر مردفه: طب يلا يا يونس بسرعه روح شوفها علشان والله لو ما اتعدلت معي اوريها الوش اللي عمرها ما شفته يونس مردفا: خلاص يا سمر انت هدي اعصابك وانا هاروح لها و خرج يونس من الغرفه وذهب الى غرفه ابنته رندا دق الباب يونس ودخل يونس دخل لابنته واستغرب عندما راها منهارا في البكاء احتار كيف تقول زوجته سمر هذا الكلام وكيف هي الذي تبكي يونس مردفا: ممكن اتكلم معك شويه يا رندا رندا مردفه: اتفضل يا بابا عاوز تقول ايه يونس مردفا: بصراحه مامتك سمر حكيت لي كل حاجه رندا مردفه: طيب كويس كويس يا بابا ان ماما حكيت لك كل حاجه وعلى فكره انا مش حاسه ان انا غلطت معها بس هي بصراحه هزئتنى ومدت يدها على واول مرمن غير ذنب رندا مردفه: والله يا بابا انا قلت حاجه غير لما قلت لها ان مش عاجبني حال اخويا مروان هو بيسهر كثير بره و انكم انتم مش بتقولو له حاجه وما قدرتش تمنعوه وانا كنت كنت مقتنعه بالكلام جدو غلط اللي انتم بتعملوه ده وعلى فكره انا استئزنتها في الاول وهي قالت لي ان هي مش هتزعل يونس مردفا: معلش يا رندا ماما بس متعصب اليومين دول علشان كانت متضايقه من جدك لما شتمها قدام الكل بس ما تقلقيش انا ها صالحها لك وانت حاولي ما تكلميش معها كثير على موضوع مروان ده وان شاء الله هنلاقي له حل ومين قال لك ان احنا فرحانين بحاجه زي كده احنا حاولنا معك كثير بس هو رافض ف سايبينه براحته شويه بس اوعدك بعدين اضغط عليها مش هخليه يعمل حاجه زي كده ثاني وعندما اردف يونس هذه الكلمات فرحت فرحه جدا رندا بذلك لانها تريد ان ترى اخوها بشيء افضل من كده رندا مردفه: بجد يا بابا الكلام ده ولا انت بتضحك علي يونس مردفا: لا والله يا رندا احنا فعلا ناويين على حاجه زي كده وهتشوفي دا بعينك بس الفتره اللي جايه رندا مردفه: طيب يا رب يا بابا علشان انا والله زعلانه قوي على حاله ده يونس مردفا: ان شاء الله يا رندا يلا بقى كملي مذاكرتك رندا مردفه: حاضر يا بابا وخرج يونس من غرفه ابنته رندا وذهب الى غرفته لكي يتحدث مع زوجته سمر وما فعلته مع ابنتها وعلى كذبها عليه فى هذا الموضوع
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD