الفصل الخامس
? وجع الحب ?
روني محمد
( لا اله الله وحده لا شريك له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير)
في فيلا شريف
دلف شريف مسرعا الي غرفه ورد بعدما سمع صوت صراخها ، ليجدهم كالأتي ,,
عمر ممدد على الأرض و ورد فوقه مرتديه ملابس بيتيه خفيفه على الرغم من انها محجبه.....
شريف بحده : ممكن اعرف انتو بتعملو ايه بالظبط...
انتفضت هي لتنهض وتبتعد عنه ، لتبحث عن اسدالها وترتديه ، وبعد ان احكمت اغلاق حجابها قالت
-: وانا خارجه من الحمام لقيت الهمجي ده في اوضتي ، وكان عاوز يخنقني ،كتم بوقي وانا بخلص نفسي منه وقعنا عالأرض ، شوفت يا خالو عشان تعرف اني عندي حق انا لازم امشي من هنا في أقرب وقت ....
وقف عمر يهندم ملابسه قائلا بتحدي
-: كدابه يا بابا كالعاده ، انا جيت اعتزر لها زي ما حضرتك طلبت مني لقيتها بتشدني لجوه الاوضه ، وعاوزه حاجات كده استغفر الله العظيم ، طبعا انت مربيني و عارف اخلاقي قولتلها عيب انتي بنت عمتي وفي مقام اختي مينفعش الي انتي بتعمليه ده فلقيتها راحت صرخت لما انا رفضت وقالت انها هتتبلا عليه واهو حضرتك جيت بنفسك وشوفتها لابسه ايه ، وقال ايه راحت لبست هدومها اول ما انت دخلت ..
رفعت سبابتها امام وجهه وقد تمكن منها الغضب قائله
- : تصدق انك قليل الادب ،ومش محترم ، بانا هبصلك انت !! انا ابقى غلطانه لو اعدت في البيت ده دقيقه واحده معاك ، دانا عندي استعداد ارجع ألمانيا انشالله اموت ولا اعيش معاك في بيت واحد....
عمر : اولا صوبعك ده يا حلوه لأ**رهولك ، ثانيا ل**نك الي عاوز قاطعه ده تلميه شويه ، ثالثا لو عاوزه تمشي مع ألف سلامه المركب الي تودي ، ولا عوزاني اوصلك!
جلس شريف بوهن وتعب على الكرسي خلفه وامسك رأسه ليقول باجهاد
-: انا خلاص تعبت من مشاكلكم الي مبتخلصش ، انا مش حمل المناهده وتعب القلب ده ، اعمل حسابك يا عمر ورد لو مشيت من البيت انا هكون قبلها وانتي يا ورد ا....
قاطع كلامهم صوت طرقات الباب لتدلف الخادمه وتدعى سناء قائله بعمليه
-: شريف بيه في ناس عاوزين حضرتك تحت....
شريف : ناس مين مقلوش هما مين ، وعاوزين ايه ؟
سناء : لا ..بس هما لابسين لبس صعيدي و قالوا عاوزين حضرتك ضروري...
شريف : طيب روحي شوفيهم هيشربوا ايه وانا نازل وراكي...
خرجت سناء ، ثم وجه كلامه لورد قائلا
-: انسي يا ورد انك تمشي من هنا امك الله يرحمها كان ليها نص الفيلا دي يعني احنا الي ضيوف عندك مش انتي ، شيلي الشنطه دي من هنا مش عاوز اشوفها تاني وأجلي كلام فالموضوع ده دلوقتي لغايه لما اشوف مين الناس الي تحت دي....
ثم غمز لعمر ووجه كلامه له قائلا
-:وانت يا عمر خف هزارك التقيل ده علي بنت عمتك ، دي ملهاش حد غيرنا ويلا بينا ننزل نشوف مين دول ....
عقدت زراعها امام ص*رها قائله بتحدي
- : لا ليه ربنا ، الي مبينساش حد ، وربنا قادر ياخدلي حقي...
عمر بنفاذ صبر : يلا يا بابا ، انا خلاص صدعت ومبقتش طايق نفسي.....
شريف: ورد اهدي كده واعقلي ، وخليكي هنا ، وانا هنزل اشوف الناس الي تحت دي وهجيب عمر ونيجي نصالحك..
كاد عمر ان يعترض الا ان يد والده التي سحبته قد اوقفت الكلام بحلقه....
خرج الاثنان من الغرفه ليتجها الى اسفل ، وما ان دلفا غرفه الصالون ، حتى تفاجأ كلا من عمر وشريف رجلان بملابسهم الصعيديه ....
جلس شريف بوهن على اقرب كرسي له بعد ان عرف هويتهم....
فهو كان على معرفه بكبيرهم من قبل ، وكذالك فهو يشبه كثيرا اخاه والد ورد !!
عمر : ايوه خير ممكن اعرف مين حضراتكم...
كبيرهم ويدعى حافظ : احنا چايين ناخد الامانه الي عند*كم ...
عمر بعدم فهم : امانه ايه ؟
حافظ : بنت اخوي محمد الي جاعده اهنه ، احنا عرفنا انها جات من السفر على اهنه.....
نظر كلا من عمر وشريف الي بعضهم ، ليبتلع شريف غصه في حلقه قبل ان يتكلم ويقول
-: اتفضلوا طيب نتكلم الاول ، ونشرب حاجه...
حافظ :احنا سلمنا وشربنا ما نجصش الا ناخد بنت خوي ونعاود جبل المغرب.....
شريف : ميصحش يعني انتو جايين من سفر ولازم تعدو تخدو واجبكم...
سالم (ابن حافظ) : متشكريين جوي ، بس زي ما والدي قال لازم نعاود جبل المغرب ، انت خابر الطريق زين من هنا للبلد مش أقل من 6 ساعات ....
شريف : يا بني الكلام اخد وعطا ، انت ضفنا ولازم تاخد واجبك وانتو سيد من يعرف الاصول صح ولا ايه يا حج حافظ؟
حافظ :عداك العيب يابن الاصول كلكم واجب...
نادى شريف على سناء وطلب منها تجهيز طعام الغداء للجميع ، وما ان خرجت سناء حتى جلس الجميع واخذوا يتبادلون الحديث بينهم
شريف : امال انتو عرفتوا ان ورد وصلت مصر ازاي ، دي يادوب مكملتش يومين...
سالم :من الرجاله الي انت بعتهم يدوروا عليها عندينا ، ناس من البلد قطرتهم وجم قالولنا انك انت الي باعتهم... امال ورد مجتش ليه علي عندنا...
شريف : وهنا ولا هنا ايه هنا بيتها ، وهناك بيتها بردو ، وانا كنت هسيبها يومين ترتاح وكنت هاجي بنفسي انا وهي واخليها تسلم عليكم ...
حافظ : وادينا احنا سبقنا ، نادي عليها بقى عشان اشوفها...
شريف : حيث كده ، انا كنت عاوز اطلب منك ايد ورد لعمر ابني ، هما مخطوبين من زمان ، و ورد كانت راجعه عشان يكتبوا الكتاب ويتجوزوا...
عمر بصدمه : نعم!!!!!
حافظ : ازاي احنا معندناش علم بالكلام ده ....
ضغط شريف بيده على كتف عمر حتى لا يعارضه وقال
-: دول مخطوبين من ايام المرحوم محمد كانت ورد هناك لسه مخلصتش دراستها ، فاكنا مأجلين موضوع الجواز لغايه لما ترجع مصر ، وامر ربنا نفذ ، ويشاء ان محمد يموت قبل ما يطمن عليهم....
حافظ : وهي فين ورد ، احنا عاوزين نشوفها...
شريف : هروح اجبها واجي ، تعالا يا عمر اتسند عليك...
استووووب
( حافظ المسيري ، عم ورد الاكبر ، جاء برفقه ابنه سالم ، ليصطحبها ويعود بها الي بلدهم ، بعدما علم بوصولها الي مصر عن طريق رجال شريف الذي ارسالهم للبحث عنها أثناء اختفاءها)
باااااااك
خرج عمر برفقه والده ، وهو يحاول ان يكتم غضبه ليدخله والده الي غرفه المكتب ، ويطلب من سناء ان تنادي لورد حتى تلحق بهم على غرفه المكتب...
اوصد عمر الباب خلفه ثم التفت الي والده الذي يجلس خلف المكتب وقال
-: ممكن افهم ايه الكلام الي انت قولته قدام الناس ده....
شريف : اظن انت عارف ان اعمامها طمعانين فيها عشان ورثها زي ما حكيتلك قبل كده ، ولو مكنتش قولتلهم على موضوع الخطوبه والجواز ده ، كانو هياخدوها ومش هقدر امنعهم ومش بعيد يقتلوها عشان ياخدو الورث كله....
عمر : بصرف النظر عن انها تستاهل القتل الا ان البلد فيها قانون مش سايبه يعني...
شريف : فالصعيد مفيش حاجه اسمها قانون ، هما ليهم قوانينهم الخاصه بيهم ...
دلفت ورد الي الغرفه ليقول عمر باستهزاء
-: تعالي اعدي دانتي روحك بقت في ايدي يا حلوه...
تجاهلت هي كلامه لتتجه الي شريف وتقف جانبه وهي تقول
-: حضرتك بعتلي يا خالو ، في حاجه...
شريف بحزن : اعمامك يا ورد عرفو انك هنا.. وجم عشان يخدوكي.......
شحب وجهها وتراجعت الي الخلف ، وهي تضع يدها على فمها لتقول بدموع
-: وانت هتسبهم ياخدوني يا خالو ؟
وقف شريف ليحتضنها بحنان ابوي قائلا
-: عمري ما هفرط فيكي يا ورد انا روحي ردت فيه لما شوفتك ، دانتي من ريحه اغلا الناس عليه...
عمر بسخريه : انتي مش كنتي من شويه هترجعي لالمانيا اهي جتلك فرصه تروحي الصعيد اقرب...
نظرت له وعينيها مليئه بالدموع لتقول
-: خلاص يا خالو انا هروح معاهم والي يحصل يحصل...
شريف : لا يا ورد ، ده لو فيها موتي عمري ما هسيبك تروحي معاهم....
عمر : طب ايه مش هنخلص من الدراما دي عشان الناس الي اعده بره .......
مسحت ورد دموعها لتقول
-: طب هنعمل ايه يا خالو...
عمر بتشفي : احنا عملنا خلاص ، وكلها شويه ونسمع خبرك ان شاء الله ...
نظرت لعمر بكره ، ثم وجهت كلامها لشريف قائله
- : انا مش فاهمه حاجه ....
عمر : بابا قالهم انك خطبتي والمفروض انك راجعه مصر عشان نتجوز ....
جحظت ورد عينيها لتقول
-: صحيح الكلام ده يا خالو...
هز شريف رأسه ، ولم ينطق بكلمه ، لتقول ورد بغيظ
-: طيب انا مش موافقه عالحكايه دي وشكرا يا اخ انت مستغنيين عن خدماتك
عمر : يا بنتي انتي تطولي ، انا اصلا موافقتش...
شريف : اسمعيني يا ورد مفيش حل غير ده ، هياخدوكي يا ورد ومش هقدر امنعهم ،، ارجوكي يا ورد وافقي...
عمر بنفاذ صبر : انت بتترجاها ليه انت عارف اني بحب ملك هروح اقولها ايه انا خطبت وهتجوز عليكي كمان....
شريف : انت عارف رأيي في موضوع ملك من البدايه ، وبعدين ده جواز صوري قدام اعمامها ، وممكن متقولش لملك مش لازم تعرف...
عمر : هو مش انت قولت خطوبه بس ، جواز ايه الي بتقول عليه!!
شريف : دول صعايده ، انت مفكر انهم هيسبوها اعده معاك في بيت واحد وانتم مخطوبين ، لازم هيعجلوا بكتب الكتاب ، وبعدين هما مش هيسبوها غير لما يتاكدو انها بقيت في ع**ت راجل ، الي هو انت ، ساعتها هينسوا موضوعها نهائي وهيرجعوا بلادهم ومش هيسألوا فيها ،، وانتو تتجوزوا كام شهر وبعدين يا سيدي ابقوا اطلقوا ولا متطلقوش براحتكم ، واتجوز ملك بعد كده براحتك...
وجه عمر نظراته اليها يتفحصها بعينيه ويفكر ..
شريف : مفيش وقت للتفكير يلا عشان الناس الي مستنايانا بره ايه رأيك يا عمر هتصغر ابوك وتطلعني عيل قدام الناس ولا هتوافق وتتجوزها....
عمر بضيق : ماشي يا بابا انا موافق عشان خاطرك...
شريف :وانتي يا ورد
ورد : .......
عمر : انت لسه هتاخد رأيها هي كانت تطول..
شريف : خلاص يلا يا عمر قدامي روح للناس وانا جي وراك انا وورد ...
خرج عمر واقترب شريف من ورد قائلا
-: متخافيش يا ورد ، عمر اكتر حد في الدنيا دي هيحافظ عليكي ، هو اه عصبي شويه ، بس صدقيني ، هو الي هيقدر يحميكي منهم ومن مرات ابوكي ،ميغركيش الحركات الي بيعملها معاكي دي ، بس هو ساعه الشده مش هتلاقي ارجل ولا احسن منه يقف في ضهرك ويحميكي انا كبرت ومش هعيشلك العمر كله ، فمش هقدر اطمن عليكي غير مع عمر....
ورد : بس يا خالو ، عمر ده بيكرهني وبيتبلا عليا ، ومش بعيد ياخد موضوع الجواز ده حجه عشان يقتلي من غير ما حد يشك فيه....
شريف : هههههههههه لا مش للدرجه دي.. ميغركيش شويه الحركات الي عملها معاكي ، بس هو فالاصل راجل وعمره ما هيفرط فيكي ، وبعدين احنا نخلي جوازكم كام شهر وبعدين ارتاحتو كملو مرتحتوش خلاص ، وبعدين ده شغال طول الوقت ، مش بشوفه غير كل فين وفين ،يعني مش هتشوفيه فالكام شهر الي هتتجوزيه فيهم اربع خمس مرات على بعض ، وافقي بقى خليني اروح للناس الي مستنيه برا دي ...
ورد بمضض: اوك يا خالو موافقه....
ابتسم شريف لنجاح مخططته ليحتضنها قائلا
-: مب**ك يا مرات ابني.......
~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~
وجع الحب
روني محمد
التفاعل راح فين ؟؟
،،،،رأيكم يهمني
متنسوش الفوووت