البارت الرابع

1009 Words
كانت سمر جالسه في غرفتها تنتظر مجيء زوجها يونس لكي تعرف ماذا فعل مع ابنته رندا ودخل يونس وكان يظهر على وجهه الغضب سمر مردفه : يلا طمني يا يونس تكلمت معها ولا لسه يونس مردفا: اتكلمت معها وحكيت لي كل حاجه سمر مردفا: طيب تمام علشان تصدقني منه ورايح يونس مردفا: انا اصدقك ايه وزفت ايه انت ما قلتليش ليه انك انت مديت ايدك على البنت وانا اللي رايحه اقول لها ليه عملت كده مع مامتك قالت لك انت اللي طلعت غلطانه بصراحه يا سمر خلتيني في وسط هدومي قدام بنتي اول مره اخر مره اسالك على حاجه وتقولي كلام وما تقوليش كلام اللي انت غلطانه فيه سامعه ولا استغربت جدا سمر طريقه تحدث يونس بهذه الطريقه القاسيه سمر مردفه: هو انا عملت ايه يعني وبنتي وربيها امال انا ليه لما غلطت من يومين مع ابوك ض*بتني بالقلم يونس مردفا: ايوه قولي كده بقى انت متغاظه علشان ض*بتك رايحه تطلعيها في البيت طب صدقيني يا سمر لو يدك اتمدت ثاني على رندا انا اللي هقطعهالك سمعه ولا وسمر انصدمت طريقه كلام زوجها و ملاحظه انه من فتره لا يسمع لها اي شيء واعترض على كلامها دائما سمر مردفه: يعني انت انا بعتاك علشان تزعق للبنت انت طلعت عفريتك عليه انا غلطانه اصلا يونس مردفا : ايوه غلطانه طبعا كلنا شايفين كده وكفاياك بقى اللي انت بتعمليه دي وانت بتعملي كده كله علشان ما طلعش نفسك غلطانه وان كانت فعلا مهم جدا في حق ابنك وسايباه ومش ومش مدور على مصلحته صح ولا غلط سمر مردفه: طب عندك حق انت يا يونس في الكلام اللي انت بتقوله ده وانا ام مهمله وسايبه ابني مش مدور عليها طب وانت ليه سايبه لحد دلوقتي ومش قائل له حاجه يونس مردفا: كده يعني يا سمر يعني انت بترمي الحمل كله على دلوقتي طب ايه رايك بقى انا فيه انا اللي هاوريك ميرش الثاني وهشوف ابنك مروان هيتعدل ولا وصدقيني مش خليه يخرج من البيت ان شاء الله هاكون **رله له رجليه وانصدمت سمر من هذه الكلمات فخافت على ابنها مروان سمر مردفه: انت بتقول ايه يا يونس انا بحذرك اوع تقرب علي ابن مروان والله ما يحصل له حاجه يطربق الدنيا على اللي فيها يونس مردفا: يعني انت بتهددينى يا سمر طب ايه رايك بقى انا هاروح له دلوقت واشوف انت هتعمل ايه وخرج يونس فورا من الغرفه اما سمر فخرجت وراءه فور خوفا على من زوجها يونس ان يفعل شيء في ابنها مروان ودخل الغرفه ام مروان فكان خالد في النوم ويقظه يونس بكل قسوه مردفا : قوم كلمني انا عاوزاك في موضوع مهم وقام مروان واستغرب من والده ووالدته بهذه الطريقه مروان مردفا: في ايه يا جماعه انا تعبان وعاوز انام يونس مردفا: اسمع بقى عارف لو خرجت ثاني من البيت ولا تاخرت ولا ولا سمعت انك انت سهرت ولا رحت الاماكن قذر اللي انت بتروح ديه هاعمل فيك ايه والله يعلقك واشتغل فيك ض*ب وابقى شوف مين بقى هيا يحميك مني مروان مردفا: هو في ايه يا بابا انتو عاملين مقلب في ولا ايه ايه الكلام اللي انت بتقوله ده مروان مردفا: لا يا روح امك ولا عاملين مقلب ولا زفت انا باتكلم بجد ولو مش مصدقني اسالها نظر مروان الى والدته بطريقه غريبه لانه حسن عنهم متامرين على كيف عامله طريقه حسنا ولم يقله شيء على ما يفعله هم الان تون ويمنع يريدون ان يمنعه من كل شيء فجاه مروان مردفه: صح الكلام ده يا ماما فهموني بقى في ايه يونس مردفا: افهموا بقى انتم براحتكم انا هاروح الاوضه ومش هكرر كلامي ده ثاني اللي هي**ر كلام هيعرف ايه اللي هيحصل له وخرج يونس وكان مروان في صدمه عارمه من كلام والده مروان نظر الى والدته بغضب مردفا: ممكن تفهميني بقى في ايه ايه اللي حصل علشان انا هتجنن سمر مردفه: أهدى طيب يا مروان وانا احكي لك كل حاجه وجلس مروان وبدات سمر تحكي له كل شيء سمر مردفه: بصراحه يا مروان انا السبب في كل اللي حصل ده مروان مردفا: ازاي يعني انت السبب ايه اللي حصل احكي لي انا مش فاهم حاجه منك سمر مردفه: بصراحه يا مروان انا رحت ل رندا اختك اوضتها علشان اطمن عليها في مذاكرتها وكده علشان مش باقي الشهر على الامتحانات وهي قالت لي عايزه تتكلمي معي في موضوع تقول رايها فيهم مش هازعل منها فانا قلت لها قولي مش هازعل منك فطلعت اختك رندا عاوزه تقول رايها في موضوع قالت انها شايفاك بترجع متاخر ومش عاجبها حاله يعني بصراحه زي الكلمات اللي قال لهم جدك من يومين بالضبط استغرب مروان ذلك مردفا: يعني هي رندا لما تحب تقول رايها في حاجه تقول رايها على يعني طب والله لما يا وريها سمره مردفه: افهم بقى يا مروان المشكله مش في اختك رندا ولا تغيري المشكله فيك انت كده البيت كله بيشكى من تصرفك حتى ابوك كان شايل منك و دائما بيقول لن يمنعك على اللي انت فيه ده وانا باقول له سيبه براحته شويه وهيعجبك بس الظاهر كده انت مش هتيجي كده واحنا دلعناك زياده عن اللزوم وهي رايك بقى لو انت ما فكرتش من اللي انت فيه ده انا اللي هيوقف لك وعلى العموم هو ابو كده عليك انت حر اعمل اللي انت هتعمله مروان مردفا: طب ممكن يعني هتطلعي بره دلوقتي و سيبيني في حالي علشان عفاريت الدنيا كلها بتتنطط في وشي سمر مردفه: بتطردني يا مروان من اوضتك طيب ماشي ايه رايك بقى ان انا هاسيب ابوك ومش هنمنع من اي حاجه اعملها فيك هو انت تستاهل اكثر من كده فخرجت سمر من غرفه ابنها مروان وعاد الى غرفتها وكتنت غاضبه جدا من افعال ابنائها وخلدت في النوم اما يونس فقد كان خلد في النوم ام رندا فكملت مذاكرتها وخالد في النوم هي الاخرى ام مروان في ظل طوال الليل يفكر في ما حدث معه وكيف الامور انقلبت بهذه الطريقه كيف والده ووالدته الذين لم يهد سواهم في شيء يا يفعلون هذا هذه القرارات في يوم واحد مظله يفكر طوال اليوم حتى كان راسه سوف ينفجر من التفكير شكلك انت حزينه لانها حست أن انها الساعه الامور عندما اضافه رايها في موضوع اخوها مروان وقررت في يوم الاخر يتكلم مع والدتها في هذا الامر وخلدت في النوم رندا ايضا واستمرت الاحداث وحاول رامي ان يهدوا الامور حتى يصلح والده ووالدته ثم يرجع مره اخرى الى ما كان عليه قبل المشكله لانه لا يريد أن يصلح من حاله
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD