الفصل العشرون(20)

1324 Words
سر في حياتي إرتعاشة غير إراديا عندما وقفت أمام الطبيب، جعلت رامي يتمسك يضغط على يدها بقوة حتى تهدأ، قا**ها الطبيب بابتسامة مريحة ووديعة وقال لها مرحبا: _ ازيك يا مدام دينا عاملة إيه ؟ اومئت برأسها دون أن تجيب فتابع الطبيب كلامه قائلاً: _ عايزك تعرفي انك جيتي هنا عشان تخفي وتقدري تعيشي حياتك زي أي حد ،وعشان كده لازم تحكيلي و ترمي حمولك وهمومك ال في قلبك. ازدردت دينا ريقها بصعوبة ونظرت إلى رامي ثم أطرقت برأسها شعر الطبيب أنها لا تريد أن تحكي أمامه، نظر إلى رامي وقال له: _ ممكن تستناني بره شوية يا أستاذ رامي . نظر رامي لدينا التي كانت مازالت مطرقة برأسها والى الطبيب الذي فطن إنه يهيأ لدينا الفرصة أن تحكي على راحتها. برغم من شعوره بالضيق إلا أنه فضل الإنصراف إذا كان هذا في صالحها..بمجرد خروج رامي قال الطبيب لها : _ تقدري تتكلمي براحتك. تن*دت دينا بقوة كأنها تخرج حمل جاثم على قلبها ثم قالت: _ أ أنا حصلتلي حادثة ..حادثة ا****ب كانت غصب عني..سودت الدنيا في وشي ومن بعدها حسيت حياتي كلها انتهت . ثم قصت كل ما حدث لها وكانت تبكي كأنها تراها تتجسسد أمامها **ت برهة حتى تفرغ كل دموعها ثم استطردت: _ لما اجوزت رامي كنت حاسة اني حقدر أنسى كل الماضي، لكن بالع** الماضي رجعلي على هيئة كوابيس، مش عارفة ليه ؟ كوابيس خلتني أبعد عنه مع أن رامي بيحاول بكل الطرق أنه يقربني منه .. بيحاول يخليني أنسى كل الماضي ..لكن مش قادرة. دكتور ونيس: _في حاجة مخبياها عليه مخلياكي تخافي منه أو على علاقتك معاها. _لأ ..هو عارف كل حاجة. _ أمال انتي خايفة منه ليه احكي قولي ال جواكي. _ خايفة لا يكرهني بعد كده او ما ينساش ال حصلي، خايفة مع الزمن يندم أنه اتجوزني. _ ايه ال خلاكي تحسي الأحساس ده شفتي منه أي حاجة تخليكي تخافي منه؟! _ لأ مشفتش..ومش عارفة بصراحة ليه جاني الإحساس ده. _ يا ترى انتي خايفة من الماضي واحساسك دايما يقولك أن ممكن رامي مع الايام يغير رأيه فيكي وأن يكرهك بسبب ال حصلك؟ _ أيوة يا دكتور فعلا ده احساسي بالظبط. بس أنا عارفة أن رامي بيحبني..لكن فعلا كنت بقول لنفسي يا ترى حيفضل يحبني عالطول مش حيزهق مني، مش حيفتكر ال حصلي فيقل حبه ليا ؟. _ تفكيرك ده مع نفسك ربى عندك خوف هستيري من المستقبل من حاجات وهمية يمكن ما تحصلش. .فعيشتي نفسك في وهم..أثر عليكي وعلى حياتك مع رامي ..وممكن لو فضلتي تعذبي نفسك بالافكار السلبية دي ، فعلا حياتك تتأثر وممكن تدمر. كلامه اخافها فقالت: _ طب اعمل ايه يادكتور وازاي اتخلص من افكاري دي واحساسي ده. _بانك تعيشي حياتك عادي خالص..وكل متلاقي الأفكار دي بتلاحقك وتهجم عليكي قولي لنفسك واقنعيها أن رامي بيحبك وجوزك مقدر ظروفك.. ومش ممكن يتخلى عنك ..ساعتها حتخلي عقلك يقاوم أفكاره دي..عيشي حياتك وخلي المستقبل بيدى الله..متخليش الاوهام تهدم سعادتك. _ تفتكر حقدر يا دكتور. _حتقدري بس مش عايزك تستسلمي. أومئت دينا باقتناع ..ضغط الدكتور ونيس على زر فأتى ممرضه فطلب منه أن يستدعى رامي..وعندما أتى دخل رامة وكان يبدو على وجهه القلق طلب من دينا أن تنظره في الخارج ليتحدث مع رامي على انفراد وما إن خرجت دينا قال الدكتور ونيس له: _انا اتكلمت مع مدام دينا وفهمت إيه كان ال تاعبها وندهتلك عشان أبين لحضرتك بعض النقاط وكام ملحوظة كده. رامي بقلق: خير يادكتور طمني. ونيس متقلقش: الموضوع ميخوفش أنا حشرحلك اولا حالة مدام دينا وبعدين افهمك علاجها فين. رامي: تمام يا دكتور أنا معاك وسامعك. ونيس: من خلال ال حكيتهولي أنت وال قالته هي قدرت أعرف إن دينا أصابها خوف من المستقبل وصل لدرجة خوف هستيري. رامي باستغراب: خوف من ايه مش فاهم؟! ونيس: لو صبرت حتفهم كل حاجة. رامي : آسف اتفضل أنا سامعك. استطرد ونيس: مراتك خايفة لا في المستقبل إنك تكرهها أو تبطل تحبها بسبب معرفتك لماضيها..من كتر تفكيرها السلبي في الوهم ال صنعته لنفسها بقت مريضة مرض الرهاب من المستقبل اسمه كرونوفبيا يمكن الأحداث والضغوط النفسية ال استعرضت لها أدت لمرضها ده، هي كانت فاقدة الأمل وكانت مأقلمة نفسها على أنها تعيش بلا أمل، لكن انت جيت وخلقتلها أمل جديد، كأنها مش مصدقة ال هي في، مش مصدقة إنها حين واتجوزت عشان كده عقلها بقى يصورها إنها ممكن الأمل ده يروح فجأة زي ما لقيته فجأة، هي خايفة لتسيبها مع الأيام، خايفة تفقد الحب والأمان بعد ما لقيتهم، عشان كده انت عليك عامل كبيير فإنك تساعدها على أنها تتجاوز الخوف ده. رامي: يعني المفروض اعمل ايه يا دكتور ونيس: عليك انك تحتويها وتستحملها واصبر عليها ولازم كل شوية تحسسها انك بتحبها أو أنها هي ال كتيرة عليك وانك خايف لهي تسيبك عاملها بنفس المخوفات بتاعتها ..أنت حتتعب شوية بس علاجها فايدك ..عليك حمل كبير لازم تساعدها مهمتك صعبة مش سهلة . رامي بثقة: متخافش يا دكتور أنا حعرف اتعامل معاها كويس متقلقش. ونيس: ربنا يوفقك ..ابقى طمني ولو احتجت اي حاجة كلمني رامي حاضر يا دكتور الف شكر ليك. ونيس: العفو على ايه ده شغلة رامي : مع السلامة ونيس : مع السلامة ياترى حيحصل ايه؟ قصة مفيدة هدية اهي #قصة_آسيا_أمرأة_فرعون ✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️ كانت تعيش في أعظم قصر في زمانها تحت يديها الكثير من الجواري والعبيد حياتها مرفهة ، متنعمة ، زوجها طغى وتجبر وأراد أن يقدسه الناس فنصب نفسه إلها عليهم، وأص*ر قرار الألوهية من قصره فقال : أنا ربكم الأعلى . فرعون الذي نسي أنه كان نطفة، هذا المتكبر بكل ما يملكه من مال وجنود وعبيد، تحداه أقرب الناس إليه زوجته (اسية بنت مزاحم ) كانت تكتم ايمانها في البداية، وعندما جهرت بإيمانها بدأ زوجها يعذبها بكل أنواع الت***ب. هي إحدى أربع نساء هن سيدات نساء العالمين. جاءت إلى زوجها المتكبر عندما قتل الماشطة التي كانت تمشط ابنتها … الماشطة التي قالت لفرعون متحدية : ربي وربك الله. نتيجة لذلك التحدي قذفها في زيت يغلي هي وأولادها. فلم ترض زوجته آسية عندما أخبرها عن أمر الماشطة. قالت له : الويل لك ما أجرأك على الله. فقال لها : لعلك اعتراك الجنون الذي اعترى الماشطة؟ فقالت : ما بي من جنون ولكني آمنت بالله رب العالمين. وبعد ذلك دعا فرعون أمها فقال لها : إن ابنتك قد أصابها ما أصاب الماشطة ! فأقسم لتذوقن الموت أو لتكفرن بإله موسى . فخلت بها أمها وأرادتها أن توافق فرعون، ولكنها أبت وقالت : أما أن أكفر بالله فلا والله. وهذا هو التحدي ... تحدي الواقع بكل ما يملك من قوة وجبروت.. وعندما رأى فرعون تمسكها بدينها وإيمانها خرج على الملأ من قومه فقال لهم : ما تعلمون من آسية بنت مزاحم ؟ فأثنى عليها القوم. فقال : إنها تعبد ربا غيري ! فقالوا : أقتلها. و لما عجز فرعون عن رد اسيا عن دينها، امر جنده باخذها لصحراء مصر القاحلة و ربط يديها و رجليها بين اربعة اوتاد و تركها بلا ماء و لا طعام تحت الشمس الحارقة! ظلت على تلك الحال ثلاثة ايام، ومع كل هذا ابت الرجوع عن الدين الحق وكل تلك الح*****ت وحشرات الصحراء التي تمر عليها! في اليوم الأول مر عليها فرعون قال لها : ألا تتراجعين ؟ قالت : لا والله، ما زادني هذا إلا إيماناً و يقيناً. في اليوم الثاني أيضا مر عليها فرعون : ألا تتراجعين ؟ قالت : لا والله ما أتراجع . اليوم الثالث قال لها : ألا تتراجعين؟ قالت : لا أتراجع . قال فرعون : إقتلوها، إحملوا صخرة إلى أعلى مكان ثم إرموا الصخرة عليها من فوق، فإن رجعت عن قولها فهي امرأتي، وأخذ يتلذذ بت***بها وهذا شأن الطغاة في كل زمان .. وفي أثناء ذلك نظرت إلى ما عند الله فقالت : { رَبِّ ابْنِ لِي عِندَكَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ }. و كشف الله عن بصيرتها فأطلعها على مكانها في الجنة، ففرحت وضحكت وكان فرعون حاضراً هذا المشهد ! فقال : ألا تعجبون من جنونها ؟ إنا نعذبها وهي تضحك ! فقبض الله روحها إلى الجنة رضي الله عنها .. وألقيت الصخرة عليها .. فلم تجد ألما لأنها ألقيت على جسد لا روح فيه، فقد توفيت قبل ذلك. إذ أتممت القراءة علق ب : لا إله الا الله محمد رسول الله لا تنسي مشاركة القصة ليستفيد منها غيرك . لو بتحب القصص الهادفه دقيقه من وقتك ادخل صفحتنا و اعمل متابعه ليصلك كل شي ستجد ما يسرك
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD