الفصل السادس عشر (16)

1201 Words
((((((سر فى حياتى)))))))) وصلت دينا الى بيتها وهى منهارة دخلت حجرتها وهى تبكى بكاء هستيريا تذكرت امها انها تحتاجها الان وبشدة تحتاج الى حضنها ان تسكب بداخله همها والامها فذهبت اليها ودخلت عندها وارتمت فى حضنها وهى تقول والدموع غزيرة فى عينيها ...ماما ماما??? انا تعبانه قوووى ..انقبض قلب امها عليها مالك ياضنايا فية ايه؟ ظلت تبكى وتشهق فى حضنها دقايق وامها تتلو عليها قران وتمسح على شعرها.....احكى ياضنايا مالك فيكى ؟ لم تسطع دينا الكتمان احتاجت وبشدة ان تحكى مع امها ....فحكت لها ما حدث مع رامى وحبه لها وطلبه الزواج منها وصدها له......... بكت امها حسرة علي ابنتها فشعرت بضيق فى تنفسها وان روحها تقبض ...فظلت تتنفس بصوت مسموع وتقول بصوت يخرج منها بصعوبة .....نفسسى ...مممش قادرة اخد نفسى الحقينى بالدوا يابنتى ...وضعت دينا يدها على فمها خوفا على امها وشعرت بالذنب لانها حكت لها وقامت بلهفة لتجلب لها الدواء ومن سوء الحظ وجدته فارغ ... ماما الدوا خلص ...ثوانى ياماما حروح اشتريلك غيره بسرعة ...خافت لان يحدث لانها مكروه ستكون السبب فيه لن تسامح نفسها ابدا .. كان رامى ينتظر فى سيارته ينظر الى البيت الذى دخلت فيه ود لو ان يصعد لها ولكن الوقت متأخر فيأس من الانتظار كان سيهم بالانصراف ولكنه راها تخرج من البيت ووجهها متوتر ومازالت بفستان السهرة ...سال نفسه الى اين ستذهب فى مثل هذه الساعة فنزل من سيارته وقد يبدو ان شابين اقتربا منها ليتحرشا بها ولكن وصل رامى اليها وهو يهتف ويقول ...دينا.. جعلهما يفرا ويرقضا بعيدا تفاجات دينابرامى فقالت ...رامى؟ رامى ....رايحه فين الساعةدى دينا بقلق وخوف وتوتر ...ماما تعبانة قوووى يارامى والدوا بتاعها خلص ورايحة اشتريلها غيره رامى ....طب هاتى وانا حشتريه واطلعى انتى. هى شقتكم الدور الكام دينا ...الدور التانى على اليمين ...وذهب رامى ليشترى الدواء ورجعت دينا لشقتها لم يتاخر رامى كثير واتى بالدواء بسرعه واعطاه لدينا التى قامت باعطاء جرعه منه لامها حتى تستطيع التنفس .....وهى تبكى بجوارهاخوفا عليها فان فقدتها فماذا سيبقى لها فى الدنيا بعدها.. مر الوقت واستطاعت السيدة التنفس ....ولكن وجهها يبدو عليه الاعياء الشديد .....تنظر للرامى الواقف بجوارها ....سلامتك يامى الام بضعف ....اللله ييسلمك يبنى دينا ....ده الاستاذ رامى ياماما هو الجابلك الدوا ...فهمت الام انه هو الذى حكت عنه دينا الام......اهلا بيك يبنى تعبتك معايا رامى ...متقوليش كده ياامى مفيش ولا تعب ولا حاجه الام لدينا ....رروحى اعملى شاى يادينا دينا .....حاضر ياماما التفتت الام لرامى بعد ان خرجت ديناوشعر انها تريد ان تحكى معه اقترب منها وجلس فى المقعد امام فراشها الذى ترقد عليه.. الام تحاول جاهدة ان تبدو طبيبعية.....دينا دينا حكتلى كل حاجه ....انا عايزة اسالك سؤال يبنى بسس تتجاوب بصراحه رامى اتفضلى يامى انا تحت امرك الام وهى تتنفس بصعوبة .....انت بتحب دينا رامى بنبرة تاكيد ...ايوة يامى بحبها قوووى والله وعايز اتجوزها بس هى ال بتهرب مش عارف ليه؟؟ الام .....انا حقولك ليه .....ليه دينا بتهرب من حبك ..حقولك على السر ال مخليها بتهرب من الجواز نفسه ينظر رامى لها باهتمام شديد وفضول... الام وصوتها يقطر الاما......انا ليا اخ كان عايش فى امريكا كان بيشتغل هناك قدر يعمل فلوس كويسة بعد تعب وجهد مرير ....حب واحدة امريكيا اسمها جانا فضلت وراه لما اخدت شقى السنين ال حوشهم ومش بس كده لفقتله قضية قضى فى السجن مدة العقوبة ولما طلع حب ينتقم منها لكن كانت اسرع منه وبلغت السلطات ورحلوه على مصر **تت برهة لتمسح دمعه شردت من عينيها ....لما رجع عاش معانا وبسبب ال حصله ادمن الم**رات كان ضعيف مقدرش يتحمل الصدمه معرفش يواجها ويبدا من جديد فاتجه للم**رات ....وفى يوم وهنا تحشرج صوتها ....كان راجع الساعة 3 بالليل كنا نايمين هو معاه مفتاح كان واحد مغيب بسبب الم**رات ....دخل اوضة دينا بدون وعى شافها نايمه تخيلها جانا او الم**رات اوحتاله بكده اتهجم عليها فلاش باك فوجئت دينا بثقل عليها ففتحت عينيها فوجدته خالها ... دينا باستغراب ....خالو؟؛؛؛ مالك ياحبيبى فيه ايه اانت عايز حاجه والخال مغيب يضمها ويقبلها بشهوة...جانا جانا ...ليه سبتينى ليه دانا بحبك ديننا وهى تدفعه عنها....خالو خالو فووووق خالو انا دينا اااااأاااه .....????? وعالبال ماصحينا مقدرناش ننقذها كان اعتدى عليها ????? فاق اخويا بعد شوية ولم اكتشف ال عمله انتحر شنق نفسه. جت الشرطة وسؤلونا قلناله انتحر بسسبب الم**رات واخفينا عنه حكاية الا****ب عشان الفضييحه وابو دينا مقدرش يتحمل الصدمه جتله جلطة وبعد اسبوع مات .....وفضلت انا وهى نتجرع الغلب والهم كل يوم ...وهى من ساعتها عزلة نفسها عن اى حد بترفض العرسان لحد مكلام الناس كتر عليها وهى مستحمله وساكتة بتبين قدامى انها متماسكة عشان متتعبنيش متعرفش انى كل يوم بتقطع وبموت ماية مرة من الحسرة عليها وانا شايفها كل يوم بتتدبل قدامى ومش عايشة حياتها زى البنات لغاية ما تعبت وعيييت من حسرتى عليها. وضعت قلبها على ص*رها وهى تنظر له وترى الاسف على وجهه والصدمه ...تتنفس بصوت مسموع وبصعوبة ولم يفق من صدمته ال على صوت الصنية التى سقطت من يدى دينا ...فترنحت هى الاخرى وهوت فاقدة الوعى .......يتتتتبع اقتباس من الفصل القادم حمل رامى دينا وتوجه بها الى حجرتها واتصل بطبيب صديقه راى والدة دينا تقوم بصعوبة وتتوجه الى حجرة دينا فراها رامى فقام فاسندها وهو يقول ...تعالى ياأمى على مهلك فجلست على الفراش بجوار ابنتها تمسح على شعرها بحنان وتبكى عليها خوفا رامى ...متخافيش زمان الدكتور جاى وحيطمنا عليها.....حاول رامى ان يجعلها تفيق فقد جاء بزجاجة عطر ويمررها تحت انفها ولكن دون جدوى بعد قليل سمع جرس الباب فذهب ليفتح فقد حضر الطبيب رامى ...اتفضل يادكتور الحمد لله انك متاخرتش ...قام الطبيب بفحص دينا اعطاها حقنة مقوية وفقات من الاغماءة ....فتحت دينا عيونها فوجدت امها بجوارها .عيونها مليئة بالدموع وتهتف وتقول ..دينا بنتى واخذتها فى حضنها دينا وهى فى حضنها ....ماما .???تذكرت رامى فالتفتت يمينا وشمالا فلم تجده ...فسالت امها ....هو هو رامى مشى .... امها......لا يبنتى هو مع الدكتور برة رامى للطبيب وهو يساله بقلق ...مالها يا دكتور الطبيب ..انهيار عصبى وضغط منخفض هى اتعرضت لضغط نفسى سببلها فى انهيار اتفضل ده العلاج ...بس ياريت تهتمو بيها وبأكلها شوية لانها ضعيفة وضعفها ممكن يسببلها انميا حادة عن اذنك شكر رامى الطبيب واوصله الى الباب ثم عاد لدينا ووالدتها ....وجدها تستكين فى حضن امها كالطفلة .....عاملة ايه دلوقت لم ترد عليه ولم تخرج من حضن امها بل اختبئت بداخله تبكى تفهم هو وضعها ... الام بامتنان ....احنا تعبناك قووى يا بنى رامى متقوليش كده ولا تعب ولا حاجه ...اححم انا حروح اجيب الدوا واجى بسرعه... ...بعد انصراف رامى .... رفعت دينا راسها وتقول بعتاب لامها .....ليه يا ماما حكتيله لييييه؟ الام......رامى بيحبك يا دينا وال بيحب بيسامح وانتى معملتيش حاجة غلط تخجلى منها .. دينا والدموع اغرقت وجهها ....رامى زيه زى اى راجل مش حيقدر ينسى ال حصل ومش ممكن يتقبله بسهولة ...ليه حكتيله بس ليه؟؟؟؟ وظلت تبكى فى حضن امها جعلت امها تندم على انها اخبرت رامى السر . هدية اليوم من حوالى ٧ سنين كان فى لعبة جديدة عبارة عن ( قطة ) بتردد كل الكلام اللى أنت بتقوله وكانت جميلة لدرجة إن أى واحدة كانت بتجيبها لولادها على قد ما هى كانت ممتعه بس للاسف كانت سبب ف إنتشار “ الإيكولاليا “ عند الأطفال اللى كانو ف مرحلة إكتساب نمو اللغة وهنا بقصد الأطفال النورمال اللى كانو لسه أقل من ٣ سنوات كان بيجيلى أطفال بتردد الكلام بطريقة صعبة ولما سألت الأم قالتلى دا من لعبة ( القطه) وحقيقى كان حوالى ٤ حالات فالشهر بنفس الطريقة مابالك بقى مع أطفال الأحتياجات الخاصة طبعا بعد ٧ سنوات الموضوع بيعيد نفسة على هيئة “ الصبارة الراقصة “ خلوا بالكوا كويس جدًاااا هى ممتعة وكل حاجة بس مش مستحبة للاطفال تحت ال ٣ سنين اللهم بلغت اللهم فاشهد ربنا يبعد عنكم كل أذى سهير عدلي الشهيرة بسهير على
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD