الفصل الرابع

2414 Words
..... .... .. بسم الله.. ..... فيلا آل صفوان صباحا..... شجار بين الشباب والفتايات وتقف ملك فى المنتصف... جنة بعناد. ..لاء يعنى لاء فارس...وربنا لو صوتك على تانى لطبق وشك وردة..وبعدين معاكم عاد اكدة هنتأخر غيث...انتو اللى متأخرين نفسكم احنا جاهزين جنة...غييييييث غيث..الله فى اى هننزل معاكو وانتو تطولو اصلا فارس..انا مش عارف انتو متعصبين لية وردة..جنة يا خيتى خلاص عاد هما اتفجو علينا وهينفذو اللى فى دماغهم فارس بضحك...هههههههههههه أحبك وانتى فاهمانى وردة بصدمة..بتحبنى...دا بجد فارس بهدوء....طبعا بحبك انتى أختى الوحيدة وماليش فى الدنيا دى غيرك غيث..مالك يا وردة مصدومة كدة لية وردة بدموع...أصل ..كنت فاكرة أن محدش بيحبنى فارس..تبقى ع**طة انا عارف أن طبعى صعب وانك مشفتيش منى حنية قبل كدة انا نفسى مستغرب انى بقولك كدة بس انتى بنتى يا وردة مش أختى ملك بزعل..امال انا ابقى اى ينحني فارس ليحمل صغيرتة بين يدية ويقبل وجنتها قائلا..انتى قلبى يا ملك جنة..ممكن بقى ننزل فارس..احنا جاهزين جنة ..اووووف يلا غيث بضحك..اووووف عليكى ....... .........حبيبى يا رسول الله......... ..... فى مكان ما...... تجلس غادة برفقة شخص ما ..... غادة...فهمت هتعمل اى الشخص...فهمت خلاص غادة ...اهم حاجة فارس ميتأذيش الشخص..تمام ........ ..........الحمدلله حتى يبلغ الحمد منتهاه....... ........ فى أحد المولات الشهيرة بالإسكندرية... يتسوق كل من غيث وفارس وملك ووردة وجنة وتقف الفتايات أمام أحد المتاجر الشهيرة ببيع الملابس النسائية لتقول جنة... جنة ..ممكن بقى تستنو هنا فارس..لية جنة..يارب هتشل بقولكم اى احنا هندخل المحل دا وانتو تستنو هنا يلا يا وردة وخلو ملك معاكم غيث..خلاص روحو انتو واحنا هنستناكم هنا لتتركهم الفتايات ويدلفو لداخل المتجر لتبدء رحلة الشراء الخاصة بالفتايات ليمر أكثر من ساعة ومازال غيث وفارس ينتظرا بالخارج ليقول غيث بنفاذ صبر غيث..انا رجلى وجعتنى هما بيعملو اى كل دا فارس...والله ما اعرف دا لو هيشترو المحل كلة كان زمانهم خلصو غيث...انا جوعت يا عم وشكلهم هيطولو فارس..أدى اخرة اللى يمشى مع الحريم الواحدة منهم بتتفنن ازاى تتأخر وتلطع الراجل غيث..هههههههههه سلاحف وربنا فارس..تصدق هموت واعرف بيشترو اى غيث..هههههههههههه وانا والله بس هنعمل اى حكم القوى فارس..أخيرا جم اهم لتخرج الفتايات خارج المتجر وهم يحملون الكثير من الأكياس والشنط ليقول غيث بصدمة.. غيث..اى كل دا جنة بمزاح..لما تعرف هتدعيلى فارس..طب وانا مش هدعيلك لتشهق جنة بخجل قائله..اى قله الأدب دى فارس بصدمة..انا جليل الأدب جنة بفزع..ياما .اهو أتحول تانى انا بهزر فارس بهدوء..وأنا كمان ههزر كلها كام يوم ونهزر سوا حاضر للتمسك جنة بيد وردة قائلة بهمس ..احية اخوكى بيدبرلى مصيبة وردة بنفس الهمس. .ما انتى اللى ل**نك طويل جنة ...يا لهوووى تفتكرى بيفكر فى اى وردة ..علمى علمك جنة بخوف..هو بيبصلى كدة لية هو هيتحول ولا اى فارس..لو خلصتو وشوشة يلا ننزل نأكل وردة ..طيب يا خوى ممكن نودى الحاجات دى على العربية وبعدين نرجع نكمل غيث..احلفى. .انتو لسة هتشترو حاجات تانى جنة ..طبعا لسة هو احنا جبنا حاجة لسة فارس..مش قولتلك أدى اخرة اللى يمشى مع الحريم ..ألبس بقى دول هياخدو النهار كلة غيث..ياعينى عليا وعلى شبابى يانى ماكنش يومى والله جنة بضحك..ههههههههههه انت هتولول من دلوقتى لسة بدرى غيث..طيب استعنا على الشقى بالله يلا ياختى منك ليها ........ ...........ألا بذكر الله تطمئن القلوب..... ....... منزل النجعاوى....غرفة السيد.... يجلس السيد على الفراش وينظر لامينة وهى تجلس أمام طاولة الزينة تمشط شعرها لتراة أمينة بالمرآه فتقول... أمينة ...مالك يا حاج السيد..مفيش أمينة..امال عتبصلى اكدة لية السيد..اصلى افتكرت حاجة اكدة لتلتفت له أمينة وتقول.. أمينة..خير يا خوى مالك السيد بحب..افتكرت زمان لما روحت انا وأبويا وجدى لابوكى عشان اطلب يدك وجتها انتى كنتى واجفة ورا الباب كنت شايف خيالك وفرحت جووى لما ابوكى وافج على الجواز أمينة ببسمة ..أنت لسة فاكر السيد..عمرى ما انسى وفاكر كمان فرحنا وأول لما دخلنا دارنا وانتى جعدتى تبكى وانا مكنتش عارف انتى بتبكى لية أمينة..هههههههههه طب فاكر وجتها انت جولتلى اى السيد ..طبعا فاكر ..جولتلك العيون دى خسارة فى البكى والحزن واوعى تبكى او تحزنى لأن حورية زيك لازمن تضحك وبس وشكلك وانتى عتضحكى بتبجى كيف الملايكة أمينة بحب..واااااه عاد كبرنا على الكلام دا السيد..هتفضلى طول عمرك فى نظرى بنت اربعتاشر سنة أمينة..ربنا يديمك نعمة فى حياتى السيد..ويديمك تاج فوج راسى يا ست البنات ........ ..........شفيعى يا رسول الله........ ........ فيلا آل صفوان مساء.... يدلف غيث وفارس وجنة ووردة وملك وهم يحملون الكثير من الأشياء ليضعو ما بيدهم فى بهو المنزل ويجلسو بتعب واضح ... غيث..ربنا على الظالم جنة..مش انتو اللى شبطو تيجو معانا بتشتكو لية دلوقتى فارس..انتو هتودو الحاجة دى فين وردة ..جنة هتاخد حاجتها واحنا مسافرين وانا حاجتى هتبجى إهنه فارس..طيب هتسبوهم هنا يعنى جنة ..لاء ممكن تساعدونا يعنى ويبقى كرم أخلاق منكم لو تطلعوهم على اوضنا غيث..أمرنا لله فرس طلع حاجة جنة وانا هطلع حاجة وردة ملك بنعاس. .بابا انا عايزة انام جنة ..حبيبتى اكيد تعبتى يا داااااادة ..دااااادة لتأتى سعاد على أثر الصوت قائلة... سعاد..فى اى يا بنتى بتزعق لية جنة..حبيبتى يا سوسو بقولك خدى ملك نيميها فى اوضتها وخدى الأكياس دى بتاعتها حطيهم فى اوضتها سعاد ...طب تاكل الاول غيث..احنا اتعشينا برة يا دادة سعاد..بالهنا والشفا يا ولاد..طب يلا يا ملك ننام ملك..حاضر لتصعيد ملك برفقة سعاد للأعلى ليقول فارس.. فارس..اتفضلى قدامى لانى هموت وأنام جنة..حاضر ..يلا تصبحو على خير غيث..وانتى من اهلة وردة..وانتى من أهل الخير ويصعد فارس وجنة للأعلى ويتبقى غيث ووردة غيث بحب..وحشتينى وردة بخجل ..كيف دا ما انا كنت معاك طول النهار غيث..تؤتؤ مكنتيش معايا انتى كنتى مركزة فى الحاجات اللى هتشتريها وبس وردة ..معلش مفيش وجت جدامنا عشان اكدة كان لازم نخلص كل اللى ناجصنا النهاردة لأننا مسافرين بعد بكرة غيث ..امممممم بس كدة ظلم وردة...كيف يعنى غيث..أصل النهاردة راح فى الشرا وبكرة الحفلة ومش هعرف اقولك وياسلام لما نرجع الصعيد بعد بكرة كمان مش هشوفك نهائى وردة بخجل..معلش عاد كلها كام يوم وابجى معاك عالطول غيث بغمزة...ما هو دا اللى مصبرنى وردة بتوتر...ط طب يلا نطلع الحاجات دى غيث انا تحت امرك يا وردتى ....... ..........صلو على الرسول......... ....... غرفة جنة... يدلف فارس برفقة جنة ويضع ما بيدية على أرضية الغرفة ويلتفت ويغلق الباب بالمفتاح لتشهق جنة بفزع وتقول بخوف... جنة..ا انت ب بتعمل اى فارس..بقى انا قليل الأدب جنة..والله ا ا انا كنت ب بهزر فارس ..وأنا كمان ههزر جنة ببكاء. ..وربنا هعيط. .خلاص آسفة فارس بضحك...ههههههههههه انتى بتعيطى لية ..هو انا كلمتك لسة جنة ..آسفة فارس ..تصبحى على خير يتركها فارس ويقوم بفتح الباب ويخرج من الغرفة لتنظر جنة لأثرة قائلة... جنة ..ربنا يستر من اللى جاى ...... ..........استغفروووووو............. ...... مرء الليل بسلام وأتى صباح يوم جديد وكان اليوم هادئ يخلو من المشا**ات حتى ميعاد الحفلة المقامة بفيلا آل صفوان وبدء المدعوين بالحضور واحدا تلو الآخر وكان غيث و فارس باستقبال الجميع وكانو فى غاية الاناقة بتلك الحلى السوداء حتى ابتدت أن تعلو الموسيقى لتلفت انتباه الجميع لنزول الفتايات ليبتسم غيث وهو يرى وردتة وهى تهبط الدرج وهى تتألق بفستان من اللون الوردى ذو أكمام طويلة محتشم ومرصع بالؤلؤ الفضى اللامع وتضع حجابا من نفس اللون وبعض مساحيق التجميل لتجعلها فى كامل اناقتها ليقترب منها غيث ويمسك بيدها ويقول بهمس.. غيث..اجمل وردة فى الصعيد كلة ... أما عند فارس كان الوضع مختلف حيث هبطت ملك أولا وهى تتألق بفستان زهرى قصير من الإمام وطويل من الخلف وترتدي حذاء فضى اللون لامع وشعرها مصفف بطريقة رائعة ليبتسم وهو يرى طفلتة والبسمة تزين وجهها ولاكن سرعان ما تلاشت تلك البسمة عندما رأى جنة وهى تهبط الدرج وقال بغضب... فارس..نهار ابوكى اسود النهاردة ♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡ مجنونة قلم منى مصطفى الاسيوطى ♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡ بسم الله.... فيلا آل صفوان. .. تجلس جنة بغرفتها تبكى وتسترجع ما حدث فى الحفلة...فلاش باااااااااااااك.. ... تهبط جنة الدرج وهى تتألق بفستان زهرى ذو أكمام طويلة ومغلق من الص*ر ولا يظهر اى شئ من جسدها ولا كان ضيق وكأنة جلد ثانى لها ويظهر مفاتنها بطريقة واضحة وتضع حجابها وتضع مستحضرات التجميل بطريقة صارخة وقد أشعلت نيران فارس بفعلتها تلك لتقترب جنة من فارس وغيث ووردة والبسمة تعلو شفاها ولاكن تلاشت تلك البسمة عندما رأت الغضب على ملامح فارس وغيث ينظر لها بصدمة واضحة لتقول جنة بارتباك... جنة..غ غيث مالك غيث بغضب...اية اللى انتى مهبباه دا جنة ..فى اى ..انتو بتبصولى كدة لية غيث..انتى بتستهبلى يا جنة اية الزفت اللى انتى لابساه دا والميكب اوفر اوووى جنة بحزن..يعنى شكلى وحش فارس بغضب مكتوم...قدامك دقيقة ومشوفكيش قدامى فاهمة جنة..اروح فين فارس...تغورى تغيرى الق*ف دا جنة بدموع..حاضر وتلتفت جنة لكى تصعد لغرفتها بالأعلى ولاكن كانت الصدمة حليفتها عندما رأت ذلك السخيف المدعو كريم وهو يدلف إلى بهو المنزل ومتألق فى حليه رائعة من اللون الأ**د ويحمل بيدة باقة من الزهور الحمراء ويتقدم منها وهو ينظر لها بأعجاب واضح حتى وقف أمامها وقال وهو يبتسم... كريم..مب**ك جنة بأرتباك..ش شكرا كريم..شكلك حلو اوووى جنة......... كريم..اى مش هتشربينى حاجة جنة..ها لا اكيد ... وتلتفت جنة وتنظر لغيث وتقول بصوت مرتفع نسبيا.... جنة..غ غيث غيث ليتقدم منها غيث لتقول له .. جنة..غيث الدكتور كريم جااى يبارك لينظر له غيث بغموض ويقول بجدية.. غيث..يا أهلا يا دكتور كريم..شكرا ليك مب**ك غيث ..الله يبارك فيك ..تشرب اى كريم..اى حاجة غيث..جنة شوفى حد من البنات يشوفو الدكتور كريم يشرب اى جنة ..حاضر لتتركهم جنة وتبلغ سعاد بإرسال أحد الفتايات لغيث وتصعد سريعا إلى غرفتها ولاكن قبل أن تغلق باب الغرفة وجدت فارس يدفع الباب بقوة فابتعدت سريعا عنة وظلت تتراجع للخلف وهى ترى شرارات الغضب بعينيه فقالت بخوف... جنة..ف ف فى اااى فارس..فى انك متربتيش جنة بصدمة ودموع...اناااااا فارس بغضب..اة انتى لما تلبسى الزفت دا وتحطى مكياج ولا الرقصات يبقى متربتيش ...لما تقفى تكملى الزفت دا اللى اسمة كريم تبقى متربتيش لما متعمليش لوجودى احترام تبقى متربتيش جنة بغضب..اطلع برة قوضتى يا فارس لتشهق بألم عندما أحكم فارس قبضتة على ساعدها وقال... فارس..سمعينى كدة تانى يا بنت الصفوانية بقى انا فارس النجعاوى حتت بت زيك تطردنى ..اسمعى بقى انا لحد دلوقتى بحاول ابقى هادى معاكى واوعى تفتكرى أن دا ضعف منى فاهمة جنة بدموع. .فارس ايدى بتوجعنى لتصرخ جنة عندما ضغط فارس على ساعدها بقوة قائلا... فارس..الوجع لسة جااى قدام هوريكى جحيم ربنا ع الأرض هخليكى تكرهى اليوم اللى شوفتينى فية لينهى فارس كلامة وهو يدفعها بقوة لتسقط على أرضية الغرفة ويتركها ويرحل لتظل جالسة على الأرض وهى تبكى وتنوح. .... ..............بااااااااااك............ جنة محدثة نفسها...انا غلطانة انا ازاى اكرشة من قوضتى ازاى اعمل كدة ..اكيد مش هينسهالى ولا هيسامحنى ........ ..........شفيعى يا رسول الله......... ....... غرفة فارس... يطرق الغرفة ذهابا وايابا وهو يقول بغضب... فارس...ماشى يا جنة انا هربيكى من اول وجديد بقى انا فارس النجعاوى يتعمل فيا كدا وربنا لاطلعة عليكى مااااشى ......... ...........استغفرووووووو........... .......... صباحا بمنزل النجعاوى. .. يجلس السيد فى بهو المنزل يتابع كل تجهيزات حفل الزفاف فالغد هو حفل الحناء ويجب تحضير كل شئ... السيد..يا امييينة ..يا اميييييينة لتأتى أمينة وهى تقول... أمينة..نعم يا حاج السيد..بلاش تتحركى كتير لتتعبى أمينة بابتسامة. ..متجلجش يا سيد الناس انا زينة السيد..برضو متتعبيش روحك أمينة بسعادة...دا انا مستنية اليوم دا من زمن يا حاج اخيرا وردة كبرت وبجت احلى عروسة ولو متعبتش ليها اتعب لمين السيد...ربنا يفرح جلبك يارب ......... ..........سبحانك ربى........... ........ منزل عزيز. ... هرج ومرج من أجل استعدادات الزفاف ويجلس عزيز يتحدث بالهاتف لتأتى هنية له وتنتظر انتهاء المكالمة لتقول .. هنية..ها يا خوى وصلو فين عزيز...لسة مركبوش اصلا هنية. .هما هيجو بالجطر عزيز لاه جاين بعربية غيث هنية ..يجو بالسلامة يارب ..هجوم انا اجهز الغدا اكيد هيجو جاعنين عزيز ..ماشى وانا هجوم اخلص باجى الترتيبات ...... ..........حبيبى يا رسول الله......... ....... فيلا آل صفوان. ...... يجلس غيث ووردة وفارس وملك على المائدة من أجل تناول الفطور سويا ليقول غيث... غيث..اى داامال جنة فين وردة ..انا مشفتهاش النهاردة غيث..داااادة ..يا داااااة لتأتى سعاد قائلة.. سعاد..نعم يا ابنى غيث..جنة فين يا دادة سعاد..مشفتهاش يا بنى غيث..معقول لسة نايمة..معلش يا دادة صحيها سعاد ..حاضر يا بنى وتتركهم سعاد وتصعد الى الاعلى لينظر غيث لفارس قائلا.. غيث..فارس انتو اتخانقتو امبارح فارس..لاء غيث..امال جنة منزلتش الحفلة تانى لية فارس..معرفش غيث ..هو ف..... ليقطع غيث كلماتة عندما أستمع لصراخ سعاد وهى تنادى علية ليهرول الجميع إلى الأعلى ليدلفو لغرفة جنة وينصدم غيث عندما يجد اختة مغشى عليها على أرضية الغرفة ووجهها ملطخ ببقايا زينة وجهها بسبب بكائها ليهرول إليها ويحتضنها قائلا... غيث..جنه ..جنه ...جنة ردى عليا ..جنااااا ردى ردى والنبى جنه لتهرول وردة إلى طاولة الزينة وتأخذ احداى قنينات العطور وتذهب لغيث وتعطيها له ليسكب غيث القليل منها على يدية ويقربها من أنف جنة ولاكنها لم تستيقظ ليحاول غيث صفعها بخفة على وجهها قائلا.. غيث..جنة ..جنة حبيبتى ..جنة قومى والنبى ما تعملى فيا كدة ..جنه قومى والنبى بقى ليمسك القنينةمرة أخرى ويسكب منها على يدية ويقوم بمسح جبهتها ووجنتيها ويقول مرة أخرى.. غيث...جنة ..جنة حبيبتى يلا ردى عليا يلا لتص*ر جنة أنين خافت دليلا على استيقاظها ليتن*د غيث بخوف قائلا.. غيث..جنة حبيبتى ...انتى سامعانى لتفتح جنة عينيها ببطء شديد ثم تقول بتعب... جنة..ه هو فى ااى غيث..حبيبتى مفيش حاجة انتى كويسة جنة..امممممممم غيث بتساؤل. ..كنتى بتعيطى لية لتنظر جنة لفارس الواقف أمام باب الغرفة ولم يدلف للداخل ويتابع ما يحدث من الخارج لتقول ببكاء جنة..مفيش يا حبيبى افتكرت ماما وبابا ومحستش بنفسى بعد كدة غيث ..حرام عليكى يا جنة هو انا قصرت معاكى فى حاجة لية كدة انتى لما بتعيطى بتتعبى جنة ببكاء..ا آسفة غيث..خلاص يا قلبى يلا قومى خدى دش وانزلى عشان تفطرى ونسافر جنة بخوف ..حاضر غيث بقلق..جنة انتى كويسة جنة..آه يا حبيبى غيث..طب يلا قومى اجهزى جنة..حاضر ...... ..........غفرانك يا رب........... ....... بعد مرور بعض الوقت صعد غيث وفارس وجنةة ووردة وملك إلى سيارة غيث الخاصة حيث احتل غيث مقعد السائق وبجوارة فارس وصعدت الفتايات بالخلف وانطلقت السيارة متجهه إلى محافظة سوهاج.... .......... مرء الوقت سريعا حتى أعتلى القمر السماء ووصلت سيارة غيث إلى منزل النجعاوى أولا ليهبط غيث ويساعد وردة وجنة لحمل الأشياء الخاصة بجنة إلى داخل المنزل ليستقبلهم السيد قائلا بترحيب.. السيد..يا مرحب يا ولدى غيث بتعب..تسلم يا جدى معلش يدوبك نلحق ننام شوية السيد..كيف دا الوكل جاهز يا ولدى غيث..معلش مرة تانية هنروح لجدى زمانة مستنينا السيد..ماشى يا ولدى..ثم ينظر لجنة قائلا.. السيد..كيفك يا بتى جنة بابتسامة. .الحمد لله يا جدو السيد..يارب ديمآ يا بتى وردة ..جنة انا هرصلك الهدوم فى قوضتك جنة ..شكرا يا وردة وردة..على اى يا خيتى جنة..يلا يا غيث غيث..يلا ..سلام عليكم الجميع..وعليكم السلام ....... .............يتبع ............ مجنونة قلم منى مصطفى الاسيوطى ♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD